Protokollat
Fra : Klaus Linnert

Dato : 15-05-05 23:35

Hvordan laver man et protokollat?

Skal det føres i en bog med faste sammenhængende sider, evt.
nummereret, eller kan det skrives på en computer og så sættes i et
ringbind fortløbende, og skal det i så fald være nummereret?

Med venlig hilsen
Klaus Linnert

--
This is an automatic signature of MesNews.
Site : http://www.mesnews.net

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-05-05 00:01

Scripsit "Klaus Linnert" <klaus@linnert.dk>

> Hvordan laver man et protokollat?

I hvilken sammenhæng?

Ordet "protokollat" fortæller i sig selv ikke hvilken af de mange
mulige betydninger du mener.

> Skal det føres i en bog med faste sammenhængende sider,
> evt. nummereret, eller kan det skrives på en computer og så sættes i
> et ringbind fortløbende, og skal det i så fald være nummereret?

Det lugter lidt af at du måske mener en forhandlingsprotokol (eller
beslutningsreferat) fra en bestyrelse, generalforsamling el.lign., men
sådan nogen er temmelig forskellige størrelser alt efter hvad de er
bestyrelser _for_.

Der er vist ikke nogen generelle formkrav for hvordan sådan nogen skal
udformes. I et aktieselskabs bestyrelse er der et krav om at alle
tilstedeværende medlemmer skal _underskrive_ protokollen, hvilket vel
rent praktisk forhindrer at den først bliver renskrevet efter
mødet. Derimod kan man vel nok forestille sig at protokollen bliver
skrevet på en bærbar computer under mødet og straks udskrevet og
underskrevet.

Der synes ikke at være noget til hinder for at selskabet beslutter at
protokollen rent fysisk skal udgøres af et (eller flere) ringbind. I
nogen situationer vil almindelige dokumentationshensyn tale for at man
på passende måde forhindrer at blade uopdaget kan fjernes fra
protokollen, fx ved at nummerere dem fortløbende.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-05-05 10:32

Henning Makholm wrote:
> [...]
> beslutningsreferat) fra en bestyrelse, generalforsamling el.lign., men
> sådan nogen er temmelig forskellige størrelser alt efter hvad de er

-snip bla bla bla-

Eftersom at gruppen hedder dk.videnskab.jura og der ikke står andet,
tror jeg nærmere spørgeren spørger til hvordan en retsprotokol laves
(tror jeg nok det hedder). Sådan en de laver i byretten m.m. under
retsmøderne.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Klaus Linnert

Dato : 16-05-05 13:07

Hej Henning.

Tak for dit svar. Det er en andelsboligforening det drejer sig om.

Der står i vedtægterne at alle bestyrelsesmøder og generalforsamlinger
skal føres til protokollat og underskrives.

Så var det jeg blev i tvivl om hvordan dette protokolat skal
udformes/føres. Jeg kan huske fra tidligere bestyrelsesarbejde, at alle
møders referat blev håndskrevet i en bog, f.eks, det vi kender som en
Kinabog, og det blev underskrevet. Jeg opfatter denne form for
protokollat udførelse for, at ingen skal fjerne nogle sider i
bestyrelsen arbejde, vedtagne ting m.v.

Så var det jeg blev i tvivl om det juridiske kan holde hvis det
indskrives på en computer, udprintes som enkelt ark med nummererering
1, 2 o.s.v. og så underskrives på sidste side, for derefter at
indsættes i ringbing.

Det problem jeg ser er, at engang i fremtiden er der et
bestyrelsemedlem, hvem det end måtte være, føler sig fristet til at
fjerne et referat, af en eller anden grund. Det er dettte jeg vil
undgå. Så ville det være en god ide på en eller anden måde at sikre sig
refrater ikke kan fjernes uden man umiddelbart kan se det, og hvordan
gør man det?

Klaus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-05-05 14:08

> [...]
> det være en god ide på en eller anden måde at sikre sig refrater ikke kan
> fjernes uden man umiddelbart kan se det, og hvordan gør man det?

Man kan nummerere møderne, og lade nummeret fremgå af referatet.
På den måde vil det for den årvågne læser være meget tydeligt, hvis der
mangler et referat.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 16-05-05 14:11

Klaus Linnert wrote:

> [...]
> Kinabog, og det blev underskrevet. Jeg opfatter denne form for
> protokollat udførelse for, at ingen skal fjerne nogle sider i

Traditionelt skal bogen være gennemhullet og der skal være trukket en
lakforseglet snor igennem (for at undgå at ark klæbes ind/udskiftes).
Siderne skal selvfølgelig være nummererede.

Men der er ikke grund til at gå over gevind. Hvis det ikke er
specificeret er det blot vigtigt at alle skriver under på dokumentet så
det ikke kan forandres. Et løsbladssystem i et ringbind kan i princippet
løse opgaven. Om det er maskin- eller håndskrevet betyder ikke noget i
sig selv.

> [...]
> indskrives på en computer, udprintes som enkelt ark med nummererering
> 1, 2 o.s.v. og så underskrives på sidste side, for derefter at

Jeg ville have underskrift på hvert ark (evt. dobbeltsidet).

> Så ville det være en god ide på en eller anden måde at sikre sig
> refrater ikke kan fjernes uden man umiddelbart kan se det, og hvordan
> gør man det?

Fortløbende nummerering.

David

Fra : Rune Wold

Dato : 16-05-05 14:25

Martin Jørgensen wrote:

[klip]

> -snip bla bla bla-

Lad resten af tråden være en reminder for dig Martin, om ikke så
skråsikkert at gætte på, hvad en spørger mener.

/Rune Wold

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-05-05 21:31

Rune Wold wrote:
> [...]
>

> Lad resten af tråden være en reminder for dig Martin, om ikke så
> skråsikkert at gætte på, hvad en spørger mener.

Jeg aner ikke hvad fanden du snakker om. Tror du jeg er tanke-læser
eller vrøvler du bare fordi du tror at det er nogen kunst at være bagklog?

Fra : Rune Wold

Dato : 16-05-05 23:12

Martin Jørgensen wrote:

[klip]

> Jeg aner ikke hvad fanden du snakker om. Tror du jeg er tanke-læser
> eller vrøvler du bare fordi du tror at det er nogen kunst at være bagklog?

Jeg opfattede dit "-snip bla bla bla-" som en unødvendig og bedrevidende
kommentar til Hennings indlæg. Og set i lyset af spørgerens
efterfølgende indlæg, havde du jo netop ramt helt ved siden af, hvorimod
Henning ramte plet. Dette synes jeg fortjente en kommentar.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 23:18

> [...]
> indlæg, havde du jo netop ramt helt ved siden af, hvorimod Henning ramte
> plet. Dette synes jeg fortjente en kommentar.

Enig, men resten til netikette.....

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-05-05 19:30

Rune Wold wrote:
> [...]
> efterfølgende indlæg, havde du jo netop ramt helt ved siden af, hvorimod
> Henning ramte plet. Dette synes jeg fortjente en kommentar.

Kære Rune Wold.

Jeg ved ikke om du bare har lort i hovedet, men lad os da endeligt
fortsætte denne "jeg opfattede dit indlæg-som om"-snak, hvis det er
sådan noget du lærer i skolen og hvis du ikke kan finde på noget bedre
at skrive her i gruppen.

Lad mig da skære det fuldstændigt ud i pap for dig: JEG ER OG VAR
FULDSTÆNDIGT ENIG I at det ikke var til at forstå sammenhængen og dette
fik mig så til at gætte på at der var tale om en retsprotokol, fordi der
af og til dukker den slags spørgsmål op fra folk som f.eks. kender nogen
der har været i byretten (eller selv har været/skal til det).

Jeg *BEGRIBER* ikke hvordan du kan få dig selv til at tro at jeg skulle
være tankelæser og åbenbart bedre kunne vide hvad spørgeren spurgte om,
end Henning - det du skriver a la "jeg opfattede dit bla. bla.
unødvendig og bedrevidende kommentar til Hennings indlæg."

Vedr. det du skriver... Det er jo nærmest lige til at lukke op og skide
i. Skal der nu gå sport i hvem der kan være mest bagklog og bedrevidende
end de andre her i gruppen eller kan du virkeligt ikke fatte at jeg ikke
vidste hverken mere eller mindre end Henning og heller aldrig har
påstået det? Fjols.