Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz på vejene
Fra : Jørgen

Dato : 17-05-05 13:31

Forleden blev jeg fotograferet på gaden af en camoufleret fotograf. Jeg har
fået billedet. Han skal have 1000 kr for det.

Jeg undrer mig over blitzen. Hvilken nytte er den til? Så vidt jeg kender
til fotografering kan man ikke udnytte blitz på over 3 m afstand, og her var
der vel ca 10 m. Ydermere skal der fotograferes igennem en bilrude. Mon
blitzen har en chance for at nå ind til mig?

Jeg tror snarere, at blitzen kun har det ene formål at fortælle mig: "Aha,
der fik jeg dig, din slambert. Se på dit spedometer lige nu, så du ikke
behøver at gøre vrøvl, når billedet kommer". Sådan virkede det på mig. Jeg
troede søreme ikke, at normalfarten var så stor lige der.

Er der nogen, der har en mening om det?
Mvh Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-05 13:41

Jørgen wrote:

> Er der nogen, der har en mening om det?

Tja... snak om politiets fartkontroller er vel rimmelig off-topic i
denne gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Holst

Dato : 17-05-05 14:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... snak om politiets fartkontroller er vel rimmelig off-topic i
> denne gruppe...

Nu var det vist også brugen af blitz i forbindelse med politiets
fartkontrol, som han ønskede en mening om. Og det har da i høj grad
noget med fotografering at gøre.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 17-05-05 15:32

> Tja... snak om politiets fartkontroller er vel rimmelig off-topic i denne
> gruppe...

Hej Nils

Behøver jeg _igen_ at henvise til gruppens fundats, hvor der bla.a står at
alt vedrørende fotografering kan diskuteres.

Spørgsmålet gik på om blitzen kunne række de 10 meter, det er vel et helt
relevant spørgsmål.

Hvem fotografen er, er i denne forbindelse ligegyldig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 17-05-05 13:43

> [...]
> der vel ca 10 m. Ydermere skal der fotograferes igennem en bilrude. Mon
> blitzen har en chance for at nå ind til mig?

Hvorfor skulle grænsen være præcis 3 meter, forestill dig at man brugte en
af de store blinkende blitz-lamper fra eks. radio/tv-antenne?
Men ikke sådan en bille række væsentligt længere end 3 meter? - Den er jo
trodsalt synlig på mange kilometers afstand!

Jeg har her i gruppen læst om nogen der har modificeret en blitz og med
positivt resultat brugt den på, var det 30 meter?
10 meter skulle ikke engang være et problem med en god umodificeret blitz...

> [...]
> behøver at gøre vrøvl, når billedet kommer". Sådan virkede det på mig. Jeg
> troede søreme ikke, at normalfarten var så stor lige der.

Det er jo en fotogruppe, og ikke en psykologi-gruppe ;)
Hvis udstyret er lavet til det kunne det sagtens bruges til at tage billeder
af chaufføren inde i bilen, og det går jeg ud fra, at det er!

> Er der nogen, der har en mening om det?

Ja, man burde indbygge en fartbegrænser i personbiler så man ikke kunne køre
for stærkt, specielt i bebyggede område!

> Mvh Jørgen

Brian

Fra : Thomas

Dato : 17-05-05 13:45

> Jeg undrer mig over blitzen. Hvilken nytte er den til? Så vidt jeg kender
> til fotografering kan man ikke udnytte blitz på over 3 m afstand, og her var
> der vel ca 10 m.

For at læse din nummerplade.

Tillykke med billedet.

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 14:08

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har en mening om det?

Din nummerplad er stærkt reflekterende, så der kræves ikke meget lys til at
oplyse den (i kontrast til de sorte tal og bogstaver). Blitzen har derfor et
konkret formål.

Og ja, jeg har siddet på indersiden i sådan en bil engang

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Jørgen

Dato : 17-05-05 14:23

> Og ja, jeg har siddet på indersiden i sådan en bil engang

> [...]

Indersiden af hvilken bil?
Den med kameraet i eller
den med nummerpladen?

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 14:54

> Indersiden af hvilken bil?
> Den med kameraet i eller
> den med nummerpladen?

Når du spørger sådan: I begge (på forskellige tidspunkter).

Fra : Poul Erik

Dato : 17-05-05 16:12

On Tue, 17 May 2005 14:30:55 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Forleden blev jeg fotograferet på gaden af en camoufleret fotograf. Jeg har
>fået billedet. Han skal have 1000 kr for det.

Det kunne jeg gøre langt billigere

> [...]
>behøver at gøre vrøvl, når billedet kommer". Sådan virkede det på mig. Jeg
>troede søreme ikke, at normalfarten var så stor lige der.

Mon ikke det er for at gøre nummerpladen tydeligere, den reflekterer
jo lys. Bare en ide.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-05-05 16:25

Jørgen wrote:
> [...]
> der vel ca 10 m. Ydermere skal der fotograferes igennem en bilrude. Mon
> blitzen har en chance for at nå ind til mig?

Min Canon-blitz kan fx. række 55 meter (i følge guide-nummeret,
effiktivt er vi nok nede på noget mindre) så 10 meter tror jeg
ikke du skal regne med er et problem.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 19-05-05 02:48

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Min Canon-blitz kan fx. række 55 meter (i følge guide-nummeret,
>effiktivt er vi nok nede på noget mindre) så 10 meter tror jeg
>ikke du skal regne med er et problem.

Når du bruger blitzens ledetal, skal du lige dividere med blænden, før
du dår rækkevidden. Så hvis du har et et objektiv med f/1 eller
hurtigere, så skal de 55m nok holde.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-05 06:22

In article <vrrn81db61itj476874ukbaj6crisbqqvo@4ax.com>, Peter Rongsted wrote:

> Når du bruger blitzens ledetal, skal du lige dividere med blænden, før
> du dår rækkevidden. Så hvis du har et et objektiv med f/1 eller
> hurtigere, så skal de 55m nok holde.

Eller højere ISO som jeg skrev. 100 meter med et f/2.0 objektiv kan
godt lade sig gøre.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 16:35

In article <4289e401$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jørgen wrote:
> [...]
> der vel ca 10 m. Ydermere skal der fotograferes igennem en bilrude. Mon
> blitzen har en chance for at nå ind til mig?

De 3 meter af den lille blitz på et 50 kr engangskamera. Min blitz viser
op til 18 meter på skalaen bagpå, og det er en løs standardblitz.

Den har et guide number / ledetal på 50. Og man kan beregne rækkevidden.
Lad os antage et f/2.0 objektiv, så er rækkevidden 25 meter ved ISO 100.
Hvis vi kører ISO 1600, så bliver rækkevidden 100 meter.

Og mere ved en reflekterende nummerplade.

Så de 3 meter er helt ude i hampen.

> Er der nogen, der har en mening om det?

Som sagt, givet den rigtige film og det rigtige objektiv, så kan en
blitz sagtens række 100 meter.

Fra : Holst

Dato : 17-05-05 16:51

Povl H. Pedersen wrote:

> De 3 meter af den lille blitz på et 50 kr engangskamera. Min blitz viser
> op til 18 meter på skalaen bagpå, og det er en løs standardblitz.

Manualen til mit EOS 350D siger fra 1 til 15 meter afhængig af ISO for
den indbyggede flash.

Fra : Jacob

Dato : 17-05-05 17:37

> [...]
> behøver at gøre vrøvl, når billedet kommer". Sådan virkede det på mig. Jeg
> troede søreme ikke, at normalfarten var så stor lige der.

Der fyres en hvid og en rød blitz af. men af uransaglige årsager ser man
oftest kun den røde. Grunden til at man i dagslys stadig fyrer dem af er at
hvis man kører et udrykningskøretøj så skal man skrive på en dertil
indrettet seddel hvor og hvornår man er blevet fotograferet så man ikke
bliver opkrævet. lidt mere simpelt var det med den gammeldags fart kontrol.
den røde blitz gør nummerpladen synlig mens den hvide oplyser køreren. mange
bilruder er grå eller grøntonede. derfor virker en rød blitz ikke helt vildt
godt her.

Jacob

Fra : Thomas

Dato : 17-05-05 17:58

> [...]
> hvis man kører et udrykningskøretøj så skal man skrive på en dertil
> indrettet seddel hvor og hvornår man er blevet fotograferet så man ikke

Den tror jeg ikke jeg forstår.

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 18:31

In article <428a227d$0$79462$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:
> Grunden til at man i dagslys stadig fyrer dem af er at
>
> Den tror jeg ikke jeg forstår.

Et udrykningskøretøj der kører for hurtigt fotograferes også,
og vil derfor få tilsendt en bøde. det er så op til føreren af
køretøjet at sende dokumentation ind så han slipper for bøden.

Politiet kan ikke smide billedet væk fordi det er en ambulance,
som eventuelt bruges til prvatkørsel, og som måske er ejet af en
privat virksomhed.

Fra : Thomas

Dato : 17-05-05 19:17

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]

Jeg forstår at man undtager køretøjer under udrykning for bødeansvar jf.
nødretten. Men hvad har det at gøre med at man fyrer blitzen af i dagslys?
Det har vel intet med udrykning at gøre?

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 19:37

In article <428a352c$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas wrote:

> Jeg forstår at man undtager køretøjer under udrykning for bødeansvar jf.
> nødretten. Men hvad har det at gøre med at man fyrer blitzen af i dagslys?
> Det har vel intet med udrykning at gøre?

Så ved ambulancn den er bustet, og de kan pro-aktivt indsende oplysninger
der gør de slipper for bøden.

Fra : Thomas

Dato : 17-05-05 21:01

Povl H. Pedersen wrote:

> Så ved ambulancn den er bustet, og de kan pro-aktivt indsende oplysninger
> der gør de slipper for bøden.

Det er da underordnet. De er ansvarsfri hvis nødretsbetingelsen er
opfyldt - uanset om de selv kontakter politiet eller ej.

Nu er vi vist ved at være off topic. Jeg forstod bare slet ikke din
pointe med at flashen skulle skydes af i dagslys.
Jeg tror stadig det er pga. læsbarhed på nummerplade.

Thomas

Fra : HKJ

Dato : 17-05-05 21:21

Thomas wrote:
> Nu er vi vist ved at være off topic. Jeg forstod bare slet ikke din
> pointe med at flashen skulle skydes af i dagslys.
> Jeg tror stadig det er pga. læsbarhed på nummerplade.

Hvis føres ansigt er i skygge, så får du meget svært ved at se det på et
billede, uden at bruge blitz

Fra : Peter Sindrup

Dato : 17-05-05 19:44

"Thomas" <neumann@studjur.dk> wrote in message

> Jeg forstår at man undtager køretøjer under udrykning for bødeansvar jf.
> nødretten. Men hvad har det at gøre med at man fyrer blitzen af i dagslys?
> Det har vel intet med udrykning at gøre?

Polisen vil jo også gerne have et billede af *dig* inde i bilen, for at
bevise
at det netop var *dig* der var føreren af køretøjet da det blev
fotografereret
i "gerningsøjeblikket". Mit "2000 kroners billede" var (desværre)
alt for vellignende til at jeg kunne løbe fra "forbrydelsen", så måske
derfor
de benytter blitz.

Peter