Bose laver revolutionerende affjedringssys~
Fra : Steen F.

Dato : 16-05-05 23:44

Godt nyt til os der ønsker den ultimative komfort-affjedring. Bose har
opfundet et system med elektromotorer som støddæmpere der filtrerer alle
ujævnheder fra. Bilen krænger heller ikke.
Se avi-filmen fra VOX TV (på tysk):

www.steenmartin.dk/bose/

MVH Steen

Fra : Steen F.

Dato : 16-05-05 23:51

Her er forøvrigt et link til deres egen hp:
http://makeashorterlink.com/?R3C72461B

/Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-05-05 05:16

Også skrev Vollert
> [...]
> opfundet et system med elektromotorer som støddæmpere der filtrerer
> alle ujævnheder fra. Bilen krænger heller ikke.

Hmmm sad lige og så den video, og det første der faldt mig ind var....
Er det 1 April ???

Spøg til side, men det ser helt kunstig ud når den køre
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 06:40

"Steen F." skriver:

> Godt nyt til os der ønsker den ultimative komfort-affjedring. Bose har
> opfundet et system med elektromotorer som støddæmpere der filtrerer alle
> ujævnheder fra. Bilen krænger heller ikke.

Hvis det er lige så "state of the art" som deres lydsystemer, er det
ikke pengene værd.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-05-05 06:49

To ting popper op i min hjerne:

1) holdbarhed (heh)
2) energiforbrug (2x heh!).

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 07:15

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
| To ting popper op i min hjerne:
|
| 1) holdbarhed (heh)
| 2) energiforbrug (2x heh!).

2 ting mere:

3 vægt (3xheh)
4 pris (4xheh)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 07:17

On Tue, 17 May 2005 00:43:48 +0200, Steen F. wrote:

> [...]
> opfundet et system med elektromotorer som støddæmpere der filtrerer alle
> ujævnheder fra. Bilen krænger heller ikke.

Hmm alle programmer jeg prøver at afspille den fil med crasher...

mvh Bernhard

Fra : Brian S Jensen

Dato : 17-05-05 07:23

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Hmm alle programmer jeg prøver at afspille den fil med crasher...
>
> mvh Bernhard

Her kører den fint på ganske almindelig Microsoft MediaPlayer 10

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 07:32

On Tue, 17 May 2005 08:22:52 +0200, Brian S Jensen wrote:

> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Her kører den fint på ganske almindelig Microsoft MediaPlayer 10

Tjaa, brugte jeg også, winamp crashede også, installerede xvid 1.0.3 men
den crashede stadig (selv explorer.exe crashede). Så brugte jeg VLC media
player og den afspiller _alt_, også den fil... Hvad der får media
afspillere til at crashe aner jeg ikke, men jeg vil da bruge tid på at
løse problemet.

Affjedringssystemet så dog ret imponerende ud og hvis det kan laves
solidt så skal det da nok blive tilbudt til nogle biler. Men hvor meget
strøm det bruger er jo svært at sige..

Så nu cool ud at de kunne få bilen til at hoppe over forhindringer

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 07:41

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Affjedringssystemet så dog ret imponerende ud og hvis det kan laves
> solidt så skal det da nok blive tilbudt til nogle biler.

Hvis det falder ud, overtager det normale affjedringssytem.

Det kan vel laves lige så solidt som eks. min Volvos DSTC.

> Men hvor meget
> strøm det bruger er jo svært at sige..

Det er vel rystende lige gyldigt eller slukke du også lygterne i dagtimerne
for at spare på batteriet..?

> Så nu cool ud at de kunne få bilen til at hoppe over forhindringer

Den mulighed vil nok ikke være indbygget.

Hvad mere interessant er, hvilken føling har man med bilen og det underlag
den befinder sig på..?

--
Bjørn J.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 07:46

On Tue, 17 May 2005 08:40:38 +0200, BJ wrote:

> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvis det falder ud, overtager det normale affjedringssytem.
>
> Det kan vel laves lige så solidt som eks. min Volvos DSTC.

Der er vist ikke så mange sliddele i en linear motor så det burde kunne
laves rimelig solidt.

> Det er vel rystende lige gyldigt eller slukke du også lygterne i dagtimerne
> for at spare på batteriet..?

Det er da ikke ligegyldigt hvo meget strøm det bruger. Hvis det bruger
så meget strøm at man skal have 3 generatorer så ryger økonomien jo ad
helvede til.

Men jeg fandt følgende tekst:

The regenerative power amplifiers allow power to flow into the linear
electromagnetic motor and also allow power to be returned from the motor.
For example, when the Bose suspension encounters a pothole, power is used
to extend the motor and isolate the vehicle's occupants from the
disturbance. On the far side of the pothole, the motor operates as a
generator and returns power back through the amplifier. In so doing, the
Bose suspension requires less than a third of the power of a typical
vehicle's air conditioner system.

1/3 af aircon strømforbrug er da vist meget lidt i denne sammenhæng og
fuld forsvarligt selv til mindre biler.

> Den mulighed vil nok ikke være indbygget.

Nej, det sagde de også i video at det ikke ville være, men det cool var
det

> Hvad mere interessant er, hvilken føling har man med bilen og det
> underlag den befinder sig på..?

Ja, det er svært at sige om det får nogen egentlig betydning. Kan man
høre/mærke om man er røget af asfalten med det ene hjulpar og problemer
i den stil?

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 07:56

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> 1/3 af aircon strømforbrug er da vist meget lidt i denne sammenhæng og
> fuld forsvarligt selv til mindre biler.

Det var netop det, jeg havde læst og alt andet eller enort stor forbrug
ville omgående gøre systemet uanvendeligt.

Selvom virksomheden laver højtalere mv., kan de vel godt lave elektriske
beregninger..;)

> Ja, det er svært at sige om det får nogen egentlig betydning. Kan man
> høre/mærke om man er røget af asfalten med det ene hjulpar og problemer
> i den stil?

Nemlig.

Systemet vil kræve andre systemer eks. DSTC for at virke forsvarligt (på
lige fod med drive by wire).

Jeg tror dog, vi vil se systemet implementeret indenfor nær fremtid.

--
Bjørn J.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 08:00

On Tue, 17 May 2005 08:55:31 +0200, BJ wrote:

> Systemet vil kræve andre systemer eks. DSTC for at virke forsvarligt (på
> lige fod med drive by wire).

Hvad er DSTC?

> Jeg tror dog, vi vil se systemet implementeret indenfor nær fremtid.

Det håber jeg da. Affjedringsteknologien er temmelig primitiv og der har
ikke været mange originale indslag.

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 08:13

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er DSTC?

Det er et Volvo-udtryk.

Porsche, Mercedes, BMW kalder det noget andet, men grundlæggende er det det
samme.

Systemet programmeres så at sige efter temperament og burde være *STANDARD*
i alle biler fra den helt billige (koreaner) til den helt dyre på vore
breddegrader.

DSTC: Dynamic Stability and Traction Control

Hvis du vælger DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) bliver den
Volvo mere sikker at køre i glat føre. Det giver dig STC antispind-systemets
fordele samtidig med, at en udskridning automatisk modvirkes i det øjeblik,
den sætter ind, og længe før du selv opdager det. Systemet sammenligner
løbende bilens retning med dine ratbevægelser. Hvis der viser sig en tendens
til udskridning, tilføres omgående bremsekraft til et eller flere hjul
afhængig af, hvad der er nødvendigt for at bevare kontrollen. Systemet
indbefatter også EBA (Emergency Brake Assistance), hvilket er med til at
afkorte bremseafstanden ved en katastrofeopbremsning.

--
Bjørn J.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 08:22

On Tue, 17 May 2005 09:12:38 +0200, BJ wrote:

> [...]
> indbefatter også EBA (Emergency Brake Assistance), hvilket er med til at
> afkorte bremseafstanden ved en katastrofeopbremsning.

Lyder meget som ESP + lidt mere (ESP har ikke anti-spin). Er det korrekt?

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 08:27

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lyder meget som ESP + lidt mere (ESP har ikke anti-spin). Er det korrekt?

Hvad står ESP for..?

Porsches hedder PSM = Porsche Statibily Management.

http://content2.eu.porsche.com/prod/911/911_common.nsf/deugerman/c_safety_psm?OpenDocument&sc=carrera.nsf

--
Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 17-05-05 18:24

Hejsa!

> Hvad står ESP for..?

http://www.volkswagen.co.uk/new_cars/esp

Det er det system som FDM slå hårdt på tromme for, at man
_skal_ købe med i en ny bil.

Det er sikkert pisse smart, jeg har bare på fornemmelsen at ekstraudstyret
bruges af nogen mennekser, som en undskyldning for at smide sedlen
og føle sig usårlig i trafikken.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 18:45

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://www.volkswagen.co.uk/new_cars/esp

Det er så VW's navn for nøjagtig det samme system som de andres.

> Det er det system som FDM slå hårdt på tromme for, at man
> _skal_ købe med i en ny bil.

Jeg vil gerne hjælpe FDM med at slå på trommen.

> Det er sikkert pisse smart,

Dette system (ikke blot VW´s navn) er et yderst sikkerhedsmæssigt fint
tiltag.

> jeg har bare på fornemmelsen at ekstraudstyret
> bruges af nogen mennekser, som en undskyldning for at smide sedlen
> og føle sig usårlig i trafikken.

Jeg kan forstå på dig, du kender, har prøvet og benytter systemet..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 17-05-05 19:03

Hejsa!

BJ skrev:

> Det er så VW's navn for nøjagtig det samme system som de andres.

Jaja, men systemet skal jo lyde hjemmegjort af jver fabrikant

> Dette system (ikke blot VW´s navn) er et yderst sikkerhedsmæssigt fint
> tiltag.

Det er jeg helt enig med dig i....

> Jeg kan forstå på dig, du kender, har prøvet og benytter systemet..?

Nope, min bil er så gammel at der kun er de sædvanlige airbag/selestrammer
krydret med lidt Traction Control.

Jeg har intet imod systemet, det virker jo som det skal udfra udenlandske
undersøgelser.
Problemet, som jeg ser det, er bare at jo flere aktive sikkerhedssytemer du
har i
bilen, jo mere usårlig føler du dig. Ligemeget hvor gode systemerne er, er
den gamle
sele stadig den vigtigste.

Jeg mener at have læst engang at "amerikanske" biler, bliver produceret med
større
airbag's, så kunderne ikke skal ubelejliges med at bruge sele.... only in
America!

Ang. FDM synes jeg de går lidt over gevind med deres anbefaling af systemet.
Gu er
det skidemsart, men hvis man kører som folk flest gør, vil man måske aldrig
opleve systemet i brug - gudskelov!
Seneste eksemplar af Motor anbefaler de folk at smide 20K ekstra efter den
nye Fox
af én eneste grund - ESP. Med kundegrundlaget for den bil i tankerne, virker
det
måske lidt overdrevet.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 19:14

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope, min bil er så gammel at der kun er de sædvanlige airbag/selestrammer
> krydret med lidt Traction Control.

Jeg har kørt med det i +3 år (DSTC).

> Jeg har intet imod systemet, det virker jo som det skal udfra udenlandske
> undersøgelser.

Dem kan du også roligt tro på. Systemmet har reddet min dag, da jeg fik en
stopklods fra en autotrailer i fronten som smadrede mit højre forhjul.

Jeg kørte kun +140 km/t og det eneste jeg "mærkede", var et enormt brag da
fronten føg sig en tur.

> Problemet, som jeg ser det, er bare at jo flere aktive sikkerhedssystemer
> du har i
> bilen, jo mere usårlig føler du dig.

Du kommer sandsynligvis aldrig til at opdage systemet i (fuld) kraft, men en
truende næsten umærkelig retningsændring (vand, slud, sne osv.) klarer
systemet *uden* du på nogen måde bemærker det.

> Ligemeget hvor gode systemerne er, er den gamle
> sele stadig den vigtigste.

Nope, men "hjernen" bag rattet..

> Jeg mener at have læst engang at "amerikanske" biler, bliver produceret
> med større
> airbag's, så kunderne ikke skal ubelejliges med at bruge sele.... only in
> America!

Det har så vidt jeg ved, verdens strengeste sikkerhedskrav..?

> [...]
> systemet. Gu er
> det skidemsart, men hvis man kører som folk flest gør, vil man måske

Det er det smarte ved systemet, du aner ikke om det har hjulpet dig..

> [...]
> nye Fox
> af én eneste grund - ESP. Med kundegrundlaget for den bil i tankerne,

Jeg er dybt uenig.

En Hyundai Sonata til 250.000 kr. har naturligvis også dette som
standard..

Europæerne har altid været bagud i mellemklassen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 17-05-05 19:33

Hejsa!

BJ skrev:

> Dem kan du også roligt tro på. Systemmet har reddet min dag, da jeg
> fik en stopklods fra en autotrailer i fronten som smadrede mit højre
> forhjul.

Jeg har en lignende oplevelse omkring brug af selen - den reddede bare mit
liv.
Det er muligvis derfor jeg har den holdning til det....

> Du kommer sandsynligvis aldrig til at opdage systemet i (fuld) kraft,
> men en truende næsten umærkelig retningsændring (vand, slud, sne
> osv.) klarer systemet *uden* du på nogen måde bemærker det.

Jamen, jeg er overhovedet ikke uenig i det geniale i systemet.
Men hvis man ellers kører efter forholdene, hvor tit vil man så
opleve det i brug ? Jeg kan ikke komme på meget andet end situationer
som den du var i.....

> Nope, men "hjernen" bag rattet..

Jeg omskriver lidt
Ligemeget hvor gode systemerne er, er den gamle
sele stadig den vigtigste - hvis uheldet er ude.

> Det har så vidt jeg ved, verdens strengeste sikkerhedskrav..?

Det er muligt - jeg ville frygtelig gerne finde en kilde på min "påstand"
Umiddelbart har jeg dog ikke svært ved at forestille mig rigtigheden i det.

> Det er det smarte ved systemet, du aner ikke om det har hjulpet
> dig..

Og det ser du som udelukkende positivt ?
Det illusterer sådan set meget godt min pointe, med at man føler sig
usårlig.

> En Hyundai Sonata til 250.000 kr. har naturligvis også dette som
> standard..

Hyundai har alt andet end prestige
Umiddelbart er det også forskellige kundesegmenter de to biler retter sig
imod.
En _meget_ grov generalisering af folk siger mig, at folk der køber en Fox
med
3 cylindret motor, nok ikke er dem der laver flest narrestreget.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 19:39

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvis man ellers kører efter forholdene, hvor tit vil man så
> opleve det i brug ?

Det er det uhyggelige du, du ved det simpelhen ikke.

Du kan køre 40, 60, 100 eller sågar 150 km/t.

> Og det ser du som udelukkende positivt ?

Det kan jeg forsikre dig for, da du ingen chance har for at reagere så
hurtigt som systemet.

> Det illusterer sådan set meget godt min pointe, med at man føler sig
> usårlig.

Det gør man kun, naår man ikke vil lytte til rådet om at "wear sunscreen".

> Hyundai har alt andet end prestige

Det kunne jeg faktisk godt leve med, når den store model kommer til Danmark
engang i 2006/07.

> En _meget_ grov generalisering af folk siger mig, at folk der køber en Fox
> med
> 3 cylindret motor, nok ikke er dem der laver flest narrestreget.

.... og de kan slet ikke køre bil..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 17-05-05 19:42

Hejsa!

BJ skrev:

> Det gør man kun, naår man ikke vil lytte til rådet om at "wear
> sunscreen".

Haha - har du hørt P3 idag ?

> ... og de kan slet ikke køre bil..

Nope, men det ved de godt -> de kører efter forholdene

/Brian

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 19:44

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Haha - har du hørt P3 idag ?

Jep, minderne væltede frem da den var ny og hed Class og 97..

> Nope, men det ved de godt -> de kører efter forholdene

og de tror det sgú..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 17-05-05 11:59

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Hmm alle programmer jeg prøver at afspille den fil med crasher...
>
> mvh Bernhard

Jeg får også kun en gang tale og musik. Intet billede.

Erling

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 14:27

On Tue, 17 May 2005 12:58:36 +0200, Erling & Lene Nansen wrote:

> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Jeg får også kun en gang tale og musik. Intet billede.

Det var ikke det jeg fik. Min afspiller crashede... du mangler blot at
installere xvid codecet.

mvh Bernhard

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 17-05-05 19:52

> Det var ikke det jeg fik. Min afspiller crashede... du mangler blot at
> installere xvid codecet.
>
> mvh Bernhard

Hvad er det, jeg skal installere, og hvor fås det?

Erling

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-05-05 20:56

On Tue, 17 May 2005 20:51:47 +0200, Erling & Lene Nansen wrote:

> Hvad er det, jeg skal installere, og hvor fås det?

Tjaa, jeg plejer at bruge google og søge på xvid. 3. eller 4. link er
vist til xvid 1.0.3 installeren til Windows.

mvh Bernhard

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 07:31

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Godt nyt til os der ønsker den ultimative komfort-affjedring. Bose har
> opfundet et system med elektromotorer som støddæmpere der filtrerer alle
> ujævnheder fra. Bilen krænger heller ikke.

Jeg mener at huske et lignende system for mange år siden blev gjort forbudt
i F1 racing.

Så alt i alt er tanken vist ikke så ny.

--
Bjørn J.

Fra : hanzen

Dato : 17-05-05 07:45

> [...]
>
> KLIP

> Jeg mener at huske et lignende system for mange år siden blev gjort

Lotus lavede noget med samme virkning. Jeg har set billeder af en Volvo med
systemet. I kurver "krængede" den modsat d.v.s. lidt som en motorcykel. Det
så meget mærkeligt ud.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 07:59

"hanzen" <hanzen@mailmeNOT.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har set billeder af en Volvo med systemet. I kurver "krængede" den
> modsat d.v.s. lidt som en motorcykel. Det så meget mærkeligt ud.

Sådan virker systemet på bl.a. højhastighedstog.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 09:20

BJ skriver:

> Sådan virker systemet på bl.a. højhastighedstog.

_Når_ det virker.......

Ind til videre er det kun FIAT der har held med det. De tyske systemer
fejler og krænger toget den forkerte vej en gang i mellem.

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 17:32

KLIP

> _Når_ det virker.......
>
> Ind til videre er det kun FIAT der har held med det. De tyske systemer
> fejler og krænger toget den forkerte vej en gang i mellem.

Så kan italienerne også lave tog.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 17:37

BJ skriver:

> Så kan italienerne også lave tog.

Nej, FIAT kan (altså lave krængesystemer). AnsaldoBreda har noget besvær
med det...

Lidt hyggelæsning:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/VT610.html
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/VT605.html

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 17:43

KLIP

> Nej, FIAT kan (altså lave krængesystemer). AnsaldoBreda har noget besvær
> med det...

O.k., så kan nogle italienere lave tog, men ingen tyskere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 19:15

BJ skriver:

> O.k., så kan nogle italienere lave tog, men ingen tyskere.

Nej, Italienere kan lave krængetog, det kan tyskerne ikke. Men tyskerne
kan lave almindelige tog (og de virker !!!)

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 19:27

KLIP

> Nej, Italienere kan lave krængetog, det kan tyskerne ikke. Men tyskerne
> kan lave almindelige tog (og de virker !!!)

O.k., så kan italienerne krænge, men ikke lave tog og tyskerne kan ikke
krænge men lave tog.

Måske tyskerne skulle købe italienerne, de er jo en stor bank med egen
elektronikafdeling og maskinværksted.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 19:57

BJ skriver:

> O.k., så kan italienerne krænge, men ikke lave tog og tyskerne kan ikke
> krænge men lave tog.

Hold da kæ.. det var du længe om at finde ud af

> Måske tyskerne skulle købe italienerne, de er jo en stor bank med egen
> elektronikafdeling og maskinværksted.

Eller bare rette deres skinner ud.....

Fra : BJ

Dato : 17-05-05 20:15

KLIP

> Hold da kæ.. det var du længe om at finde ud af

Jeg ville da blot være helt sikker..

> Eller bare rette deres skinner ud.....

Det ville i hvert fald give noget arbejde til tyskerne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-05 21:30

BJ skriver:

> Det ville i hvert fald give noget arbejde til tyskerne.

Det trænger de også til, men nogle steder er det for dyrt at rette ud.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-05-05 11:42

hanzen wrote:

> Lotus lavede noget med samme virkning. Jeg har set billeder af en Volvo med
> systemet. I kurver "krængede" den modsat d.v.s. lidt som en motorcykel. Det
> så meget mærkeligt ud.

Citroën Xantia Activa 2.0: Komfortdronning med sprintsko:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=3140

Aktiv affjedring og krængningskontrol :)

Mvh.