Tilkørsel af Aprilia RS 50 - en uheldig hi~
Fra : Jon Mørch

Dato : 18-05-05 15:49

Hej NG.

Jeg har været så heldig at købe et stk brugt RS 50, som var "hovedrenoveret"
ved overdragelsen - hvilket bl. a. betød at krumtap+lejer var blevet
skiftet. Annoncen præsenterede den som et rigtig godt køb, med en topfart på
ca. 100 km/t, samt en rigtig pæn pulver lakering i metalblå. Der stod også
at "krumtappen er ny".

Jeg gik med til at betale 13.000 for knallerten, selvom tilsvarende
(årgang/kilometer) ligger på ca 9000 kr. Under prøveturen blev der ikke
nævnt noget om at den ikke var blevet tilkørt, og at jeg burde holde den
under et vist antal omdrejninger. Heller ikke efter vi havde givet håndslag
på handlen og jeg havde forklaret ham at jeg havde ca en times kørsel hjem
på den, blev der sagt noget om tilsvarende. Resultatet blev at jeg 40 km ude
måtte konstatere en "uheldig" metallisk lyd fra motoren, som betød at jeg
måtte ringe efter min kære moder som råder over en ducato varevogn til at
transportere knallerten det sidste stykke hjem. (Cylinder, stempel, og
topstykke var smadret).

Denne udvikling var jeg selvsagt ikke tilfreds med og ringede til sælger fra
ulykkesstedet med det samme. Jeg var mest indstillet på at lade handlen gå
tilbage og få mine penge tilbage, men det mente sælger ikke jeg kunne da det
"var min egen fejl og jeg var blevet gjort bekendt med at krumtappen var
ny". Jeg forklarede yderligere at hvis han kunne skrive at topfarten var 100
km/t i annoncen måtte jeg jo gå ud fra at den var tilkørt, ellers ville det
jo betyde at han selv havde haft den deroppe på en ikke tilkørt motor. Men
sælger var hverken til at hugge eller stikke i.

Det korte af en lang historie er at jeg fik ham til at forestå reperationen,
betaler selv lidt til det (for at få en racerkrumtap i), og skal så
forhåbentlig senere i dag ud at hente den. Nu mener sælger så den kun må
køre ved 3000 omdrejninger de første 30 km og derefter var han lidt mere vag
i sine udtalelser og mente bare ikke jeg måtte køre den ud i gearene før
efter 300 km. Desuden mener han så at jeg skal komme yderligere 2-taktsolie
ved benzinen mens jeg kører til. Det ville jeg mene han skulle have fortalt
mig allerede inden jeg tog prøveturen. (Men det ville have betydet at den
ikke ville køre nogen steder overhovedet = intet salg).

Men nu kan min tiltro til ham efterhånden ligge på et meget lille sted, så
jeg har brug for følgende hjælp:

1. En bekræftelse på at det han har fortalt mig om tilkøringsprocessen er
rigtigt - så jeg ikke står med en død motor igen halvvejs hjemme. Kan en RS
50 overhovedet køre ved 3000 omdrejninger?
2. Er der andre ting eller nogen der har en mere præcis ide om hvad der bør
ske efter de første 30 km?
3. Hvornår kan jeg begynde at give den gas???

Det er min anden RS 50 er, den 1. jeg havde kørte konstant med 8000-10000
omdrejninger, og kørte rigtig godt (havde slet ingen reperation på den). Den
trak bare ikke rigtig før 5000 omdrejninger.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-05-05 18:12

Jon Mørch skrev:

> [...]
> ide om hvad
> der bør ske efter de første 30 km?
> 3. Hvornår kan jeg begynde at give den gas???

Brug denne som er klippet fra mopedgalery, den virker.

) Montér cylinderkittet og smør stemplet godt ind i 2-takts olie!

2) Start scooteren og lad den stå i tomgang i ca. 10 minutter så den er
nogenlunde varm

3) Sluk motoren igen og lad den køle af i ca. 10 minutter

4) Start motoren og lad den stå i 5 minutter. Kør derefter de første 2
km med meget lidt gas...det vil sige max. 10-15 km/t

5) Kør de næste 10 km med ca. 30-40 km/t

6) Kør de næste 5 km med op til halv gas!

7) De næste 10 km må du max give 2/3 gas

8 ) De sidste 10-15 km må du ikke køre med bundgas ret længe af
gangen...jeg vil sige max bundgas i 20-30 sekunder.

9) Så er din cylinder ved at være tilkørt, og du kan nu roligt blæse den
af!

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : RpR

Dato : 22-05-05 17:01

> [...]
> mig allerede inden jeg tog prøveturen. (Men det ville have betydet at den
> ikke ville køre nogen steder overhovedet = intet salg).

Snik snak.
En 2-takts motor arbejder med godt med omdrejninger. Hvis der er noget
mekanisk galt med motoren så sætter den sig indenfor et par km. Hvis den er
justeret forkert (for lille dyse i karburatoren i 99% af tilfældene), så
sker det når motoren efterhånden blir gennemvarm eller kørt ved urimeligt
høje omdrejninger i længere tid.

Facit, hvis det hele er indstillet korrekt, så sætter den sig heller ikke.
Jeg forstår det som om det er selve cylinderen der er stået af, ikke? Det
har ikke et hak med en hovedrenovering af krumtappen og lejerne at gøre, så
sælger binder dig noget på ærmet.
Nu siger du topstykket er ødelagt. Er der mærker af metal i
forbrændingskammeret? Så er det 100% et nåleleje eller en låsering ved
stemplet der er hoppet ud.

Jeg har nu de sidste 5år haft DK's stærkeste gearknallert (nemlig også en RS
50 :-] ), og den åd 4 stempler inden jeg fik karburatoren til at stemme
100%. De sidste 5000km har den kørt ved 9500rpm ved landevejskørsel @ 95km/t
eller på banen med øret i bund, og der drejer den op til 13500rpm. Den har
ikke svigtet mig endnu

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Jon Mørch

Dato : 23-05-05 17:04

Jeg takker mange gange for svarene. Jeg har nu fået min knallert igen i
kørende tilstand - det kan være det hjalp at ringe og presse ham lidt der i
fredags.

Mht. Dyserne - hvordan ved man om den står forkert (hvilke symptomer) og er
det noget en totalt mekaniker wannabe som mig selv kan finde ud af eller
skal man have fat i nogle proffer???

Jeg har desværre fået nada service bog - vedligeholdelses manual eller
lignende med =( ...

MVH. Jon Mørch

Fra : Allan Riise

Dato : 23-05-05 17:27

"Jon Mørch" <hangman_3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det noget en totalt mekaniker wannabe som mig selv kan finde ud af
> eller skal man have fat i nogle proffer???

Tændrørsfarven kan hjælpe dig.

Mørkebrunt/Sort Tændrør (Elektroderne og bunden af Keramikspidsen) for stor
dyse.
Lysegråt//Hvidt Tændrør (Elektroderne og bunden af Keramikspidsen) for lille
dyse.
Lysebrunt Tændrør (Elektroderne og bunden af Keramikspidsen) korrekt dyse.

Derefter så finindstilles på luftskruen. En måde at gøre det på, er at give
motoren en smule gas, starte med at luftskruen er 1½ omgang ude fra bund, og
skrue indtil motoren ta´ger flest omdrejninger, med samme gasindstilling.

--
Allan Riise