Linkene virker stadig ikke
Fra : Ole Hanghøj

Dato : 16-05-05 13:37

Jeg har lavet en portal hvor man via et frameset kan få vist 3 skolers
hjemmeside.
Java blev foreslået som skurken. Har testet det, og det er ikke fejlkilden.

http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test

Hvis jeg "åbner i nyt vindue" virker linkene fint efterfølgende.

Er der virkelig ikke ingen, der kan løse problemet ;-(

Portalen:
http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/
Skolerne:
http://www.klinkby.skoleintra.dk
http://www.skole2-vest.skoleintra.dk
http://www.skole1-vest.skoleintra.dk

mvh
Ole Hanghøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-05 13:53

Ole Hanghøj wrote:

> Java blev foreslået som skurken. Har testet det, og det er ikke
> fejlkilden.

Det er ikke rigtigt. Der blev blot påpeget, at en menu baseret på en
java-applet er en generelt skidt ide, fordi nogle brugere har spærret for
afvikling af java-appletter. Desuden kan søgemaskine-robotterne ikke følge
links baseret på en applet, så indeksering af siden fejler.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 16-05-05 16:02

"Ole Hanghøj" skrev
> [...]
>
> Hvis jeg "åbner i nyt vindue" virker linkene fint efterfølgende.
>
> Er der virkelig ikke ingen, der kan løse problemet ;-(

Hos mig virker linkene fint.

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 16-05-05 21:03

Det virkede også på min gamle maskine, har netop fået ny, og nu virker det
ikke.
Jeg ved også, at mange elever ikke kan åbne siderne.

Jeg gad godt vide, hvad der er problemet, men det er åbenbart ikke nemt at
finde ud af.

mvh
Ole

Fra : jopa

Dato : 16-05-05 21:26

Ole Hanghøj skriblede bla:
> Jeg gad godt vide, hvad der er problemet, men det er åbenbart ikke
> nemt at finde ud af.

Ikke hvis man ikke lytter
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 16-05-05 22:06

> Ikke hvis man ikke lytter
> --

du har måske svaret -- jeg lytter gerne -- evt. også to gange.

Ole

Fra : jopa

Dato : 16-05-05 22:25

Ole Hanghøj skriblede bla:

> du har måske svaret -- jeg lytter gerne -- evt. også to gange.

Så vidt jeg husker fik du at vide at det ikke duer at bruge Java appletter
til menu.

1) en del kan/vil ikke køre Java af forskellige årsager. Nogen har det ikke
installeret og gider ikke.

2) Det er ikke muligt at fejlhjælpe dig med en sådan applet da man ikke lige
kan gennemskue appletten

3) Brug CSS til menu det kan alle køre og det har ikke problemer med
loadtid, og blev dig foreslået.

4) en offentlig side som den burde uden problemer kunne tilgåes uden at den
besøgende absolut skal installere et eller andet plugin.

5) Vil du have hjælp til (X)HTML/CSS kan du få det i denne gruppe da det er
det gruppen omhandler.
Muligt at fejlen i dit script skal søges i noget html kodning, i så fald er
der måske andre der kan komme på banen

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 16-05-05 22:32

Denne side giver, som skrevet før, samme problemer:
http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test

Her er kun et frameset, med 3 links - ingen JAVA.

mvh
Ole

Fra : jopa

Dato : 16-05-05 22:45

Ole Hanghøj skriblede bla:
> Denne side giver, som skrevet før, samme problemer:
> http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test
>
> Her er kun et frameset, med 3 links - ingen JAVA.

Ja mystiskt, men denne virker godt nok
http://flash.jp-web.dk/testing1.htm

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-05-05 03:37

jopa wrote:

> Ole Hanghøj skriblede bla:

> Ja mystiskt, men denne virker godt nok
> http://flash.jp-web.dk/testing1.htm

Ikke i min Konqueror, den giver:
An error occurred while loading
http://www.klinkby.skoleintra.dk/Infoweb/default.asp:
Found a cyclic link in http://www.klinkby.skoleintra.dk/Infoweb/Default.asp.

Stig Johansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-05-05 18:47

Ole Hanghøj wrote:
> Denne side giver, som skrevet før, samme problemer:
> http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test
>
> Her er kun et frameset, med 3 links - ingen JAVA.

Hos mig virker det i Firefox og Opera, men ikke i IE6.

Mon ikke miseren skyldes en-eller-anden indstilling i IE?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Leonard

Dato : 16-05-05 21:51

"Ole Hanghøj" <joh@tdcspace.dk> wrote:

>Det virkede også på min gamle maskine, har netop fået ny, og nu virker det
>ikke.

Så er det nok relevant at kigge på hvilke forskelle der er mellem den
nye og den gamle maskine.
Jeg kan fint få mange links til at virke på siderne. Jeg kører Firefox
på win xp, der ikke er opgraderet med servicepack 2. Jeg fatter så
ikke ideen i at pakke det hele ind i et frameset og heller ikke ideen
med at bruge javascript til, men det virker altså fint herfra.

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 16-05-05 22:20

> Jeg kan fint få mange links til at virke på siderne. Jeg kører Firefox

Det er sådan set bare siden
http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test
jeg har problemer med,

> Jeg fatter så
> ikke ideen i at pakke det hele ind i et frameset og heller ikke ideen
> med at bruge javascript til, men det virker altså fint herfra.

, og den indeholder hverken java eller javascript.
Framesettet er nødvendigt, da skolesiderne er programmeret af UNI-C. Jeg
har således ikke adgang til at redigere i deres kildetekst.
Jeg har fået lov til at lave en portal som samler de 3 skoler. Kan dette
under de forudsætninger gøres anderledes end ved brug af frames?

> Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
> det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
> Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Tak for rådet, jeg skal se at få det lært.

mvh
Ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-05 22:49

Ole Hanghøj wrote:

> [...]
> Jeg har fået lov til at lave en portal som samler de 3 skoler. Kan
> dette under de forudsætninger gøres anderledes end ved brug af frames?

Det bliver nok vanskeligt og som sagen står, må du nok bide i det sure æble
og beholde dit frameset.

Men den øverste frame behøver da ikke være 80px høj (20-25 px må vist være
rigeligt) og menuen i den frame kan da fint laves i ren html og css - så er
du helt sikker på, at det virker for alle.

Din css i menuen:

#limenu {
display:inline;
font-family:verdana,arial,sans-serif;
list-style-type:none;
}
#limenu li {
width:25%;
color:white;
background:#486d9c;
}
#limenu a:link, #limenu a:visited, #limenu a:active {
text-decoration:underline;
color:white;
background:#486d9c;
}
#limenu a:hover {
color:white;
background:#7095c4
}

Din menukode i html

<ul id="limenu">
<liRegionvest</li>
<li>><a href=http://www.klinkby.skoleintra.dk/ target="main">Klinkby
Skole</a></li>
<li>><a
href="http://www.skole2-vest.skoleintra.dk/infoweb/Designskabelon7/Rammeside
..asp?Action=&Klasse=&Id=" target="main">Lomborg Skole</a></li>
<li>><a href="http://www.skole1-vest.skoleintra.dk/infoweb/"
target="main">Ramme Skole</a></li>
</ul>

Så skulle det køre uden problemer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Leonard

Dato : 17-05-05 08:58

>Det er sådan set bare siden
>http://www.klinkbyskole.dk/regionvest/test
>jeg har problemer med,

Den har jeg så heller ikke problemer med, åbner fint de 3 skoler i
framen under menuen.

> [...]
>Jeg har fået lov til at lave en portal som samler de 3 skoler. Kan dette
>under de forudsætninger gøres anderledes end ved brug af frames?

Det kommer jo anpå hvilke krav du stiller til din portal.
Jeg ville nøjes med en forside, hvorfra der linkes til de enkelte
skoler, så disse åbnes alene i browseren. Netop da du ikke har styr på
kildekoden på de enkelte skolers sites, så kan du ikke vide om de kan
tåle at blive åbnet i dit frameset, om de evt. ødelægger dit frameset
og andre ting. Derudover kommer alle de øvrige ulemper ved frames, som
at man ikke kan linke til en underside osv.
Hvis jeg opdager at nogen linker til et af mine sites i et frameset,
så indsætter jeg oftest et javascript, der reloader mit site ude af
framesettet.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-05-05 09:42

"Ole Hanghøj" <joh@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg "åbner i nyt vindue" virker linkene fint efterfølgende.
>
> Er der virkelig ikke ingen, der kan løse problemet ;-(

Det kan meget vel være at det er Java der er problemet. MS har stoppet
udviklingen af Java Virtuel Machine og henviser til Sun. Hvis appletten er
af nyere data ,vil den derfor ikke virke. Tildligere forsøgte IE at hente en
ny VM det, men det kan den ikke længere fordi MS har lukket for adgangen.
IE6 vil efter en bestemt opdatering ikke engang søge efter den. Så hvis ikke
brugeren bevidst har hentet og installeret Suns VM så vil det ikke virke.
(Det er over et år siden at MS lukkede for det)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 17-05-05 16:34

"Ole Hanghøj" <joh@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Er der virkelig ikke ingen, der kan løse problemet ;-(

Problemets oprindelse er fundet, og delvist løst - tror jeg.

Det viser sig at siderne fra UNI-C sender en masse cookies. Slår jeg accept
af cookies til, vises siderne fint i framesettet.

Hvorfor disse cookies medfører at UNI-C ´s sider ikke vises i et frameset,
forstår jeg så ikke lige.

Siderne vises jo fint når de åbnes alene i browseren - uanset
sikkerhedsindstillingen vedr. cookies.

Hvorfor det skal være nødvendigt med alle disse cookies forstår jeg heller
ikke.

Faktisk er det vist slet ikke i dette forum, at løsningen kunne serveres,
men mange tak for venlig deltagelse i mine små problemer.

Jeg fik da lært at skrive indlæg I nyhedsgrupper J

Ole Hanghøj

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 17-05-05 16:48

"Ole Hanghøj" <joh@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse.
> Slår jeg accept af cookies til, vises siderne fint i framesettet.

Rettelse:
Jeg skal ikke acceptere cookies, men slå "Tilsidesæt automatisk behandling
af cookies" fra.
Hvilken behandling de får er irrelevant - det virker.

Ole