Chiptune Skoda Fabia
Fra : Lars Tillgaard

Dato : 16-05-05 22:23

Hej alle sammen.

Kan det lade sig gøre at chiptune en Skoda Fabia 1,4 16 ventiler benzin 101
HK?
Hvor meget vil det i givetfald give ekstra og hvad vil det koste.
På forhånd tak.

Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-05 22:45

> Kan det lade sig gøre at chiptune en Skoda Fabia 1,4 16 ventiler benzin
> 101 HK?

Ja - men du får ikke noget mærksbart ud af det. Så skulle du have haft en
tuirbo-bil.

> Hvor meget vil det i givetfald give ekstra og hvad vil det koste.

5-6.000 kroner.

Vær opmærksom på, at din bils gearkasse sidder i et magnessium-hus, og at
dette er kendt for ikke altid at holde til rådden kørsel.

Køb evt en Fabia med en TDi 105 i stedet for - den bliver meget sjovere med
chip - 140 hk og tonsvis af moment.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-05-05 17:54

On Mon, 16 May 2005 23:45:20 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja - men du får ikke noget mærksbart ud af det. Så skulle du have haft en
>tuirbo-bil.

Er ikke helt enig her! Man kan forbedre motorens speederrespons ret
mærkbart på denne maskine. Ligeledes kan der hentes ca. 10-15NM mellem
2000 og 3000 RPM.

Min egen 1,4 16V endte på 139NM efter optimering. Topeffekten gik fra
105HK til 114 HK. Den roterer noget friskere på de sidste 1000 RPM!

>5-6.000 kroner.

En optimering direkte i boksen (usynligt) koster ca. 2300,- hos
www.scantune.dk

>Vær opmærksom på, at din bils gearkasse sidder i et magnessium-hus, og at
>dette er kendt for ikke altid at holde til rådden kørsel.

Jeps.. Den skal behandles ordentligt.

>Køb evt en Fabia med en TDi 105 i stedet for - den bliver meget sjovere med
>chip - 140 hk og tonsvis af moment.

Det vil jeg så ikke argumentere imod

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 18:29

> Er ikke helt enig her! Man kan forbedre motorens speederrespons.

Speederrespons er ikke det samme som effekt..

> Min egen 1,4 16V endte på 139NM efter optimering. Topeffekten gik fra
> 105HK til 114 HK. Den roterer noget friskere på de sidste 1000 RPM!

Jeg skal ikke afvise, at du har fået en helt masse ud af det - jeg skal blot
på påpege, at der svindles helt ekstremt meget med disse opgivelser - både i
forbindelse med reklame for chiptuning af sugebenzinbiler og med hensyn til
dokumentationen, når bilen testes efterfølgende.

Bjørn fra Aalborg har (endnu) et dugfrisk eksempel.

> En optimering direkte i boksen (usynligt) koster ca. 2300,- hos
> www.scantune.dk

Faktisk fik jeg engang en bil (sugebenzin) chiptunet hos Per, der har
Scantune - forsøget blev overvåget af en, der hedder Niels, fra Teknologisk
Instituts motortekniske afdeling. Det er i øvrigt ham, der har lavet
programmet, der måler effekten på Per Mais rullefelt.

Per er en kanon flink fyr - men den pågældende bil fik ikke mere topeffekt.
Et bestemt sted midt i omdrejningsregisteret fik den 8 hk mere - men det er
reelt umærkeligt.....hvis man fratrækker placebo.. )

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 17-05-05 19:19

Hejsa!

Jan W Nielsen skrev:

> Bjørn fra Aalborg har (endnu) et dugfrisk eksempel.

Han fik da netop mere ud af en anden chip end ved standard.

> [...]
> topeffekt. Et bestemt sted midt i omdrejningsregisteret fik den 8 hk
> mere - men det er reelt umærkeligt.....hvis man fratrækker placebo..

Placebo effekten er da også vigtig!
Den burde faktisk omdøbes Diesel effekten

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-05-05 19:52

> Han fik da netop mere ud af en anden chip end ved standard.

Men der var fusket..

> Placebo effekten er da også vigtig!
> Den burde faktisk omdøbes Diesel effekten

*ROFL*

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 18-05-05 16:26

Hejsa!

Jan W Nielsen skrev:

> Men der var fusket..

På hvilken måde ?

Såvidt jeg forstod på ham, havde han først fået den rullet med
standard chip, og derefter med den der skulle give lidt ekstra - men
det er da muligt at han bare bildte mig det ind, for at prale

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 16:54

> Såvidt jeg forstod på ham, havde han først fået den rullet med
> standard chip, og derefter med den der skulle give lidt ekstra - men
> det er da muligt at han bare bildte mig det ind, for at prale

Bjørn plejer at fortælle sandheden - så vidt jeg ved i hvert fald.

Det var hans kammerats bil, der var blevet chippet ned ved et eller andet
værksted, og der var så blevet fusket med temperaturværdierne og et eller
andet, så det så ud som om, den havde fået flere kræfter efter chipningen.

Da Bjørn tog ned for at få en forklaring, hvad de ikke kunnet give den - men
tilbød at gøre det om.

Som jeg husker historien, havde bilen ikke fået en eneste hk mere ud af
det - men det var ikke det, som værkstedet lovede, og som værkstedet havde
skrevet på papirerne, da bilen blev hentet.

Det er sådan, jeg husker historien.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 18-05-05 17:14

Hejsa!

Jan W Nielsen skrev:

> Det er sådan, jeg husker historien.

Nåå, så snakker vi overhovedet ikke om det samme

Han fik den rullet til et træf hvor han lavede en sammenligning
mellem de to chip's - måske han selv kommer på banen og
tegner og fortæller

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-05-05 17:28

> Han fik den rullet til et træf hvor han lavede en sammenligning
> mellem de to chip's - måske han selv kommer på banen og
> tegner og fortæller

Måske snakker du om chipningen af hans egen.,.?

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 18-05-05 17:32

Hejsa!

Jan W Nielsen skrev:

> Måske snakker du om chipningen af hans egen.,.?

Jeps - det har måske ikke fremgået tydeligt nok.

/Brian

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-05-05 20:09

On Tue, 17 May 2005 19:29:17 +0200, "Jan W Nielsen"

>Speederrespons er ikke det samme som effekt..

Rigtigt nok! Men netop speederresponsen er en af svaghederne på denne
maskine. Motoren bliver, efter min mening, noget mere kørbar med denne
optimering.

> [...]
>forbindelse med reklame for chiptuning af sugebenzinbiler og med hensyn til
>dokumentationen, når bilen testes efterfølgende.

"En helt masse" vil jeg ikke sige! Jeg fik det jeg håbede på. Jeg var
der selv under hele processen, hvilket selvf. ikke udelukker snyd. Per
har dog et godt ry som han formentlig gerne vil beholde.

> [...]
>Et bestemt sted midt i omdrejningsregisteret fik den 8 hk mere - men det er
>reelt umærkeligt.....hvis man fratrækker placebo.. )

Her er jeg ret uenig. Ved hverdagskørsel befinder man sig meget ofte
mellem 2000 og 3000 RPM. Dem der kender denne motor ved at det absolut
ikke er her dens styrke er! Jeg har haft flere relativt uvildige bag
rattet før/efter. Det blev bemærket at man både kunne mærke og høre
forskellen i dette omdrejningsfelt.

MVH
Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 07:54

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:768k815nvqmaohdmtjgs60981k5r8hmg0h@4ax.com...

> Er ikke helt enig her! Man kan forbedre motorens speederrespons ret
> mærkbart på denne maskine. Ligeledes kan der hentes ca. 10-15NM mellem
> 2000 og 3000 RPM.

Tror ikke på det.

> Min egen 1,4 16V endte på 139NM efter optimering. Topeffekten gik fra
> 105HK til 114 HK. Den roterer noget friskere på de sidste 1000 RPM!

Uanset hvor meget dokumentation der lægges på bordet, tror jeg ikke ét
sekund på, at du kan hente 10 Hk på en 1,4 liters motor. En bilfabrik lader
ikke det "gå til spilde", hvis det var muligt af få dem med.

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-05-05 19:25

On Wed, 18 May 2005 08:54:19 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:768k815nvqmaohdmtjgs60981k5r8hmg0h@4ax.com...

>Tror ikke på det.

Behøver du heller ikke...
Poster kurverne i d.b.m under "Fabia Kurver"
Hvis du læser andetsteds i tråden beskriver jeg detaljeret hvordan jeg
og andre kan mærke forskellene.
Ifølge målingen er der hentet 20NM ved 2500 RPM. En meget mærkbar
ændring!

>Uanset hvor meget dokumentation der lægges på bordet, tror jeg ikke ét
>sekund på, at du kan hente 10 Hk på en 1,4 liters motor. En bilfabrik lader
>ikke det "gå til spilde", hvis det var muligt af få dem med.

"Uanset hvor meget..." Det gi'r jo ikke den store mulighed for at
modargumentere...

Dog en seriøs opfordring:
Hvis der er nogen i gruppen der har en Fabia 1,4 16V 101HK standard
(helst Combi..), bosiddende i Vestjylland, skal de være velkomne til
at kigge forbi mig og sammenligne en standardmaskine med en optimeret!

MVH
Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-05-05 19:30

>Behøver du heller ikke...
>Poster kurverne i d.b.m under "Fabia Kurver"

Damn.. har ikke adgang til d.b.m...
Dem der vil ha' "dokumentationen" kan bare melde sig, så mailer jeg.

MVH
Kent Glerup