Atkins!! (Ja, jeg har lige set TV)
Fra : Morten

Dato : 17-05-05 21:09

Hej

Jeg har lidt set programmet på TvDanmark om Atkins, og ideen om at kunne
spise bacon, bøffer og ost, og tabe en masse samtidig er bestemt noget der
tiltaler mig - jeg har bare et par spørgsmål:

Umiddelbart kan jeg se at der hovedsageligt er 3 bøger i Danmark:
Dr. Atkins' Nye Kostrevolution (som fortæller om selve konceptet og hvad
kuren går ud på)
Og Dr. Atkins' illustrede kogebog, og hurtige og nemme kogebog.

1) Er det værd at give 250,- for bogen, eller er det nok bare at vide hvor
meget man må max. få af fedt, kcal. og kulhudrater og så kan man gå i gang?

2) Jeg kan også se at der står en del på http://atkins-dk.com men står der
ting i bogen som ikke står på siden (igen om den kan betale sig)?

3) De to kogebøger - indeholder de en masse produkter som ikke er
almindeligt kendt eller brugt i danmark? - for jeg oplever tit at jeg
opgiver en kur fordi det er et kæmpe indkøbsarbejde at følge den...

Så var der vist heller ikke andet ... håber nogen kan hjælpe!

/Morten

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-05-05 22:09

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in

> 1) Er det værd at give 250,- for bogen, eller er det nok bare at vide
> hvor meget man må max. få af fedt, kcal. og kulhudrater og så kan man
> gå i gang?

Jo mere du ved om diæten, jo større er chancen for succes, så køb bogen og
få en masse viden om konceptet :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

- ferielejlighed udlejes i København K,
til sommer <www.peblinge.dk>

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-05-05 09:23

[Morten | Tue, 17 May 2005 22:09:04 +0200]

>Jeg har lidt set programmet på TvDanmark om Atkins, og ideen om at kunne
>spise bacon, bøffer og ost, og tabe en masse samtidig er bestemt noget der
>tiltaler mig - jeg har bare et par spørgsmål:

Enig, det tiltalte også mig da jeg var 30 kg. større end nu, og det tiltaler
mig stadig ret meget. Huks dog at der til ovenstående bacon, bøffer og ost
- også hører æg og en pæn sjat salat

>1) Er det værd at give 250,- for bogen, eller er det nok bare at vide hvor
>meget man må max. få af fedt, kcal. og kulhudrater og så kan man gå i gang?

For at få det optimale ud af diæten så SKAL du læse en bog, mener jeg.

>3) De to kogebøger - indeholder de en masse produkter som ikke er
>almindeligt kendt eller brugt i danmark? - for jeg oplever tit at jeg
>opgiver en kur fordi det er et kæmpe indkøbsarbejde at følge den...

Den ene, den "uillustrerede" indeholder en del referencer til Atkins
produkter, og er desuden en rimelig kedelig oplevelse.

Den illustrerede kogebog er næsten fritaget for den slags, den indeholder en
masse lækre opskrifter, billeder OG den indeholder også en forsmag på
teorien bag, så hvis du vil nøjes med blot én bog til start (suppleret med
web-info) - er det afgjort den jeg ville anbefale.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-05-05 11:02

Morten wrote:

> Jeg har lidt set programmet på TvDanmark om Atkins, og ideen om at
> kunne spise bacon, bøffer og ost, og tabe en masse samtidig er
> bestemt noget der tiltaler mig - jeg har bare et par spørgsmål:
[cut bøger]

Hej Morten.

Jeg har på ingen måde nogen dybere viden om emnet, men har gjort nogle
erfaringer.
Jeg har siden nytår været på noget, der vel kun kan beskrives som low-carb,
og har siden da tabt ca. 16 kg (af en temmelig stor overvægt, BMI nær 40) og
er på vej endnu.
Min indledende læsning bestod i et mindre skrift, der var fulgt med et
dameblad og som min kone (helt uden bagtanke ) havde lagt så jeg blev
konfronteret med det jævnligt.
Kort og godt var løsningen at man skulle undgå hurtige kulhydrater, at man
gerne måtte nuppe et dagligt glas vin (jeg æææælsker rødvin - er ikke
alkoholiker ) og i øvrigt gav mulighed for det, alle nævner: store
bøffer og beanaice.
Men hvad er min pointe: Jeg har opnået et vægttab, der fryder mig, jeg
oplever ikke mig selv på slankekur, men nok på diet. Jeg kan deltage i alle
sociale aktiviteter - har lært at sige nejtak til alle former for brød og
sukkersødede ting. Spiser meget kød, storforbruger af nødder, spiser med
stor fryd salat med en ordentlig oliedressing (jeg har altid hadet de
fedtfrie salatdressinger, jeg har fået på mit livs mange slankekure),
hvorfor et måltid med kød, svampe og salat faktisk er meget
tilfredsstillende.
Morgenmaden klares med et kogt æg, skinke og ost - i weekenden og i ferier
scrambled eggs med bacon.
Problemerne:
Mellemmåltider: jeg nupper et stykke sukkerfrit chokolade, en håndfuld
peanuts (medbringer selv, hvis jeg er ude) og lidt baconsnacs. Jeg afskyr
flæskesvær og forsøger under alle omstændigheder - selvom det er OK af
hensyn til vægten - at undgå for meget animalsk fedtstof.
Og så har jeg her i gruppen fået en opskrift på en mandel-chokoladekage, der
er let og lynhurtig at lave og egner sig fint til nedfrysning i stykker. Og
stykkerne er faktisk lige så lækre, når de spises frosne.
Spise ude:
Varmt mad er sjældent et problem, jatak til masser af kød, rimeligt med
sauce, bunker af grøntsager og nejtak til kartofler, pasta og ris.
Frokost består ofte af smørrebrød. Jeg løfter ganske enkelt hele molevitten
af brødet og indtager pålæget med sindsro - selvom det vist engang imellem
strider mod husmandsetikkens gode rå om at spise rigeligt med brød til. Står
frokosten på buffet, som den gør ofte - er det enkelt: Fisk, æg, kødretter,
postejer, sild og gerne en enkelt snaps - nul brød, pasta, kartoffel og ris.
Frugt: Min eneste virkeligt store sorg. Jeg savner det og gulerødder er sgu
en ringe erstatning for et godt æble eller en god pære. Så når jeg engang
kommer ned på min kampvægt bliver det først frugt, jeg vil prøve at slække
på. Dernæst nok en øl i ny og næ og endeligt et stykke god flutes til
grillen.

Snyd:
Jeg bevilliger mig selv rundstykker til morgen hver søndag - og har løbende
fundet, at jeg i virkeligheden bliver mere og mere ligeglad med det
efterhånden som tiden går. Og så snyder jeg en enkelt gang til f.eks. en
pinsefrokost, hvor jeg VIL have øl og ikke gider sidde og nippe til vin.
Hvordan er Bornholmske rugkiks mon i øvrigt (jeg snyder en gang imellem om
aftenen for at få noget at lægge gorgonzola'en på, det passer så fremragende
til rødvinen).

Alt i alt - gør det simpelt. Sky hurtige kulhydrater - det er i
virkeligheden ganske let og man/jeg udvikler efterhånden en udsøgt
ligegyldighed overfor brød og sukker.

Og læs så denne gruppe - det var faktisk det og så Renes togter over i
dk.kultur.mad+drikke, der fik mig overbevist om at jeg skulle forsøge
low-carb (selvom min kone har en anden forklaring ).
Og du vil sikker få fornøjelse af nogle af bøgerne - men jeg kan altså med
udgangspunkt i mine erfaringer sige, at det ikke er /nødvendigt/.

vh
jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-05-05 18:10

Morten <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev:
> [...]
>hurtige og nemme kogebog.
>
>1) Er det værd at give 250,- for
>bogen, eller er det nok bare at vide hvor
Jeg har læst bogen, og læst om kuren. Dette er Anna Larsen og
andre helseguruer om igen. Om 3 mdr. er der en ny på banen, og
hver gang tager de røven på overvægtige. Spis da fornuftig og
motioner, jeg ved det er svært, men den bedste måde er stadig at
elske sig slank.

--
thb

Fra : Lisbeth

Dato : 20-05-05 18:17

"Thomas Peter Bitsch (slet U0CJU)" <tpbknorr@U0CJUpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11166092090.721785080919194@dtext.news.tele.dk...

> Jeg har læst bogen, og læst om kuren. Dette er Anna Larsen og
> andre helseguruer om igen.

Hvem er Anna Larsen? Mener du Anne Larsen..... så er Atkins og førnævnte
frue godt nok så langt fra hinanden, som de kan være.

> Om 3 mdr. er der en ny på banen, og
> hver gang tager de røven på overvægtige.

Måske er det sådan, at de forskellige kure passer til forskellige mennesker?
Så måske er det kun godt med nyt hver 3. måned.

> Spis da fornuftig og motioner, jeg ved det er svært, men den bedste måde
> er stadig at
> elske sig slank.

Elske sig slank.... det vil jeg godt nok vove at påstå er sjov men ret
ineffektiv motion - selv når det er heftigt. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 22-05-05 11:29

Thomas Peter Bitsch <tpbknorr@U0CJUpost.tele.dk> (slet
U0CJU) skrev:

>Jeg har læst bogen, og læst om kuren. Dette er Anna Larsen
og
>andre helseguruer om igen. Om 3 mdr. er der en ny på
banen, og

Hej !!
Enten kan du ikke rigtig læse, eller du kan ikke forstå det
du læser:
Anne Larsen og Atkin har overhovedet ikke noget med
hinanden at gøre. Det som at påstå at Islam og kristendom
er det samme, blot fordi de begge er religioner.
Du skrive at du får "taget røven hver tredie måned", det
tyder jo heller ikke på den store skarpsindighed.
Mvh.: Hans

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-05-05 12:25

Hans Mikkelsen (slet N43LW) wrote:

> Du skrive at du får "taget røven hver tredie måned",

Nej, det skriver han ikke

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 23-05-05 16:11

Hans Mikkelsen <bkfoto3@N43LWmail.dk> (slet N43LW) skrev:
> [...]
>Du skrive at du får "taget røven hver tredie måned", det
>tyder jo heller ikke på den store skarpsindighed.
Ja, der er mange måder at læse tingene på! men jeg vil vove den
påstand at der er kun en der tjener på slankekurene, og det er
producenten. Men hvis, du der er så skarpsindig,vil være 100 år,
så drik et glas vand hver dag i 1200 måneder.Og spis gerne en
gulerod som mellemmåltid.
Th.

--
thomas pb

Fra : Stine BT

Dato : 25-05-05 10:29

"
> [...]
> Du skrive at du får "taget røven hver tredie måned", det
> tyder jo heller ikke på den store skarpsindighed.

Jeg tror sådan set ikke, at Thomas sammenligner de to kure, men han
fremhæver bare to eksempler på 2 slankeguruer.