SW: Return of the Jedi
Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-05-05 00:01

Hejsa

Her i disse Star Wars dage hev jeg min, indtil igår, usete DVD udgave af SW:
RotJ frem og smed i maskinen.
Den var jo så god som den altid har været, dog spærrede jeg øjnene op til
sidst i filmen hvor Luke Skywalker stiller sig hen for at kigge lidt på
Yoda, Obi-Wan og sin far..
I VHS udgaven står der en ældre herre der repræsenterer hans far, i DVD
udgaven står der nu en ung fyr (hvad er det nu lige han hedder, nå han er
med i 3'eren der snart har premiere).
Lidt spøjst ikke?
Gad vide hvorfor Lucas Films har valgt at ændre netop den scene?
Personligt tror jeg det er fordi den gode Anakin Skywalker "døde" i ung
alder og derfor skal vises igen som ung selvom han nu blev gammel..

Mvh
Benjamin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-05 00:12

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> nå han er med i 3'eren der snart har premiere).
> Gad vide hvorfor Lucas Films har valgt at ændre netop den scene?

Det er for at få den gamle trilogi til at hænge bedre sammen med den nye,
hvor Hayden Christensen som bekendt spiller Anakin. Ændringen er blandt de
mest omdiskuterede, men personligt har jeg ikke noget imod den.

Her kan du se en grundig gennemgang af forskellene mellem udgaverne:
http://www.dvdanswers.com/index.php?s=8&c=7867673

> Personligt tror jeg det er fordi den gode Anakin Skywalker "døde" i
> ung alder og derfor skal vises igen som ung selvom han nu blev
> gammel..

Ja, det er i hvert fald én måde at efterrationalisere ændringen på.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-05-05 12:38

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Det er for at få den gamle trilogi til at hænge bedre sammen med den nye,
> hvor Hayden Christensen som bekendt spiller Anakin. Ændringen er blandt de
> mest omdiskuterede, men personligt har jeg ikke noget imod den.

Jeg har heller ikke synderligt imod den i sig selv. Men jeg kan ikke
forstå hvad den skal til for. Det virker ikke videre konsekvent eller
noget. Bare lidt tilfældigt.

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-05 12:56

David Rasmussen skrev:

> Jeg har heller ikke synderligt imod den i sig selv. Men jeg kan ikke
> forstå hvad den skal til for. Det virker ikke videre konsekvent eller
> noget. Bare lidt tilfældigt.

Konsekvenstanken er vel, at de skuespillere, der ikke går igen i den nye
trilogi - og som vel at mærke kun spiller beskedne roller, udfases. Darth
Vader-kroppen David Prowse, der kun ses et par gange i Return of the Jedi,
ryger ud eller 'ændres'. Samme ændringer overgår den gamle kejser i The
Empire Strikes Back og Boba Fetts stemme. Obi-Wan får dog lov at forblive i
Alec Guinness' skikkelse.

Da der i forvejen er masser af udfordringer til vores suspension of
disbelief, synes jeg, det er helt fint, at disse 'knaster' fjernes.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 16-05-05 13:15

> Da der i forvejen er masser af udfordringer til vores suspension of
> disbelief, synes jeg, det er helt fint, at disse 'knaster' fjernes.

Det er jeg helt og aldeles imod. Jeg venter bare på, at de originale
versioner kan købes. Han Solo-stuntet er utilgiveligt....

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-05 13:20

Søren Kjeldsen skrev:

> Det er jeg helt og aldeles imod. Jeg venter bare på, at de originale
> versioner kan købes. Han Solo-stuntet er utilgiveligt....

Hvis du tænker på "Greedo shoots first"-episoden, så er den jo ændret en
smule tilbage, så de to nu skyder næsten samtidigt. Men ellers er det efter
min mening også den værste ændring. Jeg forstår ændringer begrundet i
æstetik eller koherens i historien, men at justere på en figurs
grundlæggende karaktertræk er lettere irriterende.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 16:55

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> Han Solo-stuntet er utilgiveligt....

Hvad er det?
--
Per Erik Rønne

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 16-05-05 17:19

> Hvad er det?

Det at Lucas ændrede filmen, så det så ud som om Greedo skød først i stedet
for at det var Han, der gjorde det. Han mente åbenbart ikke det passede til
Hans personlighed, men jeg mener det er latterligt. Han er en kriminel
smugler, han har ikke overlevet ved at være rendyrket helt. Han er en snedig
fætter...

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 17:56

> [...]
> smugler, han har ikke overlevet ved at være rendyrket helt. Han er en snedig

Jeg må nu indrømme at jeg ikke husker scenen - men jeg har da lige
optaget episode 4-6 fra tv3, og optager episode 2 i aften. Episode 1 fik
jeg desværre ikke, idet jeg hellere ville optage Heimat 4 fra DR2.

Filmene er naturligvis multiplexet så reklamer er fjernet, og da jeg
optog dem med laveste kvalitet skal de kunne være på en almindelig dvd
med 4.7 G. Jeg skal dog først lige have købt dobbeltlags dvd-brænder til
den Windows-maskine jeg har tuenrkortet på. DVD-brænderen kan ikke
bruges til at brænde filmene på, med mindre jeg indkøber ekstra software
som kan læse mpg-filerne - og sådant software koster alligevel det samme
som en intern dvd-brænder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 16-05-05 19:10

> Jeg må nu indrømme at jeg ikke husker scenen - men jeg har da lige
> optaget episode 4-6 fra tv3, og optager episode 2 i aften. Episode 1 fik
> jeg desværre ikke, idet jeg hellere ville optage Heimat 4 fra DR2.

Scenen er: episode 4 - a new hope (mos eisley-baren), og i den første
"special edition" var det utroligt tydeligt at se, skuddene var
"påklistrede".

> [...]
> bruges til at brænde filmene på, med mindre jeg indkøber ekstra software
> som kan læse mpg-filerne - og sådant software koster alligevel det samme

Tjah... Du har sikkert gjort det smarte, hvis Lucas engang udgiver en
mega-box (MED DE ORIGINALE VERSIONER VEL AT MÆRKE :-Æ), ellers gad jeg ikke
have versioner jeg selv havde optaget, men det er jo helt op til én selv.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 20:29

> Scenen er: episode 4 - a new hope (mos eisley-baren), og i den første
> "special edition" var det utroligt tydeligt at se, skuddene var
> "påklistrede".

Altså den bar Luke og Han besøger, på den planet Luke er vokset op på?

> [...]
> have versioner jeg selv havde optaget, men det er jo helt op til én selv.

Nu ligger de jo altså foreløbig kun på harddisken, og når de bliver
brændt vil de kunne ligge på en enkelt DVD±RW. De fylder godt en G hver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-05-05 08:19

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> have versioner jeg selv havde optaget, men det er jo helt op til én selv.

Er der ikke noget med rygterne siger at Lucas har udtalt han aldrig vil
udgive de originale udgaver igen?
En eller anden rørende fortælling om at nu er filmene endelig som hans
oprindelige 70'er vision havde tænkt sig de skulle være.

Men vi er jo nogle der kan være ligeglade så længe vores Laserdisc
afspiller virker

/Robert

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-05 08:33

Robert Eriksen <roeBL≈B∆RGRÿD@adr.dk> wrote:

> Men vi er jo nogle der kan være ligeglade så længe vores Laserdisc
> afspiller virker

Så kan du jo bare køre dem over på din harddisk, og videre til en DVD.
--
Per Erik Rønne

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-05-05 08:47

Per Rønne wrote:

> Så kan du jo bare køre dem over på din harddisk, og videre til en DVD.

Har også overvejet det.
Mangler bare en video-indgang på PC'en, en større harddisk, en DVD
brænder og en hulens masse tid til at sætte mig ind i det ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-05 10:03

Robert Eriksen <roeBL≈B∆RGRÿD@adr.dk> wrote:

> Har også overvejet det.
> Mangler bare en video-indgang på PC'en, en større harddisk, en DVD
> brænder og en hulens masse tid til at sætte mig ind i det ;)

Så kunne du med fordel gøre som mig: købe et tv-tuner kort som Hauppauge
WinTV-PVR-350, og en dobbeltlags DVD-brænder. Samt, naturligvis, en
fornuftig harddisk. Kører du virkelig stadig med en lille harddisk på en
4G? Jeg har en på 160G og en på 40G på min Windows-laptop.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mikl

Dato : 23-05-05 11:18

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> have versioner jeg selv havde optaget, men det er jo helt op til én selv.

Er disse de originale versioner (pre-special editions)?? Jeg tvivler.
Jeg tror ikke de bliver distribueret til TV-stationerne heller.

/Mikkel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 13:54

> Gad vide hvorfor Lucas Films har valgt at ændre netop den scene?
> Personligt tror jeg det er fordi den gode Anakin Skywalker "døde" i ung
> alder og derfor skal vises igen som ung selvom han nu blev gammel..

Jep den er blevet diskueret meget..

Svaret får vi på Torsdag, (eller Onsdag midnat)

*Muligvis spoilers for Episode III, ingen kan vide det endnu :P*

Det meste er opsamlet fra diverse spoiler diskutioner på www.starwars.com

Det har vist noget med noget at gøre, at når Anakin går over til den mørke
side og får titlen Darth Vader (hvilket ikke har noget med den kendte robot
dragt at gøre, men blot er en Sith Lord tittel) så lever sjælen ikke videre.

Det er begrundet meget teknisk med at Palpatines (Darth Sidious') læremester
givet vis skal være den såkaldte Darth Plagious the Wise. Darth Plagious
fandt en mørk force-power der gjorde det muligt at tvinge midichloriansne
til at få kroppen til at leve evigt.

Og her kommer det meget religiøse aspekt så ind igen (eller også har det
været der hele tiden).
Hvis man tvinger The Force til at man kan leve evigt, som Emperor Palpatine
sansynligvis har gjort, så vil man i religiøs sammenhæng også miste sin sjæl
(man sælger sjælen til djævelen?).
Sjælen kunne i dette tilfælde være harmonien mellem mennekets frie vilje og
midichloriansne, sådan at man lever side om side med dem - og ikke tvinger
dem til at udøve ting (som den mørke side gør).
Ergo vil Anakins spøgelse være den unge Anakin der stadig levede i harmoni
med "the force", og ikke den voksne Anakin der havde solgt sjælen for at
leve med den mørke side.

Håber det giver nogen mening?

Mvh. Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-05-05 14:17

Martin Ohlsson skrev:

> Svaret får vi på Torsdag, (eller Onsdag midnat)
>
> *Muligvis spoilers for Episode III, ingen kan vide det endnu :P*

Jeg så filmen i onsdags, så jeg kan bekræfte, at din forklaring er rigtig.
Men den bliver ikke leveret som religiøs techno-babble, men er nærmere
indforstået mellem linjerne. Palpatine fortæller ganske vist Anakin et lille
eventyr i III'eren, men det er ikke mere kompliceret end snakken om
midi-chlorians i de andre film.

Derudover er filmene gennemgående enige om, at Anakin døde, da Darth Vader
blev til. Jedierne siger, at Darth Vader slog Anakin ihjel, og i samtalen
mellem Darth Vader og Kejseren omtales Anakin i tredje person. Der er dog
ingen tvivl om, at der stadig er en rest af godhed - og dermed en rest af
Anakin - gemt i Vader, specielt i "I am your father"-scenen.

Efter min mening er det lidt ligegyldigt, om Anakin er ung eller gammel som
spøgelse. Begge dele kan pr. efterrationalisering forklares.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 14:24

> [...]
> indforstået mellem linjerne. Palpatine fortæller ganske vist Anakin et
> lille eventyr i III'eren, men det er ikke mere kompliceret end snakken om

Super! Jeg har netop frygtet at det ville blive for hollywood-udpenslet.
Lækkert at høre at filmen stadig lader publikum gøre sine egne overvejelser.

> [...]
> ingen tvivl om, at der stadig er en rest af godhed - og dermed en rest af
> Anakin - gemt i Vader, specielt i "I am your father"-scenen.

Præcis som jeg havde håbet! !

> Efter min mening er det lidt ligegyldigt, om Anakin er ung eller gammel
> som spøgelse. Begge dele kan pr. efterrationalisering forklares.

Enig.

Mvh. Martin der dårligt nok kan vente til Onsdag aften, eller rettere d. 19
kl. 00.01 !!

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-05 16:19

Martin Ohlsson skrev den 16-05-2005 15:24:

> Mvh. Martin der dårligt nok kan vente til Onsdag aften, eller rettere d. 19
> kl. 00.01 !!

Hvad sker der der?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 17:26

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Hvad sker der der?

Hvad der sker natten mellem onsdag og torsdag?

Der sker det at jeg skal ind med 14 venner og se slutningen på sagaen, til
midnatspremieren. (!)

Mvh. Martin

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 16-05-05 17:34

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad der sker natten mellem onsdag og torsdag?
>
> Der sker det at jeg skal ind med 14 venner og se slutningen på sagaen,
> til midnatspremieren. (!)

Du skal ind og se Return of the Jedi igen?

Mikkel

--
Guide til Guatemala
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-05 17:37

Martin Ohlsson skrev den 16-05-2005 18:25:

> Hvad der sker natten mellem onsdag og torsdag?
>
> Der sker det at jeg skal ind med 14 venner og se slutningen på sagaen, til
> midnatspremieren. (!)

Pssst, slutningen på saga'en ... Den har jeg stående på DVD. Så
deeet.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 18:59

> Pssst, slutningen på saga'en ... Den har jeg stående på DVD. Så deeet.

Det har jeg også

Jeg mente selvfølgeligt den sidste film i sagaen. Altså Episode III

Mvh. Martin

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 16-05-05 19:02

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mente selvfølgeligt den sidste film i sagaen. Altså Episode III

Kan vi nu være sikre på, at Episode VII-XI aldrig bliver lavet?

Mikkel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 19:15

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan vi nu være sikre på, at Episode VII-XI aldrig bliver lavet?

I følge George Lucas vil han aldrig selv lave dem, og der er ingen andre der
får lov til det af ham.

Tilgengæld vil der komme en TV-serie samt de vil bygge videre på tegneserien
om The Clone Wars.

Mvh. Martin

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 16-05-05 19:17

> Tilgengæld vil der komme en TV-serie samt de vil bygge videre på
> tegneserien om The Clone Wars.

suk... Jeg tænkte det nok... Hvor har du læst om den TV-serie?

Fra : David T. Metz

Dato : 16-05-05 19:33

Søren Kjeldsen wrote:

> suk... Jeg tænkte det nok... Hvor har du læst om den TV-serie?

Har været nævnt her i gruppen nogle gange.

David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 19:48

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message

> suk... Jeg tænkte det nok... Hvor har du læst om den TV-serie?

Blandt andre:

http://www.theforce.net/latestnews/story/C3_More_from_George_Lucas_at_Media_QA_91615.asp

Mvh. Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 21:29

Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> I følge George Lucas vil han aldrig selv lave dem, og der er ingen andre der
> får lov til det af ham.

Nu er han jo snart en ældre herre, 61 år, så mon hans arvinger vil være
lige så standhaftige? I øvrigt bortfalder rettighederne 70 år efter hans
død.
--
Per Erik Rønne

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-05-05 21:54

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu er han jo snart en ældre herre, 61 år, så mon hans arvinger vil være
> lige så standhaftige? I øvrigt bortfalder rettighederne 70 år efter hans
> død.

Skal jeg så begynde at glæde mig nu?
Hvis han dør imorgen, er jeg 102 år når rettighederne bortfalder

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-05-05 22:14

> Skal jeg så begynde at glæde mig nu?
> Hvis han dør imorgen, er jeg 102 år når rettighederne bortfalder

Hah! Apros pros. Genså lige Vanilla Sky på Tv2

Kunne være man skulle overveje sådan en LE løsning, for at kunne opleve
Episode 7-9 ? Selvfølgelig kunne man også vente lidt længere og se den i
Special Extreme Deluxe Optical Remastered Enchanced Limited Gift Edition!?

Hvor skriver jeg under!!!?

Mvh. Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-05 04:03

Laziter [9440] <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Skal jeg så begynde at glæde mig nu?
> Hvis han dør imorgen, er jeg 102 år når rettighederne bortfalder

I øvrigt findes der da masser af »sequels« - i bogform.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 17:56

Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> Der sker det at jeg skal ind med 14 venner og se slutningen på sagaen, til
> midnatspremieren.

Vel kun episode III af VI.
--
Per Erik Rønne