Opel Zafira DTi - Vægtafgift og Økonomi
Fra : Frederik Larsen

Dato : 16-05-05 17:29

Hej,

Jeg har haft kigget på denne herlige vogn:

Opel Zafira Flexivan 2.0i 16V DTi Van 5-dørs til 65.900 excl. moms og
levering.

Der er altså her tale om en Van/gul-plade bil.
Som jeg havde i sinde at bruge til privat, pendler bil.

Nu har jeg læst mig igennem alverden forums og grupper, men jeg er kun
blevet mere forvirret :o/

Hvor meget skal man betale i vægtafgift for sådan en vogn, når man
bruger den til privat brug?

Hvordan er det med syn? Skal en gul-plade vogn til syn, ligesom en alm.
bil, eller er der andre regler.

Og hvordan er Diesel-økonomien i den? Hvor langt går den in-real-life
pr. liter.

På forhånd tak for jeres svar.

Frederik Larsen
(Fjern nospam. for at besvare pr. mail)

Fra : Q

Dato : 16-05-05 21:55

"Frederik Larsen" <frederik@nospam.web-me.dk> skrev i en meddelelse

> Opel Zafira Flexivan 2.0i 16V DTi Van 5-dørs til 65.900 excl. moms og
> levering.

<Snip>

> Hvor meget skal man betale i vægtafgift for sådan en vogn, når man
> bruger den til privat brug?

Jeg antager lige at den vejer mellem 2001 og 2500 kg..
4030 DKR årligt i vægtafgift
+ 5040 DKR årligt i udligningsafgift for privat brug af gulpladebiler..
dvs. ialt 9070 dkr..

Vejer den 2501-3000 kg stiger vægtafgiften godt 700 dask, udligningsafgiften
er uændret..

Du sparer udligningsafgiften hvis bilen er indregistreret første gang inden
3. juni 1998

Se i øvrigt http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

> Hvordan er det med syn? Skal en gul-plade vogn til syn, ligesom en alm.
> bil, eller er der andre regler.

Det er nogenlunde det samme som med personvogne..

> Og hvordan er Diesel-økonomien i den? Hvor langt går den in-real-life
> pr. liter.

Check oplysningerne på Opels hjemmeside... EU-normen passer rimeligt godt
for mit vedkommende ( kører dog ikke zafira )..

/peter

Fra : Frederik Larsen

Dato : 17-05-05 07:01

Q wrote:
> [...]
>

> Check oplysningerne på Opels hjemmeside... EU-normen passer rimeligt godt
> for mit vedkommende ( kører dog ikke zafira )..

Hej Peter,

Tak for dit svar

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget den vejer ;o/

Her er info siden på bilen fra bilbasen:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/info.asp?id=350402082&page=1

Snakker vi om bilens vægt + lastevægt??

Frederik

Fra : Q

Dato : 17-05-05 09:51

> [...]

> Jeg er lidt i tvivl om hvor meget den vejer ;o/
>
> Her er info siden på bilen fra bilbasen:

Den vægt der bruges for udregning af vægtafgift er totalvægten, dvs.
egenvægt + last.. I dit tilfælde er den 1450 + 625 = 2075 kg..

Bilen er fra 2001, så du kommer også til at betale udligningsafgift...

Altså kommer du til at betale:

9070,- årligt

Havde den været fra før 3. juni 1998 ville du kun skulle slippe 4030,-
årligt for den..

/peter

Fra : KASO

Dato : 23-05-05 20:02

> [...]
> bil, eller er der andre regler.
>
> Og hvordan er Diesel-økonomien i den? Hvor langt går den in-real-life

Iflg. rygterne, skal du også afsætte et beløb til motorolie - Opels
dieselmotorer har vist lidt problemer med at holde på olien.

Fra : Brian

Dato : 24-05-05 16:49

Hejsa!

KASO skrev:

> Iflg. rygterne, skal du også afsætte et beløb til motorolie - Opels
> dieselmotorer har vist lidt problemer med at holde på olien.

Uhada, de forbrænder vel ikke olien ?

/Brian

Fra : KASO

Dato : 25-05-05 13:26

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

> Uhada, de forbrænder vel ikke olien ?

Jo - og de nøjes desværre ikke med dieselolien

Fra : Karsten Andersen

Dato : 26-05-05 18:11

Wed, 25 May 2005 14:26:16 +0200, skrev KASO, på 15 linier, i
<42946ee9$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Jo - og de nøjes desværre ikke med dieselolien

´Du kan ikke sige generelt.
Alle dem jeg kender til har ikke brugt olie.
Min egen gamle brugte kun 1 L på de 15000 km

--
MVH Karsten
Horsens