rågejagt
Fra : ASKE

Dato : 18-05-05 21:07

hvad er kravene til et luftgevær som benyttes til rågejagt?
står det i jagtloven eller hvor ?

Fra : Arne Jensen

Dato : 18-05-05 21:33

On Wed, 18 May 2005 22:06:56 +0200, "ASKE" <arne.jensen@newmail.dk>
wrote:

>hvad er kravene til et luftgevær som benyttes til rågejagt?
>står det i jagtloven eller hvor ?

Det står vidst nok i loven om regulering af skadevoldende vildt, men
ellers generelt frit fra hukommelsen:

Min 5,5 mm i dia og en udgangshastighed på 185 m/s

Og regulering af rågeunger er iøvrigt en meget spændende jagtform, jeg
desværre kun har prøvet en enkelt gang for mange år siden.. apropos
anden diskution her, med en halvutomatisk saloonriffel.

Arne

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 16:08

Arne Jensen wrote:

> [...]
> desværre kun har prøvet en enkelt gang for mange år siden.. apropos
> anden diskution her, med en halvutomatisk saloonriffel.

Enig ... rigtig spændende. Dog mener jeg ikke det burde være tilladt at
anvende en slatten luftbøsse, som det er i dag ... jeg har lavet alt, alt
for mange anskydninger med et sådant våben. En salonriffel må der til ...
det er desværre bare ikke altid til at få tilladelse til inde i byerne

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen (kim.frederiksen snabela gmail.com)
Nettet er for lille til Netbetjente - gå venligst udenfor

Fra : Arne Jensen

Dato : 20-05-05 06:40

On Thu, 19 May 2005 17:07:39 +0200, "Kim Frederiksen" <kim punktum
frederiksen snabela gmail punktum com> wrote:

> [...]
>for mange anskydninger med et sådant våben. En salonriffel må der til ...
>det er desværre bare ikke altid til at få tilladelse til inde i byerne

Jeg er ikke uenig med dig i at 185m/s er i underkanten, men hvis man
ønsker at bruge luftgevær til jagt/regulering er dette faktisk ganske
spændende.. Og meget billigt i ammo:)

Nu er det jo sådan indrettet at selv om lovgivningen siger et, står
det jo en frit for at investere i noget grej der er kraftigere end
det loven siger.. Man skal dog være forberedt på at prisen så også er
en noget anden end de 895 man kan købe et luftgevær til, der er
lovligt til jagt for.

Jeg har ved en tidligere bekendt på et tidspunkt prøvet et luftgevær
model 5-6K i indkøb. Den skød igennem min gamle skivekasse!
Jeg husker desværre ikke model og mærke men godt var det.

Jeg har desuden tidligere skudt en del duer med et meget kraftigt
luftgevær og aldrig haft problemer med anskydninger.

Her er blandt andet lidt inspiration.. Desværre i den ende af skalaen
der får min bankmand til at rynke bryn og ryste på hovedet:)

http://www.theoben.co.uk/customer/home.php

Prøv blandt andet at se billederne for Rapid mfr...Savle

Vi kan nok blive enige om at det er lidt noget andet en sådan en
kinamand bang til 895:)

Mvh
Arne

Fra : Dennisq

Dato : 21-05-05 07:37

"" skrev d. 19-05-05 16:08 dette indlæg :

> [...]
> for mange anskydninger med et sådant våben. En salonriffel må der til
> det er desværre bare ikke altid til at få tilladelse til inde i byerne

Et kraftigt luftgevær er mere end nok til råger. Bare gå efter hovedskud
i stedet for hjerteskud.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nikolaj Larsen

Dato : 20-05-05 08:38

Jeg er ikke enig med de 185 m/s , jeg lært sidste år at det er 150 m/s (står
i "vild og jagt" bogen), og kan heller ikke finde at det skulle være
ænderet.( inde på retsinfo.dk)
VH
Nikolaj

Fra : Arne Jensen

Dato : 20-05-05 10:25

On Fri, 20 May 2005 09:38:18 +0200, "Nikolaj Larsen"
<nl@-a-d.sletdette.dk> wrote:

>Jeg er ikke enig med de 185 m/s , jeg lært sidste år at det er 150 m/s (står
>i "vild og jagt" bogen), og kan heller ikke finde at det skulle være
>ænderet.( inde på retsinfo.dk)

Jeg kan meget vel huske forkert.. Det ændre ikke på at anslagskraften
godt må være større.

Arne

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 19-05-05 17:52

ASKE wrote:
> hvad er kravene til et luftgevær som benyttes til rågejagt?
> står det i jagtloven eller hvor ?

Husk nu at lade være med at kalde det rågejagt !

Det er regulering ! basta !

Jan