Mest krävende motorvejssträkninger i Europ~
Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 17-05-05 12:31

Hej gruppe

Jeg sidder pt. og spekulerer over hvor de mest krävende
motorvejssträkninger findes i Europa.

Jeg er interesseret i motorvejssträkninger med mange kurver (både
lange og korte), skiftende häldning (op- og nedkörsler), gerne 3
eller flere baner så det er muligt at få trafik på begge sider af
bilen.

Der skal väre varierende trafik, men gerne med spidsbelastninger hvor
der sker mange vognbaneskift i tät trafik.

Hastigheden skal väre höj men der må også gerne väre mulighed for
kökörsel.

Kort sagt er jeg ude efter de motorvejssträkninger der kräver mest af
förer og köretöj. Spörgsmålet er hvor de findes.

Jeg har selv tänkt på sträkningen omkring Kassel
(Hildesheim-Kirchheim), Brennerpasset, samt Bologna-Firenze. Men meget
gerne sträkninger tättere på DK!

Er der et par lastbilschaufförer eller höjfarts-forretningsrejsende
(!) der har et par tips vil jeg väre taknemmelig...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 14:11

> Jeg sidder pt. og spekulerer over hvor de mest krävende
> motorvejssträkninger findes i Europa.

Interessant..

> Jeg har selv tänkt på sträkningen omkring Kassel

Det synes jeg så ikke er så slemt.

> Brennerpasset

That´s more like it..

Kombinationen af stigning eller fald kombineret med kurver og høj hastighed
er noget, der dur. Med andre ord - alt det der slider ekstremt på dækkene.

Brenner er heftigt med 160 Km/t, go det samme er stykket over mod Monaco fra
Italienssiden. I hvert fald hvis man gerne vil følge med de hurtigste over
bakkerne, gennem kurverne og gennem de utallige tuneller..

(Dødsygt at køre i en helt mørk tunnel 1 km for så at komme ud til en
eftermiddagssol, der står direkte ind i knolden på en. Selv med solbriller
af og på er man totalt blændet 2 sekynder før og efter man er kørt ind eller
ud af en tunnel.)

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 16:08

> [...]
> fra Italienssiden. I hvert fald hvis man gerne vil følge med de hurtigste
> over bakkerne, gennem kurverne og gennem de utallige tuneller..

Jeg kan godt tilskrive mig at stykket mod Monaco fra Italen er lidt af en
prøvelse.
Jeg kæmpede virkelig med min daværende Citrobang AX GT, den var rimelig
adræt.
Det var til stor morskab da jeg kæmpede mig nedad en rimelig stejl bakke med
nogle skarpe hårnålesving i forholdsvis høj hastighed og så lige blev
overhalet udenom af en kvinde i en Uno 55 ting. Det gik lidt ud over mit ego
:)

Men anyway, det er det til dato "vildeste" stykke motorvej jeg har prøvet.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 17-05-05 14:26

>Interessant..

Det er faktisk jobrelevant - så det er ikke fordi jeg mangler noget at
lave :)

Tak for tippet med Italien og retning mod Monaco. Har du vejnumre og et
nogenlunde start- og stopsted - ellers finder jeg det sikkert selv.

MVH EjS
P.S. Sträkningerne vil blive tilbagelagt efter lovens foreskrifter
(sådan nogenlunde...) - så derfor tänkte jeg på Kassel (120 km/h
med enkelte frie sträk)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 15:11

> Det er faktisk jobrelevant

Hvad er det for noget job - hvis man må spørge..?

> Tak for tippet med Italien og retning mod Monaco. Har du vejnumre og et
> nogenlunde start- og stopsted - ellers finder jeg det sikkert selv.

Den hedder A10 og går fra Genova (Italien) til Monaco - det sidste stykke
hedder vist A8.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-05 19:30

ejs@stofanet.dk wrote:

> [...]
> P.S. Sträkningerne vil blive tilbagelagt efter lovens foreskrifter
> (sådan nogenlunde...) - så derfor tänkte jeg på Kassel (120 km/h

Hvis du alligevel kommer til Italien så vil de sidste 30-40 km af A7 fra
Milano til Genova måske være interessant?

Og tager du skridtet fuldt ud hører A3 sydpå fra Napoli heller ikke til
de helt almindelige.

Den nede ved Monaco hedder A8 i Frankrig og A10 i Italien. Og fortsætter
du forbi Genova fortsætter det interessante på A12 helt til La Spezia.
Ialt ca 240 km. "Tommelfingerreglen" på det stræk er at der ikke en
mange bakker, kommer der et hul har man lavet en bro og kommer der et
bjerg har man lavet en tunnel.

--
MVH Finn

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 14:57

ejs@stofanet.dk wrote:
> [...]
> der sker mange vognbaneskift i tät trafik.
>
> Hastigheden skal väre höj men der må også gerne väre mulighed for

Lige syd for Stockholm er der kurver, hældninger, tæt trafik og tre
baner. Der er også 90 km/t begrænsning, og så er det til at have med at
gøre. Men jeg tror man kan godt komme til at sejle lidt rundt hvis man
prøver med 120-130 i f.eks. en Ford Fiesta.

Mvh.

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 17-05-05 15:52

Tak for info. Jeg har faktisk kört sträkningen et par gange for år
tilbage.

Godt forslag idet det ligger tättere på end de andre sträkninger.
Der findes også lidt omkring Göteborg - men jeg er interesseret i det
mest ekstreme og stadigväk realistiske motorvejskörsel man kan
forestille sig.

MVH EjS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 17:58

ejs@stofanet.dk wrote:
> [...]
> Der findes også lidt omkring Göteborg - men jeg er interesseret i det
> mest ekstreme og stadigväk realistiske motorvejskörsel man kan

Men kunne du evt. give et hint om hvad du skal bruge forslagene til - så
kan det være folks hukommelse kommer lidt mere i gang.

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 18:35

> Men kunne du evt. give et hint om hvad du skal bruge forslagene til - så
> kan det være folks hukommelse kommer lidt mere i gang.

Som jeg skrev lidt oppe i tråden planlægger nogle testkørsler (jeg arbejder
for Volvo) - nogen af dem for at teste ekstrem motorvejskørsel.

Jeg sad så selv med et par forslag men syntes det kunne være sjovt at have
en del at vælge imellem - mere er der egentligt ikke i det :)

MVH EjS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 19:19

EjS wrote:

> Som jeg skrev lidt oppe i tråden planlægger nogle testkørsler (jeg arbejder
> for Volvo) - nogen af dem for at teste ekstrem motorvejskørsel.

Jep - det læste jeg så lidt senere :)

> Jeg sad så selv med et par forslag men syntes det kunne være sjovt at have
> en del at vælge imellem - mere er der egentligt ikke i det :)

Spændende! Er du ingeniør eller noget? Med speciale i undervogne?

Mvh.

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 21:42

> Spændende! Er du ingeniør eller noget? Med speciale i undervogne?

Ja - jeg har speciale i reguleringsteknik og mekanisk modellering men
egentlig ikke indenfor bilteknik. Men principperne er det samme og det
benyttes i alt fra bremsesystemer, undervogn, styretøj osv. - jeg arbejder
netop i udviklingsafdelingen for "chassis and vehicle dynamics".

Der sker selvfølgelig mange spændende ting :)

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 07:48

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg skrev lidt oppe i tråden planlægger nogle testkørsler (jeg
> arbejder
> for Volvo) - nogen af dem for at teste ekstrem motorvejskørsel.

Du siger bare til, når du mangler en testkører at tage med. )

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 17-05-05 16:01

Hej igen.

Tak for info. Jeg kigger närmere på sträkningen.

Jeg sidder og planlägger nogle testkörsler (for Volvo Cars). Det er
lidt svärt at generere traffik og et brenner-pas på testbane selvom
den endelige beslutning ikke er min...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 16:13

> Jeg sidder og planlägger nogle testkörsler (for Volvo Cars). Det er
> lidt svärt at generere traffik og et brenner-pas på testbane selvom
> den endelige beslutning ikke er min...

Korrekt - jeg har testet S60R´eren på bane mod Corvette og nogle andre gode
biler - det var nu meget sjovt - selvom det ikke var for Volvo Cars..

(Den kunne følge den alle på grund af vådt føre og masser af små sving - den
har jo 4WD)

/Jan W Nielsen

Fra : Esben Sørensen

Dato : 17-05-05 16:54

> Korrekt - jeg har testet S60R´eren på bane mod Corvette og nogle andre
gode
> biler - det var nu meget sjovt - selvom det ikke var for Volvo Cars..

Det ved jeg :)

Det var en sjov dag i Herning!

> (Den kunne følge den alle på grund af vådt føre og masser af små sving -
den
> har jo 4WD)

Jep - har prøvet den en enkelt gang. Den er effektiv og komfortabel (i det
mindste med komfortindstillingen) - men måske ikke så underholdende til
netop banekørsel.

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 18:03

> Det ved jeg :)
> Det var en sjov dag i Herning!

Hvor ved du det fra - så du det - eller har du hørt om det..?

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 18:44

> Hvor ved du det fra - så du det - eller har du hørt om det..?

Vi var nogle stykker (mig og et par studiekammerater) der på det tidspunkt i
forbindelse med vores uddannelse lavede et lille projekt vedr. den
semi-aktive affjedring der først kom i R-modellerne.

Vi var således i Herning for at kigge på biler i almindelighed - samt din
S60R (jeg husker stadig lyden af Cayenne Turbo ned af langsiden :)

Senere var vi oppe ved Volvo for en snak med systemets "bagmand" og en
testkørsel i en lettere modificeret S60R.

Efterfølgende er jeg så endt med at arbejde samme sted...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 19:05

> Vi var således i Herning for at kigge på biler i almindelighed - samt din
> S60R (jeg husker stadig lyden af Cayenne Turbo ned af langsiden :)

Ok - he-he...

Så bemærkede du vel også, at Porsche Carrera måtte trække til siden, og at
Lotus Super Seven nakkede en halmballe, da jeg havde presset ham længe nok..
)

Det passede mig fint, da arrangøren af "kør med de kendte" (ejer en gul TVR)
startede med at spørge mig, om jeg overhovedet kunne køre bil, da jeg
spurgte, om jeg kunne teste den nye Volvos S60R´s performance på bane sammen
med licenskørerne.

....SÅ KUNNE DE LÆRE DET.. )

I pitten kom der også nogle hen af kørerne og snakkede lidt - og beklagede
sig lidt over, at årsagen til at de måtte trække sig var, at de jo måtte
spare lidt på materiellet. Blandt andet bremsede jeg noget senere end dem i
kurverne - om det var fordi de var usikre på underlaget eller sparede deres
bremser ved jeg ikke - men det som Porsche Turbo og Corvette tog på
langsiderne snuppede jeg igen i svingene....og så skal det siges, at for
eksempel jo Corvetten heller ikke kunne stå fast før på den høje side af 100
km/t. Ellers havde han taget endnu mere fra mig på langsiderne.

Jeg tester ikke biler mere - men det var nu meget sjovt..

I øvrigt - "Advanced"-indstillingen er så hård, at den reelt kun kan bruges
med en 4-punkt-sele. Man hopper simpelthen for meget i sædet (også på
motorvejen ved topspeed - begrænseren lukker ned ved 260 på Speedo), så
derfor kørte jeg aldrig med mere end "Sport"-indstillingen.

Det kan du jo lade gå videre.. )

> Efterfølgende er jeg så endt med at arbejde samme sted...

Fedt..

Er det stadig hende Kirsten, der er informationschef..?

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 21:36

> [...]
>
> Så bemærkede du vel også, at Porsche Carrera måtte trække til siden, og at
> Lotus Super Seven nakkede en halmballe, da jeg havde presset ham længe

Haha - nej det gjorde jeg ikke. Men jeg mindes om at have læst om det her???

> [...]
> startede med at spørge mig, om jeg overhovedet kunne køre bil, da jeg
> spurgte, om jeg kunne teste den nye Volvos S60R´s performance på bane

Det var helt sikkert godt til bondeka'lene. Det må være sjovt at være lidt
undertippet når man ved hvad man selv kan og materiellet er iorden ;)

> [...]
100
> km/t. Ellers havde han taget endnu mere fra mig på langsiderne.

Ja - det er klart at AWD og turbo giver kæmpe fordele hvis man forstår at
holde på. De gode undskyldninger kan jeg regne ud var rigelige...

> Jeg tester ikke biler mere - men det var nu meget sjovt..

Det er en fejl!

> [...]
> motorvejen ved topspeed - begrænseren lukker ned ved 260 på Speedo), så
> derfor kørte jeg aldrig med mere end "Sport"-indstillingen.

Ja - det ved jeg - og det ved Hr. Gergely som har designet systemet også.
Den model vi prøvede var også uden advanced. Det er faktisk lidt farligt at
lave den så hård da man flytter bilens egenfrekvens (bliver højere). Det
betyder at affjedringen forstærker rystelser fra vejen så bilen kommer til
at hoppe hen over bestemte typer af ujævnheder. Ikke super smart.

> Det kan du jo lade gå videre.. )

De ved det :)

> Fedt..
>
> Er det stadig hende Kirsten, der er informationschef..?

Hmm - i DK eller her i Sverige. Jeg sidder i udviklingsafdelingen så jeg er
ikke sammen med de hotte marketingsfolk etc...

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 21:48

> Det
> betyder at affjedringen forstærker rystelser fra vejen så bilen kommer til
> at hoppe hen over bestemte typer af ujævnheder. Ikke super smart.

Nej, det kunne jeg heller ikke forestille mig - og føreren hopper med, så
han ikke kan se klart ud af forruden.. Ha-ha..

> De ved det :)

Ok..

> Hmm - i DK eller her i Sverige. Jeg sidder i udviklingsafdelingen så jeg
> er
> ikke sammen med de hotte marketingsfolk etc...

Ok - dengang var det en, der hedder kirsten, der var info-chef for jer - i
Dk, altså..

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 19:14

> Efterfølgende er jeg så endt med at arbejde samme sted...

Jeg skal i øvrigt ud at køre på en lang Europa-tur til sommer - herunder
over Pyrenæerne og en tur på til Andorra (Amok-bjerg-vej) - og jeg tester
gerne en af jeres biler igen..

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 21:44

> Jeg skal i øvrigt ud at køre på en lang Europa-tur til sommer - herunder
> over Pyrenæerne og en tur på til Andorra (Amok-bjerg-vej) - og jeg tester
> gerne en af jeres biler igen..

Sjovt nok er det slet ikke svært at finde testpiloter. Der er nu ansat
masser til det formål som har været med til at bygge bilen bogstavelig talt
fra bunden så de kender hver en skrue. En kæmpe fordel...

Falder jeg over en XC90 V8 eller lignende siger jeg til. Men jeg tror
imidlertid at sandsynligheden er mindre end sandsynligheden for at jeg får
lønforhøjelse (og den er ikke særlig stor)!?!!

MVH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 08:02

> Falder jeg over en XC90 V8 eller lignende siger jeg til. Men jeg tror
> imidlertid at sandsynligheden er mindre end sandsynligheden for at jeg får
> lønforhøjelse (og den er ikke særlig stor)!?!!

Så er det bare op til chefen..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 19:11

<ejs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Kort sagt er jeg ude efter de motorvejssträkninger der kräver mest af
>förer og köretöj. Spörgsmålet er hvor de findes.

Jeg vil da foreslå at du forsøger at køre gennem Elbtunnel lige når
industriferierne starter.....både fredag og lørdag er ganske gode dage hvis
du søger udfordringer.

Både tålmodigheden og bilens kølersystem bliver testet for deres færdigheder
og kompetencen med at file på koblingen i timevis er også en prøvelse i sig
selv.
Du kan også vælge at lave hyppige vognbaneskift for at komme et par biler
frem

Benzinøkonomien er ad h. til når strækningen skal forceres i 1. gear.
Det er en fordel hvis din indbyggede DVD afspiller kan vise film mens du
kører, da kedsomheden kan være dræbende.

Hvis bilen så også er uden AC og solen står på og ungerne skal på WC, så
bliver HELE registret af krævende færdigheder som chaufør udfordret.

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-05 21:47

Tom wrote:
> Hvis bilen så også er uden AC og solen står på og ungerne skal på WC, så
> bliver HELE registret af krævende færdigheder som chaufør udfordret.

I Elbtunnelen?

I øvrigt er de ved at være færdig med vejarbejdet, så problemet er ikke
så stor som det har været.

En sommer-søndag eftermiddag omkring München vil nok passe bedre til
formålet.

--
MVH Finn

Fra : EjS

Dato : 17-05-05 22:13

> Jeg vil da foreslå at du forsøger at køre gennem Elbtunnel lige når
> industriferierne starter.....både fredag og lørdag er ganske gode dage
hvis
> du søger udfordringer.

Forslaget er godt... Det eneste er at det SKAL være strækninger med sving og
hældninger men derudover tror jeg strækningen lever op til kravene.

> [...]
> selv.
> Du kan også vælge at lave hyppige vognbaneskift for at komme et par biler

Klart...

> [...]
>
> Hvis bilen så også er uden AC og solen står på og ungerne skal på WC, så
> bliver HELE registret af krævende færdigheder som chaufør udfordret.

Haha - det går desværre (eller heldigvis) langt længere end de scenarier vi
vælger at teste :)

MVH EjS

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 18-05-05 07:55

Haha - den del af udviklingsarbejdet plejer ikke at väre svär at
finde folk til - i andre tilfälde er det umuligt da alle altid
pludseligt har pissetravlt... ;)

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 08:02

Haha - den del af udviklingsarbejdet plejer ikke at väre svär at
finde folk til - i andre tilfälde er det umuligt da alle altid
pludseligt har pissetravlt... ;)

Ja, men du skal have nogen med noget kørselserfaring i både STORE og små
biler. Nogen, som kan sætte ord på de små beskrivende detaljer, som du er på
jagt efter....