Og nu - hjelmen
Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-05-05 20:00

Nu er tøjet bestilt fra Tyskland. Bukser, jakke, støvler. Det havde
første prioritet, fordi det er de varer, der ikke kan lånes (jeg
er... host... Specialstørrelse).

Så er tiden kommet til hjelmen. Hva' ska' man ha'?

Jeg er umiddelbart mest opsat på en flip-op-hjelm, men har de nogle
særlige ulemper?

Kan der gives lidt eksempler på gode og skidte hjelme?

Er forskellen sikkerhedsmæssig, eller er det mest et spørgsmål om
vinden og lyden?
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : EMI

Dato : 17-05-05 20:17

jeg går med de samme tanker men er ikke itvivl om at det skal være en
fuldface pga sikkerhed

ja jeg på tænker at købe en Shoei XR-1000 ( se link den koster 300 Euro,
330 i flensborg )http://www.moto-plus.com/
er der nogen der har skit og kanel at bemærke til den ?

på forhånd mange tak fe

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 17-05-05 22:26

"EMI" <f.ehmsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> ja jeg på tænker at købe en Shoei XR-1000 er der nogen der har skit og
> kanel at bemærke til den ?

Jeg er vældig glad for min .. den sidder godt på lige netop mit hovede og
jeg synes ikke at støjen er overvældende .. bruger dog også ørepropper på
længere ture (som tommelfingerregel, når jeg skal udenbys). Med ørepropper
og visiret lukket så synes jeg at den næsten er _for_ støjsvag ..

Den kommer standard m. pinlock og er derfor helt dugfri.

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 17-05-05 20:23

> [...]
> Nu er tøjet bestilt fra Tyskland. Bukser, jakke, støvler. Det havde
> første prioritet, fordi det er de varer, der ikke kan lånes (jeg

Hey

Jeg gætter på at du måske har bestilt fra big-joy's? Hvis ja, så kunne jeg
da meget godt tænke mig at høre om det når du modtager det, og evt. også
gerne hvad for noget af det du har bestilt... Jeg skal nemlig også have
bestilt en af de næste dage (når jeg lige får fundet målebåndet sammen, og
får taget mig sammen).

/Sjang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-05-05 20:43

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVE@sjang.dk> writes:

> [...]
> bestilt en af de næste dage (når jeg lige får fundet målebåndet sammen, og

Det er ganske rigtigt fra Big-joy.

Jeg mailede bestillingen i formiddags og i aften kom der en mail
tilbage om, at sko, bukser og jakke var på lager, men at selerne først
kunne sendes om 10 dage. De ville så bare sende det i to pakker. De
bad så om mit kortnummer. Jeg har ingen skrupler ved at maile det -
går noget galt er det bankens ansvar - men man kan sikkert faxe det i
stedet, hvis man hellere vil det.

mht. måleriet tog jeg måleskemaet på deres hjemmeside og sendte dem
mine data.

Der var flere af de ting jeg bestilte, som ikke kunne vælges i
bestillingsformularen, så jeg sendte dem bare en mail med min
bestilling i stedet, forfattet på mit ubehjælpsomme tyske.

Jeg har bestilt støvlerne med ekstra skaftbredde, en Alpi jakke og et
par Enak bukser. Der står ikke noget om CE-godkendelse ved bukserne på
deres hjemmeside, men de har pr. mail bekræftet, at det er godkendt
beskyttelse.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 17-05-05 22:12

> [...]
> bad så om mit kortnummer. Jeg har ingen skrupler ved at maile det -
> går noget galt er det bankens ansvar - men man kan sikkert faxe det i

Jeg har heller ingen skrupler med at maile kortnummer.... Så jeg må vist
bare få lettet røven, og fremskaffe et målebånd

> mht. måleriet tog jeg måleskemaet på deres hjemmeside og sendte dem
> mine data.

Det havde jeg også tænkt mig, så det skulle jo ikke være et problem

/Sjang

Ps. Jeg vil stadig gerne lige høre en kort melding om hvordan følelsen af
tøjet er (når du engang har fået det) - altså om det føles sådan nogenlunde
som kram, eller om det føles som noget værre møg... Ikke at jeg forventer at
der er noget som helst problem med det, men hvis jeg nu lige venter nogle
dage med at bestille, og så får en "kvalitets-go" fra dig, så vil jeg bare
være meget mere tryg ved situationen.

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 17-05-05 20:56

Henrik Davidsen wrote:
> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

Det næste på min indkøbsliste er også hjelm. Jeg har længe gået og
tænkt, jeg bruger briller og disse "politi-hjelme" kan godt bruges med
briller, men med vane betyder det faktisk næsten ingen ting...

Men ting som jeg vil gå efter når jeg skal se på ny hjelm, er først at
prisen sikkert bliver højere end noget af mit andet udstyr (2500+) og så
skal visiret være tonet (Da jeg ik kan køre med solbriller) og self.
dug-fri (hvis det findes).
Jeg vil også i hjelmen have sådan en "pasform" til næsen så den er
afskærmet fra visiret.

Sidst har jeg hørt man kan få dem "letvægts" men at prisen er der efter.
De sku være rigtigt behagelige at køre med dog...

Dette var de tanker jeg har gjort mig, vil følge med på dette emne kan
være jeg lære noget nyt :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 00:33

"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisen sikkert bliver højere end noget af mit andet udstyr (2500+) og så
> skal visiret være tonet (Da jeg ik kan køre med solbriller) og self.

Kig på Schubert concept(samme fabrik der laver BMW´s hjelme, som policen
kører med), med indbygget solbrille så slipper du for et tonet visir, som er
skod når det er mørkt, og i øvrigt er blevet ulovligt i store del af det
øvrige Europa.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Nicolaj C.

Dato : 17-05-05 20:47

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et
> I speak only 0}._.{0 billedsprog produceret af og for Enterne."

Klap-hjelm er typisk tungere - husk at se efter vægten.
Hvis det er p.g.a. briller så overvej kontaktlinser. Det er fedt og de
dugger ikke.
Skal du køre hurtigere end 100km/t igennem længere tid skal du nok overveje
ørepropper.

Fra : Peter

Dato : 17-05-05 20:54

> [...]
>
> Kan der gives lidt eksempler på gode og skidte hjelme?
>
> Er forskellen sikkerhedsmæssig, eller er det mest et spørgsmål om

Udover det sikkerhedsmæssige som er meget svært selv at kontrollere bør du
være opmærksom på følgende:

Pasform til netop dit hovede.
Egenskaber overfor dug. Monter evt. Pinlock eller Fog-city.
Indbygget solskærm.
Støj. Undervurder ikke dette punkt og vær opmærksom på at støjen afhænger
både af din mc og din højde.
Kvalitet (look and feel)

Sørg for at få lov til at køre en lille tur med hjelmen inden du køber. Hvis
sælger ikke tillader dette finder du blot en anden sælger.

Jeg har i år prøvet følgende klaphjelme med solskærm og har følgende korte
vurderinger:

Caberg Justissimo: Støjer meget, virker lidt billig

Laser Revolution: Rimelig støjsvag, men er udstyret med en tætsluttende
maske, der dækker mund og næse. Den er sikkert fin i meget koldt og fugtigt
vejr, da ånden via to slanger bliver ført ud af hjelmen, og man derved
undgår dug. Men masken er efter min mening ubehagelig i godt vejr. Den kan
afmonteres, men så står der en orkan ind gennem de to huller, hvor slangerne
fører ånden ud af hjelmen, og der er ingen "lukkemekanisme"

Schubert Concept: God kvalitet, støjer meget

Schubert C2: God kvalitet, lavt støjniveau

Gæt selv hvilken jeg købte.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Steen E.

Dato : 17-05-05 22:23

> Schubert C2: God kvalitet, lavt støjniveau
>
> Gæt selv hvilken jeg købte.
>
> --
> Peter
> FJR1300A

Enig - Efter at have kørt med AGV, Shoei og Caberg så er Schuberth
C2 i en anden klasse - støjsvag, god aerodynamik, indbygget solvisir,
god justerbar ventilation

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-05-05 22:46

On Tue, 17 May 2005 23:22:50 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

Hej.

>Enig - Efter at have kørt med AGV, Shoei og Caberg så er Schuberth
>C2 i en anden klasse - støjsvag, god aerodynamik, indbygget solvisir,
>god justerbar ventilation

Med de erfaringer jeg har med BMW system 4 vil jeg også vælge
Schuberth C2 næste gang der skal skiftes hat

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben

Dato : 17-05-05 23:26

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-05 21:41

Peter B. Juul wrote:
> [...]
>
> Kan der gives lidt eksempler på gode og skidte hjelme?
>
> Er forskellen sikkerhedsmæssig, eller er det mest et spørgsmål om

Jeg er ved at være træt af min Shoei Duotec klaphjelm - den støjer en
del, og jeg har ikke glæde af klapfunktionen - kan ikke får den på uden
at tage brillerne af alligevel, og den søde ekspedient-pige hos Shell
bad mig tage hjelmen helt af næste gang jeg frekventerede deres
etablissement (det kommer nok til at vare længe).

Prøv en lang stribe hjelme, og vælg efter pasform og kvalitet, så går
det ikke helt galt. Solbriller kan klares på forskellig vis - du kan få
farveskiftende Fog City antidugbelægning til visiret, Sunax tonet kant
osv. Schuberts fighterpilotsolbrille er da sexet, men det nytter ikke
noget hvis dit hoved ikke passer.

--
vh
Torben

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-08-05 23:56

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> få farveskiftende Fog City antidugbelægning til visiret, Sunax tonet
> kant osv. Schuberts fighterpilotsolbrille er da sexet, men det nytter

Nu er det ved at være længe siden, men jeg gjorde mine erfaringer.

Jeg bestilte en Schuberth klaphjelm i god stor størrelse fra Louis.de,
og kunne ikke have min hage i den. Den røg retur.

så gik jeg i butikker og efter en del søgen fandt jeg en Shoei Raid
II, som sad - sidder - perfekt på mit kæmpehoved og endda har
indbygget Pinlock anti-dug-dims. Den kostede mig 2000 kr. Det var gode
2000 kr.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 04-08-05 13:50

Peter B. Juul wrote:

> Jeg bestilte en Schuberth klaphjelm i god stor størrelse fra Louis.de,
> og kunne ikke have min hage i den. Den røg retur.

Jeg vil helt klart anbefale at du prøver en hjelm før du køber den. Hvis
hjelmen ikke er behagelig at have på går det i måske ud over din
koncentration og i værste beskytter den ikke så godt som muligt.

Jeg har selv købt en Schubert klaphjelm som min første. Jeg er da glad
for den da den gør den nemmere at have briller. Ligeledes har den gode
udluftningsmuligheder der afhjælper åndefugt på selv en varm dag.
Jeg synes dog der er meget larm fra den. Jeg har hørt at en C2 skulle
være bedre.

Mit bud er at du skal finde en MC forretning hvor du kan prøve hjelmen
og muligvis også få lov at tage en tur med den på. Aagesen i Rødovre
plejer at være rigtig flinke - især når onkel dan i forvejen har lagt
mange penge ;)

Mvh
Sven Esbjerg

Fra : Jan Pedersen

Dato : 05-08-05 19:03

2000 for en raid II, det lyder interessant... Men synes den koster 319euro
(2400+fragt) hos louis.de... Havde du den på tilbud eller hvordan får jeg
finger i en for 2000 ?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-08-05 00:01

"Jan Pedersen" <janrp@stofanet.dk> writes:

> 2000 for en raid II, det lyder interessant... Men synes den koster 319euro
> (2400+fragt) hos louis.de... Havde du den på tilbud eller hvordan får jeg
> finger i en for 2000 ?

Hos Enghave, såmænd. Ja, jeg var også overrasket, men deres hjelme var
vist ret generelt billigere end Louis'

Rent faktisk gav jeg dem et "jeg skal også lige checke andre steder",
da jeg havde fundet den og tog så hjem og checkede louis.de på
formodning om, at det var billigere. Det var det så ikke. Så jeg
vendte tilbage til Enghave, hvor ekspedienten uopfordret monterede
Pinlock-dimsen, for som han sagde "det har jeg gjort 100 gange og du
har aldrig prøvet. Så kan jeg lige så godt sikre, at det bliver gjort
rigtigt."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,