Golf III 1.9 SDI, 96 - aflades batteriet?
Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 20:55

Hej

Forleden kunne vi ikke starte bilen efter at have holdt ind til siden et
øjeblik
Den var totalt død, starteren forsøgte ikke engang at få motoren igang.

Vi fik skubbet den igang, og senere konstateret at starteren nok skulle
skiftes.
Det fik vi så gjort - ny starter 1600 kr. av av - men så kørte den.

Dagen efter langt væk hjemmefra, og på vej hjem fra sommerhus. Bilen fyldt
op med tasker og unger.
Bilen vil ikke starte. Starteren forsøger, men kan ikke.

Vi får den skubbet igang, og skal så til at køre hjem, men nu begynder alle
lamper både inde og ude at blinke i vildskab og ustoppeligt.
Uret nulstilles samtidigt.

Vi tør ikke køre hjem med det blinkende lys, og ringer til Falck.

De kommer dagen efter, og konstaterer at batteriet er fladt. Vi fremkalder
"lysshowet" igen, men det blinker kun når falckmandens ekstrastrøm er
fjernet.
Såsnart strømmen kommer på igen stopper den med at blinke.

Vi kører bilen til værksted og får skiftet batteri.

Bilen kører nu rundt i 2 dage uden problemer. (10-15 starter)

Her til aften sker det så igen. Vi kører en lille tur, holder ind til siden
1 minut, og kan så ikke starte igen.
Starteren forsøger en smule, men har ikke kræfter. Det virker som om der
ikke er batteri på.

Kan man forestille sig, at batteriet står og bliver afladt på en eller anden
måde som vi ikke er opmærksomme på?
Hvordan kan vi checke det, og hvilke ting skal vi kigge efter. (den holder
ikke og har ikke holdt med lys påe med lys på)

Håber virkeligt nogle kan hjælpe - vi er desperate

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : alexbo

Dato : 18-05-05 21:08

"Jesper" skrev

> [...]
> ikke er batteri på.
>
> Kan man forestille sig, at batteriet står og bliver afladt

Nej, den aflader jo ikke på et minut, jeg tror mere bilen ikke lader når du
kører, det nye batteri har så haft strøm til et par dage.

I stedet for starter skulle du nok have haft skiftet generator, det kan
undre mig at værkstedet ikke har målt ladningen.

Når først Falck har startet bilen skulle den kunne køre på det strøm den
laver, det kunne den ikke det fordi den ikke selv laver strøm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 21:16

> [...]
> ikke og har ikke holdt med lys påe med lys på)
>
> Håber virkeligt nogle kan hjælpe - vi er desperate

Tjek om ledningerne fra generator -> starter -> batteri er monteret korrekt
( evt. glemt monteret eller ikke skruet ordentligt fast) da i skiftede
starteren.

Jeg lavede samme fejl da jeg skiftede starteren på min G3 GTI, jeg kunne
kører ca 100 km på et helt opladet batteri. Derefter døde den ret pludselig
efter at radio og instrumenter gik amok - det første tegn var at radioen
nulstillede et par gange, så hoppede speedometer nålen, derefter masser af
blink i instrument og så gik motoren ud.
Jeg var panisk holdt midt på en trafikkeret hovedevej- men fandt ret hurtigt
fejlen, jeg havde jo skiftet starteren dagen forinden.

Altså tjek de tykke ledninger fra generator generator -> starter -> batteri.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 21:48

> [...]
> hurtigt fejlen, jeg havde jo skiftet starteren dagen forinden.
>
> Altså tjek de tykke ledninger fra generator generator -> starter ->

Hej Claus

Når jeg tæller de kilometer sammen som bilen har kørt fra vi fik nyt batteri
på, til stedet hvor vi ikke kan er starte når jeg op på 95 km. Det passer
uhyggeligt godt med dine oplevelser tidligere.

Da falckmanden var ude stod han på et tidspunkt og slog på generatoren med
en hammer mens bilen var igang. Jeg kiggede samtidigt på panelet, og på et
tidspunkt slog omdrejningstæller nålen helt fra. Dvs. den gik på nul, og
efter 1 sekunder steg den igen til 10x som den står på i tomgang og her blev
den stående (men faldt altså kortvarigt ud). Ved ikke om det kan bruges til
noget?

Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 21:52

> [...]
> efter 1 sekunder steg den igen til 10x som den står på i tomgang og her
> blev den stående (men faldt altså kortvarigt ud). Ved ikke om det kan

Fik du tjekket de tykke ledninger som beskrevet, med speciel opmærksomhed på
skruterminalen på starteren ?

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 22:11

> Fik du tjekket de tykke ledninger som beskrevet, med speciel opmærksomhed
> på skruterminalen på starteren ?

Jeg pisker op på parkeringspladsen igen og checker NU

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-05 21:19

Jesper skriver:

> Forleden kunne vi ikke starte bilen efter at have holdt ind til siden et
> øjeblik
> Den var totalt død, starteren forsøgte ikke engang at få motoren igang.

Hvad med frontlyset ?

> Vi fik skubbet den igang, og senere konstateret at starteren nok skulle
> skiftes.
> Det fik vi så gjort - ny starter 1600 kr. av av - men så kørte den.

Ladede de på batteriet imens ?

> Dagen efter langt væk hjemmefra, og på vej hjem fra sommerhus. Bilen fyldt
> op med tasker og unger.
> Bilen vil ikke starte. Starteren forsøger, men kan ikke.

Definer "kan ikke"

> Vi får den skubbet igang, og skal så til at køre hjem, men nu begynder alle
> lamper både inde og ude at blinke i vildskab og ustoppeligt.
> Uret nulstilles samtidigt.

Fladt batteri

> [...]
> fjernet.
> Såsnart strømmen kommer på igen stopper den med at blinke.

Fladt batteri.

> Vi kører bilen til værksted og får skiftet batteri.

Med et friskt nyt batteri

> Bilen kører nu rundt i 2 dage uden problemer. (10-15 starter)

Så er batteriet ved at være fladt igen.

> [...]
> 1 minut, og kan så ikke starte igen.
> Starteren forsøger en smule, men har ikke kræfter. Det virker som om der

Fladt batteri.

> Kan man forestille sig, at batteriet står og bliver afladt på en eller anden
> måde som vi ikke er opmærksomme på?

Måske, men næppe, dine frontlygter tager meget strøm, når du kører, en
SDI tager næsten intet (udtagen når den skal startes), derfor kan
motoren køre på "fladt batteri".

> Hvordan kan vi checke det, og hvilke ting skal vi kigge efter. (den holder
> ikke og har ikke holdt med lys påe med lys på)

Hvordan ser stelforbindelserne ud, både fra batteri og til chassis og
over til motor/starter ?

Lyser ladelampen ikke, når du kører ?

Afmonter ledningen fra minuspolen og hold den på kortvarig, mens bilen
er slukket, kan du få det til at gnistre, trækkes der strøm. Sæt et
amperemeter i serie med minussen på batteriet. bruges der strøm, når
tændingen er slået fra ?
(nej, lad være med at starte, så smelter ledningerne)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 21:39

> Jesper skriver:

> Hvad med frontlyset ?

Der var lys på.

> Ladede de på batteriet imens ?

Tvivler. Det var en bekendt der gjorde det. Var ikke selv tilstede, men
gætter på han bare skiftede starteren.

> Definer "kan ikke"

Det lød som om den drejede en kvart omgang, og derefter gik i stå.

> Fladt batteri

> Fladt batteri.

> Med et friskt nyt batteri

Ja, et af de dyre til 1060 kr. hos VW i Odder.

> [...]
> motoren køre på "fladt batteri".

> Hvordan ser stelforbindelserne ud, både fra batteri og til chassis og

Ikke istand til at svare - kender desværre altfor lidt til biler.

> Lyser ladelampen ikke, når du kører ?

Det mener jeg bestemt ikke den gjorde.

> [...]
> tændingen er slået fra ?
> (nej, lad være med at starte, så smelter ledningerne)

Det vil jeg prøve at give videre til en der har forstand på det.

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Tak for hjælpen Klaus.

Her for 15 min. siden kunne jeg starte bilen igen. Kørte så 30 meter op af
en bakke for at vi kan trille den i gang imorgen tidligt. Efter at have
slukket bilen prøvede jeg så at starte endnu engang - men det blev til
lysshow og igen start.

Udfra dine oplysninger lyder det næsten som om jeg vil kunne være heldig at
starte bilen hvis jeg fjerner kablerne fra forlygterne så der ikke bruges
strøm på dem?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-05 21:44

Jesper skriver:

> Der var lys på.

Masser, eller "stearinlys" ?

> Det lød som om den drejede en kvart omgang, og derefter gik i stå.

Drejede meget langsomt ?

> Ja, et af de dyre til 1060 kr. hos VW i Odder.

Har du beholdt det gamle ?

Har du en autolader ?

> Ikke istand til at svare - kender desværre altfor lidt til biler.

Ud og let hjelmen, du må til at lære det !

Tykke fede kabler (strømper) fra bateriet og til chassis/motor. Sidder
de løse ?
Er der evt skader på dem, eller ser de nye ud ?

> Det mener jeg bestemt ikke den gjorde.

_Meget_ afgørende !!!

> Tak for hjælpen Klaus.

Velbekom.

> [...]
> en bakke for at vi kan trille den i gang imorgen tidligt. Efter at have
> slukket bilen prøvede jeg så at starte endnu engang - men det blev til

Underligt..... jeg hælder stadigt til den løse forbindelse...

> Udfra dine oplysninger lyder det næsten som om jeg vil kunne være heldig at
> starte bilen hvis jeg fjerner kablerne fra forlygterne så der ikke bruges
> strøm på dem?

Nej - en diesel trækker let 100A med startmotoren, lygterne kan mest
bruges som visualisering. Se på lyset, mens du starter (blænd evt op på
fjernlys) dæmpes lyset ?

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 21:59

> Jesper skriver:

> Masser, eller "stearinlys" ?

Så indefra at den lyste på bilen foran, skal ikke kunne sige hvor kraftigt.

> Drejede meget langsomt ?

1/4 omgang - langsomt, tjaaa. Den var næsten død inden virkede det som om.

> Har du beholdt det gamle ?

Den bar manden smilende væk, hvilket jeg var glad for på det tidspunkt.

> Har du en autolader ?

Hvis det er sådan en til at give ekstra strøm så ja. Den skal bare lige
lades op først (smart ikk!)

Jeg burde kunne starte den vha. den ikk?

> Ud og let hjelmen, du må til at lære det !

Meget gerne, meget gerne !

> [...]
>
> _Meget_ afgørende !!!

> Velbekom.

> Underligt..... jeg hælder stadigt til den løse forbindelse...

Det vil være fantastisk hvis jeg slipper for generator skifter, så jeg ber
til du har ret!

Fra : Jessen

Dato : 18-05-05 21:55

Hey Jesper......
når nu du sætter bilen til tænding uden at starte den, er der så lys i
ladelampen ?
hvis ikke der er det, så er generatoren dit problem, det er jeg sådanne
cirke 99% sikker på.
har oplevet i 2biler at generatoren ikke har "fat" på kullene og derfor så
heller ikke lader, det er mit "bud" men tjek lige om ladelampen(den mad
batteriet) inde i instrumentbordet lyser når du sætter bilen til tænding.

Venligst
D_Jessen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 22:05

"Jessen" <jessen1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller ikke lader, det er mit "bud" men tjek lige om ladelampen(den mad
> batteriet) inde i instrumentbordet lyser når du sætter bilen til tænding.

Ladelampen lyser når jeg prøver at starte.
Har lige prøvet nu her, og der kom stadigvæk ikke gang i bilen.

Det må jo så være gode nyheder.

Fra : Jesper

Dato : 18-05-05 23:43

Tusind tak for til jer alle for hjælp. Det er bare helt kanon at kunne få
gode og kvalificerede råd på denne måde så hurtigt.

Det afgørende gennembrud i sagen kom da jeg checkede ledningssystemet fra
generator >l starter > batteri. Ledningen fra generatoren til starteren
havde mekanikeren ikke monteret fast på starteren. Den svævede frit i
luften, men inde under køleren. Ellers håber jeg da at ihvertfald
falckmanden så den.

En fejl 40 af rang, men sådan kan det jo gå. Surt at mit gamle batteri måtte
lade livet på den måde. Det havde ikke været nødvendigt. Kunne også godt
have brugt de 1000 kr. på noget andet - men det er fortid.

Jeg er glad for at jeg tilsyneladende ikke skal ud og skifte generator.

Har lige kørt en tur på 15 mi. for at lade lidt op. Da jeg kom tilbage
startede jeg et par gange uden problemer.

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-05 05:18

Jesper skriver:

> Tusind tak for til jer alle for hjælp. Det er bare helt kanon at kunne få
> gode og kvalificerede råd på denne måde så hurtigt.

Velbekom

> [...]
> lade livet på den måde. Det havde ikke været nødvendigt. Kunne også godt
> have brugt de 1000 kr. på noget andet - men det er fortid.

Nårh, mekanikeren må have røde ører....