Suzuki Estilete HJÆÆLP..
Fra : Jay

Dato : 19-05-05 10:11

Hejsa!

Jeg vil lige starte med at sige at jeg er totalt nybegynder, og lige har
fået min første scooter, så stiller en masse dumme spørgsmål, så håber i
bærer over med mig

Jeg har købt en Suzuki Estilete, 45 udgave, den er ret smadret, men det skal
jeg jo igang med at få gjort noget ved

Den har kørt 9000 km, uden noget videre vedligehold, så først og fremmest
skal den ha ny olie, nyt tændrør, jeg skal ha tjekket bremser og dæk osv, er
der andre ting der lige skal ordnes her og nu af basale tekniske ting?
Batteriet lækker en masse væske, er det ikke bare bedst at hyle det ud og
købe et nyt?

Den er totalt standard, og er ikke interesseret i at tune den, men den skal
ha pillet skiven, det skal jeg finde en der kan klare for mig fordi jeg ikke
har værktøjet til det, men udstødningen er helt rådden af rust, så den skal
også skiftes, hvis jeg køber en ny udstødning fjerner jeg så ikke automatisk
resten af begrænsningerne? Jeg skal køre halvlangt på den hver dag, og
kommer hjem igen normalt om natten, og støj er ikke særlig velkommen her
hvor jeg bor, så hvilken udstødning skal jeg vælge til en motor der er
standard, den skal bare passe til det og gøre scooteren så lydløs så mulig
samtidig, for at være helt umulig må den jo også godt se lidt godt ud hvis
der er nogen der gør det der samtidig opfylder de andre kriterier??

Når alle begrænsningerne er fjernet skal den så også ha nye ruller? Om ikke
andet pga slitage? De kan vel lige så godt blive skiftet nu den alligevel
skal skilles ad og ha pillet skiven, hvilken vægt skal jeg ca. gå efter dér?

Jeg kunne godt tænke mig at skifte til sådan en sidestøttefod, er der nogen
problemer med det? Tænker her på at i instruktionsbogen står der at den kun
kan starte med kickstarter hvis der er den originale støttefod på?

Ejeren sagde at den ikke kunne lade, og der er også noget rod i det
elektriske, kontrollamperne virker ikke, forlygte, nummerpladelys osv virker
heller ikke, kun blinklys og bremselys virker, er der nogen der har et bud
på hvad der er galt? Om der er en sikring eller et multistik eller noget der
kan gi præcis det her problem?

Som det er lige nu vil den næsten ikke starte, men håber at hvis man skifter
tændrør og batteri og sådan nogle ting at det hjælper på det, skal også ha
kigget til luftfilteret osv, har først lige fået den hjem her til aften,
ellers nogen gode ideer?

Kan man overhovedet få hvide/farvede glas til lygterne til den? Synes jeg
har kigget på scooter-shoppen, speedup, Speedline og alle mulige andre sider
igennem, men kan ikke lige finde så mange ting til den

Håber på Jeres hjælp og undskylder for alle de spørgsmål, håber bare at få
nogle gode input, har støvsuget usenet for svar, og kan læse mig til hvilke
udstødninger der er nogenlunde, og hvilke der larmer og er lydløse osv, men
lidt svært at finde noget helt specielt til den her model, så håber I har
nogle gode ideer, tusind mange tak for AL hjælp indtil videre

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 19-05-05 18:37

"Jay" <jay@askme.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

Hej!

> [...]
> er
> der andre ting der lige skal ordnes her og nu af basale tekniske ting?

Remmen skal kigges efter. Hvis den sprækker når du bøjer den "bagover" så
skal den skiftes.
Ruller skal også ses efter = skiftes når du alligevel er 'der inde'.

> Batteriet lækker en masse væske, er det ikke bare bedst at hyle det ud og
> købe et nyt?

Over højre skulder og købe et nyt.

> [...]
> skal
> ha pillet skiven, det skal jeg finde en der kan klare for mig fordi jeg

Den lokale knallert pusher kan sikkert ordne det på 10min. Samtidig kan han
også skifte ruller for dig

> men udstødningen er helt rådden af rust, så den skal
> også skiftes, hvis jeg køber en ny udstødning fjerner jeg så ikke
> automatisk
> resten af begrænsningerne?

Jo i de fleste tilfælde er en uoriginal udst. ikke behæftet med
begrænsninger

> [...]
> samtidig, for at være helt umulig må den jo også godt se lidt godt ud hvis
> der er nogen der gør det der samtidig opfylder de andre kriterier??

Måske Polini No Smoke kan bruges - ellers må du købe en original.

> [...]
> andet pga slitage? De kan vel lige så godt blive skiftet nu den alligevel
> skal skilles ad og ha pillet skiven, hvilken vægt skal jeg ca. gå efter

nemlig :)

> [...]
> kun
> kan starte med kickstarter hvis der er den originale støttefod på?

Det er sikkert rigtigt. På min Suzuki AP50 rammer kickstarteren støttefoden,
hvis den ikke står på centerstøttefoden... men hvis din elstarter virker, er
det jo ikke et problem.

> [...]
> på hvad der er galt? Om der er en sikring eller et multistik eller noget

Du må til at skille alle stik og rense dem. Hvis den ikke kan lade, så er
batteriet dødt. På min Suzuki betyder det at bremselys og blinklys ikke
virker.

> [...]
> kigget til luftfilteret osv, har først lige fået den hjem her til aften,

Se lige olieslangerne efter for revner.

> [...]
> sider
> igennem, men kan ikke lige finde så mange ting til den

Sikkert ikke. Det er ikke en af de mest populære drenge-scooter, som fx
Yamah Jog.

Fra : Jay

Dato : 19-05-05 19:08

> Den lokale knallert pusher kan sikkert ordne det på 10min. Samtidig kan
han
> også skifte ruller for dig

Er også så heldig allerede at ha fundet en der kan klare det for mig

> Måske Polini No Smoke kan bruges - ellers må du købe en original.

Prøver at tjekke den du foreslår Har fået at vide jeg skal prøve TP
Powered og Proma Legal.. men der er vist nogen der er lige så meget
modstandere som dem der taler for de her to, det gør det ikke nemmere for
mig *SG*

> [...]
støttefoden,
> hvis den ikke står på centerstøttefoden... men hvis din elstarter virker,

Det skulle den gøre, selvom den tidligere ejer sagde den var defekt, men
gætter på det er fordi batteriet er defekt at der har været problemer med
den.. Har fået at vide der godt kan sidde både center- og sidestøttefod på
samtidig, men ville gerne hive den originale center af, den er meget rusten
og grim, og synes da også det ser lidt bedre ud når den hælder

> Du må til at skille alle stik og rense dem. Hvis den ikke kan lade, så er
> batteriet dødt. På min Suzuki betyder det at bremselys og blinklys ikke
> virker.

Håber det er batteriet, fik lige forlygten til at lyse et splitsekund da den
var startet, men nu hev jeg også i alle ledninger jeg lige kunne se, så
prøver at rense dem og skifte det batteri

> Se lige olieslangerne efter for revner.

Tjekker jeg lige

> Sikkert ikke. Det er ikke en af de mest populære drenge-scooter, som fx
> Yamah Jog.

Øvøv, må vist også efterhånden se i øjnene jeg ikke er en knægt længere, så
må 'nøjes' med den røde *G*

Tak for alle dine svar

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 19-05-05 20:01

> [...]
> Powered og Proma Legal.. men der er vist nogen der er lige så meget
> modstandere som dem der taler for de her to, det gør det ikke nemmere for

Hold dig langt væk fra Proma Legal

Fra : Jay

Dato : 19-05-05 21:22

"Brian Axelgaard" <ask@for.it> wrote in message
> "Jay" <jay@askme.com> skrev i en meddelelse
> >

> Hold dig langt væk fra Proma Legal

Prøvede at tjekke den Polini, men den ser ikke ud til at passe til en
Estilete?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-05-05 19:18

Jay wrote:
> [...]

> samtidig, for at være helt umulig må den jo også godt se lidt godt ud hvis
> der er nogen der gør det der samtidig opfylder de andre kriterier??

Hvia du ikke vil ha for meget larm omkring privat adressen, så kør 10
km/t, så larmer den ikke vel ikke særligt meget. Så slipper du for at
købe en dyr udstødning.

Hilsen Mikkel

Fra : Jay

Dato : 19-05-05 19:23

> Hvia du ikke vil ha for meget larm omkring privat adressen, så kør 10
> km/t, så larmer den ikke vel ikke særligt meget. Så slipper du for at
> købe en dyr udstødning.

Hejsa

Regner også med at kunne finde noget til omkring 500 kr måske, det koster de
ihvertfald de Proma Legal som jeg fik foreslået