In article <428bb16e$0$63664$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Frank wrote:
> Lige et spørgsmål til de juridiske klogskaller (det var venligt ment
)
>
> I hvilken grad kan en arbejdsgiver blande sig i hvordan en
> tillidsrepræsentant skal udføre sit hverv og i øvrigt hvad hvervet skal
> indeholde af opgaver.
>
> Sådan som jeg ser det varetager en tillidsrepræsentant opgaver for
> organisationen (fagforeningen), og når først der er enighed med
> arbejdsgiveren om at tidspunktet for opgavevaretagelsen er i orden, kan
> arbejdsgiveren vel ikke blande sig yderligere.
> Et eksempel kunne jo være at der i nogle større kommuner er
> tillidsrepræsentanter som via aftale mellem organisation og arbejdsgiver kun
> skal tage sig af tillidsrepræsentantopgaver. Her har arbejdsgiver vel
> frasagt sig alle ledelsesbeføjelser overfor tillidsrepræsentanten, selv om
> denne stadig modtager løn.
>
> Jeg har uden held prøvet at finde noget litteratur om emnet, det har mest
> handlet om valgbarhed o.l.
>
> Der er tale om en kommunal arbejdsplads.
Da det er en aftale mellem arbejdsgiver og din fagforening, så er
forholdet reguleret i en overenskomst, og i det omfang det ikke er
reguleret, så må du selv aftale hvordan det skal være. Du kunne også
spørge fagforeningen.
Arbejdsgiveren har vel stadig retten til at lede og fordele arbejdet,
an er vel ikke mere tillidsmand end at man kan løfte sit arbejde ved
siden af. Såfremt du ikke udfører anvist arbejde / laver arbejdsvægring,
så er det direkte bortvisningsgrund.