kartofler koger ud
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-05-01 10:55

Havevenner.

Red et ægteskab
På min halvstive jord her i Westsjælland koger kartoflerne ud

Helt tydeligt mangler der noget af det ene, eller der er for meget af det
andet. - Men hva'?

Jeg hørte Helge Petersen i radioen sidste år, at man bare skulle gi' et
ordentligt drys af - - - ? Hva? Det er det jeg ikk' ka' huske.
Ka' I ??
Med håb om hjælp på målstregen.
De bedste hilsener fra
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : etta

Dato : 31-05-01 12:56

....salt hæmmer "udkogning".

mvh
etta

Fra : Tom C.K.

Dato : 31-05-01 13:38

"etta" <etta@place.com> skrev i en meddelelse
> ...salt hæmmer "udkogning".
Ahh... fint, jeg har nemlig samme problem - også på stiv, sjællandsk
lerjord. Men jeg vil da fluks gå ud og give mine kartofler et ordentlig skud
salt. Det må være godt nu, lige inden de blomstrer

Tom C. K.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-05-01 14:41

Hej Tom.

Det ville jeg ikke gøre, så slår du sq planterne ihjel! Det Etta mener er
sikkert at komme rigeligt salt i kogevandet.
Ingen planter tåler saltopløsning.

Et grusomt eksempel:
Jeg bor lige ved Storebælt.
For nogle år siden ramte en kæmpebølge byen, oversvømmede alt, og bortset
fra ulykkerne i husene, fik vi den fineste udsigt over bæltet, idet alle de
gamle træer der stod os i vejen, gik derhen hvorfra ingen vender tilbage.
Nej, det er surhedsgraden der skal reguleres. Men hvo'n ?? - Kartofler tåler
ikke for meget kvælstof, så vi skal gi' jorden en overdocis af - - - hvad ??
Venlig hilsen Flemming Svendsen, "Bæltestedet".

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-05-01 19:35

> [...]
> På min halvstive jord her i Westsjælland koger kartoflerne ud
> Helt tydeligt mangler der noget af det ene, eller der er for meget af det
Der er sortsforskelle.
Nogle angiver at kiummangel kan få dem til at koge ud,
men jeg har ikke kunne få det verificeret.
Det positive er, at der kan hænge mere sovs ved dem.

Per A. Hansen

Fra : Erna Andersen

Dato : 31-05-01 20:14

"Flemming Svendsen" <flemclar@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Havevenner.
>
> Red et ægteskab
> På min halvstive jord her i Westsjælland koger kartoflerne ud

Jeg tror altså ikke på, at I kan koge kartofler i jorden i
Westjylland

Min mor siger, at det skyldes store skift i jordens fugtighed i
vækstsæsonen, så det giver nok også problemer i år. Det kan undgås
ved at vande i tørre perioder.

Hilsen Erna

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-06-01 10:01

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

Et ædelt mål!

> Jeg tror altså ikke på, at I kan koge kartofler i jorden i
> Westjylland

....men derfor kunne man jo godt forestille sig at det ville gå på
Westsjælland

mvh
jan

Fra : Susanne Togeby

Dato : 01-06-01 14:14

> Min mor siger, at det skyldes store skift i jordens fugtighed i
> vækstsæsonen, så det giver nok også problemer i år. Det kan undgås
> ved at vande i tørre perioder.
>
> Hilsen Erna

Jeg har netop læst et sted (praktisk økologi, tror jeg nok), at mangel
på vand kan give kartofler, der let koger ud. Recepten er vanding i
store mængder med 10. dages mellemrum. Der skal meget vand til - jeg kan
ikke huske de præcise mængder, men en lille sommerbyge er ikke nok.

Mvh.

Susanne Togeby

Fra : Poul Kjeldgaard Otte~

Dato : 31-05-01 21:00

"Flemming Svendsen" <flemclar@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
Bare sæt jer for at i vil lave kartoffelmos, for så er de aldrig til at koge
istykker.
hej Poul