Tillidsrepræsentanters virksomhed
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 22:20

Lige et spørgsmål til de juridiske klogskaller (det var venligt ment )

I hvilken grad kan en arbejdsgiver blande sig i hvordan en
tillidsrepræsentant skal udføre sit hverv og i øvrigt hvad hvervet skal
indeholde af opgaver.

Sådan som jeg ser det varetager en tillidsrepræsentant opgaver for
organisationen (fagforeningen), og når først der er enighed med
arbejdsgiveren om at tidspunktet for opgavevaretagelsen er i orden, kan
arbejdsgiveren vel ikke blande sig yderligere.
Et eksempel kunne jo være at der i nogle større kommuner er
tillidsrepræsentanter som via aftale mellem organisation og arbejdsgiver kun
skal tage sig af tillidsrepræsentantopgaver. Her har arbejdsgiver vel
frasagt sig alle ledelsesbeføjelser overfor tillidsrepræsentanten, selv om
denne stadig modtager løn.

Jeg har uden held prøvet at finde noget litteratur om emnet, det har mest
handlet om valgbarhed o.l.

Der er tale om en kommunal arbejdsplads.

Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-05-05 22:49

In article <428bb16e$0$63664$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Frank wrote:
> [...]
> handlet om valgbarhed o.l.
>
> Der er tale om en kommunal arbejdsplads.

Da det er en aftale mellem arbejdsgiver og din fagforening, så er
forholdet reguleret i en overenskomst, og i det omfang det ikke er
reguleret, så må du selv aftale hvordan det skal være. Du kunne også
spørge fagforeningen.

Arbejdsgiveren har vel stadig retten til at lede og fordele arbejdet,
an er vel ikke mere tillidsmand end at man kan løfte sit arbejde ved
siden af. Såfremt du ikke udfører anvist arbejde / laver arbejdsvægring,
så er det direkte bortvisningsgrund.