intet billede.
Fra : zillyink

Dato : 16-05-05 20:54

Er jeg gået forkert, henvis da til relevant gruppe.

En ven har mistet billedet på sin PC efter et tordenvejr og har
prøvet at sætte en anden (ny) skærm til uden resultat. Derefter
købte han et nyt grafikkort, men stadig sort skærm.

Det er ikke muligt at bruge nogle F-taster i boot for der igennem
måske at deaktivere powersafemode osv.

Nogle ideer til årsag og løsning?

Det er ikke muligt at komme det nærmere - vi er absolut ikke
nogle hajer udi den slags problemer. (suk)

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Coach [4130]

Dato : 16-05-05 21:31

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> deaktivere powersafemode osv.
>
> Nogle ideer til årsag og løsning?
>
> Det er ikke muligt at komme det nærmere - vi er absolut ikke nogle hajer

Har netop været ude for samme problem, netop efter et tordenvejr....prøvet
med andet grafikkort, andre ram, anden harddisk osv. osv.

Et nyt bundkort hjalp.

Mvh
Bri@n

Fra : Hans

Dato : 17-05-05 02:13

zillyink wrote:
> [...]
>
> Nogle ideer til årsag og løsning?
>
> Det er ikke muligt at komme det nærmere - vi er absolut ikke
> nogle hajer udi den slags problemer. (suk)

En computer der har taget skade efter tordenvejr er ofte ikke til at redde.
I kan være heldige at en udskiftning af bundkortet får maskinen op og køre
igen, men der vil ganske givet være andet hardware som har taget så meget
skade at det indenfor en given periode også brækker ned. Det bedste i kan
gøre er at afskrive maskinen, i stedet for at ofre nye stumper som også
bliver ødelagt i en allerede defekt maskine.

Hans

Fra : Peet

Dato : 19-05-05 18:08

> [...]
> gøre er at afskrive maskinen, i stedet for at ofre nye stumper som også
> bliver ødelagt i en allerede defekt maskine.

Magen til pladder skal man da heldigvis lede længe efter. Hvis du ikke
har meget indsigt i hardware så lad da være med absolut at skrive noget
som i bedste fald er værdiløs.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-05 02:08

> Magen til pladder skal man da heldigvis lede længe efter. Hvis du ikke
> har meget indsigt i hardware så lad da være med absolut at skrive noget
> som i bedste fald er værdiløs.

Nej hvor du taler pænt, har du øvet dig?

Og sikke nogle flotte argumenter for, hvorfor hans skriver noget "pladder"!

Stor dreng!

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 03:46

Peet wrote:
> [...]
>
> Magen til pladder skal man da heldigvis lede længe efter. Hvis du ikke
> har meget indsigt i hardware så lad da være med absolut at skrive

Der er ikke meget som tyder på at du kender noget til følgevirkningerne af
lynudladninger, men siden du åbenbart ved så meget om emnet, så kan du jo
passende komme med løsningen til Zillyink, og vi andre må så bøje os i
støvet for din ufattelige visdom.

Hans

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 17-05-05 08:30

> [...]
> købte han et nyt grafikkort, men stadig sort skærm.
>
> Det er ikke muligt at bruge nogle F-taster i boot for der igennem

Påvirkning fra torden kommer primært ind gennem ydre ledninger. Dvs at
strømforsyning, netkort, lydkort, skærmkort er mest udsatte. Men principielt
kan alt i PCen ødelægges. Hvis det bare er strømforsyningen som er gået, så
er I heldige.
Hvis I har en ekstra lignende PC, så kan I teste hver del for sig ved at
sætte dem en af gangen over i den PC som fungerer.
Mål evt på strømforsyningens udgangsledninger om der er spændinger som ser
fornuftige ud. Det mindste kombination som burde give en respons er
strømforsyning, motherboard, cpu, indbygget højtaler. Den burde give nogle
bip pga manglende RAM. Prøv evt så med skærmkort og RAM.

Niels Dybdahl

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-05-05 13:16

De fleste indboforsikringer dækker sådanne ting, med en selvrisiko på
omkring 500 kr eller lign.

Prøv at høre dit forsikringsselskab ad, det tror jeg er en bedre
forretning, da du så måske har mulighed for at få mere i erstating for
din PC end den kan sælges for i dag...

Fra : JK

Dato : 17-05-05 13:50

On Mon, 16 May 2005 21:54:06 +0200, "zillyink"
<zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Nogle ideer til årsag og løsning?
>
>Det er ikke muligt at komme det nærmere - vi er absolut ikke
>nogle hajer udi den slags problemer. (suk)

Det viser jo, at man skal prøve sig frem med andre dele, uden at købe
nyt !

Har I lagt mærke til om maskinen siger bip, når den booter. Om den
checker diskette drev og CD-drev og lyser med harddisk lampen, som den
skal når den har bootet ?

Hvis ikke den booter normalt, så er det forkert at skifte skærm og
grafikkort, - da fejlen nok er et andet sted. Såsom strømforsyning,
eller netkort. Tag netkortet ud og se om det hjælper.

Bruger I modem ? eller adsl ?

mvh

John

Fra : zillyink

Dato : 17-05-05 18:33

JK wrote:
> [...]
> den
> checker diskette drev og CD-drev og lyser med harddisk lampen,

Den booter tilsyneladende helt normalt, men ikke med billede.

> Bruger I modem ? eller adsl ?

Stofanet

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Jens G

Dato : 17-05-05 18:56

On Tue, 17 May 2005 19:33:21 +0200, "zillyink"
<zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote:

>Den booter tilsyneladende helt normalt, men ikke med billede.

Har I prøvet at resette BIOS?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : zillyink

Dato : 18-05-05 08:11

Jens G wrote:
> Har I prøvet at resette BIOS?

Hæh, der er intet billede overhovedet på noget tidspunkt.
Kan det gøres i selve computeren?
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : JK

Dato : 18-05-05 13:34

On Wed, 18 May 2005 09:11:22 +0200, "zillyink"
<zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote:

>Hæh, der er intet billede overhovedet på noget tidspunkt.
>Kan det gøres i selve computeren?

Resette Cmos. Det er normalt med en jumper. Uden power på (kablet helt
ud) flyttes en jumper i nogle sekunder og sættes tilbage igen.