Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Bip ved fuldendt autofokusering
Fra : Lars Høyrup Jensen

Dato : 18-05-05 21:36

Hej kamerafolk.

Jeg er ny i gruppen her og har et spørgsmål, fordi jeg står overfor at
skulle købe mit første spejlrefleks (som skal være digitalt). Jeg vælger
enten et Nikon D70 eller et Canon EOS 350D, og pt. hælder jeg til Canon'en.

Et par hurtige spørgsmål efter at have set på modellerne i en butik:

1. På Auto-indstillingen bipper EOS 350D, når det har stillet skarpt på
motivet. Det kunne jeg ikke umiddelbart få det til at gøre på f.eks. P.
Er det ikke muligt? Og er det ikke irriterende ikke at få feedback fra
kameraet, når det har autofokuseret? Så vidt jeg husker, kunne D70 dette.

2. Er der nogen, der har EOS 350D med batterigrebet? I givet fald: føler
I, at det hjælper på ergonomien, hvis man synes, at 350D'eren er lidt
lille til ens hånd?

Mange hilsener,

Lars Høyrup Jensen

Fra : Holst

Dato : 18-05-05 21:51

Lars Høyrup Jensen wrote:

> [...]
> Er det ikke muligt? Og er det ikke irriterende ikke at få feedback fra
> kameraet, når det har autofokuseret? Så vidt jeg husker, kunne D70 dette.

Men så blinker de røde lamper vel om ikke andet.

Fra : Brian Lund

Dato : 18-05-05 22:53

> [...]
> Er det ikke muligt? Og er det ikke irriterende ikke at få feedback fra
> kameraet, når det har autofokuseret? Så vidt jeg husker, kunne D70 dette.

Jeg synes bip-lyden er irriterende, og har derfor slået den fra!
Når du ser i søgeren blinker fokuspunktet rødt når det har fundet fokus.

Brian

Fra : Lars Høyrup Jensen

Dato : 19-05-05 16:15

Til Holst og Brian vedr. de røde punkter:

Det var ikke min oplevelse. Jeg prøvede at lade kameraet fokusere på et
objekt ganske få centimeter fra objektivet, hvilket det naturligvis ikke
kunne. Alligevel blinkede den midterste prik rødt (jeg havde bedt
kameraet om kun at bruge det centrale fokuspunkt). Ergo virker rødt
blink ikke som en bekræftelse på fuldendt fokusering.

Mvh Lars

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-05-05 17:40

Lars Høyrup Jensen <robinhat@itu.dk> wrote:

> [...]
>kameraet om kun at bruge det centrale fokuspunkt). Ergo virker rødt
>blink ikke som en bekræftelse på fuldendt fokusering.

Hvis jeg må blande mig

Det følgende gælder vist for alle Canon EOS huse - film og digitale:

Ved fokusering blinker det valgte fokuspunkt kort rødt.

Når der er fokuseret lyser en stor grøn prik nederst til højre i søgeren.
Hvis autofokus ikke kan udføres blinker den grønne prik.
Hvis manuel fokus er den grønne prik slukket indtil det valgte fokuspunkt er i
fokus.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Lars Høyrup Jensen

Dato : 20-05-05 11:53

Ove Kjeldgaard wrote:
> Hvis jeg må blande mig

Endelig

> [...]
> Hvis autofokus ikke kan udføres blinker den grønne prik.
> Hvis manuel fokus er den grønne prik slukket indtil det valgte fokuspunkt er i

Tak for et godt svar, der gjorde en begynder meget klogere!

Mvh Lars

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-05-05 00:10

> [...]

>Er det ikke muligt? Og er det ikke irriterende ikke at få feedback fra
>kameraet, når det har autofokuseret? Så vidt jeg husker, kunne D70 dette.

Bippet er sat til som standard i Program AE indstillingen - og det var vist den
første indstilling jeg ændrede.

Og på min gode gamle EOS 5 var det eneste indstilling der blev ændret ved
batteriskift.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 19-05-05 08:13

"Lars Høyrup Jensen" <robinhat@itu.dk> wrote in message
> [...]

> motivet. Det kunne jeg ikke umiddelbart få det til at gøre på f.eks. P. Er

Jo, det gør den også på P - har lige checket på mit eget.

> Og er det ikke irriterende ikke at få feedback fra kameraet, når det har
> autofokuseret? Så vidt jeg husker, kunne D70 dette.

Jeg kan godt li' det, men udover bippet, så blinker det, eller de,
autofocus-
punkter som blev "benyttet" til den aktuelle fokusering.

Peter

Fra : Lars Høyrup Jensen

Dato : 19-05-05 16:20

Peter Sindrup wrote:

> Jo, det gør den også på P - har lige checket på mit eget.

Ok, så må det være en indstilling, der ikke var slået til. "Beep" stod
ellers til "On" i menuen:-/

Mvh Lars