Pengegave på kontanthjælp
Fra : Helle

Dato : 19-05-05 16:49

Hvor mange penge må man max få i gaver om året når man er på kontanthjælp,
uden at det skal trækkes fra kontanthjælpen?

Mvh Helle

Fra : Snurrberget

Dato : 19-05-05 18:12

Helle wrote:
> Hvor mange penge må man max få i gaver om året når man er på kontanthjælp,
> uden at det skal trækkes fra kontanthjælpen?
>
> Mvh Helle

0 kroner (så vidt jeg kan læse), selvom der er undtagelser.

Sakset fra Lov om Aktiv Socialpolitik:

(http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A20030070929-REGL)

------------------------

Indtægter m.v.

§ 30. Har ansøgeren og ægtefællen indtægter, trækkes disse fra i
hjælpen, jf. dog §§ 31-33.

Stk. 2. Når hjælpen til en gift person beregnes efter § 26, stk. 4,
trækker kommunen kun den del af den anden ægtefælles indtægt fra, som
overstiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr. afhængigt af, om den
pågældende har forsørgelsespligt over for børn eller ikke.

Arbejdsindtægter m.v.

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller indtægter
som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af
kontanthjælpen efter § 25 bort fra 10,24 kr. pr. udført arbejdstime.
Modtager ansøgeren nedsat kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og 7-10, ses
der ved beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra 28 kr. pr.
udført arbejdstime i ustøttet beskæftigelse. Kontanthjælpsperioder og
perioder uden kontanthjælp opgøres efter § 25, stk. 8-10. For personer,
der modtager starthjælp, ses der bort fra 28 kr. pr. udført arbejdstime.
Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af
mere end 160 timer pr. måned pr. person.

Stk. 2. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes
timetallet ud fra indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er
fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for omregningen.

Stk. 3. Når en kontanthjælpsmodtager, der er omfattet af stk. 1, 2.
pkt., igen modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk.
2 eller stk. 3, beregnes fradraget pr. udført arbejdstime efter stk. 1,
1. pkt. Kontanthjælpsperioder og perioder uden kontanthjælp opgøres
efter § 25, stk. 8-10.

Feriegodtgørelse

§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg
til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 29 i lov om
social service, bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan
kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som
feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække.

Andre indtægter m.v.

§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg
efter lov om social pension.

2) Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

3) Vederlag som tilforordnet ved valg.

4) Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er
fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, litra z.

5) Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra
tilskud til pasning af egne børn efter § 26 a i lov om social service.

6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende
behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3
måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der
er en følge af indlæggelsen.

Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14,
stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt men og godtgørelse for
ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke
fra i hjælpen.

-------------------------

- cep

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-05 21:48

In article <428cb553$0$649$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Helle wrote:
> Hvor mange penge må man max få i gaver om året når man er på kontanthjælp,
> uden at det skal trækkes fra kontanthjælpen?

Som udgangspunkt 0. Kontanthjælpen supplerer op til du har det
beløb man mener du kan klare dig for.

Fra : Helle

Dato : 20-05-05 08:30

> Som udgangspunkt 0. Kontanthjælpen supplerer op til du har det
> beløb man mener du kan klare dig for.

Vil det sige at penge som man evt får i fødselsdagsgave eller julegave
omgående skal afleveres til kommunen? hvis jeg nu fx får 500 kr af min
morfar i fødselsdagsgave...?..

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-05 13:20

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at penge som man evt får i fødselsdagsgave eller julegave
> omgående skal afleveres til kommunen? hvis jeg nu fx får 500 kr af min
> morfar i fødselsdagsgave...?..

Ja. Synes du da, det er urimeligt?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : David Bjergsø

Dato : 20-05-05 15:14

> Ja. Synes du da, det er urimeligt?

Hvorfor er det at der altid skal en lille moralsk sætning ind i disse indlæg
som kun går ud på jura, og ikke andet ?

David

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-05 20:29

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det at der altid skal en lille moralsk sætning ind i disse
> indlæg som kun går ud på jura, og ikke andet ?

Hvor ser du den moralske sætning?

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 23:51

Jens Bruun skrev den 20-05-2005 21:28:
> "David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du den moralske sætning?

Syntes du da det er urimeligt?

Det er en yderst moralsk formulering at bruge.

mvh

Carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-05 10:23

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Syntes du da det er urimeligt?
>
> Det er en yderst moralsk formulering at bruge.

Nej. Det er et ganske neutralt spørgsmål. Mit "da" henviser til, at
sætningen implicit kan forlænges med "... siden du spørger på dén måde?".
Jeg var oprigtig nysgerrig.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-05 15:50

Jens Bruun skrev den 21-05-2005 11:22:
> [...]
>

> Nej. Det er et ganske neutralt spørgsmål. Mit "da" henviser til, at
> sætningen implicit kan forlænges med "... siden du spørger på dén måde?".

Når du tilgengæld ser på d.v.j fundats, så kan du se, at
urimeligheder/rimeligheder er ganske uinteressante her, men alene om
noget er muligt indenfor lovens grænser eller netop ikke er muligt med
juraen som værktøj.
Rimelighedsbetragtninger hhv -diskussioner er ikke en del af d.v.j

Husk på, at det kan godt være, at du ville have et andet budskab frem,
men det budskab som kom frem til David og mig var, at det var moralsk.
Så mon ikke afsenderen bør tage den til sig? hov afsenderen...det er jo
dig.

mvh

Carsten Riis

Fra : Helle

Dato : 20-05-05 20:35

> "Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Synes du da, det er urimeligt?

Absolut ikke! Det mener jeg bestemt heller ikke jeg har antydet at det
skulle være?..

Fra : HKJ

Dato : 20-05-05 20:47

Jens Bruun wrote:

> Ja. Synes du da, det er urimeligt?

Skal det belønnes at bruge mange penge?

Hvis du sparer på pengene får du færre penge, men hvis du sørger for at
bruge alt hvad du får og også alle gaver, så er det fint.

På et tidspunkt var der en sag hvor en bistandsklient (tror jeg nok)
havde sparet penge op til en rejse, det var lykkedes fordi vedkommende
trak meget på familie og ikke brugte penge. Dette opførsel var
selvfølgelig strafbar (jeg ved ikke hvad den endelige afgørelse blev).
Vedkommende skulle istedet have brugt pengene på øl og andet
underholdning, så havde det været ok.

Om man syntes dette system er rimeligt eller ej kan diskuteres, men ikke
her i gruppen.

FUT: dk.politik

Fra : Søren G.

Dato : 20-05-05 14:07

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message
> Vil det sige at penge som man evt får i fødselsdagsgave eller julegave
> omgående skal afleveres til kommunen? hvis jeg nu fx får 500 kr af min
> morfar i fødselsdagsgave...?..

Øhhh...Ja.
Kontanthjælp er et supplement op til det beløb man mener du kan klare dig
for. Hvis du så pludselig står med 500 kroner i hånden skal det selvfølgelig
modregnes i kontanthjælpen, da du så ikke behøver så mange penge. Hvori
syntes du det mærkelige er i det ?

--
Søren

Fra : David Bjergsø

Dato : 20-05-05 15:12

> [...]
> selvfølgelig
> modregnes i kontanthjælpen, da du så ikke behøver så mange penge.

Det var svaret på spørgsmålet ...

>Hvori
> syntes du det mærkelige er i det ?

Jeg kan ikke se hvor hun skriver at det er mærkeligt ....

> --
> Søren

David

Fra : Søren Schäfer

Dato : 20-05-05 15:33

> Hvor mange penge må man max få i gaver om året når man er på kontanthjælp,
> uden at det skal trækkes fra kontanthjælpen?

Som udgangspunkt kan man ikke modtage gaver, uden at disse modregnes i
kontanthjælpen, eftersom gaver behandles som indtægter efter aktivloven,
uanset hvordan de ellers behandles skattemæssigt. Skattemæssigt kan man, som
mange ved, modtage gaver skatte- og afgiftsfrit fra fx sine forældre op til
et vist beløb. En sådan gave karakteriseres imidlertid stadig som indkomst
efter aktivlovens § 30, og den skal derfor modregnes i kontanthjælpen.

Imidlertid må det også stå helt klart, at der er mulighed for at modtage
såkaldte lejlighedsgaver, altså almindelige fødselsdagsgaver, julegaver
etc., uden at det i sig selv har nogen indflydelse på kontanthjælpen.

Her bør man måske være opmærksom på, at man ikke begynder at spare op af
disse beløb, da man så på et tidspunkt evt. vil ramme den formuegrænse på
10.000, som findes i aktivloven.

Fra : Snurrberget

Dato : 22-05-05 17:52

Søren Schäfer wrote:

> Imidlertid må det også stå helt klart, at der er mulighed for at modtage
> såkaldte lejlighedsgaver, altså almindelige fødselsdagsgaver, julegaver
> etc., uden at det i sig selv har nogen indflydelse på kontanthjælpen.

Hvor i alverden ser du det i lovteksten?

- cep

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-05-05 18:50

"Snurrberget" <cep@REMOVEsnurrberget.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Hvor i alverden ser du det i lovteksten?

Det ser man ikke i lovteksten. Det er en juridisk antagelse, som i øvrigt
også gælder på skatteområdet.

Karina