Chip/Boks tuning lovlig?
Fra : Michael F. Larsen

Dato : 17-05-05 18:43

Nu har jeg læst en del om folk der efterspørger chip- og bokstuning til
diverse diesel- og benzinbiler, men aldrig nogen som har sat spørgsmålstegn
ved om det er lovligt. Ofte læser jeg, at det er meget smarte systemer, da
man kan slå dem fra ved syn osv., men det tolker jeg bare som om at det
netop IKKE er loviligt at tune sin bil på denne måde.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide en gang for alle - Er det lovligt at
chibokstune sine bil på nogen måde?

/Michael

Fra : Mogens

Dato : 17-05-05 18:47

On Tue, 17 May 2005 19:43:11 +0200, "Michael F. Larsen"
<fastspam@mail.tele.dk> wrote:

>Er det lovligt at chibokstune sine bil på nogen måde?

Den 18/2-2005 skrev jeg følgende i en tråd:

Peter Dyrelund, som er ingeniør i Færdselsstyrelsen skriver:
Chip-tuning med "Powerboks" er generelt forbudt i Danmark på biler,
der er registreret efter den 1. januar 2001, og som dermed skal
opfylde Euro 3 forureningsnormen.

Ifølge EU-direktivet om Euro 3 må der nemlig ikke være
"manipulations-anordninger", der påvirker.....osv.. Og en ekstern
"Powerboks" er jo netop sådan en manipulations-anordning. Så kan der
være nok så meget TÜV-godkendelse af boksen. Måske smutter en sådan
igennem syn, men så har synshallen blot begået en fejl.

Fra : Janner

Dato : 17-05-05 19:14

> igennem syn, men så har synshallen blot begået en fejl.

Ja men det fede ved f.eks. en boks fra Landberg er jo at det tager 1 minut
pille den af igen *S*

/Jan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 20:11

> Ja men det fede ved f.eks. en boks fra Landberg er jo at det tager 1 minut
> pille den af igen *S*

Pas nu på, at NS ikke kommer rendende og kalder dig en "barnemorder" eller
andet godt - partikler fra højtryksdieselsystemer er møg-giftige (de er små
og går i blodbanerne), og der kommer væsentlige flere af dem, når du fyrer
en chippet bil af.

Personligt mener jeg, der er så mange ting, de er farlige, og at det er ret
sjældent, at biler "fyres af", men NS kan sagtens finde på at komme efter
dig alligegvel.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 20:11

Jan W Nielsen skriver:

> [...]
> og går i blodbanerne), og der kommer væsentlige flere af dem, når du fyrer

Ja, så hellere købe en bil med en større motor. Ville jeg have flere HK
at gøre med, købte jeg en 2 liters....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-05 22:33

> Personligt mener jeg, der er så mange ting, de er farlige, og at det er
> ret sjældent, at biler "fyres af",

Hvad du personligt mener er sgu' da ligegyldigt, du overtræder loven på
samme vis som du der fx. ikke holder til højre, who cares, trafikken bliver
afviklet alligevel , bare ikke så hurtigt som ellers. På samme måde med
chipning etc., 1 bil overlever vi nok, men når 70% af bilparken er
dieselbiler og 85% af dem er chippet, er vi snart bombet 20-25 år tilbage
mht. luftforurening :(((. Jeg fornemmer du ikke kom eller boede i et by
område den gang??.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 08:01

> Hvad du personligt mener er sgu' da ligegyldigt, du overtræder loven på
> samme vis som du der fx.

Der kan man bare se - det er ikke kun NS, der bliver militant..

> Jeg fornemmer du ikke kom eller boede i et by område den gang??.

Jeg er fra 1997, jeg er opvokset i Århus, og jeg bor nu både i Århus og
Kbh - døm selv.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 09:43

| Der kan man bare se - det er ikke kun NS, der bliver militant..

Man kan åbenbart ikke tåle der findes mod-eksemper, som viser tåbeligherne?
:))..

| Jeg er fra 1997, jeg er opvokset i Århus, og jeg bor nu både i Århus og
| Kbh - døm selv.

-97?, så er du sandelig velformuleret :). Jeg er opvokset i, har boet i
Århus op i gennem -60'erne, 70erne-indtil jeg for 19 år siden flyttede til
Kbh.området, senere vest sj. . Og jeg kan tydelig huske forureningen i
byerne :(, ifht.når jeg kommer der i dag. Hvis graden var opretholdt med den
nuv. trafik, ville det være forbundet stor helbredsrisiko at færdes i
byområder, MEGET større end i dag. Jeg vil næsten sige at mht. forurening
har trafikudviklingen været gratis, i kraft af de bedre motorer, den
tvungne katalysator etc. etc., jeg ser ingen grund til at boykotte den
udvikling, ved at omgå de begrænsninger som motorfabrikanterne er blevet
pålagt.... . Hvis det er "gratis" at skrue på de parametre, hvorfor gør man
det så ikke ab. fabrik?. Man kan ikke kun henvise til at de bliver "ofret" i
massefabrikationens hellige navn, med de tolerancer der arbejdes med i dag.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 10:45

> Man kan åbenbart ikke tåle der findes mod-eksemper, som viser
tåbeligherne?
> :))..

Jo, jo, da..

> -97?, så er du sandelig velformuleret :)

Ja, ja - jeg er meget fremmelig, der siger læreren i børnehaven også.

Mente 1971.

> Jeg vil næsten sige at mht. forurening
> har trafikudviklingen været gratis, i kraft af de bedre motorer, den
> tvungne katalysator etc. etc.

Jeg vil mene, der er langt mindre luftforurening i byerne i dag, endd er var
for tyve år siden. Tænk engang på, hvor sjældent du kan lugte bilen foran -
detkan man nærmest kun, når der er tale em om en gammel Escort eller en
gammel Peugot.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 11:26

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

| Jeg vil mene, der er langt mindre luftforurening i byerne i dag, endd er
var
| for tyve år siden.

Derfor bryder jeg mig ikke om at omgå de begrænsninger som
motorfabrikanterne er pålagt, der er ingen grund til at ødelægge det
indvundne. Men jvf. en anden tråd "Ny vogn...." kan det åbenbart have andre
og mere kontante ulemper ;)).

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 18-05-05 10:13

> Jeg er fra 1997 - døm selv.

ROFL

Du skriver sq flot... Din alder taget i betragtning )
He he

/Lars

Fra : Flemming

Dato : 17-05-05 21:51

Mogens wrote:

> [...]
> Chip-tuning med "Powerboks" er generelt forbudt i Danmark på biler,
> der er registreret efter den 1. januar 2001, og som dermed skal

Hvad med bilder der er registreret før 1. januar 2001, må man så tune dem ?
(inden for er det +20% ?)

--
Mvh. Flemming

Fra : JS

Dato : 18-05-05 11:35

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være nok så meget TÜV-godkendelse af boksen. Måske smutter en sådan
> igennem syn, men så har synshallen blot begået en fejl.

Dækker forsikring osv. hvis man kører galt med en tunet = ulovlig bil?

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 18-05-05 14:01

JS wrote:

> Dækker forsikring osv. hvis man kører galt med en tunet = ulovlig bil?

Hvis tuningen er ulovlig så vil jeg bestemt håbe, at forsikringen ikke
dækker. Det mener jeg nu heller ikke at den gør, men de skal jo først
finde ud af at bilen er ulovlig. Selv håber jeg da at forsikringen vil
gøre lidt ud af at tjekke op på dette, og så lade lovbryderene komme til
at hænge på et kæmpe personligt erstatningskrav .. så ka de lære det ja!

/Jan "Der også synes at +20% er latterligt men som holder sig inden for
lovens rammer mht. dette"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 14:37

> Hvis tuningen er ulovlig så vil jeg bestemt håbe, at forsikringen ikke
> dækker.

Men det gør den - medmindre tuningen var den DIREKTE årsag til
uheldet/ulykken.

> Det mener jeg nu heller ikke at den gør,

Men det gør den - alt andet ville da også være totalt latterligt.

En privat virksomhed, der sælger forsikringer, kan da ikke fraskrive sig sin
økonomiske pligt, fordi du laver ulovligheder, der i øvrigt ikke har noget
med dém at gøre.

Skulle de heller ikke dække, hvis du har et stjålet armbåndsur på, mens du
kører..?

> /Jan "Der også synes at +20% er latterligt men som holder sig inden for
> lovens rammer

Tillykke.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-05-05 15:17

> Men det gør den - medmindre tuningen var den DIREKTE årsag til
> uheldet/ulykken.

Det gør den, - eneste mulighed forsikringen har for at slippe af med deres
forpligtelser er at anlægge sag mod bilejeren (hedder vist nok regres mod
skadevolder/forsikringstager).

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 15:22

> Det gør den, - eneste mulighed forsikringen har for at slippe af med deres
> forpligtelser er at anlægge sag mod bilejeren (hedder vist nok regres mod
> skadevolder/forsikringstager).

Jeg overvejede, om jeg skulle medtage dén vinkel også - men jeg undlod.

Det er klart, at bilens ansvarsforsikring altid dækker, men at
forsikringsselskabet så måske bagefter kræver deres tab godtgjort hos bilens
fører.

Dette ville de ikke få noget ud af, hvis tunigsboksen ikke er direkte årsag
til ulykken/uheldet mv.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 19-05-05 07:33

Jan W Nielsen wrote:

> Dette ville de ikke få noget ud af, hvis tunigsboksen ikke er direkte årsag
> til ulykken/uheldet mv.
>
> /Jan W Nielsen

Hmm .. så vi er ude i en ulovlig vs. uforsvarlig konflikt? Hvis en bil
er tunet i en grad der gør, at SBI ikke ville godkende den grundet
utilstrækkeligt bremmesystem fx. så vil bilen vel regnes for
uforsvarlig? Og i den situation ville forsikringen vel ikke have
problemer med at hive deres kunde i retten?

For år tilbage kørte en yngre dame ud foran mig ved et større helleanlæg
og jeg fik min bil totalskadet. Hun blev revet i retten af hendes
forsikring for uforsvarlig kørsel. I disse tider hvor for høj fart får
skylden for _alle_ færdselsuheld, så ville en "uforsvarlig"/ulovlig bil,
for mig at se, være et godt argument for at hive en forsikringskunde i
retten.

/Jan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 08:52

> Hvis en bil er tunet i en grad der gør, at SBI ikke ville godkende den
> grundet utilstrækkeligt bremmesystem fx. så vil bilen vel regnes for
> uforsvarlig?

Ja, og derfor kan den ikke godkendes. Men hvis bremsesystemet ikke har
spillet en rolle i den konkrete sammenhæng, så skal det private
forsikringsselskab da leve op til sine forretningsmæssige forpligtelser. Det
er ikke for sjov, at man betaler penge til dem.

Forhold der ikke kommer forsikringssagen ved, skal de jo ikke kunne "tjene"
på.

Man skal dermed holde sig "kasketterne" klart - for at se rimeligheden i
det.

I øvrigt er hastigheden sjældent så høj på en tunet bil, at bremserne
leverer en ringere indsats, end hvis IKKE bilen havde været tunet. Selv en
ikke-tunet bil løber jo ofte 200 km/t. Problemet forekommer som regel kun
ved gentagne nedbremsninger - og de kan også laves med alm motor.

The buttom line er: Forsikringsforholdet er en sag mellem dig og et privat
firma. I har en aftale, om at de holder dig skadesfri i forbindelse med
skader, hvis du ikke har ændret på grundlæggende forhold - for eksempel
afmonteret bremserne eller drukket dig skide fuld.

Bilens synsmæssige stand er en sag mellem dig og myndighederne.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 19-05-05 07:37

Jan W Nielsen wrote:

> En privat virksomhed, der sælger forsikringer, kan da ikke fraskrive sig sin
> økonomiske pligt, fordi du laver ulovligheder, der i øvrigt ikke har noget
> med dém at gøre.

Den private virksomhed har jo tilbudt mig en forsikring udfra den
antagelse at det er et lovligt køretøj de forsikre. Hvis du siger ét og
gør noget andet, så kan jeg da ikke se at det ikke har noget med dem at
gøre?

> Skulle de heller ikke dække, hvis du har et stjålet armbåndsur på, mens du
> kører..?

Nu er vi vist ude i en klassisk pære-bananer .. er vi ikke?

> Tillykke.

Takker

/Jan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 08:54

> Den private virksomhed har jo tilbudt mig en forsikring udfra den
> antagelse at det er et lovligt køretøj de forsikre.

Nej.

Det er heller ikke lovligt at have et rusthul i vangen - men hvis dette ikke
har haft direkte indflydelse på uheldet, så kommer det ikke sagen ved -
ganske som hvis du kører med et stjålet armbåndsur.

Hvis du groft misligholder køretøjet - eller dine egne evner til at føre
det - og détte betyder, du kører galt, så er sagen naturligvis en anden.

/Jan W Nielsen

Fra : ChipMIK

Dato : 18-05-05 13:54

Michael F. Larsen wrote:
> [...]
> netop IKKE er loviligt at tune sin bil på denne måde.
>
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide en gang for alle - Er det lovligt at

For F**K sake da ....who gives a F**K...

Er det ikke ligegyldigt...mere brændstof=mere forurening=mere sjov så er
den ikke længere...om du vil eller ej tja det kan 50 mediemongoler vande
op og ned af væggen om herinde...er du typen der kan li sådan
noget...JUST DO IT...hvis ikke...DON´t

ChipMIK..

Får snart ny TDCI Fiesta 90 HK/204 NM som når garantien er borte skal
voldboldtunes med chiptuning & ladetryk & skulle der ikke være en
intercooler på den som der står i salgbrochuren at der er ....tja så får
den sku nok også sådan en...og så er det sku sjovt at kende den fyr i UK
der skriver motorstyringssoftwaren til Fiesta & Fusion ved
bosch....miljøet...det betaler jeg så RIGELIGT til de 2 forrige
generationer har spoleret......

Here´s a tenner boy....go call someone who gives a f**K

ARRRHHH godt at få luft...