Fjernelse af bambus - råd?
Fra : Stig Johansen

Dato : 16-05-05 06:02

Hej Alle.

Indledningsvis vil jeg lige nævne, at jeg /har/ prøvet at grave bambus op
før, så jeg ved godt, hvad det er for noget skrammel.

Det, der er mit problem nu er, at bambus'en 'omkranser' nogle syren træer,
som jeg ikke vil skade.

Jeg tør derfor ikke umiddelbart begynde at grave bambusrødderne op, da jeg
risikerer at hugge rødderne i stykker på træerne.

Indtil videre, har jeg klippet bambus'en ned, så de fremstår som en
'fakirmåtte' rundt om stammerne.

Jeg går og pusler med forskellige ideer, hvor en af dem er at grave i et
'skråplan' fra stammerne og ud. Når stammerne er ca. 15 cm i diameter,
hvordan ser rodnettet ud på sådan nogle syrener? Hvis det primært er
pælerod, kan man vel godt grave relativt tæt på?

Hvis løsningen bliver, at klippe bambus'en ned i jordhøjde, hvor lang tid er
bambus så om at rådne væk?

Stig Johansen

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 16-05-05 07:17

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pælerod, kan man vel godt grave relativt tæt på?
>
> Hvis løsningen bliver, at klippe bambus'en ned i jordhøjde, hvor lang tid

hvad med at klippe bambussen ned i jord højde og holde der nede med
plæneklipperen, så græs i mellem, så tror jeg bambussen forsvinder ad åre,
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 07:46

> [...]
> pælerod, kan man vel godt grave relativt tæt på?
>
> Hvis løsningen bliver, at klippe bambus'en ned i jordhøjde, hvor lang tid

Jeg vil anbefale dig at klippe dem så langt ned og så dæk stubbene med noget
jord, så går forrådnelsen lidt hurtigere. Omkring et par år eller 3 vil være
mit skud.

VH Lasse

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-05-05 07:52

Stig Johansen wrote:

> Hvis løsningen bliver, at klippe bambus'en ned i jordhøjde, hvor lang tid er
> bambus så om at rådne væk?

De rådner bedst inde fra, så enderne skal dægges med jord. Det tager nok
6år,
hvis du planter blomster i jorden og vander tit.

Fra : HMH

Dato : 16-05-05 13:18

Hvad med at klippe dem helt ned, og så smide et par fliser oven på?

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-05-05 17:35

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

Da vi overtog vores kolonihave var den bare fyldt med store bambus, tror nok
der var 10-12 stykker.

Vi fik en gartner ud med en rodfræser og fik dem simpelhen fjernet på den
måde, bare tanken om hvad vi ellers skulle ha' gjort står stadig som et
maridt. Så det er en løsning.

Knus Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Holst