Er ordrebekræftigelse bindende?
Fra : Ole Bak

Dato : 20-05-05 07:48

Hej.

Jeg bestilte igår et par sko i en dansk netbutik. Med det samme fik jeg en
ordrebekræftigelse om at ordren ville blive leveret inden 8-10 dage. Tre
timer efter får jeg så en mail, hvor der står at varen er udsolgt, og at min
ordre bliver nedlagt. Det kan jeg som sådan godt finde mig i, men det der
undrer mig, er at de stadig reklamerer med skoen (stadig på tilbud) på deres
hjemmeside.

Kan jeg kræve at få en tilsvarende sko til samme pris? Der står ikke noget
på ordrebekræftigelsen om at de tager forbehold for udsolgte varer.

/ole

Fra : Kim

Dato : 20-05-05 08:22

On Fri, 20 May 2005 08:48:24 +0200, "Ole Bak" <bak.ole@gmail.moc> wrote:

>Jeg bestilte igår et par sko i en dansk netbutik. Med det samme fik jeg en
>ordrebekræftigelse om at ordren ville blive leveret inden 8-10 dage.

En ordrebekræftigelse kan næppe være bindende, da ordet ikke eksisterer.

Hint : Ordrebekræftelse.

fut : dk.kultur.sprog

--
Kim

Fra : bem

Dato : 20-05-05 08:41

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> En ordrebekræftigelse kan næppe være bindende, da ordet ikke eksisterer.
>
> Hint : Ordrebekræftelse.

Nar!

/Bo

Fra : David T. Metz

Dato : 20-05-05 09:13

Ole Bak wrote:

> Kan jeg kræve at få en tilsvarende sko til samme pris?

Tjah. Når de sender en "ordrebekræftelse" (er du 100 % sikker på at det
var hvad de sendte?), så har I indgået en aftale. Den må de ikke løbe
fra, uanset hvilken undskyldning de stiller op med.

Spørgsmålet er hvad du vil have ud af det, selvfølgelig - du må nok se
frem til en del besvær med sagen, især hvis den er under
forbrugerklagenævnets grænse.

Davod

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-05-05 23:42

David T. Metz said the following on 20-05-2005 10:13:

> [...]
>
> Spørgsmålet er hvad du vil have ud af det, selvfølgelig - du må nok se
> frem til en del besvær med sagen, især hvis den er under

Med mindre den henviser til deres standard leverings/handels
konditioner, hvor der kunne stå "forbehold for ....dit&dat" for så er
det jo det de har bekræftet, og ikke nødvendigvis det der blev ordret.

/carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-05 09:05

In article <428fb93c$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Carsten Holck wrote:

> Med mindre den henviser til deres standard leverings/handels
> konditioner, hvor der kunne stå "forbehold for ....dit&dat" for så er
> det jo det de har bekræftet, og ikke nødvendigvis det der blev ordret.

I forbrugerkøb anses en sådan ordrebekræftelse fra en Internet butik
med inkøsvogn eller lignende funktion som et tilbud (og ikke længere
en opfordring til at gøre tilbud), og sælger hænger på den uanset om
han skriver ordrebræftelse eller bestillingsbekræftelse.

Forbrugerklagenævnet eller ombudsmanden har været inde med sådanne
afgørelser.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-05-05 07:55

> [...]
> en opfordring til at gøre tilbud), og sælger hænger på den uanset om
> han skriver ordrebræftelse eller bestillingsbekræftelse.

Nej det er ikke et tilbud.
Det er en bekræftelse på indgåelse af en aftale.
(Tilbuddet er varens tilstedeværelse i 'shoppen', med køb-funktion
tilknyttet)

/Per