On Tue, 17 May 2005 23:04:13 +0200, Calle Nielsen
<calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:
Hej Calle.
>
>Kan det virkelig passe at tændrøret gnister hver gang stemplet går i top
>og ikke hver anden som jeg havde forventet?
>Hvis det er hver gang, er tændrørerne så parallelt forbundet 2 og 2?
>(Der sidder jo kun 2 tændspoler).
>
Ja, det passer.
Det kaldes "wasted spark", hvor den gnist der fyres af i overlap
perioden ingen verdens gavn gør.
Første gang jeg så det var på en NSU Max tilbage i 60'erne.
Dengang diskuterede vi om tændspolen kunne følge med til det.
Vi kom til den konklussion at når det går på 2-T maskinerne går det
også på 4-T.
Jeg har senere testet et sæt moderne tændspoler og de følger med til
langt over 20.000 RPM, så der er tilsyneladende ingen ulemper
forbundet med det.
>Virker det sådan på de fleste cykler?
>
Ja, det er det.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk