"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> writes:
> Jes Vestervang wrote:
>> ...yamaha fzs600 fazer Måske jeg skulle få skrevet en anmeldelse
>> til dmcn.dk. Hmm...
> JA !
Nu har jeg så skrevet et udkast på 1600 ord
Jeg vil lige læse det
gennem imorgen inden det ryger ind på dfmc.dk.
Generelt:
Jeg købte min Fazer fra '99 med 19.000 km på klokken i februar 2002 og
har siden da kørt små 50.000 km på den. Oprindeligt ville jeg have en
Honda CBR600F2 fra starten af 90'erne, der kan fås for 60.000,-,
pga. dens gode allround-egenskaber. Økonomien åbnede dog mulighed for
at købe en GSXR600 fra '97, hvilket jeg dog droppede igen af flere
grunde. Dels var kostede den lidt rigeligt, dels har '97'erne
angiveligt et ringe bundtræk og dels var den lidt for sportslig til
mit hverdagsprægede brugsmønster. Så kiggede jeg efter Honda Hornets
og Yamaha Fazere, som begge kostede fra 80.000,- dengang, hvilket også
var i overkanten.
Da jeg så fandt en Fazer 10.000,- under de billigste jeg tidligere
havde set, var jeg mest skeptisk. Det viste sig dog at det var en
politibetjent der havde den, og at den var blevet passet og plejet
perfekt. Det endte naturligvis med at jeg købte den, hvilket jeg ikke
har fortrudt ét sekund. Den passer glimrende til mit hverdagsprægede
brugsmønster, hvor kørslen er jævnt fordelt ud over alle typer veje og
alle årstider.
Kørestilling:
På Fazeren har man en ret opretsiddende kørestilling. Ikke så meget
som på en offroader, men nok til at man har et godt overblik ved
bykørsel uden at det dog bliver ubehageligt at toure med 150 km/t. Er
man vant til en regulær sportsmaskine føles kørestillingen sikkert
helt lodret, mens den føles halvsportslig, hvis man kommer fra en
offroader. Kåben giver læ til det meste af kroppen, med untagelse af
det øverste af skuldrene, når man er ca. 180 cm høj. Kåben giver i
øvrigt ingen mærkbar turbulens.
Køreegenskaber:
Nu har jeg ikke de store erfaringer med banekørsel eller lignende og
jeg kører generelt ret roligt gennem sving, så det er altså ikke en
racerkørers erfaringer du læser. Derudover vejer jeg med mine 100 kg
nok lidt mere end hvad japanerne kalkulerer med. Styringen er føles
hurtig sammenlignet med sportscykler som CBR600, hvilket dog også
afhænger af dækmonteringen. Hvor man på en CBR600F4 tænker en linje
gennem et sving og cyklen automatisk følger den, skal man være lidt
mere vågen på Fazeren. Ikke at den er ustabil eller noget, styringen
er blot lidt mere åben over for input fra køreren. Den hurtige styring
er til gengæld også med til at gøre cyklen meget sjov, for man kan
virkelig kaste rundt med den.
Ved nogle (nedslidte) dækmonteringer kan styringen godt blive lidt
nervøs, især hvis der er vægt på bagsædet. De viser sig ved at styret
blævrer lidt mellem 60 og 80 km/t. Hvis man kører uden hænder (hvis
man f.eks. lige skal lyne jakken ordentligt) kan styret blafre
meget. Cyklen kører dog stadig ligeud og styret kan bringes under
kontrol uden problemer. Generelt betyder det at man skal tænke lidt
over hvilke dæk man smider på. Jeg har kun oplevet problemer med et
Pirelli Sport Demon, et dæk jeg personligt finder meget ringe (dårligt
vejgreb, stor ubalance etc.). Med Michelin Pilot Sport og Pilot Road
har jeg ikke mærket antydninger af ustabilitet i styringen. Michelin
Pilot Road er i øvrigt et glimrende dæk, der passer godt til
cyklen. Et sæt fås til 1700,- hos reifenversand.com.
Rundt gennem sving med 80-90 km/t med noget nær maksimal nedlægning
mærker man en lidt gyngende fornemmelse, men affjedringen har jo også
kørt godt 65.000 km. En ny bagdæmper vil sikkert gøre underværker. Ved
halvkraftige nedlægninger med 140 km/t er fornemmelsen den samme, dog
lidt tydeligere. Mit bud på problemet er at dæmpningen ikke er kraftig
nok, hvilket passer fint med at fjederforspændingen er blevet strammet
op pga. min vægt, uden at det har været muligt at øge dæmpningen. Til
hverdag fungerer affjedringen dog perfekt, så kort sagt er
køreegenskaberne rigelige til al normal kørsel!
Motor/Teknik:
Fazeren er jo en pudsig blanding af andre Yamaha-cykler. Motoren
stammer fra YZF600R Thundercat, hvor cylindervinklen dog er mindsket
lidt for at den kan være i stålrørstellet. Forgaflen, der kritiseres
for at være rigeligt blød stammer også derfra.
Først og fremmest rækker de 95 hk fint til al fornuftig kørsel og de
rækker skam også til ganske heftigt ræs. Motoren trækker jævnt ved
alle omdrejningstal, hvilket er en stor fordel ved hverdagskørsel. Den
klarer det samtidigt uden at være kedelig, for der sker skam noget når
den kommer op i omdrejninger. Jeg havde den på rullefelt til
Skagen-træf, da den havde kørt omkring 40.000 km. Alt er standard,
selvom jeg ikke kan udelukke muligheden for at den tidligere ejer har
fået dyset den ind. Resultatet kan ses her:
<
http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_dyno.jpg>
Den har altid startet perfekt, selv i 10 graders frost, som den også
har været ude i nogle gange. Normalt får start-knappet kun et kort
tryk, der lige trækker motoren op i fart og derved skåner batteriet og
samtidig øger spændingen til tændingssystemet. Det er stort set altid
nok til at få motoren igang og samtidig er det nok forklaringen på at
batteriet stadig fungerer problemfrit efter 6 år og en del
vinterkørsel.
Den generelle finish er rimeligt god; stellet ruster ikke ved
vinterkørsel, lakken holder til en del og plastikken føles solid. Den
er dog ikke i Honda-VFR klasse, men nu er Fazeren jo også meget
billigere. Jeg prøvede forresten en ny VFR800 V-Tec et par hundrede km
og var egentlig rystet over hvor lidt ekstra den havde at byde på i
forhold til Fazeren. Kåben gav lidt bedre læ, cyklen var lidt
hurtigere og sikkert bedre kvalitet generelt. Køreegenskaberne var
også lidt bedre, men slet ikke noget, der kan forsvare en næsten
dobbelt så høj pris overhovedet.
Det var et sidespring. Forrørene er langt fra rustfri, så er ret svære
at holde pæne. Jeg tror at modellen fik rustfri forrør i 2004. Potten
er i rustfrit stål hvilket holder perfekt.
Omkostninger:
Benzinøkonomien bestemmer man selv. Politimanden jeg købte den af
kørte 21 km/l, hvoraf halvdelen af km var med konen bagpå. Jeg kommer
meget sjældent over 20, men ligger alligevel tit på 19 km/l. Ved frisk
kørsel med masser af gas ryger den ned omkring 15 km/l, mens den ryger
under 10 km/l ved fuld gas på motorvejen. Normalt er det derfor ikke
noget problem at køre over 300 km på en tankfuld, der på '98- og
'99-modellerne rummer 18 liter. De efterfølgende år rummer den 20
liter, men jeg har alligevel fået mast 19 liter i min fra '99.
Generelt kræver cyklen ikke meget af det dyre vedligehold. Ventilerne
skal kontrollere for hver 42.000 km (eller 42 måneder). Derudover skal
der skiftes omkring tre liter olie hver 6000 km. Kæderne holder kun ét
år (én vinter) for mit vedkommende, men en automatisk kædesmører vil
sikkert gøre underværker. Ellers æder den bremseklodser og dæk som en
600 kubik sportmaskine.
I 2004 ved 50.000 km var der rustet hul i tanken på det laveste
sted. Det skyldes sikkert kondensvand, der aldrig er kommet ud, da det
tilsyneladende aldrig havde været nødvendigt at bruge
karburatorsprit. Problemet blev løst med en to-komponent epoxyblanding
kaldt Tank Cure, der blev købt hos Gorm Wæhrens i Skive. Se evt. her
<
http://www.tankcure.com/Engels/indexuk.html> og her
<
http://home4.inet.tele.dk/gtw/index.htm>. Det var nogenlunde let at
bruge, kostede små 500,- og virker fint her et år efter.
Kæden knækkede også, hvilket kostede en vandpumpe og en
koblingspind. Det fik jeg for 500,- hos MC Huset i Kølkær ved Ikast.
Gode råd:
Nærlyset benytter som standard kun den ene forpære, hvilket ikke giver
et særligt godt lys. Det problem er dog ganske let at løse, da
ledningsnettet tilsyneladende er forberedt på dobbelt nærlys. I en
samlebox med en flok multistik under tanken, er der et sted hvor en
grøn ledning går ind, uden at der er nogen ledning på det modstående
stik. Den grønne ledning rykkes ud, og forlænges med en kronmuffe, så
den kan nå ud til højre forpære. Stikket til pæren skal lige forsynes
med en ekstra klemmedims, men så kan man til gengæld nyde et glimrende
nærlys.
Topfart:
235 km/t på speedometeret med min 70 kg storebror. Med mig på ligger
den omkring 225 km/t. Opretsiddende kan den køre 210 km/t, men det er
ingen fornøjelse.
Køling:
Vandkøling. Det kombineret med en tilsyneladende sund konstruktion gør
at motoren snildt burde kunne køre 150-200.000 km uden at blive åbnet.
Bremser:
De samme som YZF-R1, så de er rigeligt kraftige. Cyklen kan let vippes
på forhjulet med to fingre på grebet. De skal dog renses ret ofte,
hvis stemplerne skal glide let. De hænger dog ikke, hvis man ikke
renser dem så tit, så det er ikke så stort et problem. Bremseslangerne
bliver lidt slatne med tiden, så jeg overvejer at skifte dem til nogle
nye stålarmerede for at slippe for en svampet fornemmelse i grebet.
Gearkasse:
Yamaha har aldrig formået at lave et perfekt gearskifte. På Fazeren
mærker man det især, når der skiftes fra 1. til 2. Med lidt føling med
gearskiftet, kombineret med at lægge et svagt pres på gearskifteren
inden koblingen tages, fungerer det dog upåklageligt. Jeg har hørt
rygter om at Thundercats 2. gear har problemer med at holde til ræs,
men det er nok ikke så sandsynligt at det bliver et problem på Fazere.
Modelhistorie:
De første kom i '98 og der blev ikke ændret noget tydeligt til
'99. Til '00 blev passager-grebet ændret til et glattere udseende og
der kom et ur og en ekstra triptæller i instrumentpanelet. Endvidere
blev ustødning og passagerfodhvilere sænket, ligesom bagsædet fik
tykkere polstring.
Konklusion:
Skal du bruge en cykel, der kan det hele, er det en Fazer du skal
have. Den klarer bykørsel, motorcejskørsel, landevejskørsel,
banekørsel og det hele ganske godt. Det samme kan sikkert siges om
Kawasaki Z750S og Honda CB600 Hornet (der dog ikke har kåbe).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R