Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
første billeder lagt ud - kritik ønskes
Fra : Peter

Dato : 18-05-05 14:09

Jeg har lige fået mine første billeder lagt ud i et album

www.pufoto.frac.dk

Det er en blanding af Canon Powershot S10, S45 og Pentax *Ist DS

Jeg kunne godt tænke mig lidt kritik

Hvilke er gode/dårlige ?
Forbedringer ?

på forhånd tak

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-05-05 14:30

Peter wrote:
> Jeg har lige fået mine første billeder lagt ud i et album
> www.pufoto.frac.dk
>
> Jeg kunne godt tænke mig lidt kritik

http://www.pufoto.frac.dk/image011.htm - Ville gerne have set nogle
farver med mere smæk på. Ellers fint motiv imho.

http://www.pufoto.frac.dk/image010.htm - Samme gælder her.

http://www.pufoto.frac.dk/image005.htm - Kunne have været rigtig godt
hvis det var taget i frøperspektiv og serpia(gullig S/H).

http://www.pufoto.frac.dk/image014.htm - Mangler farve. Masser af farve!

http://www.pufoto.frac.dk/image003.htm - Mangler næsten lige så meget
farve

http://www.pufoto.frac.dk/image009.htm - Fint motiv, hvor du har ret
mange forskellige elementer med uden at det generer heldhedsindtrykket,
men det er som om billedet er lidt tåget eller uskarpt ?!?!

http://www.pufoto.frac.dk/image012.htm - Rigtig godt billede HVIS du
havde beskåren det således at man kun kunne se sivene øverst. Jeg har
tilladt mig at beskære billedet selv - http://fish.iddx.net/pics/baade.jpg

Resten af dine billeder har jeg ingen mening om

--
Thomas Schreiber
http://gallery.schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Rado

Dato : 18-05-05 16:09

On Wed, 18 May 2005 15:29:37 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

>http://www.pufoto.frac.dk/image012.htm - Rigtig godt billede HVIS du
>havde beskåren det således at man kun kunne se sivene øverst. Jeg har
>tilladt mig at beskære billedet selv - http://fish.iddx.net/pics/baade.jpg

Mmm, her synes jeg nu originalen er bedre :)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jakob

Dato : 18-05-05 16:38

In article <dllm81pf2h0dnku348475bvd6ischcbm1n@4ax.com>,
rado@fjernpost1.tele.dk says...

> Mmm, her synes jeg nu originalen er bedre :)

Her vil jeg lige stille mig på thomas side. Det forstyrrer med de huse i
baggrunden. I det mindste ville det have hjulpet hvis de var uskarpe men
som det er nu trækker de focus væk fra den pænere forgrund.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Rado

Dato : 19-05-05 08:42

On Wed, 18 May 2005 17:38:09 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

>In article <dllm81pf2h0dnku348475bvd6ischcbm1n@4ax.com>,
>rado@fjernpost1.tele.dk says...

>Her vil jeg lige stille mig på thomas side. Det forstyrrer med de huse i
>baggrunden.

Måske hvis man mener bådene er hovedmotivet. Jeg ser mere på
helhedsindtrykket, og der synes jeg det originale billede er bedre -
mere harmonisk og "helt".

Men enhver kan jo beskære det (eller lade være) som han vil :)

Fra : Holst

Dato : 18-05-05 16:48

Thomas Schreiber wrote:

> http://www.pufoto.frac.dk/image012.htm - Rigtig godt billede HVIS du
> havde beskåren det således at man kun kunne se sivene øverst. Jeg har
> tilladt mig at beskære billedet selv - http://fish.iddx.net/pics/baade.jpg

Jeg kan godt forstå din grund til at bortskære huset. Men til gengæld
synes jeg så, at sivene i din beskæring hvilker meget tungt oven på bådene.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 15:30

Peter wrote:
> Jeg har lige fået mine første billeder lagt ud i et album
>
> www.pufoto.frac.dk

http://www.pufoto.frac.dk/image003.htm
Jeg ville være gået lidt mere i knæ. Og det er som om billedet ikke rigtigt
kan finde ud af om det vil være landskab eller billede af nogle får. Fårene
er lidt for dominerende til at være forgrund i landskabet og lidt for
dårligt belyste til selv at være motivet. Det forreste får havde haft godt
af en støtteflash. Og så skulle du nok have givet det lidt mere kontrast.
Lidt levels ville have gjort underværker og så ville jeg have beskåret så
lidt af himlen, der ikke er værd at samle på her, og lidt af græsset var
fjernet. Herved havde du også fået et mindre kvadratisk format, der IMHO
ikke virker specielt godt her.

http://www.pufoto.frac.dk/image004.htm
Vandet løber ud på mit skrivebord. Jeg lukker fluks før det hele bliver
vådt!

http://www.pufoto.frac.dk/image005.htm
Der mangler detaljer i det mørke. Lidt billedbehandling ville gøre
underværker. Ellers kan jeg rimelig godt lide motivet. Ville nok have skåret
af bunden næsten til kransen

http://www.pufoto.frac.dk/image006.htm
De er søde. Men du bruger slet ikke muligheden for at skabe spænding mellem
det hvide og sorte får. Tættere på. Og så e4r der ingen, der gider se al den
vej. Skær det væk.

http://www.pufoto.frac.dk/image010.htm
et dejligt motiv, men den venstre trediedel er dybt uinteressant. Kunne du
ikke være gået et par skridt til højre, eller var der for vådt? Tågen er
vigtig, så man skal nok passe på at gøre dette billede hårdere. Beskær til
højformat. Fremhæv detaljerne i de mørkeste skygger (men kun dem).

http://www.pufoto.frac.dk/image011.htm
Beskær hårdt i både top og bund. himlen og klipen er uspændende. Og så må
jeg hellere lukke, vande løber igen ud af venstre side.

http://www.pufoto.frac.dk/image012.htm
Skarp og nogenlunde velbelyst - de hårde højlys på huset generer mig ikke
alvorligt. Til gengæld har vi igen en situation, hvor jeg synes motivet
vakler mellem at være et nærbillede af bådene eller et totalbillede. Men der
er sikkert mange, der vil mene noget andet. Men det meget stille vand og den
smukke spejling ved kanoens stævn, ville have været et fint motiv. Og så
kunne du jo tage ejendomsmæglerbiledetr af huset bagefter

http://www.pufoto.frac.dk/image013.htm
Smukt motiv, men overbelyst. Og så ser de huse th. ud til at være lige ved
at vælte. Husk watterpasset!

Resten af billederne ville jeg bruge til familliealbummet, hvor der er helt
andre (men ikke mindre vigtige) krav til billederne.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter

Dato : 18-05-05 18:00

Nu kan jeg godt se at flere billeder hælder mod venstre - det skal jeg være
opmærksom på.

De fleste billeder er taget med mit gamle S10 (2 Mpix kompakt kamera), så
det er begrænset hvor meget jeg har kunnet beskære efterfølgende. Den
indbyggede 2x optisk zoom giver heller ikke de store muligheder for at komme
tæt på.

"Skovbilledet" gav mig et par mudrede sko, så jeg havde lidt travlt med at
komme op fra mosehullet inden jeg fik helt våde fødder

Fine og gode kommentarer. Jeg vil prøve at lave lidt efterbehandling og
lægge et par af billederne ud igen

Indtil videre tak...

Fra : Rado

Dato : 18-05-05 16:08

On Wed, 18 May 2005 15:09:26 +0200, "Peter" <pollansa@hotmail.com>
wrote:

>Hvilke er gode/dårlige ?

Jeg synes de fleste er rigtig gode. Skovbilledet er nok min favorit,
der er rigtig "eventyrstemning" over det.

Fra : Anders F

Dato : 18-05-05 23:19

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har lige fået mine første billeder lagt ud i et album

Nydelige billeder (fra Færøerne =).
Flere ville vinde ved mindre dybdeskarphed men det er svært med de små
digicams.
Generelt synes jeg du har et fint øje for fornuftige beskæringer og
motiver - kun lige et par bemærkninger:

105-0565_IMG (2): Detalje, men jeg kan ikke lide det hælder!
105-0545_IMG: Kanonsted. Der kan tages mange gode billeder - men du har
altså for en gangs skyld været mindre heldig end gennemsnittet Klippen
øverst er uheldigt skåret - og forgrunden er i grunden ikke så
interessant...

Mvh.
Anders

Fra : Peter

Dato : 19-05-05 20:56

Vedr 105-045 - det er taget sankt hans aften. Jeg valgte at gå i knæ for at
få den lidt svimlende fornemmelse af hældning. Der var en voldsom stejl
skrænt ned til det syngende sankthans kor i bunden!

Jeg vil gerne til færøerne igen med mit nye DSLR

Jeg har dog flere billeder fra Færøerne som jeg "arbejder lidt på" efter de
gode råd her i gruppen, og lægger ud på min side ved lejlighed. Jeg håber du
vil kommentere dem.

Tak indtil videre

Fra : Anders F

Dato : 21-05-05 00:47

> Vedr 105-045 - det er taget sankt hans aften. Jeg valgte at gå i knæ for
> at få den lidt svimlende fornemmelse af hældning. Der var en voldsom stejl
> skrænt ned til det syngende sankthans kor i bunden!

Wow - der kan man bare se. Dem havde jeg slet ikke opdaget.... Hvilket måske
bare understreger at forgrunden er lidt for voldsom

> Jeg vil gerne til færøerne igen med mit nye DSLR

Jeg vil gerne bare derop igen. Og så vil jeg gerne have scannet mine
billeder fra sidste gang - og ISÆR finde den sort/hvid film jeg mangler...

> Jeg har dog flere billeder fra Færøerne som jeg "arbejder lidt på" efter
> de gode råd her i gruppen, og lægger ud på min side ved lejlighed. Jeg
> håber du vil kommentere dem.

Vi får se om jeg opdager dem. De første var i hvert fald seværdige =)

Mvh.
Anders

Fra : Peter

Dato : 22-05-05 23:22

Jeg har lagt et par andre billeder fra Færøerne ud :

http://www.pufoto.frac.dk/image014.htm
http://www.pufoto.frac.dk/image005.htm
http://www.pufoto.frac.dk/image001.htm (skævhed rettet!)

Se hvad du synes om dem

mvh
Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-05-05 06:05

Peter wrote:
> Jeg har lagt et par andre billeder fra Færøerne ud :

> [...]

Det støder min anstændighedsfølelse at se gravstene, hvor man kan se
navnene, lagt op på nettet.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Peter

Dato : 23-05-05 10:39

Nåh, hvis det er den generelle opfattelse så fjerner jeg da gerne billedet,
men jeg synes faktisk det er et pænt og fredfyldt billede.

Det var ikke meningen at starte en etisk diskussion. Hvad siger I andre ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 10:56

"Peter" <virkerikke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg synes faktisk det er et pænt og fredfyldt billede.
>
> Det var ikke meningen at starte en etisk diskussion. Hvad siger I andre ?

Jeg synes ikke at det er noget, der irriterer mig. Faktisk er det jo noget,
vi "nok" kommer til at opleve alle sammen på et eller andet tidspunkt, og
det er vel ikke noget at være flov over. Det er der da ikke noget
kompromitterende over? Derimod synes jeg at stemningen i dit billede er smuk
og enkel. Et stille sted med en smuk udsigt. Teksten på stenene får mig til
at tænke på en kirkegård, men jeg giver mig ikke til at reflektere over,
hvem de er. Hvis ikke der var tekst på stenene, så kunne man måske komme i
tvivl om det var en kirkegård.

M.v.h. Claus Petersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-05-05 12:22

Peter wrote:
> [...]
> billedet, men jeg synes faktisk det er et pænt og fredfyldt billede.
>
> Det var ikke meningen at starte en etisk diskussion. Hvad siger I

Det kan vel sådan set være ligegyldigt, hvad vi andre mener. Ole giver
udtryk for sin holdning - det behøver jo ikke nødvendigvis føre til en
afstemning om hvilken etik, der er den gældende.
Så jeg synes du skal gøre, som /din/ holdning til sagen siger dig og så leve
med at Ole har et andet - men lige så gyldigt - synspunkt.
En diskussion om etik er aldrig af vejen - men afstemninger om etisk
korrekthed er kvalmende.
Personligt betragter jeg gravsten som offentlige erklæringer, hvorfor jeg
ikke ser noget problem i at de optræder som motiver.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-05-05 14:48

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> med at Ole har et andet - men lige så gyldigt - synspunkt.
> En diskussion om etik er aldrig af vejen - men afstemninger om etisk

Netop

Fra : Anders F

Dato : 23-05-05 20:29

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> Personligt betragter jeg gravsten som offentlige erklæringer, hvorfor jeg
> ikke ser noget problem i at de optræder som motiver.

Sådan har jeg det også. Hvis man ikke vil have at folk ser ens (pårørendes)
gravsten benytter man vel "de ukendtes"?
Hvis nogen pårørende ytrer sig negativt om det ville jeg imidlertid tage det
meget alvorligt...

Mvh.
Anderss

Fra : Anders F

Dato : 23-05-05 20:37

"Peter" <virkerikke@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Hmm - det er bugten fra Carlsberg-reklamen? (I så fald står du foran en
lille stenkirke som er blevet slæbt over klipperne på din højre side)

Sød (og meget varieret) lille flok ænder. Har du prøvet at netop at skære
det tagløse røde hus til højre væk? Jeg synes umiddelbart at billedet vinder
ved det - men det er sikkert smag og behag =)

Dejligt!

Mvh.
Anders

Fra : ab©

Dato : 23-05-05 22:47

> Dejligt!

Men synd og skæmmende med de mange rammer - og endda menuen inden for rammen

ab