Hej NG.
Jeg har været så heldig at købe et stk brugt RS 50, som var "hovedrenoveret"
ved overdragelsen - hvilket bl. a. betød at krumtap+lejer var blevet
skiftet. Annoncen præsenterede den som et rigtig godt køb, med en topfart på
ca. 100 km/t, samt en rigtig pæn pulver lakering i metalblå. Der stod også
at "krumtappen er ny".
Jeg gik med til at betale 13.000 for knallerten, selvom tilsvarende
(årgang/kilometer) ligger på ca 9000 kr. Under prøveturen blev der ikke
nævnt noget om at den ikke var blevet tilkørt, og at jeg burde holde den
under et vist antal omdrejninger. Heller ikke efter vi havde givet håndslag
på handlen og jeg havde forklaret ham at jeg havde ca en times kørsel hjem
på den, blev der sagt noget om tilsvarende. Resultatet blev at jeg 40 km ude
måtte konstatere en "uheldig" metallisk lyd fra motoren, som betød at jeg
måtte ringe efter min kære moder som råder over en ducato varevogn til at
transportere knallerten det sidste stykke hjem. (Cylinder, stempel, og
topstykke var smadret).
Denne udvikling var jeg selvsagt ikke tilfreds med og ringede til sælger fra
ulykkesstedet med det samme. Jeg var mest indstillet på at lade handlen gå
tilbage og få mine penge tilbage, men det mente sælger ikke jeg kunne da det
"var min egen fejl og jeg var blevet gjort bekendt med at krumtappen var
ny". Jeg forklarede yderligere at hvis han kunne skrive at topfarten var 100
km/t i annoncen måtte jeg jo gå ud fra at den var tilkørt, ellers ville det
jo betyde at han selv havde haft den deroppe på en ikke tilkørt motor. Men
sælger var hverken til at hugge eller stikke i.
Det korte af en lang historie er at jeg fik ham til at forestå reperationen,
betaler selv lidt til det (for at få en racerkrumtap i), og skal så
forhåbentlig senere i dag ud at hente den. Nu mener sælger så den kun må
køre ved 3000 omdrejninger de første 30 km og derefter var han lidt mere vag
i sine udtalelser og mente bare ikke jeg måtte køre den ud i gearene før
efter 300 km. Desuden mener han så at jeg skal komme yderligere 2-taktsolie
ved benzinen mens jeg kører til. Det ville jeg mene han skulle have fortalt
mig allerede inden jeg tog prøveturen. (Men det ville have betydet at den
ikke ville køre nogen steder overhovedet = intet salg).
Men nu kan min tiltro til ham efterhånden ligge på et meget lille sted, så
jeg har brug for følgende hjælp:
1. En bekræftelse på at det han har fortalt mig om tilkøringsprocessen er
rigtigt - så jeg ikke står med en død motor igen halvvejs hjemme. Kan en RS
50 overhovedet køre ved 3000 omdrejninger?
2. Er der andre ting eller nogen der har en mere præcis ide om hvad der bør
ske efter de første 30 km?
3. Hvornår kan jeg begynde at give den gas???
Det er min anden RS 50 er, den 1. jeg havde kørte konstant med 8000-10000
omdrejninger, og kørte rigtig godt (havde slet ingen reperation på den). Den
trak bare ikke rigtig før 5000 omdrejninger.