Tjek af Aircon
Fra : @nomail@

Dato : 16-05-05 15:51

Hvordan kan man tjekker om aircon virker som den skal. Her tænker jeg på
hvor meget skal den kunne køle ned.

Fra : SBC

Dato : 16-05-05 16:44

"@nomail@" <@blokspam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man tjekker om aircon virker som den skal. Her tænker jeg på
> hvor meget skal den kunne køle ned.

Du kan måle temperaturen i luftdyserne i bilen, (brug en alm.
temperaturmåler fra huset af)den skal være ca.5 grader når aircon kører på
max.
VH
SBC

Fra : Mogens

Dato : 16-05-05 16:46

On Mon, 16 May 2005 16:51:09 +0200, "@nomail@" <@blokspam@get2net.dk>
wrote:

>Hvordan kan man tjekker om aircon virker som den skal. Her tænker jeg på
>hvor meget skal den kunne køle ned.

Måler temperaturen i luften, der sendes ud af anlægget -> ligger
typisk et par grader Celcius.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 19:37

"@nomail@" <@blokspam@get2net.dk> wrote in message
> Hvordan kan man tjekker om aircon virker som den skal. Her tænker jeg på
> hvor meget skal den kunne køle ned.

Set AC på recirkulation og fuld knald på ventilatoren. Efter et par minutter
skal du kunne måle omkring 0 grader lige i udgangen af ventilationen.
En anden ting er at du skal kunne høre at kompressoren kobler til og fra med
ca. 20-40 sekunders interval. Hvis den kobler til og fra med 5-10 sekunder
så er den ved at løbe tør for R134a.

--
Tom

Fra : Holten

Dato : 16-05-05 20:16

> [...]
> med
> ca. 20-40 sekunders interval. Hvis den kobler til og fra med 5-10 sekunder

eller freon R12.

MVH

Holten

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-05 21:02

Til orientering sidder airconen i en peugeot 307, men jeg syntes nu ikke at
luften er nede i de grader selv om jeg sætter blæseren på fuld styrke med
rent kold luft.

Er luften i øverigt fra dysserne meget afhængig af udetemperaturen ?

Men den er ufattelig hurtig til at afdugge alle ruder i fugtigt vejr, men om
det har noget at gøre med at den virker som den skal ved jeg ikke.

Et andet spørgsmål kører en aircon afhængigt af styren på blæseren, eller
kører den altid når den er tændt på "fuld" knald.

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 21:05

"Kim Jensen" <kim.jensen@-blokspam-get2net.dk> wrote in message
> [...]
> rent kold luft.

> Er luften i øverigt fra dysserne meget afhængig af udetemperaturen ?

stort set da den er termostatstyret

> Men den er ufattelig hurtig til at afdugge alle ruder i fugtigt vejr, men
om
> det har noget at gøre med at den virker som den skal ved jeg ikke.

prøv at måle temperaturen så ved du bedre.

> Et andet spørgsmål kører en aircon afhængigt af styren på blæseren, eller
> kører den altid når den er tændt på "fuld" knald.

den kører vel når du tænder for den, men koblingen kobler ind og ud med
jævne intervaller. Termostaten (eller elektronikken) styrer koblingen, men
som sagt hvis den kobler til og fra med de her 5-10 sek. så er der ikke
meget kølemiddel tilbage og den vil heller ikke køle rigtig mere.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 25-05-05 13:29

> [...]
minutter
> skal du kunne måle omkring 0 grader lige i udgangen af ventilationen.

0 gr. er der vist ikke mange, der kan præstere. Typisk ligger de omkring de
5 gr. (efter hvad jeg har fået oplyst - og det passer meget godt ifht. vores
biler).

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 13:37

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
de
> 5 gr. (efter hvad jeg har fået oplyst - og det passer meget godt ifht.

Det afhænger af hvad termostaten er indstillet til. Med R134a som fyldemedie
er det ingen problem at komme MEGET længere ned i temperatur. En -20°C er
ikke urealistisk hvis ellers termostaten tillod det.
Men du har ret at nogle biler måske kun kan nå de +5°C og det er ikke noget
man selv kan indstille bagefter. Min deo' går til 0°C så det er nærmest
isklumper som falder ud (og det er bare skjønt for en skandinaver som mig)

--
Tom

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-05-05 16:08

Er det så muligt at få justeret denne termostat til evt. at gå længere ned ?
mvh Kim

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-05-05 17:21

Nu har jeg fået målt temp. i luftdyssen. Og ved hastighed 1 på blæseren er
der 3,3 grader, ved 2 4,5 grader 3 5,8 grader og sidst og ikke mindst 4
6,8 grader.
Jeg syntes ikke kølingen på det højste trin er specielt lavt.

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 20:01

> [...]
> 6,8 grader.
> Jeg syntes ikke kølingen på det højste trin er specielt lavt.

stod den på recirkulation?
Det måles nemlig ved recirkulation.

--
Tom

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-05-05 20:26

> stod den på recirkulation?
> Det måles nemlig ved recirkulation.
>
> --
> Tom

Nej Det tænkte jeg ikke på. Men køler den da bedre på recirkulation ?

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 20:35

> Nej Det tænkte jeg ikke på. Men køler den da bedre på recirkulation ?

det gør den ikke lige med det samme, men det går hurtigere at få
temperaturen ned når luften der skal køles ikke i forvejen er 30 grader.

--
Tom