Hej DFM,
så fik jeg langt om længe skrevet en anmeldelse af min kære Fazer. Den
er allerede blevet postet dybt nede i en anden tråd, men er nok også
værd at poste i sin egen tråd. Den ryger på dmcn.dk, så snart jeg har
fået styr på mine login-oplysninger.
Generelt:
Jeg købte min Fazer fra '99 med 19.000 km på klokken i februar 2002 og
har siden da kørt små 50.000 km på den. Oprindeligt ville jeg have en
Honda CBR600F2 fra starten af 90'erne, der kan fås for 60.000,-,
pga. dens gode allround-egenskaber. Økonomien åbnede dog mulighed for
at købe en GSXR600 fra '97, hvilket jeg dog droppede igen af flere
grunde. Dels kostede den lidt rigeligt, dels har '97'erne angiveligt
et ringe bundtræk og dels var den lidt for sportslig til mit
hverdagsprægede brugsmønster. Så kiggede jeg efter Honda Hornet og
Yamaha Fazer, som begge kostede fra 80.000,- dengang, hvilket også
var i overkanten.
Da jeg så fandt en Fazer 10.000,- under de billigste jeg tidligere
havde set, var jeg mest skeptisk. Det viste sig dog at det var en
politibetjent der havde den, og at den var blevet passet og plejet
perfekt. Det endte naturligvis med at jeg købte den, hvilket jeg ikke
har fortrudt ét sekund. Den passer glimrende til mit hverdagsprægede
brugsmønster, hvor kørslen er jævnt fordelt ud over alle typer veje og
alle årstider.
Kørestilling:
På Fazeren har man en ret opretsiddende kørestilling. Ikke så meget
som på en offroader, men nok til at man har et godt overblik ved
bykørsel uden at det dog bliver ubehageligt at toure med 150 km/t. Er
man vant til en regulær sportsmaskine føles kørestillingen sikkert
helt lodret, mens den føles halvsportslig, hvis man kommer fra en
offroader. Kåben giver læ til det meste af kroppen, med untagelse af
det øverste af skuldrende, når man er ca. 180 cm høj. Kåben giver i
øvrigt ingen mærkbar turbulens.
Køreegenskaber:
Nu har jeg ikke de store erfaringer med banekørsel eller lignende og
jeg kører generelt ret roligt gennem sving, så det er altså ikke en
racerkørers erfaringer du læser. Derudover vejer jeg med mine 100 kg
nok lidt mere end hvad japanerne kalkulerer med. Styringen føles
hurtig sammenlignet med sportscykler som CBR600, hvilket dog også
afhænger af dækmonteringen. Hvor man på en CBR600F4 tænker en linje
gennem et sving og cyklen automatisk følger den, skal man være lidt
mere vågen på Fazeren. Ikke at den er ustabil eller noget, styringen
er blot lidt mere åben over for input fra køreren. Den hurtige styring
er til gengæld også med til at gøre cyklen meget sjov, for man kan
virkelig kaste rundt med den.
Styringen kan blive lidt nervøs ved visse dækmonteringer, navnlig hvis
de er slidte. Det mærkes især hvis der er vægt på bagsædet og viser
sig ved at styret ryster lidt mellem 60 og 80 km/t. Hvis man kører
uden hænder (hvis man f.eks. lige skal lyne jakken ordentligt) kan
styret slå kraftigt. Cyklen kører dog stadig ligeud og styret kan
bringes under kontrol uden problemer. Generelt betyder det at man skal
tænke lidt over hvilke dæk man smider på. Jeg har kun oplevet
problemer med et Pirelli Sport Demon, et dæk jeg personligt finder
meget ringe (dårligt vejgreb, stor ubalance etc.). Med Michelin Pilot
Sport og Pilot Road har jeg ikke mærket antydninger af ustabilitet i
styringen. Michelin Pilot Road er i øvrigt et glimrende dæk, der
passer godt til cyklen. Et sæt fås til 1700,- hos reifenversand.com.
Rundt gennem sving med 80-90 km/t med noget nær maksimal nedlægning
mærker man en lidt gyngende fornemmelse, men affjedringen har jo også
kørt godt 65.000 km. En ny bagdæmper vil sikkert gøre underværker. Ved
halvkraftige nedlægninger med 140 km/t er fornemmelsen den samme, dog
lidt tydeligere. Mit bud på problemet er at dæmpningen ikke er kraftig
nok, hvilket passer fint med at fjederforspændingen er blevet strammet
op pga. min vægt, uden at det har været muligt at øge dæmpningen. Til
hverdag fungerer affjedringen dog perfekt, så kort sagt er
køreegenskaberne rigelige til al normal kørsel!
Motor/Teknik:
Fazeren er jo en pudsig blanding af andre Yamaha-cykler. Motoren
stammer fra YZF600R Thundercat, hvor cylindervinklen dog er mindsket
lidt for at den kan være i stålrørstellet. Forgaflen, der kritiseres
for at være rigeligt blød stammer også derfra.
Først og fremmest rækker de 95 hk fint til al fornuftig kørsel og de
rækker skam også til ganske heftigt ræs. Motoren trækker jævnt ved
alle omdrejningstal, hvilket er en stor fordel ved
hverdagskørsel. Eksempelvis trækker den jævnt ved fuld gas i 6. gear,
2000 rpm og 40 km/t. Den klarer det samtidigt uden at være kedelig,
for der sker skam noget når den kommer op i omdrejninger (op til
12.500 rpm). Jeg havde den på rullefelt til Skagen-træf, da den havde
kørt omkring 40.000 km. Alt er standard, selvom jeg ikke kan udelukke
muligheden for at den tidligere ejer har fået dyset den ind. Alt var
som det skulle være, den havde en rigtig pæn momentkurve og havde de
hk den skal (85 på baghjulet). Resultatet kan ses her:
<
http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_dyno.jpg>
Den har altid startet perfekt, selv i 10 graders frost, som den også
har været ude i nogle gange. Normalt får start-knappen kun et kort
tryk, der lige trækker motoren op i fart og derved skåner batteriet og
samtidig øger spændingen til tændingssystemet. Det er stort set altid
nok til at få motoren igang og samtidig er det nok forklaringen på at
batteriet stadig fungerer problemfrit efter 6 år og en del
vinterkørsel.
Den generelle finish er rimeligt god; stellet ruster ikke ved
vinterkørsel, lakken holder til en del og plastikken føles solid. Den
er dog ikke i Honda-VFR klasse, men nu er Fazeren jo også meget
billigere. Forrørene er langt fra rustfri, så de er ret svære at holde
pæne. Jeg tror at modellen fik rustfri forrør i 2004. Potten er i
rustfrit stål hvilket holder perfekt.
Omkostninger:
Benzinøkonomien bestemmer man selv. Politimanden jeg købte den af
kørte 21 km/l, hvoraf halvdelen af km var med konen bagpå. Jeg kommer
meget sjældent over 20, men ligger alligevel tit på 19 km/l. Ved frisk
kørsel med masser af gas ryger den ned omkring 15 km/l, mens den ryger
under 10 km/l ved fuld gas på motorvejen. Normalt er det derfor ikke
noget problem at køre over 300 km på en tankfuld, der på '98- og
'99-modellerne rummer 18 liter. De efterfølgende år rummer den 20
liter, men jeg har alligevel fået mast 19 liter i min fra '99.
Generelt kræver cyklen ikke meget af det dyre vedligehold. Ventilerne
skal kontrollere for hver 42.000 km (eller 42 måneder). Derudover skal
der skiftes omkring tre liter olie hver 6000 km. Yamahaer har jo også
en tendens til at bruge lidt olie, oftest efterfylder jeg 3-4 dl i
løbet af de 6000 km. Jeg har ikke bemærket nogen stigning i forbruget
den tid jeg har haft cyklen, så det skal vist bare betragtes som en
feature. Kæderne holder kun ét år (én vinter) for mit vedkommende, men
en automatisk kædesmører vil sikkert gøre underværker. Det skyldes
sikkert også bare min vinterkørsel og ikke cyklen. Ellers æder den
bremseklodser og dæk som en 600 kubik sportmaskine.
I 2004 ved 50.000 km var der rustet hul i tanken på det laveste
sted. Det skyldes sikkert kondensvand, der aldrig er kommet ud, da det
tilsyneladende aldrig havde været nødvendigt at bruge
karburatorsprit. Problemet blev løst med en to-komponent epoxyblanding
kaldt Tank Cure, der blev købt hos Gorm Wæhrens i Skive. Se evt. her
<
http://www.tankcure.com/Engels/indexuk.html> og her
<
http://home4.inet.tele.dk/gtw/index.htm>. Det var nogenlunde let at
bruge, kostede små 500,- og virker fint her et år efter.
Kæden knækkede også, hvilket kostede en vandpumpe og en
koblingspind. Det fik jeg for 500,- hos MC Huset i Kølkær ved Ikast.
Gode råd:
Nærlyset benytter som standard kun den ene forpære, hvilket ikke giver
et særligt godt lys. Det problem er dog ganske let at løse, da
ledningsnettet tilsyneladende er forberedt på dobbelt nærlys. I en
samlebox med en flok multistik under tanken, er der et sted hvor en
grøn ledning går ind, uden at der er nogen ledning på det modstående
stik. Den grønne ledning rykkes ud, og forlænges med en kronmuffe, så
den kan nå ud til højre forpære. Stikket til pæren skal lige forsynes
med en ekstra klemmedims, men så kan man til gengæld nyde et glimrende
nærlys.
Topfart:
235 km/t på speedometeret med min 70 kg storebror. Med mig på ligger
den omkring 225 km/t. Opretsiddende kan den køre 210 km/t, men det er
ingen fornøjelse.
Køling:
Vandkøling. Det kombineret med en tilsyneladende sund konstruktion gør
at motoren snildt burde kunne køre 150-200.000 km uden at blive åbnet.
Bremser:
De samme som YZF-R1, så de er rigeligt kraftige. Cyklen kan let vippes
på forhjulet med to fingre på grebet. De skal dog renses ret ofte,
hvis stemplerne skal glide let. De hænger dog ikke, hvis man ikke
renser dem så tit, så det er ikke så stort et problem. Bremseslangerne
bliver lidt slatne med tiden, så jeg overvejer at skifte dem til nogle
nye stålarmerede for at slippe for en svampet fornemmelse i grebet.
Gearkasse:
Yamaha har aldrig formået at lave et perfekt gearskifte. På Fazeren
mærker man det især, når der skiftes fra 1. til 2. Med lidt føling med
gearskiftet, kombineret med at lægge et svagt pres på gearskifteren
inden koblingen tages, fungerer det dog upåklageligt. Jeg har hørt
rygter om at Thundercats 2. gear har problemer med at holde til ræs,
men det er nok ikke så sandsynligt at det bliver et problem på Fazere.
Modelhistorie:
De første kom i '98 og der blev ikke ændret noget tydeligt til
'99. Til '00 blev passager-grebet ændret til et glattere udseende og
der kom et ur og en ekstra triptæller i instrumentpanelet. Endvidere
blev ustødning og passagerfodhvilere sænket, ligesom bagsædet fik
tykkere polstring. I '04 blev al plastikken opdateret så den blev
noget mere moderne at se på. Samtidig blev der efter sigende lidt
ringere læ bag kåben.
Konklusion:
Skal du bruge en cykel, der kan det hele, er det en Fazer du skal
have. Den klarer bykørsel, motorcejskørsel, landevejskørsel,
banekørsel og det hele ganske godt. Det samme kan sikkert siges om
Kawasaki Z750S og Honda CB600 Hornet (der dog er svær at finde med
kåbe). Har man kun 40-45.000,- kan man overveje en Suzuki Bandit 600
fra '96-'98, der kan meget af det samme, men er billigere bygget med
de ulemper det medfører. For de samme 40-45.000,- kan man også få en
Yamaha FZR600 fra starten af 90'erne, og den ville jeg nok selv gå
efter, hvis jeg var i den situation. For de 65-85.000,- en nyere Fazer
kan fås til kan man også få en Honda VFR750 fra '90-'94, der også er
en glimrende cykel, hvor vægten er lagt lidt mere på sport og
touring. Alt i alt synes jeg dog at det er hos Fazeren, man får mest
for pengene.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R