/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål til tænding
Fra : Calle Nielsen


Dato : 17-05-05 22:04

Hej NG,

Jeg har undret mig lidt over hvordan den elektroniske tænding på min
GPZ600R virker.

Tændrøret skal jo kun slå en gnist hver anden gang stemplet går i top.
Nu er det jo bare sådan at aflæsningen sidder på krumtappen, så
styringen kan vel ikke vide om stemplet er på vej til tops for at "lufte
ud", eller for at komprimere?

Kan det virkelig passe at tændrøret gnister hver gang stemplet går i top
og ikke hver anden som jeg havde forventet?
Hvis det er hver gang, er tændrørerne så parallelt forbundet 2 og 2?
(Der sidder jo kun 2 tændspoler).

Virker det sådan på de fleste cykler?

På forhånd tak.

Mvh. Calle

 
 
Preben Riis Sørensen (17-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 17-05-05 22:32


"Calle Nielsen" <calle.nielsenslet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:428a5c4e$0$15140$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej NG,
>
> Jeg har undret mig lidt over hvordan den elektroniske tænding på min
> GPZ600R virker.
>
> Tændrøret skal jo kun slå en gnist hver anden gang stemplet går i top.
> Nu er det jo bare sådan at aflæsningen sidder på krumtappen, så
> styringen kan vel ikke vide om stemplet er på vej til tops for at "lufte
> ud", eller for at komprimere?
>
> Kan det virkelig passe at tændrøret gnister hver gang stemplet går i top
> og ikke hver anden som jeg havde forventet?

Der skal jo en ekstra foranstaltning til for at den kun gnister hver anden
gang. Og da betydningen af den ekstra gnist er nul, tror jeg ikke der er
nogen mærker der tager hensyn til det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Steen Gruby (17-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-05-05 22:44

On Tue, 17 May 2005 23:04:13 +0200, Calle Nielsen
<calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:

Hej Calle.
>
>Kan det virkelig passe at tændrøret gnister hver gang stemplet går i top
>og ikke hver anden som jeg havde forventet?
>Hvis det er hver gang, er tændrørerne så parallelt forbundet 2 og 2?
>(Der sidder jo kun 2 tændspoler).
>
Ja, det passer.
Det kaldes "wasted spark", hvor den gnist der fyres af i overlap
perioden ingen verdens gavn gør.
Første gang jeg så det var på en NSU Max tilbage i 60'erne.
Dengang diskuterede vi om tændspolen kunne følge med til det.
Vi kom til den konklussion at når det går på 2-T maskinerne går det
også på 4-T.
Jeg har senere testet et sæt moderne tændspoler og de følger med til
langt over 20.000 RPM, så der er tilsyneladende ingen ulemper
forbundet med det.

>Virker det sådan på de fleste cykler?
>
Ja, det er det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Calle Nielsen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Calle Nielsen


Dato : 18-05-05 22:40

Steen Gruby wrote:

> Ja, det passer.
> Det kaldes "wasted spark", hvor den gnist der fyres af i overlap
> perioden ingen verdens gavn gør.
> Første gang jeg så det var på en NSU Max tilbage i 60'erne.
> Dengang diskuterede vi om tændspolen kunne følge med til det.
> Vi kom til den konklussion at når det går på 2-T maskinerne går det
> også på 4-T.
> Jeg har senere testet et sæt moderne tændspoler og de følger med til
> langt over 20.000 RPM, så der er tilsyneladende ingen ulemper
> forbundet med det.
>

Ok, så kan jeg få tingene til at passe samme. Havde ikke regnet med den
fyrer en gnist af hver gang.

Tak for svarene til jer begge :)

Mvh. Calle

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408575
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste