Penge over menneskeliv
Fra : EjS

Dato : 17-05-05 17:40

Ifølge Ingeniøren fredag d. 13/05-05:

http://ing.dk/article/20050513/MILJO/105130045&SearchID=73208367082871

Flot dansk afgiftssystem! En reduktion på dødsulykker mellem 35-67 % er da
noget der kan fattes...

MVH EjS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 18:08

EjS wrote:

> Flot dansk afgiftssystem! En reduktion på dødsulykker mellem 35-67 % er da
> noget der kan fattes...

Tja, afgifter på sikkerhedsudstyr virker lidt latterligt. Gad vide om
indtægterne fra afgifter på sikkerhedsudstyr, kan betale de
hospitalsregninger der kunne være sparet hvis afgiften havde været så
lav at folk havde tilkøbt udstyret?
Så kan det også være at man ikke skulle betale kr. 1.650,- for noget så
simpelt som en knap til deaktivering af passagerairbag i en Skoda Fabia
- det er jo også sikkerhedsudstyr. Latterligt, men endnu mere latterligt
at det ikke er standard!

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 18:53

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er jo også sikkerhedsudstyr. Latterligt, men endnu mere latterligt at

måske vil "de" bare have at folk placerer deres børn på bagsædet som er mere
sikkert end forsædet.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 19:15

Tom wrote:

> måske vil "de" bare have at folk placerer deres børn på bagsædet som er mere
> sikkert end forsædet.

Man bliver meget hurtigt træt af at køre alene med et lille barn på
bagsædet. Især hvis barnet sidder bagudvendt, som det normalt anbefales.
Og VAG skal vel ikke bestemme hvordan man placerer sine børn i bilen?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 20:05

> Man bliver meget hurtigt træt af at køre alene med et lille barn på
> bagsædet. Især hvis barnet sidder bagudvendt, som det normalt anbefales.
> Og VAG skal vel ikke bestemme hvordan man placerer sine børn i bilen?

Næh man kan jo bare pille stikket ud og montere en modstand på ca. 3 ohm
mellem benene og så er den airbag frakoblet.

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 21:16

Tom wrote:

> Næh man kan jo bare pille stikket ud og montere en modstand på ca. 3 ohm
> mellem benene og så er den airbag frakoblet.

Det er sandelig et godt argument for at bevare afgiften på sikkerhedsudstyr.

Fra : Thomas H.

Dato : 18-05-05 06:38

> Det er sandelig et godt argument for at bevare afgiften på
> sikkerhedsudstyr.

Det er faktisk bedre end statens argument ...som slet ikke er der

Fra : Brian S Jensen

Dato : 18-05-05 06:50

> måske vil "de" bare have at folk placerer deres børn på bagsædet som er
> mere sikkert end forsædet.
>
> --
> Tom

Begrundelse !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 07:34

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Begrundelse !

Den sikreste placering for et lille barn, er på bagsædet i en bagudvendt,
godkendt, barnstol. Grunde? Barnet sidder ca. midt i bilen. Langt
størstedelen af ulykker sker frontalt eller i det mindste i/på bilens
forende - derfor!

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 10:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> godkendt, barnstol. Grunde? Barnet sidder ca. midt i bilen. Langt
> størstedelen af ulykker sker frontalt eller i det mindste i/på bilens

Ja vores lille dreng på 1½ mdr. kommer i hvert fald ikke på forsædet i min
mondeo eller fruens yaris. Heller ikke selv om det er lidt mere besværlig at
spænde ham fast på bagsædet. Han skal ikke snydes for et langt liv på grund
af fruens eller min dovenskab.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 18-05-05 10:30

Tom wrote:
> Ja vores lille dreng på 1½ mdr.

Hov.. Tillykke med den lille ny!

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 10:51

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Hov.. Tillykke med den lille ny!

tak

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 17:22

> [...]
> at
> spænde ham fast på bagsædet. Han skal ikke snydes for et langt liv på

Så er vi jo enige.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 13:19

Heller ikke selv om det er lidt mere besværlig at
| spænde ham fast på bagsædet. Han skal ikke snydes for et langt liv på
grund
| af fruens eller min dovenskab.

Pas på du ikke gør ham en bJørnetjeneste :), for små børn har det med at
pludseligt blive MEGET servicekrævende ;). Ergo hvis du er alene i bilen, ud
over barnet forstås, vender du dig om og har øjnene alle andre steder end på
vejen + du evt roder efter en sut,bamse,whatever, been there ;)). Sidste år
var flere ulykker med mødre + barn overskrift, fordi de var kørt ind i et
eller andet, af vejen etc., så af sikkerheds årsager at kaste en placering
bagudvendt på forsædet over bord, er der ingen grund til. Det kan godt være
det er sikre på bagsædet, men hvis man helt kan undgå uheldet, er man godt
hjulpet :). Held&lykke med familien.

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 14:08

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> [...]
>over barnet forstås, vender du dig om og har øjnene alle andre steder end på
>vejen + du evt roder efter en sut,bamse,whatever, been there ;)).

Et barn bliver ikke mere servicekrævende end at det kan vente til der
er fundet et sted at holde ind til siden.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-05 20:30

> Et barn bliver ikke mere servicekrævende end at det kan vente til der
> er fundet et sted at holde ind til siden.

Jeg kan se du ikke har små børn, de kan blive MEGET krævende MEGETMEGET
hurtigt ;))). Og så kan du,jeg sidde her og være nok så kloge.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-05-05 20:37

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg kan se du ikke har små børn, de kan blive MEGET krævende MEGETMEGET
> hurtigt ;))). Og så kan du,jeg sidde her og være nok så kloge.

Hørt. Og det var netop derfor jeg mente at det er latterligt at man skal
betale kr. 1650,- for at kunne deaktivere passager airbag'en i en Fabia.
Hvis et spædbarn græder meget, så kan en moder altså ikke koncentrere
sig om ret meget andet. Og af den grund er det praktisk (og mere
sikkert) at have ungen på forsædet hvis man kører alene.

Mvh.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-05 20:44

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

.. Og af den grund er det praktisk (og mere
> sikkert) at have ungen på forsædet hvis man kører alene.

Hørt, det er bedre at forebygge end kurere, det sidste kan blive noget juks.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 20:52

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> sig om ret meget andet. Og af den grund er det praktisk (og mere
> sikkert) at have ungen på forsædet hvis man kører alene.

Hvis en moder eller fader ikke kan koncentrere sig med kørslen, når barnet
græder, så bør vedkommende helt klart afstå fra at køre bil med småbørn. Alt
andet er uansvarligt.
Hvis banet skriger så kan man stille og roligt finde en egnet sted at holde.
Sværere er det ikke og jeg har har flere børn som nu også er blevet
store......som alle kun har været på bagsædet.
Har aldrig hørt om at "lidt" gråd skulle være så livstruende at man ikke kan
koncentrere sig om at køre bil. Vores lille nye dreng skriger da også ind
imellem.....det må han så gøre.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 08:19

> [...]
> kan
> koncentrere sig om at køre bil. Vores lille nye dreng skriger da også ind

Ja, det er sgu efterhånden et pylre-samfund vi har fået.......

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 20:55

> [...]

>sig om ret meget andet. Og af den grund er det praktisk (og mere
>sikkert) at have ungen på forsædet hvis man kører alene.

Hvis ungen græder så meget at moren ikke kan køre bilen ind til siden,
så burde hun være stoppet lidt før.
Helt ærligt, så er det noget hysteri, når mødre/fædre ikke kan lade
ungen skrige i et par minutter, hvis ungen er fastspændt i en godkendt
barnestol, så kan der jo ikke ske noget der er ved at slå ungen ihjel,
og altså er der altid tid til at finde et egnet sted at standse.

Og jeg mener faktisk at det er mere sikkert at ungen får lov at skrige
indtil bilen holder stille, end det er at føreren flytter sin
opmærksomhed over på hvad der sker på højre forsæde.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 20:56

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> over barnet forstås, vender du dig om og har øjnene alle andre steder end

> vejen + du evt roder efter en sut,bamse,whatever, been there ;)).

Hvis JEG kører så får han lov at skrige ind til jeg finder et sted at stanse
eller også til vi kommer hjem

> [...]
være
> det er sikre på bagsædet, men hvis man helt kan undgå uheldet, er man godt

Jeg har fortalt fruen at hun bare skal lade ham skrige hvis hun kører. Det
er lige så dumt at rode efter en sut som at sidde og fedte med at sende
sms'er under kørslen.
Tak for ønskerne

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-05 22:34

> Jeg har fortalt fruen at hun bare skal lade ham skrige hvis hun kører. Det
> er lige så dumt at rode efter en sut som at sidde og fedte med at sende
> sms'er under kørslen.

Enig, men den har jeg hørt før, jeg vil vædde 5,- mod en afrevet tændstik,
at det glemmer hun ved 1. skrig. Sådan er kvinder indrettet, de vil gerne
lave flere ting på en gang, nogen gange går det godt, andre ikke ;).

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 22:38

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> at det glemmer hun ved 1. skrig. Sådan er kvinder indrettet, de vil gerne
> lave flere ting på en gang, nogen gange går det godt, andre ikke ;).

måske, men jeg frakobler i hver fald ikke airbaggen i hendes yaris uanset
hvad.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 08:21

> Enig, men den har jeg hørt før, jeg vil vædde 5,- mod en afrevet tændstik,
> at det glemmer hun ved 1. skrig. Sådan er kvinder indrettet, de vil gerne
> lave flere ting på en gang, nogen gange går det godt, andre ikke ;).

Tjah, tidligere "svigerinde": Op bag i taxa, da hun var forkuseret på ungen
ved siden af, istedet for trafikken. Så den med at det skulle være mindre
opmærksomhedskrævende holder vist ikke.
Desuden er det svært at se om i en bagudvendt stol på bagsædet....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-05 20:57

"Henrik B." skriver:

> [...]
> godkendt, barnstol. Grunde? Barnet sidder ca. midt i bilen. Langt
> størstedelen af ulykker sker frontalt eller i det mindste i/på bilens

Og lige så sikkert og ikke mindst komfortabelt er det at barnes sidder i
passagersiden foran i en bagudvendt barenestol. Så skal forældren ikke
ud af bilen evt på en trafikeret vej, for at snakke med barnet, når
bilen holder stille......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 21:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> passagersiden foran i en bagudvendt barenestol. Så skal forældren ikke
> ud af bilen evt på en trafikeret vej, for at snakke med barnet, når

nemlig for dér har de intet at gøre hvis ikke bilen ligefrem er havareret.
Man finder en p-plads også selv om det måtte tage 15 min.....så må barnet
skrige i 15 min.
og NEJ forsædet er ikke lige så sikkert som bagsædet. Det er stort set alle
bilorganisationer enige om. Links til disse testresultater har været postet
her i gruppen adskillige gange.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 19-05-05 21:22

"Tom" skrev i

> og NEJ forsædet er ikke lige så sikkert som bagsædet. Det er stort set
alle
> bilorganisationer enige om.

Ikke FDM, eller mig selv for den sags skyld.

Fra FDM`s hjemmeside
placering af stolen
"Bagudvendt placering er 5 gange sikrere
Du kan købe barnestole både til bagudvendt og fremadvendt placering.
Undersøgelser har vist, at den bagudvendte stol er 5 gange så sikker som en
fremadvendt. Ved et sammenstød fordeles påvirkningen af kroppen langt bedre
i en bagudvendt stol.
Også piskesmældseffekten reduceres stærkt, når barnet sidder bagudvendt.
Piskesmældseffekten er den kraft, halsen udsættes for ved sammenstød, når
hovedet først bliver kastet frem med voldsom kraft og derefter tilbage. Små
børn er langt mere udsat for skader med piske-smældseffekten.
Halsmuskulaturen er endnu kun svagt udviklet, og hovedvægten i forhold til
kroppen er tre gange større hos børn end hos voksne. Den bagudvendte stol må
derfor stærkt anbefales, så længe det overhovedet er muligt"

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 19-05-05 21:25

"alexbo" > skrev >

Ikke FDM, eller mig selv for den sags skyld.

> Fra FDM`s hjemmeside
> placering af stolen
> "Bagudvendt placering er 5 gange sikrere

Det går nu op for mig at man jo kan sætte en bagudvendt stol på bagsædet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 21:34

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Du kan købe barnestole både til bagudvendt og fremadvendt placering.
>Undersøgelser har vist, at den bagudvendte stol er 5 gange så sikker som en
>fremadvendt.

Der står jo ikke noget om placeringen i den tekst du citerer her.

En bagudvendt barnestol på bagsædet er sikrere end samme stol på
forsædet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 21:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> kroppen er tre gange større hos børn end hos voksne. Den bagudvendte stol

> derfor stærkt anbefales, så længe det overhovedet er muligt"

bagsædet i en bagudvendt børnestol, var det jeg mente og FDM mener. ADAC og
TuV har også en masse liggende om det på deres hjemmeisder hvis jeg husker
rigtigt.
Men det tager lidt tid endnu før vores dreng kan sidde i en stol så han
ligger lige nu i liften som er sikret på bagsædet (i begge vores biler)

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 19-05-05 21:36

"Tom" skrev

> bagsædet i en bagudvendt børnestol, var det jeg mente og FDM mener.

Ja, da jeg læste hvad jeg havde skrevet, kunne jeg selv se hvor det haltede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-05-05 23:05

> "Tom" skrev

> Ja, da jeg læste hvad jeg havde skrevet, kunne jeg selv se hvor det
> haltede.

Gør de så det?, jeg har netop Googlet på det , og FDM siger ikke noget om
hvor den skal være anbragt, bare den er bagudvendt og ikke et ord om at
bagsædet er bedst. Jeg citere FDM:
Hvis du jævnligt kører alene med et mindre barn i bilen, kan det være en
fordel at have barnet på forsædet ved siden af dig. Men så skal airbag´en
kobles fra. Airbag´en kan kobles fra i mange bilmodeller, men det må kun
gøres af et autoriseret værksted. Hvis du er i tvivl om, det kan lade sig
gøre, så kontakt eventuelt importøren af dit bilmærke.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 08:23

> Gør de så det?, jeg har netop Googlet på det , og FDM siger ikke noget om
> hvor den skal være anbragt, bare den er bagudvendt og ikke et ord om at
> bagsædet er bedst. Jeg citere FDM:

FDM (Forenede Danske Campister) er i mange sammenhænge nogle "nollere"....

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 11:58

> [...]
> gøres af et autoriseret værksted. Hvis du er i tvivl om, det kan lade sig
> gøre, så kontakt eventuelt importøren af dit bilmærke.

Jeg har ellers læst i Motor at de som deres søsterorganisation ADAC
anbefaler at man placerer småbørn i en bagudvendt stol på barnesædet.
Det siger også sig selv at jo tættere man sidder på frontpanelet og
frontruden, jo mere farligt er det. En bil der kolliderer mod noget andet,
rammer som regel forfra og når motorrummet ikke kan krølle mere sammen så
kommer turen til kabinen. NCAP viser også de skader som en forsædepassager
pådrager sig (på trods af airbag), netop fordi kabinen ikke er 100% intakt
efter en frontal kollision.
TuV og ADAC har i årevis lavet test af børnesæder og vist resultaterne i
tysk TV.
Jeg kan ikke svare på hvor folksam har deres konklusioner fra, min viden om
folksam gør at tror mere på de bygger på faktiske statestikker og uheld. Jeg
sætter mere min lid til de crashtest jeg har set med egne øjne i tysk tv af
børnedukker placeret forskellige steder i bilen.
Alene det at se en frontrude der splintres og stumperne der flyver som
projektiler ind i kabinen gør at jeg svært kan se hvordan man kan forsvare
at placere børn så tæt på dette som muligt.
Som sagt har jeg i en tidl. diskussion med Mogens postet adskillige links
som jeg ikke gider lede efter igen.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-05 16:38

> Det siger også sig selv at jo tættere man sidder på frontpanelet og
> frontruden, jo mere farligt er det.

----SNIP----

Igen, hvad er bedst forebyggelse el helbredelse?. Jeg har også haft børn i
den alder, og det tager meget opmærksomhed at have dem på bagsædet. Så kan
man være nok så idealistisk og sige at "så holder man bare ind til siden",
RIGHT :(, på motorvejen el i byen??. Det er netop der man ofte ser de uheld
som mere end tyder på at, de er sket pga. uopmærksomhed forårsaget af et
barn. Det kan godt være barnet overlever, men hvad skal det bruge en
forælder til som er "grønsag"?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 05:23

Tom skriver:

> og NEJ forsædet er ikke lige så sikkert som bagsædet. Det er stort set alle
> bilorganisationer enige om. Links til disse testresultater har været postet
> her i gruppen adskillige gange.

http://www.faerdselssikkerhed.dk/db/files/boernibilen_2.pdf
Her nævnes der ingen forskel mellem for og bagsæde.

http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm#
Er airbag frakoblet er der ingen større forskel på at bruge for eller
bagsæde.

Det er, hvad jeg kan finde.......
Så andet er overlevninger fra gamle tider, hvor man ikke kunne frakoble
airbaggen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 08:24

> http://www.folksam.se/forskning/trafik/barnsakerhet.htm#
> Er airbag frakoblet er der ingen større forskel på at bruge for eller
> bagsæde.

Passer ikke.

> Så andet er overlevninger fra gamle tider, hvor man ikke kunne frakoble
> airbaggen

Vrøvl.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 09:23

"Henrik B." skriver:

> Passer ikke.

Det vil sige at folksam lyver ?

Modbevis det !

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 10:02

"Klaus D. Mikkelsen"

| Det vil sige at folksam lyver ?
|
| Modbevis det !

Ja tak. FDM omtaler heller ikke at bagsædet er at foretrække, tværtimod
siger de at forsædet kan være en fordel, hvis du er alene med barnet. Se mit
citat andet sted i tråden.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 10:02

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja tak. FDM omtaler heller ikke at bagsædet er at foretrække, tværtimod
> siger de at forsædet kan være en fordel, hvis du er alene med barnet. Se
> mit
> citat andet sted i tråden.

Igen, så er min klare personlige holdning, bl.a. baseret på aktuelle
eksempler, at man fjerner sin opmærksomhed fra vejen mere, ved en
forsædemonteret stol, end man gør med en bagsædemonteret, af naturlige
årsager.

FDM (Forenede Danske caMpister) har en holdning. At den skulle være korrekt
eller evig gyldig, er vist en sandhed med modifikationer.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 10:00

> Det vil sige at folksam lyver ?
>
> Modbevis det !

Det er ganske enkelt - langt størstedelen af ulykker sker i den forreste del
af bilen (over 60%). Og er smældet hårdt nok, vil det påvirke (ramme) en
evt. forsædemonteret barnestol. Det er simpel sandsynlighedsregning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 10:42

"Henrik B." skriver:

> Det er ganske enkelt - langt størstedelen af ulykker sker i den forreste del
> af bilen (over 60%). Og er smældet hårdt nok, vil det påvirke (ramme) en
> evt. forsædemonteret barnestol. Det er simpel sandsynlighedsregning.

Kig på krøllede biler, hvor mange af dem, har klemt en forsædepassager ?
Hvor mange af dem, vil klemme et barn i en forholdvis hård barnestol ?

Det er dine tanker og ikke beivser du tænker dig !

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 11:07

> Kig på krøllede biler, hvor mange af dem, har klemt en forsædepassager ?

Du kan jo starte med at kigge på disse to biler, fra indeværende uge:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 11:26

"Henrik B." skriver:

> Du kan jo starte med at kigge på disse to biler, fra indeværende uge:

Der kan jeg se et lille billede af en bil med en hel kabine.

Kom nu Henrik, du burde kunne gøre det bedre.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 12:19

> Der kan jeg se et lille billede af en bil med en hel kabine.
>
> Kom nu Henrik, du burde kunne gøre det bedre.

Nej DU kan gøre det bedre - se video'en...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 12:19

"Henrik B." skriver:

> Nej DU kan gøre det bedre - se video'en...

Hvilken video ?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 12:41

> Hvilken video ?

Linket er fjernet, kan jeg se. Men hér er flere eksempler:
http://www.localeyes.dk/article2550.html
http://www.localeyes.dk/article2524.html

Og det bare indenfor den seneste uge...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 18:04

"Henrik B." skriver:

> http://www.localeyes.dk/article2524.html

Den golf har intakt kabine !

Kom nu med nogle resultater fra nogle undersøgelser der viser at bør er
sikrest på bagsædet !

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 21:25

> [...]
> indtægterne fra afgifter på sikkerhedsudstyr, kan betale de
> hospitalsregninger der kunne være sparet hvis afgiften havde været så

Det er lige meget. At man ville spare penge er helt ok - det gør argumentet
bedre. Men i det store hele er det jo en politisk beslutning om man vil gøre
en indsats for at spare menneskeliv.

Man vil på den ene side opfordre til pæn kørsel - men hvis ulykken
uundgåeligt nogen gange sker må man på den anden side ikke have en bil der
ordentligt sikret.

DET - er dobbeltmoral.

Du har ret!

MVH EjS

Fra : Thomas H.

Dato : 18-05-05 06:38

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://ing.dk/article/20050513/MILJO/105130045&SearchID=73208367082871
>

> Flot dansk afgiftssystem! En reduktion på dødsulykker mellem 35-67 % er da

Ja det er mig ufatteligt, at man hyler op konstant over
hastighedsoverskridelser på 10%, at man hver anden dag skal se Rene Duracell
sidde og klynke, at man skærper alle færdselsregler, at politiet laver flere
og flere fartrazziaer, og så er man pisse ligeglad med den aktive sikkerhed.
At man overhovedet i et moderne samfund kan tillade sig at sætte 180%
statsafgift på sikkerhed der kan redde liv, uden at befolkningen gør oprør
undrer mig egentlig også ...

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-05-05 12:49

Også skrev Vollert

> [...]
> samfund kan tillade sig at sætte 180% statsafgift på sikkerhed der
> kan redde liv, uden at befolkningen gør oprør undrer mig egentlig

Det er jo også det samme med miljøet, F.esk de der biofyr der kunne køre på
fuglelort som man ikke kunne få tilladelse til fordi staten så ville miste
penge eller biler der kan køre på rapsolie, hvorfor gør man ikke noget der
?? fordi staten ville miste millarder på afgifter fra benzin og diesel.
Samtidligt siger de at vil skal alle spare på strømmen, men når vi gør det
sætter de afgifterne op eller finder på nye for at dække tabet fordi vi nu
spare.
Nææ du, de boller os i røven gør de.
--
Hilsen Martin.