Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Arctic Cooling NV Silencer 1
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 09:48

Greetings!

Jeg er på jagt efter en bedre køling af mit GF4 Ti4200. Jeg er nået
frem til 'Arctic Cooling NV Silencer 1' - ikke pga. støj, men pga.
effektivitet (tror jeg).

Jeg søger andre med erfaringer med denne køler. Køler den fornuftigt?
- Eller er der andre løsninger der _køler_ bedre?

Støj er ikke en faktor ved valget.

Der er krydspostet til dk.edb.hardware.grafikkort,
dk.edb.hardware.overclocking og dk.edb.hardware.stoej med opfølgning
til dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-05-05 11:32

Jeg søger andre med erfaringer med denne køler. Køler den fornuftigt?
> - Eller er der andre løsninger der _køler_ bedre?
>
> Støj er ikke en faktor ved valget.

Tag en Zalman VF700Cu - den er meget nemmere at montere og køler vist
også bedre. Jeg har sat min til at køre ved 5 volt, der siger den næsten
INTET, og køler stadig bedre end stock køleren når den kører på max.

Jeg fandt en gang en sammenligning på google, kan ikke huske hvor, men
konklusionen var at den her zalman kølede bedre, larmede mindre, og var
MEGET nemmere at montere (NV silencer er svær at få til at passe på kortet)

sådan ser den ud, når den sidder på et Radeon X800XL:

http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 12:52

Esben von Buchwald skrev:

> http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Okay. Jeg ville nu gerne have den varme luft ud igen. Jeg har én 120mm
blæser til at trække luft ud, men det er lige lidt nok.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-05-05 14:49

Jesper G. Poulsen wrote:

> Okay. Jeg ville nu gerne have den varme luft ud igen. Jeg har én 120mm
> blæser til at trække luft ud, men det er lige lidt nok.

Din 120mm blæser har ca et hul på 113 cm^2

Til sammenligning er revnen i en Silencer måske 8 cm^2 - så mon ikke den
store blæser er rigeligt? evt smid en 80mm mere i ved siden af, bare ved
5 volt, så den ikke larmer for meget

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 15:05

Esben von Buchwald skrev:

> Til sammenligning er revnen i en Silencer måske 8 cm^2 - så mon ikke
> den store blæser er rigeligt?

Nej, for det skal hele vejen op gennem kabinettet. Dét vil jeg gerne
undgå.

> evt smid en 80mm mere i ved siden af,

Lader sig ikke gøre.

Her er maskinen set indvendigt:
http://www.ingensteder.dk/cool-mod/efter/

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-05-05 22:54

> Nej, for det skal hele vejen op gennem kabinettet. Dét vil jeg gerne
> undgå.
Nu har varm luft det jo med at gå op ad, sig selv!

> Her er maskinen set indvendigt:
> http://www.ingensteder.dk/cool-mod/efter/

Næææææh! Sikke et fint kabinet, sådan et brugte jeg også til min gamle
server! Det var sjovt nok også ramponeret, da den tidligere ejer havde
flyttet PSUen for at få plads til en Slot A overclocking device! (den
PSU er meget dumt placeret i det kabinet, kan se du har valgt at have
den eksternt) - lige et par kommentarer:

er du inspireredet af www.afrotechmods.com ? synes al det pap og
gaffatape ligner meget godt

Er de gode de der sunon blæsere? jeg have 3 på et tidspunkt, som larmede
som en jetjager... i et casemod der mindede lidt om dit (min AMD1333
blev sgu for varm uden kabinetblæsere, men der var ingen huller i mit
HX45 kabinet

se billederne her!
http://sbn.as/casemod/

damn det var tider den gang man var en fattigrøv som var for nærig til
et ordentligt kabinet! jeg tror aldrig jeg har oplevet en PC der larmede
så meget som min PC begyndte at gøre med de 3 sunon blæsere!!!!

Men ok jeg vidste jo ikke du var sådan en type....

synes du skal gøre som ham her:
http://bostorm.homepage.dk/Grafikkortsmodding%20del%202/Grafikkorts-modding%20del%202%2005.html

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 01:44

Esben von Buchwald skrev:

> Nu har varm luft det jo med at gå op ad, sig selv!

Jeg har rigeligt med varm luft i forvejen. Jeg ønsker ikke at skulle
trække mere af det stads ud i toppen.

> gamle server! Det var sjovt nok også ramponeret, da den tidligere

Mit er ikke ramponeret. Mit er moddet til dets vigtigste funktion,
nemlig at holde mit hardware køligt i sommervarmen.

> device! (den PSU er meget dumt placeret i det kabinet, kan se du har
> valgt at have den eksternt) - lige et par kommentarer:

Ja, PSU sad i vejen for min fanduct til CPU-køleren.

> er du inspireredet af www.afrotechmods.com ? synes al det pap og
> gaffatape ligner meget godt

Det skal virke, ikke se ud. Hvis min computer skulle være flot havde
jeg købt mig en Mac.

> Er de gode de der sunon blæsere? jeg have 3 på et tidspunkt, som
> larmede som en jetjager... i et casemod der mindede lidt om dit (min

Ved 12V larmer den som en jetjager. Ved 7V er den tilpas støjsvag (jeg
_skal_ have noget baggrundsstøj - det virker som masker for min
tinnitus).

> AMD1333 blev sgu for varm uden kabinetblæsere, men der var ingen
> huller i mit HX45 kabinet

Min server er placeret i sådan et kabinet. Der sidder en 120mm Sunon
istedet for 5 1/4" blænddækslerne. Blæseren trækker varm luft ud (der
sidder 2 stk PPro og en SCSI-disk derinde).

> se billederne her!
> http://sbn.as/casemod/

Dine billeder er af bedre kvalitet end mine

> damn det var tider den gang man var en fattigrøv som var for nærig
> til et ordentligt kabinet! jeg tror aldrig jeg har oplevet en PC der

Jeg er skam hverken en fattigrøv eller nærrig. Jeg kan bare ikke finde
det kabinet der kan det det skal, uden at være enten monsterstort eller
monstergrimt. Gider ikke de der popsmarte farver.

> Men ok jeg vidste jo ikke du var sådan en type....

Hvilken type?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 15:10

> Det skal virke, ikke se ud. Hvis min computer skulle være flot havde
> jeg købt mig en Mac.
Du svarede ikke på spørgsmålet - jeg var selv mega fan af AfroTechMods
på et tidspunkt

> Ved 12V larmer den som en jetjager. Ved 7V er den tilpas støjsvag (jeg
> _skal_ have noget baggrundsstøj - det virker som masker for min
> tinnitus).

Problemet er, at jo mere blæserstøj man fjerner, jo mere lægger man
mærke til det hvis man har en gammel HD der hviner helt vildt (det
primære problem i min comp nu...)

> Min server er placeret i sådan et kabinet. Der sidder en 120mm Sunon
> istedet for 5 1/4" blænddækslerne. Blæseren trækker varm luft ud (der
> sidder 2 stk PPro og en SCSI-disk derinde).

Okay hvor kommer luften så ind?

> Dine billeder er af bedre kvalitet end mine
Jo tak, skriv til min lillesøster, det var hendes webcam jeg brugte!

> Jeg er skam hverken en fattigrøv eller nærrig. Jeg kan bare ikke finde
> det kabinet der kan det det skal, uden at være enten monsterstort eller
> monstergrimt. Gider ikke de der popsmarte farver.

Jeg har et Lian Li PC65B, med 4 indbyggede blæsere, har sat dem alle til
5V og de siger stort set intet, kølingen er fin!

http://memos.dk/sbn/hardware2005/index4.php

> Hvilken type?

Typen der kan lide at bikse tingene sammen selv på den måde...
derfor jeg sendte dig et link til Bo storm's guide!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 16:12

Esben von Buchwald skrev:

> Du svarede ikke på spørgsmålet - jeg var selv mega fan af
> AfroTechMods på et tidspunkt

Jeg har ikke kigget på det. Jeg har omdesignet mit kabinet til den
opgave det skal udføre, nemlig at holde mit hardware køligt.

> Problemet er, at jo mere blæserstøj man fjerner, jo mere lægger man
> mærke til det hvis man har en gammel HD der hviner helt vildt (det
> primære problem i min comp nu...)

Jeg kan du sagtens høre om en disk er dårlig eller er på vej til at
blive det. Bare fordi jeg har tinnitus og det skal maskes med en
susende støj, så kan jeg sagtens høre detajler i mængden. Jeg kan endda
vågne ved småfejl i maskinen, tiltrods for at jeg sover 7m fra den.

> Okay hvor kommer luften så ind?

I bunden (der sidder en blæser) og bagpå. Blænddæksler er fjernet udfor
PCI-slots'ene.

> Jo tak, skriv til min lillesøster, det var hendes webcam jeg brugte!

Hmmm... Jeg overvejer og jeg skulle lave mig en billedserie med mit
analoge SLR og scanne dem ind. Det vil tage tid, men resultatet vil
sikkert ikke blive ringere end den jeg har nu

> Jeg har et Lian Li PC65B, med 4 indbyggede blæsere, har sat dem alle
> til 5V og de siger stort set intet, kølingen er fin!

God størrelse, god plads, men skrækkelig farve. Sølv-udgaven er lige så
skrækkelig.

> Typen der kan lide at bikse tingene sammen selv på den måde...

Typen der ved hvad han/hun vil ha' og derfor konstruerer sig ud af det.
Jeg havde er aerodynamisk vision og den har jeg tilnærmelsesvist fået
ført ud i livet (der har været lidt småjusteringer hen af vejen).

> derfor jeg sendte dig et link til Bo storm's guide!

Okay, den overså jeg...

Jeg prøvede for sjov skyld (inspirreret af en kammersjuk) at OC'e mit
GF4. Core på 300MHz og RAM på 600MHz. Det var stabilt. RAM op på 650MHz
og så kagede det hele. Køleren var brandvarm (hvilket den også bliver
til sommer, selv uden overclocking). Efter denne lille stresstest har
jeg fundet ud af at der skal noget seriøst køling til istedet for den
gnallede stockkøler. Better safe than sorry.

- Jeg passerer 40°C i indendørstemperatur på de varme, stegende
sommerdage. Grafikkortet fik jeg i efteråret, så jeg har faktisk ikke
oplevet det i sommervarmen endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 17:03

Jesper G. Poulsen wrote:

> Støj er ikke en faktor ved valget.

hehe... hvorfor poster du så i .stoej?

Men derudover, ja de _er_ effektive, jeg opnåede ret gode resultater på
et GF ti4600 kort. Gik fra en skoldhed std. køler til en 'knap lunken'
nv silencer

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 18:08

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> hehe... hvorfor poster du så i .stoej?

Fordi der sikkert sidder en i .stoej med erfaringer vedr. denne køler.

> Men derudover, ja de er effektive, jeg opnåede ret gode resultater på
> et GF ti4600 kort. Gik fra en skoldhed std. køler til en 'knap
> lunken' nv silencer

Jamen, så vil jeg bestille sådan én.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 16:41

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jamen, så vil jeg bestille sådan én.

Og det gjorde jeg så ikke. Jeg valgte faktisk Zalman-køleren pga. de
enorme kølefinner. Den vil til en vis grad virke, selvom blæseren
falder fra.

Jeg læste en masse bruger-kommentarer om den og 95% var ovenud tilfreds
med den.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 17:37

> [...]
> falder fra.
>
> Jeg læste en masse bruger-kommentarer om den og 95% var ovenud tilfreds

rart at se at vi trods alt er enige om noget...

den store force ved zalman er netop det enorme overfladeareal på
køleren, så der ikke skal meget luftstrøm til at holde den kold

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 17:45

Esben von Buchwald skrev:

> rart at se at vi trods alt er enige om noget...

Esben, vi kan ikke alle være enige. Og jeg vil nødigt give dig ret, men
det virker faktisk ret fornuftig

> den store force ved zalman er netop det enorme overfladeareal på
> køleren, så der ikke skal meget luftstrøm til at holde den kold

Jeg regner med at stressteste i løbet af weekenden. 20% OC var muligt
med stock-køleren, så det skal også være muligt med Zalman'en.

- RAM-køleprofilerne var ret små, synes jeg. Et held at die'en sidder
midt i kredsen - men alligevel... :-/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 03:48

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg regner med at stressteste i løbet af weekenden. 20% OC var muligt

Så er stresstesten startet og det lovende ud indtil videre

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-05-05 20:29

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> falder fra.
>
> Jeg læste en masse bruger-kommentarer om den og 95% var ovenud tilfreds

jeg er hoppet af zalman vognen igen... det er mine erfaringer at når
støv sætter ind så er de allerhøjest middelmådige kølere. Jeg har haft
en Zalman 7700'er på min cpu, som startede ud med at ligge på 28 grader,
efter nogle måneders brug ligger jeg nu på 34-35 grader, pga. støv
somden gladeligt samler ind i bunkevis (min maskine står på gulvet)
Jeg har en klar forestilling om at det samme er tilfældet med lign.
designs, dvs. også vfu-700 (eller hvad model navnet nu engang er)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 22:28

Claus Albæk skrev:

> jeg er hoppet af zalman vognen igen... det er mine erfaringer at når
> støv sætter ind så er de allerhøjest middelmådige kølere. Jeg har

Det er _alle_ kølere...

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-05-05 23:21

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er _alle_ kølere...

det er ikke meget galt, zalman's kølere tager ret godt imod støv (for godt)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 23:45

Claus Albæk skrev:

> det er ikke meget galt, zalman's kølere tager ret godt imod støv (for
> godt)

Den stock-køler jeg fjernede fra mit Ti4200 var heller ikke særligt
køn. Den var en lille lodden firkant.

Alternativt findes der jo støvsugere.

Fra : Sune Salminen

Dato : 22-05-05 03:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Den stock-køler jeg fjernede fra mit Ti4200 var heller ikke særligt
> køn. Den var en lille lodden firkant.
>
> Alternativt findes der jo støvsugere.

Uuuhhh pas nu på, der er noget med at man ikke må støvsuge en computer!!

Hvis man kan skifte om så støvsugeren puster istedet, så er det meget
bedre. Eller man kan bruge de der små spraydåser med komprimeret luft.

Støvsugeren laver statisk elektricitet der kan ødelægge især RAM har jeg
ladet mig fortælle.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-05 08:35

Sune Salminen skrev:

> Uuuhhh pas nu på, der er noget med at man ikke må støvsuge en
> computer!!

Vrøvl...

> Hvis man kan skifte om så støvsugeren puster istedet, så er det meget
> bedre.

Ikke meget, for der genereres stadig statisk elektricitet.

> Støvsugeren laver statisk elektricitet der kan ødelægge især RAM har
> jeg ladet mig fortælle.

Korrekt - hvis man bruger den forkert. Den kan også gøre én blind, hvis
den bruges forkert

Ved støvsugning af PC'en skal man anvende et metalrør som yderste
"sugepunkt". Dette rør skal være potentiale-udlignet med PC'en stel (en
ledning mellem rør og kabinet). Denne potentialeudligning eliminerer
enhver statisk udladning.

- Der er mange misforståelser vedr. rengøring af computerudstyr. De
fleste skyldes uvidenhed.