Andet multimedie
bentjuul 3670
Helt glat kant
Fra : Thomas gade

Dato : 16-05-05 13:15

Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
pixeleret.
Jeg bruger psp 8.

Se eks: http://www.theway.1go.dk/circle.jpg

Mvh Thomas

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-05-05 13:35

Thomas gade <dazzle@frac.invalid> wrote:

>Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
>pixeleret.
>Jeg bruger psp 8.

Jeg kun installeret en ældre PSP6, men det er noget med at du skal krydse
"Antialias" af i "Tool options".

Det er så vigtig at vælge de rigtige for- og baggrundsfarver før man tegner
objekterne - det er næsten umulig at ændre senere.

Og hvis det er grafik som den du henviser til, så er GIF eller PNG betydelig
bedre formater at gemme i. GIF formatet kræver dog at farvedybden sænkes til
højst 256, men det er normalt ikke noget problem.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-05 13:48

Ove Kjeldgaard wrote:

> [...]
> betydelig bedre formater at gemme i. GIF formatet kræver dog at
> farvedybden sænkes til højst 256, men det er normalt ikke noget

Jo, ved en farvedybde på 256 kan man ikke bruge antialias (og flere andre
funktioner). Man er nødt til at arbjde ved fuld farvedybde, indtil man er
færdig og så nedsætte til 256.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-05-05 12:05

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Jo, ved en farvedybde på 256 kan man ikke bruge antialias (og flere andre
>funktioner). Man er nødt til at arbjde ved fuld farvedybde, indtil man er
>færdig og så nedsætte til 256.

Ja selvfølgelig, jeg glemte at beskrive den side af sagen, men fik dog skrevet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-05 13:40

Thomas gade wrote:
> Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
> pixeleret.

Brug antialias.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : pwee

Dato : 16-05-05 14:32

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
> [...]

jeg kender ikke PSP, men har du et program,
Designer, Illustrator eller andet lignende, så kan du lave det med helt
jævne (kanter) i cirkler og buer. I EPS format, som er
sidebeskrivelses-sprog
kan du skalere uden nævneværdigt tab.og siden gemme det i
det format du ønsker.
//peewe

Fra : pwee

Dato : 16-05-05 15:15

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
> [...]
et eksempel
dk.binaer/cirkel

Fra : Koeffe

Dato : 17-05-05 15:26

"pwee" <peewee@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

| et eksempel
| dk.binaer/cirkel

Nå, så er jeg da ikke den eneste der har problemer med
afskårede cirkler kan jeg se.

Kan du ikke se i toppen af din cirkel at den er skåret af?
Hvorfor gør Photoshop altid det, og hvordan kan man komme
uden om problemet?

--
Koeffe

Fra : emj

Dato : 16-05-05 15:25

Thomas gade skrev:

>Hvordan laver jeg kanten på min cirkel helt glat, altså så den ikke er
>pixeleret.
>Jeg bruger psp 8.

Brug vektor.
Hilsen emj

Fra : Thomas gade

Dato : 16-05-05 22:05

emj wrote:

>Brug vektor.
>Hilsen emj

Tak til jer alle for svar.

Det lykkes nogenlunde for mig at lave en pæn rund cirkel med glatte
kanter via antialias.
Har desværre ikke adgang til dk.binaer

Mvh Thomas