Nyt DX9 kort til meget gammel computer
Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-05-05 10:45

Hejsa i gruppen

Mit nuværende system er.

Asus A7M266 bundkort
AMD T-Bird 1333Mhz
Asus V7700 Geforce2 GTS 32Mb grafikkort
768 Mb PC2100 ram
1 stk LG DVD-brænder
1 stk Plextor Cd brænder
300W noname strømforsyning

Som i kan se er det en gammel hund som jeg håber at holde liv i lidt endnu.
Det er ikke de sidste nye 3D shooters den skal bruges til men lidt bilspil
samt strategispil, samt kontor programmer.

Hvilket DX9 AGP kort vil i anbefale til mit system.

Hilsen
Thomas Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 19-05-05 12:24

> [...]
> samt strategispil, samt kontor programmer.
>
> Hvilket DX9 AGP kort vil i anbefale til mit system.

Radeon 9600 XT f.eks., måske 9700/9800 kort hvis du har råd og/eller kan
finde et brugt :)

Brian

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-05-05 17:24

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Radeon 9600 XT f.eks., måske 9700/9800 kort hvis du har råd og/eller kan
> finde et brugt :)

> Brian

Hej Brian

Dem vil jeg kigge nærmere på.

Hilsen Thomas

Fra : JK

Dato : 19-05-05 13:03

On Thu, 19 May 2005 11:45:12 +0200, "Thomas Hansen"
<thansen.fjern.@it.dk> wrote:

> [...]
>samt strategispil, samt kontor programmer.
>
>Hvilket DX9 AGP kort vil i anbefale til mit system.

Hvis vi ser på ATI Radeon, mener jeg, at du mindst skal have 9550, som
er meget billig, ca. 4-500 kr.

Mon ikke dit bundkort understøtter agp4x ?

Ellers kan bundkortet futte af sammen med kortet, når du sætter det i.

Men hvorfor skulle dit nuværende grafikkort ikke kunne få DX9 drivere
?
http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=V7700%20Series&Type=Latest

9. marts 2004, står der på xp driverne, men inde i readme-filen står
1. april 2005 !

mvh

John

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-05-05 14:11

JK wrote:

> Men hvorfor skulle dit nuværende grafikkort ikke kunne få DX9 drivere
> ?

Geforce 2GTS understøtter ikke DX9.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : JK

Dato : 19-05-05 15:17

O, det vidste jeg ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 15:14

JK skrev:

> Mon ikke dit bundkort understøtter agp4x ?
> Ellers kan bundkortet futte af sammen med kortet, når du sætter det i.

Kortet futter ikke af.

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-05-05 16:14

Jesper G. Poulsen wrote:

> Kortet futter ikke af.

lmao, Batman og Batman slår igen.

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 16:29

Sune Salminen skrev:

> lmao, Batman og Batman slår igen.

??

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-05-05 16:37

Jesper G. Poulsen wrote:

> ??

Ja, jvf. dit og mit kontante svar til JK...

Syntes ikke jeg ville skrive "Batman og Robin", fordi det implicerer
forskellig status..ejj...suk, det er virkelig ærgeligt når man skal
forklare hvorfor noget er sjovt.

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 17:38

Sune Salminen skrev:

> forskellig status..ejj...suk, det er virkelig ærgeligt når man skal
> forklare hvorfor noget er sjovt.

Hmmm... Jeg er ikke helt frisk idag - jeg sov ikke meget i nat

Fra : Brian Lund

Dato : 20-05-05 07:10

> Hvis vi ser på ATI Radeon, mener jeg, at du mindst skal have 9550, som
> er meget billig, ca. 4-500 kr.

Nej! Radeon 9500/9600...
9550 er baseret på 9200 chip, den er langsommere end både 9500 og 9600, og
9550 understøtter _ikke_ dx9!

Jo! (www.asus.com)

> Ellers kan bundkortet futte af sammen med kortet, når du sætter det i.

Det kan slet ikke sættes i, hvis porten var en "gammeldags" AGP!

> Men hvorfor skulle dit nuværende grafikkort ikke kunne få DX9 drivere
> [...]

Fordi det er et Geforce2!
Nvidia Geforce understøtter først dx9 fra Geforce FX-serien og ATI Radeon
fra Radeon 9500 (dog ikke 9550)!

Brian

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-05-05 18:38

On Fri, 20 May 2005 08:09:36 +0200, Brian Lund wrote:

> Nej! Radeon 9500/9600...
> 9550 er baseret på 9200 chip, den er langsommere end både 9500 og 9600, og
> 9550 understøtter _ikke_ dx9!

Det ved mit Radeon 9550 GE ikke noget om.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 15:16

> Asus A7M266 bundkort
> AMD T-Bird 1333Mhz

Nej hvor sjovt, sådan et system købte jeg for 4 år siden
> 768 Mb PC2100 ram

Havde samme mængde RAM i

> 1 stk Plextor Cd brænder

Sådan en havde jeg også, 12X SCSI

> 300W noname strømforsyning

Yeah også her!

> Hvilket DX9 AGP kort vil i anbefale til mit system.

Hvis du tænker på senere at opgradere resten, vil et Geforce 6600GT være
et godt valg (best performance for pengene)... Leadtek's udgave har
vundet mange tests

Ellers så bare smid et Radeon 9600 eller 9700 i den, evt. et GF4200Ti,
de er billige for tiden men yder godt til prisen.

Hold dig fra budget-kortene (Radeon 9550, 9200, GF FX 5200,6200 osv)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-05-05 17:35

Hej Esben

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du tænker på senere at opgradere resten, vil et Geforce 6600GT være
> et godt valg (best performance for pengene)... Leadtek's udgave har vundet
> mange tests

Jeg har fulgt med i gruppen i et stykke tid og har set at Geforce 6600GT
ofte er blevet nævnt, men er det ikke overkill til min maskine? Vil det
overhovedet fungere med sådan en oldsag af en processor? Og når jeg engang
skal ud og have en ny maskine bliver det med PCI-E og så kan jeg ikke bruge
kortet i den nye maskine.

> Ellers så bare smid et Radeon 9600 eller 9700 i den, evt. et GF4200Ti, de
> er billige for tiden men yder godt til prisen.

Ok

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 19:42

> [...]
> skal ud og have en ny maskine bliver det med PCI-E og så kan jeg ikke bruge

Jo det er nok ikke helt ved siden af, at kalde det overkill. Men du kan
jo evt. gøre det at du smider en Athlon XP2400 i maskinen også, så kan
den da holde lidt endnu. Dit mobo understøtter AGP4X så der er ikke
noget at frygte mht om det kan sidde i maskinen

Hvis du alligevel er besluttet på at opgradere det hele snart, så burde
du nok høre i din omgangskreds om der ikke er nogen der har et kort
liggende, som du kan få brugt for en billig penge... Dvs. kort fra
Geforce 3 og op, eller Radeon 8500 og op... (igen, hold dig fra MX
kortene og de billige 5200,6200 osv)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-05-05 20:00

> [...]
> evt. gøre det at du smider en Athlon XP2400 i maskinen også, så kan den da
> holde lidt endnu. Dit mobo understøtter AGP4X så der er ikke noget at

Jeg har selv tænkt på det men ifølge ASUS understøtter bundkortet max Athlon
XP 2100+(Model 6)(Palomino) og den har jeg ikke kunnet finde nogen steder da
det skal være model 6.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 21:20

> Jeg har selv tænkt på det men ifølge ASUS understøtter bundkortet max Athlon
> XP 2100+(Model 6)(Palomino) og den har jeg ikke kunnet finde nogen steder da
> det skal være model 6.

Alle Socket A CPUer som kører 133 MHz på FSB kan bruges, kørte selv med
en 2400+ de sidste 2 år af maskinens levetid - og BIOS kunne sagtens
detecte den rigtigt

Hvis du kan finde en 2600 som kører 133 FSB kan den også bruges... Men
nok ikke barton

Fra : Peter Pan

Dato : 20-05-05 23:20

> [...]
> detecte den rigtigt
>
> Hvis du kan finde en 2600 som kører 133 FSB kan den også bruges... Men

Hvorfor ikke Barton? De findes også med 133 MHz FSB.

Jeg kører personligt med 2 stk Athlon MP 2800+ processorer (Barton kerner,
512 KB Cache, 133 MHz FSB, 2133 MHz) på mit Asus A7M266-D. Jeg kører med et
Radeon 9700 grafikkort, helt uden problemer.

Det er godt nok ikke helt samme chipsæt, men begge er fra AMD, og har samme
features på FSB siden. Så hvis Asus ellers har lavet en bios der
understøtter Barton'en, så burde der ikke være nogen problemmer overhovedet.

Athlon XP-M 2800+ kører iøvrigt identisk med MP 2800, men kan være lidt
tricky mht multiplier, når biosen ikke understøtter processoren direkte. Men
er man frisk på lidt modding, kan den nok også bruges.

Mvh
Anders

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-05-05 00:34

> Hvorfor ikke Barton? De findes også med 133 MHz FSB.
Ikke som Athlon XP

> Jeg kører personligt med 2 stk Athlon MP 2800+ processorer (Barton kerner,
> 512 KB Cache, 133 MHz FSB, 2133 MHz) på mit Asus A7M266-D. Jeg kører med et
> Radeon 9700 grafikkort, helt uden problemer.
Ok, har aldrig set på deres MP serie ret meget

> Det er godt nok ikke helt samme chipsæt, men begge er fra AMD, og har samme
> features på FSB siden. Så hvis Asus ellers har lavet en bios der
> understøtter Barton'en, så burde der ikke være nogen problemmer overhovedet.

Ellers bliver den vel bare detected som unknown men kører fint
> Athlon XP-M 2800+ kører iøvrigt identisk med MP 2800, men kan være lidt
> tricky mht multiplier, når biosen ikke understøtter processoren direkte. Men
> er man frisk på lidt modding, kan den nok også bruges.

Nu er man jo så "heldig" på A7M266, at multiplieren kører helt
automatisk, på trods af at ASUS har lavet huller til at montere en dip
switch block som netop skal bruges til at styre multiplieren