/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
"Bo-deling" mellem eks-kærester
Fra : John Sahl


Dato : 17-05-05 23:31

Jeg har en kammerat som har følgende problem:

Ham og han nu eks-kæreste er gået fra hinanden..

Alt er forløbet stille og roligt - ikke de store problemer med bo-deling
osv.

Nu ligger landet sådan at de har lånt 35.000kr (uden nogle papirer..) af
hans mor til udbetaling på en bil i sept.. 2004..

Bilen er nu solgt, og hans mor vil naturligvis gerne have de 35.000kr
tilbage..

Det vil hans ex. ikke være med til, og han har derfor tilbageholdt
hendes 17.500kr i forbindelse med bo-deling..

Han har nu modtaget et fint brev fra en advokat, som siger at han skal
betale de penge snarligt, da der er tale om en gave...

Hvad gør han?, uanset at 17.500 er peanuts, men for ham er det blevet en
principsag (og de er i øvrigt blevet RIGTIG uvenner..)

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!



 
 
Kevin Edelvang (17-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 17-05-05 23:41

John Sahl wrote:

> Hvad gør han?, uanset at 17.500 er peanuts, men for ham er det blevet
> en principsag (og de er i øvrigt blevet RIGTIG uvenner..)

Der gælder ingen særlige regler for "papirløse" samliv, så de almindelige
regler må anvendes. Boet skal ikke deles, men hver skal tage, hvad der hører
parten til. Hvis de sammen har aftalt at låne pengene af moderen, skal de
naturligvis begge betale deres del tilbage. Er det derimod ham, der er gået
til moderen og har lånt pengene, er det ham, der hæfter.

Mvh
Kevin Edelvang



Peter (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-05-05 00:18

> John Sahl wrote:
>
>> Hvad gør han?, uanset at 17.500 er peanuts, men for ham er det blevet
>> en principsag (og de er i øvrigt blevet RIGTIG uvenner..)
>
> Der gælder ingen særlige regler for "papirløse" samliv, så de almindelige
> regler må anvendes. Boet skal ikke deles, men hver skal tage, hvad der
> hører parten til. Hvis de sammen har aftalt at låne pengene af moderen,
> skal de naturligvis begge betale deres del tilbage. Er det derimod ham,
> der er gået til moderen og har lånt pengene, er det ham, der hæfter.
>
Ja det er også rigtigt, men hvem har fået pengene fra salget af bilen? Hvis
de har delt disse, eller disse er gået til fælles hushold så skal de dele
tilbagebetalingen, men hvis han har beholdt provenuet så bør han nok betale
hende de 17.500,-




Kevin Edelvang (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 18-05-05 00:21

Peter wrote:

> Ja det er også rigtigt, men hvem har fået pengene fra salget af
> bilen? Hvis de har delt disse, eller disse er gået til fælles hushold
> så skal de dele tilbagebetalingen,

Hvorfor det?

Mvh
Kevin Edelvang



Peter (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-05-05 00:45

> Peter wrote:
>
>> Ja det er også rigtigt, men hvem har fået pengene fra salget af
>> bilen? Hvis de har delt disse, eller disse er gået til fælles hushold
>> så skal de dele tilbagebetalingen,
>
> Hvorfor det?
>
Jo - hvis pengene tilfalder ham alene ved salget af bilen - så er argumentet
at han selv har optaget lånet hos mor. Hvis pengene er delt ligeligt mellem
de to - og de begge har bidraget til afbetaling på lånet så er argumentet at
hun har deltaget på lige fod med ham og derfor skal betale sin del af lånet
hos hans mor, hvis det kan bevises, at der ikke er tale om en gave.



Povl H. Pedersen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 18-05-05 06:10

In article <428a821a$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter wrote:
>> Peter wrote:
>>
>>> Ja det er også rigtigt, men hvem har fået pengene fra salget af
>>> bilen? Hvis de har delt disse, eller disse er gået til fælles hushold
>>> så skal de dele tilbagebetalingen,
>>
>> Hvorfor det?
>>
> Jo - hvis pengene tilfalder ham alene ved salget af bilen - så er argumentet
> at han selv har optaget lånet hos mor. Hvis pengene er delt ligeligt mellem
> de to - og de begge har bidraget til afbetaling på lånet så er argumentet at
> hun har deltaget på lige fod med ham og derfor skal betale sin del af lånet
> hos hans mor, hvis det kan bevises, at der ikke er tale om en gave.

Og hvis det ikke er medddelt told og skat, så er det vel ikke en gave.

Jesper Jensen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 18-05-05 12:57

Hej

Det er så mig der er den forudrettede..

Bilen er solgt med 20.000 kr underskud og gælden bliver delt ud på hver
vores konto..

Altså skal vi begge have 17.500 op af lommen og aflevere til min mor..

Mvh

Jesper

Ps. John>Tak for hjælpen
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnd8ljh7.eg.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> In article <428a821a$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter wrote:
>>> Peter wrote:
>>>
>>>> Ja det er også rigtigt, men hvem har fået pengene fra salget af
>>>> bilen? Hvis de har delt disse, eller disse er gået til fælles hushold
>>>> så skal de dele tilbagebetalingen,
>>>
>>> Hvorfor det?
>>>
>> Jo - hvis pengene tilfalder ham alene ved salget af bilen - så er
>> argumentet
>> at han selv har optaget lånet hos mor. Hvis pengene er delt ligeligt
>> mellem
>> de to - og de begge har bidraget til afbetaling på lånet så er argumentet
>> at
>> hun har deltaget på lige fod med ham og derfor skal betale sin del af
>> lånet
>> hos hans mor, hvis det kan bevises, at der ikke er tale om en gave.
>
> Og hvis det ikke er medddelt told og skat, så er det vel ikke en gave.



Martin Jørgensen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 18-05-05 21:43

Jesper Jensen wrote:

> Hej
>
> Det er så mig der er den forudrettede..
>
> Bilen er solgt med 20.000 kr underskud og gælden bliver delt ud på hver
> vores konto..
>
> Altså skal vi begge have 17.500 op af lommen og aflevere til min mor..
-snip-

Det første du skal være sikker på er at du kan dokumentere at hun
skylder de 17500 kr ved f.eks. at optage aftalen på lydbånd. Når du kan
dokumentere det, kan du vel beholde de kr.17500 og give til din mor fra
hende - med beskeden: "som tak for lån".

Alternativt syntes jeg at det kunne være passende at indgå et kompromis
og lade hende slippe lidt billigere, til gengæld for at dæmpe striden.
Hun syntes nok at salgsprisen skal trækkes fra det hun skylder?


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Jesper Jensen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 18-05-05 22:00

Hej

Jeg har ikke tænkt mig at snakke i telefon med hende..

Det er hende der har solgt bilen på autocom.dk, så det er hende der har
godkendt prisen...

Og nej, nu er jeg blevet tilpas tøsesur, så nu skal hun ned med nakken..!

Mvh

Jesper

>
> Det første du skal være sikker på er at du kan dokumentere at hun skylder
> de 17500 kr ved f.eks. at optage aftalen på lydbånd. Når du kan
> dokumentere det, kan du vel beholde de kr.17500 og give til din mor fra
> hende - med beskeden: "som tak for lån".
>
> Alternativt syntes jeg at det kunne være passende at indgå et kompromis og
> lade hende slippe lidt billigere, til gengæld for at dæmpe striden. Hun
> syntes nok at salgsprisen skal trækkes fra det hun skylder?
>
>
> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen
>
> --
> ---------------------------------------------------------------------------
> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Kevin Edelvang (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 18-05-05 22:12

Jesper Jensen wrote:

> Og nej, nu er jeg blevet tilpas tøsesur, så nu skal hun ned med
> nakken..!

Som jeg skriver længere oppe, så har salg af bilen intet med den indgåede
låneaftale at gøre. Den, der har indgået lånet, skal også indfri det.

Har din kæreste været indforstået med, at hun skyldte halvdelen af pengene,
og har hun været med til at indgå aftalen med din mor?

Mvh
Kevin Edelvang



Jesper Jensen (19-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 19-05-05 07:48

> Har din kæreste været indforstået med, at hun skyldte halvdelen af
> pengene, og har hun været med til at indgå aftalen med din mor?

Ja, hun har selv været med i banken og skrive under på lånet..

Og aftalen om at de 35.000 kr fra min mor, er hun også helt klar over..

Mvh

Jesper

Ps. Hvis der har stået 20.000 kr på vores FÆLLES konto, og hun har fjernet
dem, har hun så ikke gjort noget ulovligt? (det var penge hun havde fået for
noget erstatning... - men det var jo på fælles konto)



Kevin Edelvang (19-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 19-05-05 12:13

Jesper Jensen wrote:
>> Har din kæreste været indforstået

> Ja, hun har selv været med i banken og skrive under på lånet..
>
> Og aftalen om at de 35.000 kr fra min mor, er hun også helt klar
> over..

Ok, så burde det jo være en smal sag at inddrive pengene ved en civil
retssag. Næste skridt er at kontakte en advokat.

> Ps. Hvis der har stået 20.000 kr på vores FÆLLES konto, og hun har
> fjernet dem, har hun så ikke gjort noget ulovligt? (det var penge hun
> havde fået for noget erstatning... - men det var jo på fælles konto)

Det er ligegyldigt, om kontoen er fælles. Hvis det er hendes penge, må hun
godt hæve dem.

Mvh
Kevin Edelvang



Jesper Jensen (19-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 19-05-05 21:04

Hej Igen

Tak for de gode svar..

> Ok, så burde det jo være en smal sag at inddrive pengene ved en civil
> retssag. Næste skridt er at kontakte en advokat.

Jeg må se at få tid til den advokat..
Hvad betyder "skal på vor klients vegne anmode om snarlig indebtaling" på
advokatsprog?? (altså snarlig)

> Det er ligegyldigt, om kontoen er fælles. Hvis det er hendes penge, må hun
> godt hæve dem.
>

Ok...

Mvh Jesper



Kevin Edelvang (19-05-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 19-05-05 21:47

Jesper Jensen wrote:

> Jeg må se at få tid til den advokat..
> Hvad betyder "skal på vor klients vegne anmode om snarlig
> indebtaling" på advokatsprog?? (altså snarlig)

Det er en løs tidsangivelse. Men det betyder formentlig, at det skal ske så
hurtigt, som det er realistisk. Det er dog retorik fra en advokats side -
det kan være, du kan finde en advokat, der er af en anden opfattelse, altså
at du ikke bør indbetale noget. Din sag lyder lidt speget.

Men husk princippet: Enhver har ret til sit, når I var kærester og ikke
gift. Hvis du har lånt penge, kan man ikke formode, det har været jer begge
to, osv. Hvis du har købt en genstand for dine penge, er den din. Hvis hun
har sat penge ind på kontoen, er de hendes.

Mvh
Kevin Edelvang



Martin Jørgensen (19-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 19-05-05 22:12

Jesper Jensen wrote:

> Hej Igen
>
> Tak for de gode svar..
>
>
>>Ok, så burde det jo være en smal sag at inddrive pengene ved en civil
>>retssag. Næste skridt er at kontakte en advokat.
>
>
> Jeg må se at få tid til den advokat..
> Hvad betyder "skal på vor klients vegne anmode om snarlig indebtaling" på
> advokatsprog?? (altså snarlig)
-snip-

Jeg ved ikke om jeg har forstået det korrekt? Du citerer fra brevet du
har modtaget, ikke sandt?

Når advokaten skriver "Vor klient" betyder det "advokatens kunde" = din
ex-kæreste. "Anmode om snarlig indbetaling" = "bede om at du snart
(ind)betaler"

Snarlig = hurtigst muligt. Var det det spørgsmålet gik på eller vil du
have en forklaring på "advokatsprog"?


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Leon Hulstroem \(422~ (20-05-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 20-05-05 00:07

> Jeg har en kammerat som har følgende problem:
>
> Ham og han nu eks-kæreste er gået fra hinanden..
>
> Alt er forløbet stille og roligt - ikke de store problemer med bo-deling
> osv.
>
> Nu ligger landet sådan at de har lånt 35.000kr (uden nogle papirer..) af
> hans mor til udbetaling på en bil i sept.. 2004..
>
> Bilen er nu solgt, og hans mor vil naturligvis gerne have de 35.000kr
> tilbage..

Hvis navn stod på købskontrakten, forsikring, reg. attest etc...
Hvis det var hans navn, så var det også hans bil og hans gæld.
Og salg af hans bil er vel også hans penge
Men var det en fælles bil, med fælles gæld, så skal overskud/underskud
deles.

Jeg er selvfølgelig ikke sikker i min sag, men det lyder som fornuft i mine
øre.

Fælles papirløs gæld er et problem, jeg har selv måtte æde en fælles gæld,
selvom at hun stak af med varen.
Jeg syntes nu også at min X var urimelig, hun ville have halvdelen af
overskudet på huset og stikke af fra "forbrugsgælden". Jeg gad ikke kæmpe
for de 30000,- da jeg på daværende tidspunkt tjente 3 gange så meget som
hende.

Men hvis det nogensinde skulle ske igen, så skal ret være ret.

Mvh
Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408545
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste