Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
19" fladskærm ligeså god som CRT?
Fra : JS

Dato : 19-05-05 07:39

Jeg har pt en Samsung SyncMaster 900 NF som kører 1400x1050 ved 95 hz som
har et virkelig godt billede.

Men den er begyndt at hyle lidt når sider er helt hvide. Derfor havde jeg
regnet med at købe en ny 19" skærm og derfor overvejet en fladskærm.

Men er der overhovedet nogen 19" fladskærme der kan køre en så god opløsning
ved en så høj refreshrate og om har så godt billede som en en tilsvarende
CRT skærm?

Jeg bruger min computer/skærm meget til programmering og læsning så skærmen
er noget af det vigtigste på min computer.

Kom gerne med anbefalinger eller argumenter for hvorvidt jeg skal holde mig
til CRT eller skifte til fladskærm.

Mvh

Johs

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-05-05 08:01

JS wrote:

> [...]
> ved en så høj refreshrate og om har så godt billede som en en tilsvarende

Jeg tror det bliver svært at finde en 19" med en opløsning på over 1280 x
1024. Vil du højere op, så kik efter en 20" eller større. Så kan du komme
op på 1600 x 1200.

Glem refresh rate'en. Det har ikke dat samme at sige i praksis, når der er
tale om TFT-skærme. 60 Hz er fint på en TFT.

--
Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 09:53

"JS" <dsa.@asdf.com> skrev i en meddelelse
> Men er der overhovedet nogen 19" fladskærme der kan køre en så god
> opløsning
> ved en så høj refreshrate og om har så godt billede som en en tilsvarende
> CRT skærm?

Du skal bruge en 20-tommer fladskærm med 1600x1200. Et billigt og populært
bud er Dell 2001FP.

Man kan ikke sige entydigt, at billedet er bedre end på crt. Til spil, film
og billedbehandling er crt at foretrække, da det giver bedre sort-niveau og
mere naturlige farver. Men da du mest bruger pc'en til tekst, vil
fladskærmen nok opleves som en forbedring pga. klarere billede og perfekt
geometri. Kryds fingre for at den ikke har pixelfejl.

Fra : JS

Dato : 19-05-05 10:10

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge en 20-tommer fladskærm med 1600x1200. Et billigt og populært
> bud er Dell 2001FP.

Der står på dell side at det er en LCD skærm, skal det ikke være TFT?

Fra : Hans

Dato : 19-05-05 10:41

JS wrote:
> "S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> Der står på dell side at det er en LCD skærm, skal det ikke være TFT?

LCD og TFT bruges i flæng og dækker over det samme.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 12:03

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:428c5f40
> LCD og TFT bruges i flæng og dækker over det samme.

LCD er den overordnede betegnelse for skærmtypen (Liquid Crystal Display) -
ligesom man taler om plasmaskærme og billedrørsskærme.

Af en eller anden grund kalder mange danskere det for tft-skærme. TFT er
bare en underliggene teknologi - ligesom der findes forskellige typer
billedrør.

For mange år siden kunne man risikere at løbe ind i "passive" lcd-skærme,
men i dag er alle lcd-skærme af TFT-typen.

Synes nu stadig det er mest logisk og korrekt at skrive lcd-skærme. Især når
debatten som her drejer sig om skærmtyper. Crt vs. lcd.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 20:46

JS skrev:

> Der står på dell side at det er en LCD skærm, skal det ikke være TFT?

TFT er en delmængde af LCD.