Skærme
Fijala 3554
Fladskærm - Hvad betyder de forskellige be~
Fra : Tommy Bjørk

Dato : 17-05-05 19:15

Hej.

Jeg kigger lidt på fladskærme og er lidt i tvivl om de forskellige
betegnelser og deres betydning for skærmens kvalitet.

Billedkontrastforhold: 450:1: skal denne værdi være høj eller lav?
Billedklarhed: 400 cd/m2: skal denne værdi være høj eller lav?
Responstid: 16 ms: Er dette ok til spil, Halflife 2 og Farcry?
Dot Pitch: 0,264 mm

Jeg synes der er stor forskel på forskellige skærme med de ovenstående
betegnelser.

Tommy

Fra : Brian Hansen

Dato : 18-05-05 01:52

Ved at kigge lidt tilbage i gruppen ville du finde svaret, men her it goes..

> Billedkontrastforhold: 450:1: skal denne værdi være høj eller lav?
Høj

> Billedklarhed: 400 cd/m2: skal denne værdi være høj eller lav?
Høj

> Responstid: 16 ms: Er dette ok til spil, Halflife 2 og Farcry?
Lav. Spiller ikke selv, men burde være nok med 16 ms

> Dot Pitch: 0,264 mm
>
> Jeg synes der er stor forskel på forskellige skærme med de ovenstående
> betegnelser.

Det er forskelligt hvordan de data måles og oftest er de lidt optimistiske.

Brian

Fra : Zulu

Dato : 18-05-05 09:13

Tommy Bjørk wrote:
> [...]
> Dot Pitch: 0,264 mm
>
> Jeg synes der er stor forskel på forskellige skærme med de ovenstående

Guiden her vil hjælpe dig til at forstå de forskellige parametre og hvorfor
disse parametre ikke er altafgørende - panelet, der sidder i, er det
vigtigste:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

Zulu

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 02:03

> Dot Pitch: 0,264 mm
Størrelsen (højde, bredde) af hver enkelt pixel

afhænger af skærmens opløsning og skærmens størrelse.