installering af 10.4
Fra : Søren

Dato : 16-05-05 21:27

Jeg har p. t. OSX 10.3.9 og planlægger at få tigeren (10.4) installeret.
Når jeg få CD'en med 10.4 på fra Apple vil installeringen så foregå som
en opdatering eller vil der ske en helt ny installering hvor det
eksisterende bliver sletter ?

Søren

Fra : Ollie

Dato : 16-05-05 21:34

In article <42890219$0$50659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Søren
<sohv03@hum.aau.dk> wrote:

> [...]
> Når jeg få CD'en med 10.4 på fra Apple vil installeringen så foregå som
> en opdatering eller vil der ske en helt ny installering hvor det

Det bestemmer du selv under installeringen.

Mvh.
Ole

Fra : Karl Antz

Dato : 16-05-05 21:44

> [...]

> Når jeg få CD'en med 10.4 på fra Apple vil installeringen så foregå som
> en opdatering eller vil der ske en helt ny installering hvor det

Du kan under installeringsprocessen selv vælge hvordan det skal foregå.

Den smarteste metode, som ganske vist kræver en ekstra harddisk eller en
firewiredisk, er som følger:

1. Du åbner Disk Utility, klikker på din nuværende systemdisk, vælger
panelet Restore, angiver din ekstra harddisk under Destination og
klikker på Restore.

Nu bliver hele din systemdisk, inklusive de usynlige men nødvendige
filer og mapper, kopieret, så du får en klon af din systemdisk.

2. Så laver du en Erase and Install af Tigerdyret på din systemdisk -
hvilket du roligt kan gøre, da du jo har en klon af den.

3. Indstillingsassistenten vil så spørge dig efter installeringen om du
vil overføre Users og Applications fra en anden computer.

Det siger du ja til og vælger så Another computer hvis din klon-disk er
en firewire-disk, eller another partition hvis klonen er en anden
harddisk i computeren. Åsså skal du sæføli osse lige vælge selve
klon-disken

4. Nu kan du vælge hvilke Users og hvilke mapper på øverste niveau af
klon-disken du vil overføre.

5. Dernæst sætter du processen igang og sætter dig med en cola eller
kaffe. Når maskineriet er færdig, har du et fuldstændig rent system,
bortset fra de ting der ligger i din (overførte) brugermappe samt de
ting i dit gamle system som bruges af de programmer der blev overført i
processen.

Jeg har anvendt denne metode på begge mine computere, og det fungerer
perfekt. Det er den mest smertefrie opgraderingsproces jeg har oplevet i
mine 13 Mac-år

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-05-05 20:11

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Dernæst sætter du processen igang og sætter dig med en cola eller
> kaffe.

Virker det ikke med øl?

Du kan selvf. risikere at falde i søvn, men så er der da en bedre chance
for at den er færdig, når du vågner...

Fra : Jesper

Dato : 17-05-05 20:39

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Virker det ikke med øl?
>
> Du kan selvf. risikere at falde i søvn, men så er der da en bedre chance
> for at den er færdig, når du vågner...

Øl? Rigtige nørder drikker energidrikke som Red Bull

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-05-05 13:03

> Øl? Rigtige nørder drikker energidrikke som Red Bull

Alkohol er meget energirigt og harmonerer godt med opfindelse af f.eks.
passwords til konti osv. men knap så godt med genkaldelsen af samme en
anden dag.

--
Mvh. Poul

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-05-05 21:51

> [...]

> Når jeg få CD'en med 10.4 på fra Apple vil installeringen så foregå som
> en opdatering eller vil der ske en helt ny installering hvor det

Der er frit valg imellem tre muligheder:
1. Opgradering af dit eksisterende system
2. Arkiver og Installer: Her får du lagt et helt nyt system ind, men
dine gamle indstillinger og filer bliver overført
3. Slet og installer: Her sletter du din harddisk, og får lagt et helt
nyt system ind.

Jeg har selv lige lavet nummer 2 her i pinsen på både min og fruens Mac.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog