Tilføje billeder til Excel dokument via VB~
Fra : Claus Nielsen

Dato : 17-05-05 22:49

Hejsa,

Jeg har lavet følg. og det virker meget godt - mit problem er at jeg vil
have tilføjet et billede til filen - altså den skal ikke linke til filen,
men importere den ligesom hvis man indsætter billedet på normal vis.
Er der nogen derude der har en idé til hvor jeg skal hen?

Hilsen
Claus

Set objXL = wscript.createobject("Excel.application")
objXL.workbooks.add
ObjXL.visible = true

objXL.Cells(1,1).Value = "Overskrift 1"
objXL.Cells(1,2).Value = "Overskrift 2"
objXL.Cells(1,3).Value = "Overskrift 3"
objXL.Cells(1,4).Value = "Overskrift 4"
objXL.Cells(1,5).Value = "Overskrift 5"
objXL.Cells(1,6).Value = "Overskrift 6"

i = 1
j = 0

For i = 2 to 15

objXL.Cells(i,1).Value = "Tekst " & i
objXL.Cells(i,2).Value = "Tekst " & i
objXL.Cells(i,3).Value = "Tekst " & i
objXL.Cells(i,4).Value = "Tekst " & i
objXL.Cells(i,5).Value = "Tekst " & i
objXL.Cells(i,6).Value = "Tekst " & i

'objXL.Cells(2,1).Insert = LoadPicture("G:\Axapta\Ean13\5709000000000.bmp")

Next

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 17-05-05 22:54

Hej Claus.

Her er lidt inspiration.

Option Explicit

'FullPath to Picture
Const PicturePath As String = "C:\test.bmp"

'Chose No or name ***
Const WSHno As Long = 1
'Const WSHno As String = "JB test"

'----------------------------------------------------------
' Procedure : PictureInsertOneCell
' Date : 10-10-2004
' Author : Joergen Bondesen
' Purpose : Insert 1 Picture in selected cell and ajust
' the position.
'----------------------------------------------------------
'
Sub PictureInsertOneCell()

Dim AWB As Workbook
Set AWB = ActiveWorkbook

Dim WSH As Worksheet
Set WSH = AWB.Worksheets(WSHno)

'Clean UP
WSH.Shapes.SelectAll
Selection.Delete

Dim rng As Range
Set rng = WSH.Range(ActiveCell.Address)

On Error Resume Next
Dim HWH As Object
Set HWH = WSH.Pictures.Insert(PicturePath)
If Err <> 0 Then MsgBox "Picture is missing"
On Error GoTo 0

HWH.Top = rng.Top
HWH.Left = rng.Left + rng.Width - HWH.ShapeRange.Width

Set AWB = Nothing
Set WSH = Nothing
Set rng = Nothing
Set HWH = Nothing

End Sub

Jørgen Bondesen

It has removed 603 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Claus Nielsen

Dato : 19-05-05 11:44

Hej Jørgen,

Jeg har siddet og kigget lidt på det - har du lidt inspiration der er lidt
nærmere et VBS script?

Jeg har brugt din kode inde i en makro, men jeg ville gerne have oprette
dokumentet unden at skulle ind i excel først

/ Claus

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 19-05-05 16:19

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil.

Ønsker du fra en makro i Word, at genererer en Excelfil hvor der bliver
placeret et billede i et ark eller hva?'
Jeg ved hvad VB og VBA er men VBS der er jeg blank. S = Script?

Jørgen Bondesen

"Claus Nielsen" <clausn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>>> objXL.Cells(1,3).Value = "Overskrift 3"
>>> objXL.Cells(1,4).Value = "Overskrift 4"
>>> objXL.Cells(1,5).Value = "Overskrift 5"

>>> objXL.Cells(i,2).Value = "Tekst " & i
>>> objXL.Cells(i,3).Value = "Tekst " & i
>>> objXL.Cells(i,4).Value = "Tekst " & i
>>> objXL.Cells(i,5).Value = "Tekst " & i

Fra : Claus Nielsen

Dato : 20-05-05 08:32

Hej Jørgen,

Det jeg ønsker at via en VBS (VB script) - det er alm. VB kode - bare gemt i
en fil der ender på VBS.

Alternativt ville jeg have et excel ark.
I ark 1 skal der udfyldes nogle kriterier og være en knap der hedder "Lav
prisliste".

Ud fra dette bliver der - på ark2 - lavet en pris liste der løber en
database på en sql igennem og indsætter nogle billeder (billederne ligger
som fysiske filer) ud fra felterne i en DB.

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 22-05-05 15:42

Beklager det tog lidt tid for mig, at skramle nedenstående sammen.

Det er langt fra perfekt, så du må selv arbejde videre med dette.
Hvis du synes det er rimeligt, må du meget gerne sende mig den færdige fil.

'22-05-2005

Set objXL = CreateObject("Excel.Application")

' Close all pending books
objXL.Workbooks.Close

Call KillFile()

'if Excel is open
If Err.Number <> 0 Then
excelRunning = False
Set objXL = CreateObject("Excel.Application") 'Create
'object if Excel is not open
End If

'
'If Not excelRunning Then objXL.Quit

On Error GoTo 0
If excelRunning Then
On Error Resume Next
Set objWB = objXL.Workbooks("JBtest.xls") 'Set if target
'Workbook open
End If
On Error GoTo 0

'If Not excelWorkbookOpen Then objWB.Close

If IsEmpty(objWB) Then
On Error Resume Next
Set objWB = objXL.Workbooks.Open("C:\JBtest.xls") 'Open if
'WorkBook not open
Else
excelWorkbookOpen = True
End If

On Error GoTo 0
If IsEmpty(objWB) Then ' Create sheet if needed
excelWorkbookExists = False
Set objWB = objXL.Workbooks.Add
Set objWS = objWB.Sheets.Add
objWS.Name = "Hejsa igen"
objWS.Cells(1, 1) = "Name"
objWS.Cells(1, 2) = "Size"
objWS.Cells(1, 3) = "Date"

objWS.Cells(3, 3) = Month(Now) '"jb"

txt="This is a beautiful day!"
pos=InStr(txt,"his")

objWS.Cells(4, 3) = pos '"jb"

PicPath = "C:\test.bmp"

Set mypic =objWS.Pictures.Insert("C:\test.bmp")
mypic.height = 18
mypic.Top = objXL.Worksheets(1).Range("F7").Top
mypic.Left = objXL.Worksheets(1).Range("F7").Left

iRow=8
Do While irow < 15
objWS.Cells(iRow, 1) = irow
objWS.Cells(iRow, 2) = irow*5
objWS.Cells(iRow, 3) = Date
iRow = iRow + 1
Loop

End If

' Err.Clear
' On Error GoTo 0

If excelWorkbookExists Then
objWB.Save
Else
objWB.SaveAs "C:\JBtest.xls"
End If

If Not excelWorkbookOpen Then objWB.Close
If Not excelRunning Then objXL.Quit

Sub KillFile()

Set objKill = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If (objKill.FileExists("C:\JBtest.xls")) Then
objKill.DeleteFile("C:\JBtest.xls")
End If

Set objKill = Nothing

Fra : Claus Nielsen

Dato : 22-05-05 17:19

Hej Jørgen,

Det ser helt kanon ud! Jeg arbejder videre på det på mandag.

Jeg også have tilføjet noget database adgang osv, men det kigger jeg lige på
om lidt :)

Kunne bare ikke finde nogen steder hvor der stod noget om at tilføje
billeder til Excel via VB.

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 22-05-05 19:06

Hej Claus.