Hvad koster det at køre pr. kilometer?
Fra : Sørensen

Dato : 19-05-05 21:06

I forbindelse med, at vi skal på ferie med samkørsel i bil, vil vi holde den
der ligger bil til HELT "udgiftsfri".

Derfor vil jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der kender til artikler
eller udregninger, der viser, hvad det egentlig koster at køre pr.
kilometer? Eller evt. hvad man "normalt regner med"?

Jeg har tidligere hørt tommelfingerregler på omkring 1 kr./kilometer, men
det var muligvis inkl. forsikringer og måske endda benzin, hvilket jo ikke
tæller med i vores regnestykker (benzinen splejser vi jo abre om). Her
drejer det sig er det kun værdiforringelse, slid (som medfører hurtigere
udskiftning af bremser osv.) og evt. serviceeftersyn, som jo også kommer
tættere på efter en lang bil-ferie.

(Det drejer sig i øvrigt om enten en Skoda Fabia fra 2002 p.t. med 60000 km
på bagen eller en Mazda 323F fra 2000 med omkring 130000 km på bagen.)

Tak for jeres input!
VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"I tried sniffing coke once, but the ice cubes stuck in my nose"

Fra : Jesper

Dato : 19-05-05 21:25

"Sørensen" <duvedikkehvem@hotmail.nono> skrev i en meddelelse
> [...]
km
> på bagen eller en Mazda 323F fra 2000 med omkring 130000 km på bagen.)

Tja, det er sgu svært og spild af tid IMO :) Hvis i skal på ferie sammen vil
i vel heller ikke begynde at regne med decimaler når fadøllene skal gøres op
osv. Giv vedkommende der ligger bil til en "plov" hver eller et eller andet
så har man da givet noget. Det jeg mener er blot, at hvis i skal på ferie
sammen, så stikker "det" da dybere end nogle håndører i slidtage. Biler skal
bruges!

Om mit indlæg giver mening, bestem selv.....

Jesper

Fra : tb

Dato : 19-05-05 21:27

Penge og privat økonomi havde en oversigt over stort set samtlige biler for
et lille år siden. Her var specificeret service, værditab, benzin,
forsikring mv

Med alt var billigste bil ca. 2,40kr/km

Men tager du ren reperation er det jo en helt anden pris. Selv har jeg i en
Felicia (som jo er en hel del i familie med Fabiaen) holdt et rep. budget på
16 øre/km, og benzin på ca. 50øre/km. Værditab er en svær fisk, da en bil
jo taber hurtigere hvis den har flere km på bagen, men her er bilpriser.dk
vel en hjælp... For mit vedkommende er det 36.000kr i køb - scrapværdi på
8.000 = / 4 år (forventet levetid) = 7.000 pr/år uanset km.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 21:53

>I forbindelse med, at vi skal på ferie med samkørsel i bil, vil vi holde
>den der ligger bil til HELT "udgiftsfri".

Det er umuligt at udregne præcist - man skal jo kun betale
marginalomkostningerne - altså brændstof, dæk, olie mv.

Forsikring, ejerafgift mv. skal jo betales i uændrede størrelser alligevel.

Reelt er det nok ca. brændstofomkostningen samt en krone pr kørt kilometer.

Hvorfor siger I ikke bare, at I andre betaler brændstoffet for den, der
lægger bilen til - eller slet og ret bare alle deles om brændstoffet, og så
er det det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 22:04

> [...]
> km på bagen eller en Mazda 323F fra 2000 med omkring 130000 km på bagen.)

Hvis det nu skal være sådan, at man absolut skal have dækket slidtage m.m.
ind, så kunne man jo evt. dele et efterfølgende serviceeftersyn udover, at
man deler broer, færger, evt. vejafgifter og Benzin.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Jens

Dato : 20-05-05 06:10

Sørensen <duvedikkehvem@hotmail.nono> wrote:

> I forbindelse med, at vi skal på ferie med samkørsel i bil, vil vi holde den
> der ligger bil til HELT "udgiftsfri".

Mener Du HELT udgiftsfri? (senere skriver Du noget, der kan forstås
anderledes)

> Derfor vil jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der kender til artikler
> eller udregninger, der viser, hvad det egentlig koster at køre pr.
> kilometer? Eller evt. hvad man "normalt regner med"?

Staten har fastsat takster for betaling til ansatte, der lægger bil til
arbejdet: Aktuelt er det 1,68 kr/km for brændstof, olie, dæk, slidtage
og andre variable omkostninger. Tallet er ikke en beregning af, hvad det
koster at køre bil, men en fastsat godtgørelse for at gøre det for sin
arbejdsgiver.

> [...]
> drejer det sig er det kun værdiforringelse, slid (som medfører hurtigere
> udskiftning af bremser osv.) og evt. serviceeftersyn, som jo også kommer

Man kan diskutere meget frem og tilbage, men den bil der fiser rundt på
Europas veje er - alt andet lige - mere udsat for en forsikringsskade
end dén, der står hjemme i carporten. En vis dækning af
forsikringsudgiften er derfor ikke nødvendigvis urimelig. Hvad gør I i
øvrigt, hvis bilen bliver skadet? Er det ejerens problem alene? Også
selvrisikoen? Også, når det ikke er ejeren selv, der førte bilen på det
pågældende tidspunkt?
--

Jens F

Fra : anders majland

Dato : 20-05-05 10:08

> [...]
> og andre variable omkostninger. Tallet er ikke en beregning af, hvad det
> koster at køre bil, men en fastsat godtgørelse for at gøre det for sin

Og skattevæsenet akcepterer 3,10kr/km uden at der skal svares skat af det.
Det talt tror jeg er tættere på de fleste udgifter end 1,68 ...

Men for de nævnte biler er et værditab på 1kr/km nok ikke helt ved siden af
(selvom mazdaen pga de mange km nok er lidt billigst at brænde flere km af
i) og detil måske 25øre/km i service/dæk.

(forsikring og vægtafgift )

> Hvad gør I i
> øvrigt, hvis bilen bliver skadet? Er det ejerens problem alene? Også
> selvrisikoen? Også, når det ikke er ejeren selv, der førte bilen på det
> pågældende tidspunkt?

Som udgangspunkt vil jeg nok mene at det er chaufføren der skal dække evt
skader han er skyld i (dvs i praksis selvrisikoen) men man kan jo sagtens
aftale at upfront at dele sådanne udgifter. Bliver bilen stjålet er det jo
ikke nødvendigvis sidste chaufførs skyld ....

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 20-05-05 06:48

> Derfor vil jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der kender til
> artikler eller udregninger, der viser, hvad det egentlig koster at køre
> pr. kilometer? Eller evt. hvad man "normalt regner med"?

Som de andre har sagt er det helt umuligt at beregne præcist. I må forhandle
jer frem til en aftale. Ellers er det jo en mulighed at leje en bil, på den
måde får i udgifterne beregnet helt præcist - men det er naturligvis en
(meget) dyr løsning. Personligt synes jeg det er mærkeligt at dele andre
udgifter end benzin. Når man har en bil er den jo til for at blive brugt.

Mvh.

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 07:37

On Thu, 19 May 2005 22:06:19 +0200, "Sørensen"
> [...]

>på bagen eller en Mazda 323F fra 2000 med omkring 130000 km på bagen.)

I en artikel om transport tværs gennem landet i Metro Express i dag
bruger man 1,22 kr/km for en "standard familiebil" i "nettoudgift" pr.
km. Det skulle kunne dække ekstra afskrivning, service, dæk, benzin
mv. Det er nok ikke helt forkert, men en mere pragmatisk løsning, som
Jan W foreslog var nok nemmere. Noget med, at ejeren ikke betaler til
benzin og evt. får en mindre kontant godtgørelse.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Sørensen

Dato : 20-05-05 18:35

> [...]
> artikler eller udregninger, der viser, hvad det egentlig koster at køre
> pr. kilometer? Eller evt. hvad man "normalt regner med"?

Tak for alle jeres gode inputs!
Der er nogle gode pointer imellem.. Bl.a. skal vi nok lige have snakket om
forsikring og selvrisiko.

- Det bliver i øvrigt også noget med, at vi bare stikker vedkommende, der
ligger bil til, nogle penge for det - vi har ikke tænkt os at gå op i det
til allermindste detalje. MEN man bliver jo nødt til at starte et sted for
at finde ud af, om det er 500,- eller 1000,- eller et sted derimellem, vi
"bør" gi' for en tur til Kroation (ca. 3400 km tur retur) - det er
baggrunden for, at jeg godt kunne tænke mig at kende tallene..

Man kan selvfølgelig selv regne et par af posterne ud ved at sige:
Værdiforringelse i flg. bilpriser for ca. 4000 km: ca. kr. 900,- = 0,225
kr/km
Pris for serviceeftersyn - pr. 30000 km: kr. 3000,- = 0,1 kr/km
= kr. 0,325 kr./km = 1300,- i værdiforringelse i alt på turen.
- dertil kommer så også dæk, slid / reparationer, hvilket kan være mere
uoverskueligt at gætte. men de tal, der har været fremme (inkl.eksl.
benzin) er sikkert realistiske..

MVH Sørensen