Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF komprimering
Fra : Henrik Enslev

Dato : 18-05-05 19:42

Hej
Er ved at komprimere et dokument i A4 størelse til en PDF. Jeg arbejder
med en MAc os 10.3 og Indesign CS. Den kommer ud med en størrelse på ca
700 Kb uanset hvad jeg gør i indstillinger. Jeg vil gerne lave en
"modemvenlig" udgave i mindre størrelse.

Kan der være forskel på at lave PDF i Indesign og i Acrobat destiller?
Dokumentet jeg laver har et baggrundsbillede i fuld størrelse samt syv
små billeder, alle i farver (rgb), samt noget tekst.

Kan jeg med fordel lave et komplet billede i fx photoshop med baggrund
og de syv små? Det mener jeg jo ikke skulle gøre nogen forskel, og vil
tage ret lang tid.

Udskriv til PDF i os X.3 laver større filer, hvilket også forklares i
hjælp, så det er der åbenbart ikke noget at gøre ved?

( pdfén kan ses på http://kmek.dk/index.htm med linken: hent og print på
forsiden)

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Kenneth

Dato : 18-05-05 19:50

Henrik Enslev wrote:

> Dokumentet jeg laver har et baggrundsbillede i fuld størrelse samt syv
> små billeder, alle i farver (rgb), samt noget tekst.

Jeg gætter på at dine billeder ikke bliver komprimeret i pdf dokumentet,
og at størrelsen af dokumentet derfor kommer til at være proportional
med den samlede størrelse af dine billedefiler.

> Kan jeg med fordel lave et komplet billede i fx photoshop med baggrund
> og de syv små?

Det tror jeg ville være en god ide, især hvis du gemte resultatet i en
hårdere komprimering (=dårligere billedkvalitet).

Mvh
Kenneth
-shooting from the hip

Fra : Storm

Dato : 18-05-05 20:02

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Kan der være forskel på at lave PDF i Indesign og i Acrobat destiller?

Ja, det afhænger af dine indstillinger - hvis du har exporteret en pdf
fra InDesign har du så været igennem alle indstillinger - kigget på
compressions?

> [...]
>
> Kan jeg med fordel lave et komplet billede i fx photoshop med baggrund
> og de syv små? Det mener jeg jo ikke skulle gøre nogen forskel, og vil

Nej det bliver det ikke bedre af, med mindre du så virkelig leger med
kompression og antal farver i PhotoShop.
Jeg mener at hvis du smed baggrundsbilledet ud ville du både få en
slankere fil og en fil der var mere web-egnet - men jeg kan nok regne ud
at det vil du nødigt så ton den måske mere ned.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-05-05 20:35

In article <1gwryhv.x85elp32kycyN%no@spam.nix>,
no@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> [...]
>
> Udskriv til PDF i os X.3 laver større filer, hvilket også forklares i
> hjælp, så det er der åbenbart ikke noget at gøre ved?

Hvis dine billeder i forvejen er 72 dpi er der ikke så meget at komme
efter udover at sætte komprimering op/kvalitet ned men det undrer mig
dog lidt hvis der ikke er forskel om du bruger screen eller press. Du
kan eventuelt lave en PDF-indstilling som sampler ned til 36 dpi eller
lavere hvis du skal længere ned.
Der er forskel på InDesigns og Distillerens PDF men jeg tror ikke
fil-størrelsen vil variere væsentligt ved samme opløsning/kvalitet.

Fra : Tom

Dato : 18-05-05 22:31

On 18/05/05 21:34, in article
steen.remove-F68876.21345818052005@news.tele.dk, "Steen Larsen"
<steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> Der er forskel på InDesigns og Distillerens PDF men jeg tror ikke
> fil-størrelsen vil variere væsentligt ved samme opløsning/kvalitet.

Tjek evt programmet pdfcompress..
Hvis det blot er til modem, er det ret sjovt bare lige at ligge et billede
eller andet på den, eller en PDF, så pakker den det "lidt mere"..
Aner intet om kvalitet.. Men typisk er en s/h halv a4 med et lille billede
på omkring 50-100 kb. Efter en tur med denne app

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-05-05 19:42

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> Aner intet om kvalitet.. Men typisk er en s/h halv a4 med et lille billede
> på omkring 50-100 kb. Efter en tur med denne app

Det ser ud til, at løsningen er dukket op: Jeg havde brugt ultra tynd
rød kant på bogstaverne for at lave kontrast til det grønne bagbillede.
Da jeg af anden grund fjernede kanten på bogstaverne, smuttede den
komprimerede fil ned på 300 Kb som ønsket.

Tak til alle for indput