Pris på fyld af stor sandkasse
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-05-05 20:14

Hvad koster det - burde koste, for jeg har fået regningen - at hente 8 m3
sand i en sandkasse med grab og læsse 8 m2 nyt sand i?
Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men er
jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet situationen?

Mvh Maria

Fra : Henrik

Dato : 19-05-05 20:32

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men
> er jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet

Hvad var der galt med det gamle sand? Det kommer jo an på hvad vognmanden
har skullet gøre ved det, hvis der f.eks. er olie i koster det mange penge
at deponere, men var det bare kattelort har han kunnet smide det som fyld et
sted.
Kik på www.tjo.dk for hvad nyt sand koster, og tag med i regnestykket
hvorlangt væk du bor fra vognmanden, og nærmeste grusgrav.
Men jo, 4000kr lyder lidt i overkanten synes jeg.

Maria, undskyld jeg kom til at svare dig direkte, jeg fik trykket reply
istedet for reply group første gang;-(

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-05-05 21:11

> [...]
> at deponere, men var det bare kattelort har han kunnet smide det som fyld

Det var fyldt med ukrudt, kattelort og "grantræer" i miniformat.

> Kik på www.tjo.dk for hvad nyt sand koster, og tag med i regnestykket
> hvorlangt væk du bor fra vognmanden,

700 m fra vognmand til sandkasse.

> og nærmeste grusgrav.
Den er værre, for det ved jeg faktisk ikke. Men han havde mulighed for at
komme det ind på en tom tur, og det tog da også 3 uger inden sandet dukkede
op efter tømningen.

> Men jo, 4000kr lyder lidt i overkanten synes jeg.

> Maria, undskyld jeg kom til at svare dig direkte, jeg fik trykket reply
> istedet for reply group første gang;-(

Skidt pyt med det.

Mvh Maria

Fra : Trekroner

Dato : 19-05-05 20:40

> [...]
er
> jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet

Et slag på tasken: Ca. 50.- pr. m3 for nyt sand og 350-400.- + moms pr. time
til vognmanden. Og så skal han også af med de 8 m3 han har hentet hos dig...

Hvor lang tid tog det for ham først at tømme din sandkasse, køre det væk,
komme med noget nyt sand og dernæst fylde det i sandkassen?

--
Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-05-05 21:08

> Hvor lang tid tog det for ham først at tømme din sandkasse, køre det væk,
> komme med noget nyt sand og dernæst fylde det i sandkassen?

3 uger fra han tømte til der var nyt sand i. Det var efter aftale at han
bare kunne komme, når det passede ind. Jeg var ikke tilstede, så jeg kender
ikke det faktiske tidsforbrug. Nå, næste gang spørger jeg om prisen først,
jeg var bare overrasket over at noget, jeg forventede var max 3
arbejdstimer/køretimer + et læs sand, pludselig var en hel opgave.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 21:31

> Et slag på tasken: Ca. 50.- pr. m3 for nyt sand og 350-400.- + moms pr.
> time
> til vognmanden. Og så skal han også af med de 8 m3 han har hentet hos
> dig...

Firma som jeg kender til i København tager knap 500 kr timen plus moms.
Den pris er naturligvis helt uden rabatter som kun de store kunder får.

Prisen på sand 0-2 er ca. 150kr pr m3 hos RGS90 københavn + moms

Regn med den halve pris for at komme af med det gamle sand.

Så mon ikke beløbet passer meget godt i sidste ende hvis du er faktureret
for 2 timer ?

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Habit

Dato : 19-05-05 22:18

En vigtig ting er jo også hvordan sandkassen skulle tømmes (adgangsveje
m.v.) og dermed implicit tidsforbruget og måske brug af særligt materiel, da
man næppe nutildags vil bruge mandskabskraft til 8 m2.

Ikke for at forsvare enkelte erhvervsdrivende, men der er MANGE private, der
har et helt urealistisk indtryk af, hvor meget der skal betales for en
ydelse. Især når det gælder håndværkere og lignende som her. Mærkværdigvis
stiller meget få spørgsmålstegn ved prisen for ejendomsmæglere, advokater,
tandlæger m.v. trods det deres timepris er LANGT højere!

m,vh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-05 07:41

> [...]
> stiller meget få spørgsmålstegn ved prisen for ejendomsmæglere, advokater,
> tandlæger m.v. trods det deres timepris er LANGT højere!

Jeg fik leveret 8 m3 stabilgrus for 1600 kr for et par år siden, så derfor
var jeg overrasket over at det kostede så meget at tømme en sandkasse.
Omkring håndværkere, så har jeg endnu ikke fået et tilbud, hvor den reele
timepris var under 700 kr. Den skrevne var helt ok, men så var der sat
dobbelt så mange timer på som de reelt bruger. Den ville ikke gå i mit
erhverv - der skriver vi den faktiske timepris, som er ganske høj, men som
tilgengæld er antal af timer korrekt.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-05-05 14:27

> [...]
> dobbelt så mange timer på som de reelt bruger. Den ville ikke gå i mit
> erhverv - der skriver vi den faktiske timepris, som er ganske høj, men som

Det var noget af en påstand... Hvordan kan du vide at der var sat dobbelt så
mange timer på end de reelt bruger..?

Ofte angives der ikke et timeantal i et tilbud. Der angives en fast pris for
arbejdet. Det er at sammenligne med akkordarbejde. Et stykke arbejde til
fast pris.

Hvorfor må håndværkeren ikke tjene penge hvis han er hurtig og laver et
fornuftigt stykke arbejde.? Man er jo altid velkommen til at kontrollere
prisen med tilbud fra andre håndværkere for at se om prisen passer. Ellers
er det måske allesammen der er røvere..

Du skriver at i dit fag tager man kun det faktiske timeantal, til gengæld
til en høj timepris. Jeg er helt sikker på at de fleste håndværkere gerne
ville kunne gøre det samme, i stedet for at skulle give en fast pris. Men de
er altid nødsaget til at give en fast pris på arbejdet, selv om det ofte er
ganske svært at vurdere om man skal bruge 50 eller 60 timer på arbejdet...
Intet stykke arbejde er det samme. De bliver nødt til at kalkulere en risiko
ind i deres pris. Endvidere skal de også lægge penge ud for materialer (ofte
mange penge). Dette koster penge til kredit og til risiko for ikke at få
pengene fra kunden.

Og ja - Jeg er måske lidt farvet af at være i branchen (som arkitekt)

---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-05-05 18:18

> Det var noget af en påstand... Hvordan kan du vide at der var sat dobbelt
> så
> mange timer på end de reelt bruger..?

Fordi det er hovedregning for begyndere. Når du får et tilbud på 15 timer,
og det tager en mand 6-6,5 time, så giver det altså en ganske høj timeløn.
Desuden ser jeg ganske mange lønsedler på håndværkere - tro mig, de tjener
rigtigt godt.

> [...]
> prisen med tilbud fra andre håndværkere for at se om prisen passer. Ellers

Jeg har på et tidspunkt fået tilbud på noget snedkerarbejde. Det billigste
på 4000 kr incl moms, det dyreste på 15.000 + moms. Og den billigste tabte
bestemt ikke penge på opgaven.

> [...]
> er
> ganske svært at vurdere om man skal bruge 50 eller 60 timer på arbejdet...

Det gælder jo alle erhverv, selv dit. Og det kan altså ikke være så svært
endda. Det lykkes jo for de fleste.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-05-05 19:11

> Fordi det er hovedregning for begyndere. Når du får et tilbud på 15 timer,
> og det tager en mand 6-6,5 time, så giver det altså en ganske høj timeløn.

Og de gange du får et tilbud på 6,5 time og han bruger 15, beder du vel
selvfølgeligt om at få lov til at betale for hans merforbrug..? Hvad med den
tid han bruger på at tage ud og se på arbejdet og regne tilbuddet i mv. Den
bør vel også honoreres, specielt i mindre sager, hvor administrationsdelen
kan være 50% af det samlede tidsforbrug..

> Desuden ser jeg ganske mange lønsedler på håndværkere - tro mig, de tjener
> rigtigt godt.

Tja... Set i forhold til den arbejdsdag de har er jeg bestemt ikke
misundelig....

> Jeg har på et tidspunkt fået tilbud på noget snedkerarbejde. Det billigste
> på 4000 kr incl moms, det dyreste på 15.000 + moms. Og den billigste tabte
> bestemt ikke penge på opgaven.

Problemet med håndværk er at for at få to tilbud der reelt kan sammenlignes,
kræver det at arbejdet, kravet til udførelsen samt kravet til kvaliteten af
materialerne har været meget udførligt anvist, da der her kan være kæmpe
forskel. Og selvfølgeligt kan der være smuttere imellem, men disse fanges jo
altid ved kontrolbud.

Når udbudsmaterialet er korrekt og entydigt ligger de indhentede priser ofte
inden for +/- 10 %.

Men som udgangspunkt vil håndværkerne selvf. have så meget som muligt for
deres arbejde. De skal jo også konsolidere deres virksomhed til dårligere
tider. Så det er jo udbud og efterspørgsel der afgør prisniveauet... Jeg
kender ingen fag hvor det ikke gør sig gældende...

Et eksempel er ejendomsmæglerne.. Først i halvfemserne kunne de slet ikke
tjene penge og rigtig, rigtig mange af dem måtte bukke under for krisen. Men
der var da ingen der hjalp dem dengang.

Nu er de inde i en god periode (måske for god.?) og så råber alle folk op om
at de tjener alt for meget og det bør reguleres. Men så vidt jeg ved er man
da ikke tvunget til at bruge dem. En advokat kan da sagtens gøre arbejdet...

> Det gælder jo alle erhverv, selv dit. Og det kan altså ikke være så svært
> endda. Det lykkes jo for de fleste.

Der er nu en ret stor del af de mindre håndværksvirksomheder som ikke tjener
alverden og faktisk har der været skrevet en del om at de slet ikke er
dygtige nok til at tjene penge. De helt store entreprenører (MTH, NCC mv.)
har normalt et overskud i omegnen af 2-3 % af omsætningen. Jeg kender ikke
mange brancher hvor man kører med så små avancer.

Så nej, jeg misunder bestemt ikke håndværkerne....

---

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 21:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

>Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men er
>jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet situationen?

Sidst jeg forhørte mig på prisen for et læs grus, der bare skulle
tippes af, der skulle den ene vognmand have 2400 og den anden 1600.
Da det tager en hel del længere tid at læsse og læsse af med kran så
synes jeg faktisk ikke det lyder vildt.
Men nu har du nok lært at spørge til prisen først

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Nygaard

Dato : 20-05-05 09:38

> [...]
> Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men
> er jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet

Prisen for at få leveret 8 m sand med grab ligger nok onkring 1000 kr,
afhængig af hvor i landet det er.

Men hvis det sand han køre væk med er blevet klassificeret som byggeaffald
der hvor han skal af med det, så er det afgiften der trækker tænder ud - og
her er 3000 kr. langt fra usandsynligt.

/Nygaard

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-05-05 13:33

> Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men
> er jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet
> situationen?

Hvordan er regningen opdelt..?

Normalt koster det ca. kr. 80,- + moms pr. ton i deponeringsafgift at komme
af med jord, sand mv.

8 m3 svarer til ca. 12 ton, altså er deponeringsafgiften alene 1200,- inkl.
moms.

Sandkassesand koster ca. kr. 104,- pr. ton plus råstofafgift mv. ialt ca.
kr. 110,- + moms = 137,5 kr pr. ton inkl. moms.

http://www.stenoggrus.dk/soemat.htm

12 ton (8 m3) sandkassesand koster så kr.1650,-.

Det er alene kr. 2850,-. De sidste 1150,- er så kørsel og grabning. Det
lyder da ganske fair...

---

Fra : H.S.

Dato : 20-05-05 14:24

> [...]
> Jeg har fået en regning på 4000 kr, og det finder jeg helt horribelt, men
> er jeg ude af trit med virkeligheden eller har vognmanden udnyttet

Det lyder sindssygt dyrt.
Sidste år fik jeg en vognmand ud til mig med 6 m3 sand - det kostede 600
kr - så tog jeg ned i grusgraven og betalte de 200 kr . sandet kostede.

Det koster dælme ikke 3200 kr. at læsse 8 m3 sand af et sted.....

Måske er de 800 kr billigt - det var jo i Jylland, meeeen alligevel...?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-05 17:14

On Fri, 20 May 2005 15:23:45 +0200, "H.S." <none@none.invalid> wrote:

> [...]
>kr - så tog jeg ned i grusgraven og betalte de 200 kr . sandet kostede.
>
>Det koster dælme ikke 3200 kr. at læsse 8 m3 sand af et sted.....

Så kan vi jo lige vende den om: Hvor meget tid ville du bruge og hvor
meget lastbil med grab tror du man kan få for 4000,- kr?

Det er jo ikke bare sandet der skal betales. Udstyret skal forrentes,
der skal en mand til at køre udstyret, han skal have en timeløn, hvor
der også skal tillægges feriepenge osv osv.

Vist lyder det af mange penge. Men dyrt vil jeg ikke sige det er.

Fra : Armand

Dato : 20-05-05 18:19

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> der skal en mand til at køre udstyret, han skal have en timeløn, hvor
> der også skal tillægges feriepenge osv osv.

Ikke at jeg vil forsvare prisen; men ét er hvad man kan få sand leveret
til og andet hvad tømning af sandkasse koster af tid:

Det sand der leveres får vognmanden læsset á to gummigeds-skovlfulde og
kan efterfølgende tippe af ved kunden.
Det der skal fjernes kræver brug af grab, som ikke kan komme ud i
hjørnerne hvorfor der også skal hånd-skovlen til, og det er hér at det
største timeforbrug vil ligge. Derfor vil den del af jobbet være langt
højere end hvad leveringngen koster :-|

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 20-05-05 21:32

Mads Lie Jensen wrote:

> Så kan vi jo lige vende den om: Hvor meget tid ville du bruge og hvor
> meget lastbil med grab tror du man kan få for 4000,- kr?

Nu er den jo ikke lavet som et engangsprudukt, så sådan kan du ikke se på
det.

> Det er jo ikke bare sandet der skal betales. Udstyret skal forrentes,
> der skal en mand til at køre udstyret, han skal have en timeløn, hvor
> der også skal tillægges feriepenge osv osv.

Helt enig, det er måden det skal ses på.

--
Calle.