Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Opgradering spillecomputer
Fra : william

Dato : 17-05-05 22:06

Hej,
-min søn skal have opgraderet sin spillecomp.

Han skal have bundkort, cpu, ram, grafik + måske hd.

Han spiller CS-S + HL-2.

Hvad kan anbefales til max 4000,-

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-05 09:50

william skrev:

> Han skal have bundkort, cpu, ram, grafik + måske hd.

Så er det nok ikke den helt korrekte gruppe at henvende sig i

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-05-05 15:39

On Tue, 17 May 2005 23:06:01 +0200, william <william@nowhere.moc> wrote:

> Hej,
> -min søn skal have opgraderet sin spillecomp.
>
> Han skal have bundkort, cpu, ram, grafik + måske hd.
>
> Han spiller CS-S + HL-2.
>
> Hvad kan anbefales til max 4000,-

En playstation 4000 er for lidt til en spille computer imo.
En budget spillemaskine kan se sådan her ud. Men der er gået en del på
kompromis med "fremtids sikring".
Mother board
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=3100087
Godt stabilt overclocking venligt kort med soundstorm lydchip.
Cpu. For at få noget for pengene skal du udnytte muligheden for at
overclocke. Denne cpu er genial til det
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320666
Køler, for at udnytte cpuen til overclocking skal du have en ordenlig
køler. Denne er genial fordi den er lydsvag og samtidig køler fint.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320866
Ram priserne er heldigvis faldet totalt igennem gulvet på det sidste så
man nu kan få det til næsten ingen penge. Jeg vil foreslå to stænger af
denne
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350491
Grafikkort er desvære i dag meget dyrt hvis man vil have det nyeste. Men
de lidt ældre kort kan godt trække de spil du ønsker. Der er imo to at
vælge imellem.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340788
eller
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340898
Du skal også købe en hurtig harddisk hvis ikke systemet skal sløves for
meget. Denne er et godt valg. Den er stor og hurtig
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420293
Denne komfiguration kan holdes lige omkring 4k.

/Thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-05-05 21:03

"william" <william@nowhere.moc> skrev i en meddelelse
> Hej,
> -min søn skal have opgraderet sin spillecomp.
>
> Han skal have bundkort, cpu, ram, grafik + måske hd.
>
> Han spiller CS-S + HL-2.
>
> Hvad kan anbefales til max 4000,-

Er i samme situation som din søn, jeg har dog lidt over 5000 kr, men har
været ved at kigget lidt på sagerne.

Bundkort:
Jeg ville vælge et bundkort med socket 939 for evt. at kunne opgradere til
en større CPU senere.
Jeg ville vælge et bundkort med nForce4 ultra eller SLI chipset og med PCI-E
x16. De kan fåes mellem 800-1200 kr.
Husk at kigge hvad der ellers er af godter på boardet.

CPU:
Atlon 64 3000+ BOX (eller evt. 3200+) til 1100-1200 kr. (~1400 kr.)
Her vil jeg vente lidt og få den nye Venice kerne, hvis det er muligt.

Grafikkort:
GeForce 6600 GT PCI-E x16
Fåes fra 1300 kr og op.

RAM:
2x512 MB, fra 650 kr. og op (evt. 1x1 GB, som er lidt dyere).

Så hvis max 4000 kr., virkelig betyder MAX, kunne man forestille sig noget
lignende:
(OBS: Jeg har ikke læst om lige præcist disse komponenter, så jeg fraligger
mig et hvert ansvar for noget som helst. Inden han køber noget, vil jeg
foreslå at han selv læser lidt om det, eller spørger i de rigtige grupper.)

Bundkort: 781 kr.

CPU: 1120 kr.

Grafikkort: 1290 kr.
eller http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=120355
eller et af de andre billige 6600GT kort

RAM: 635 kr.

I alt 3826 kr. - uden HD og plus div. forsendelser, vel at mærke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 22:09

Frank K. Jensen skrev:

> Er i samme situation som din søn, jeg har dog lidt over 5000 kr, men
> har været ved at kigget lidt på sagerne.

Du følger ikke meget med i dk.edb.hardware kan jeg se. Det er den rette
gruppe og der er faktisk mere hjælp at hente.

Der var en brugbar tråd så sent som igår...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-05 09:00

> Du følger ikke meget med i dk.edb.hardware kan jeg se. Det er den rette
> gruppe og der er faktisk mere hjælp at hente.
>
> Der var en brugbar tråd så sent som igår...

Følger med og følger med, det er vel så meget sagt. Jeg læser lidt hist og
her. Det er rigtigt at dk.edb.hardware måske var en bedre gruppe at spørge
i, men til en spillecomputer er grafikkortet trods alt også lidt vigtigt.
Som du kan læse i mit svar til ham, foreslår jeg også, at han spørger ind
til de enkelte dele i de rigtige grupper. Efter min mening kan man godt
hjælpe folk samtidig med at man forklare dem, hvor de skulle have stillet
spørgsmålet. På denne måde bliver alle glade (på nær nogle enkelte
netbetjente) og folk ved hvor de skal spørge næste gang.

I en OT tråd har du nu lavet to indlæg...

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 22:32

Frank K. Jensen skrev:

> grupper. Efter min mening kan man godt hjælpe folk samtidig med at

Man kan også bare føre en off-topic duskussion. Lad os afskaffe
hierakiet i nyhedsgrupperne!

> I en OT tråd har du nu lavet to indlæg...

Men jeg har ikke været fagligt deltagende. Jeg har henvist til den
rette gruppe, for jeg _ved_ at løsningen ligger dér og venter... -
Bedre _kan_ man faktisk ikke hjælpe (der er ingen grund til at opfinde
den dybe tallerken igen).

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-05 22:52

> Men jeg har ikke været fagligt deltagende.

Gør det det bedre...?

> Jeg har henvist til den rette gruppe,

Nej

> for jeg _ved_ at løsningen ligger dér og venter... -

Jeg kan ikke finde den tråd du snakker om (i hvert fald ikke ud fra
overskriften og første indlæg).

Til gengæld fandt jeg en tråd, hvor du hjalp, OG SÅ henviste til den rigtige
gruppe, lige som jeg gjorde - hvad sker der dog...?

> Bedre _kan_ man faktisk ikke hjælpe

Tjaa, jeg synes nu det andet er bedre, når vi ikke totalt OT, men man kan jo
have hver sin mening.

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 21:29

> [...]
> eller et af de andre billige 6600GT kort
>
> RAM: 635 kr.
>
> I alt 3826 kr. - uden HD og plus div. forsendelser, vel at mærke.

Lyder meget fornuftigt valgt... Det er jo netop disse 4 dele der kan
være nødvendige at udskifte samtidig ved opgraderinger (og evt PSU)

jeg har dog én lille kommentar, køb et motherboard med SLI... Så kan han
jo smide endnu et Geforce 6600GT i maskinen om et års tid, der koster
det nok ikke så meget, men giver maskinen ekstra levetid

Fra : william

Dato : 21-05-05 00:41

Tak for Jeres råd og vejledning.

Et sidste spm:
I foreslår alle Athlon.
Er det ikke muligt at trække "power" nok ud af en OC Celeron. Det er da en
noget billigere CPU?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-05 08:48

> [...]
> I foreslår alle Athlon.
> Er det ikke muligt at trække "power" nok ud af en OC Celeron. Det er da en

Måske, jeg ved det ikke. Ud fra det jeg har læst, har jeg fået indtrykket af
aten Athlon 64 giver "best bang for the buck", i hvert fald til spil.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-05 08:52

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo smide endnu et Geforce 6600GT i maskinen om et års tid, der koster det
> nok ikke så meget, men giver maskinen ekstra levetid

Så bliver det lige lidt dyere, men du har helt ret (jeg vil selv købe et med
SLI). Dog er jeg stadig meget i tvivl om jeg nogen sinde får brug for det,
da det jo sikkert kommer et nyt kort, som måske yder meget mere til lidt
flere penge.

mvh Frank