Andet multimedie
Beskær billeder i PSP7
Fra : Is

Dato : 15-05-05 20:58

Hej

Jeg har over i en periode taget et billed fra et bestemt sted. Dem vil jeg
nu beskære, for der efter at sætte dem ind i en gif anim.

Er der en smart måde at gøre det på i psp7 ? eller måske MS PhotoDraw 2000

Den tilbageværende del skal være 1250 x 600 pix.

Da jeg ikke har holdt kameraet helt ens hver gang, er jeg nød til at angi et
fix punkt for beskæringen.

Erik Isager

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-05-05 21:15

Is <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Den tilbageværende del skal være 1250 x 600 pix.
>
> Da jeg ikke har holdt kameraet helt ens hver gang, er jeg nød til at angi et

Hej

Lav en fast størrelse på Rectangular Marquee Tool.
Alt-klik der hvor du vil have dit fix-punkt centreret.

Måske skal du bruge en anden tast hvis du sidder på en PC.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Is

Dato : 15-05-05 22:27

> Hej
>
> Lav en fast størrelse på Rectangular Marquee Tool.
> Alt-klik der hvor du vil have dit fix-punkt centreret.

---

Det kan jeg så ikke finde ud af

kan du hjælpe med det ?

Jeg har så i mellemtiden fundet ud af at jeg heller ikke har holdt kameraet
vandret - så jeg skal i gang med "roter" også så det vare nok lidt
inden jeg bliver færdig.

Erik Isager

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-05-05 22:56

> [...]
>

> Jeg har så i mellemtiden fundet ud af at jeg heller ikke har holdt kameraet
> vandret - så jeg skal i gang med "roter" også så det vare nok lidt

Jeg har lagt et billede i dk.binaer:
anti-859882.23492715052005@newsbin.cybercity.dk

Øverst kan du se hvor man stiller en fast størrelse på dit
markeringsværktøj. (Fixed Size og Width/Height i pixels).
Så Alt-klikker du med markeringsværktøjet, derved laver du en markering
i de mål du har tastet ind øverst, og med centrum som udgangspunkt.

Derefter kan du rotere dit billede omkring dette centrum.

PS. Jeg bruger PS8, men det er det samme i PS7.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Fra : RoJo

Dato : 16-05-05 06:31

On 15/05/05 23:56, in article
1gwmnl3.kswkn913bpa0yN%newsplus@oleswebsite.dk, "Ole Jensen"
<newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
>
> Derefter kan du rotere dit billede omkring dette centrum.
>
> PS. Jeg bruger PS8, men det er det samme i PS7.

Snakker I ikke om forskellige programmer hhv. PaintShopPro og Photoshop?
.... Ved ik om det har nogen videre forskel.

Mvh RoJo

Fra : emj

Dato : 16-05-05 08:17

RoJo skrev:

>Snakker I ikke om forskellige programmer hhv. PaintShopPro og Photoshop?

Jo, de gør, men derfor behøver du da ikke quote alle indlæg i tråden.
Hilsen emj

Fra : RoJo

Dato : 16-05-05 09:23

On 16/05/05 9:16, in article s5ig81p1opob4cncglo6dchv0lrk97mah2@4ax.com,
"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

> Jo, de gør, men derfor behøver du da ikke quote alle indlæg i tråden.
> Hilsen emj

åååh, det må du sørme undskylde... Det er jeg rigtig meget ked af...!!
*DOH*... Find noget bedre at give dig til!

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-05-05 12:44

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Snakker I ikke om forskellige programmer hhv. PaintShopPro og Photoshop?
> ... Ved ik om det har nogen videre forskel.
>
> Mvh RoJo

Jo, det er min fejl, jeg troede vi snakkede om Photoshop 7 - beklager
misforståelserne.

Fra : Mads

Dato : 16-05-05 09:28

On Sun, 15 May 2005 23:26:32 +0200, "Is"
> [...]

>Jeg har så i mellemtiden fundet ud af at jeg heller ikke har holdt kameraet
>vandret - så jeg skal i gang med "roter" også så det vare nok lidt

Start med at rotere billedet og beskær så bagefter.

Synd at du ikke har en nyere PSP end 7, for rotering er blevet
meget nemmere i de nyere versioner hvor man kan lægge
en linie på billedet og så rotere den til vandret eller lodret.

Nå, men når du har roteret, så gør du følgende.

Første gang :

1. Med dit Selection tool laver du en markering på 1250 x 600
Pyt med placeringen.

2. Gem nu denne markering med menuen: Selections > Save To Disk
Kald den f.eks. 1250x600

3. Brug dit Mover tool og højre museknap til at flytte markeringen til
det der skal klippes ud. ( Mover er ikonet med de 4 pile )

4. Brug så Image > Crop to selection til at klippe

Færdigt arbejde.

For eftertiden kan du så skippe punkt 1 og 2, men istedet starte med
at rotere billedet og så hente den gemte Selection ind med menuen:
Selections > Load from disk
og så punkt 3, 4 og 5 som før

Så får du alle billeder i 1250 x 600 uden alt for meget besvær

mvh Mads

Fra : Is

Dato : 16-05-05 12:07

> Synd at du ikke har en nyere PSP end 7, for rotering er blevet
> meget nemmere i de nyere versioner hvor man kan lægge
> en linie på billedet og så rotere den til vandret eller lodret.
---

! Det er måske til til en opgradering

---

> Nå, men når du har roteret, så gør du følgende.

---klip

> Så får du alle billeder i 1250 x 600 uden alt for meget besvær
..

Tak, det virker rigtig godt.

Jeg har i mellemtiden forsøgt med "Canvas size", hvis jeg først har fundet
fix punkt i øverste venstre hjørne, kan jeg angi størrelse og derefter - top
& - venstre.

Men jeg tror nu jeg bruger din løsning.

Tak for hjælpen.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 17-05-05 18:15

> Synd at du ikke har en nyere PSP end 7, for rotering er blevet
> meget nemmere i de nyere versioner hvor man kan lægge
> en linie på billedet og så rotere den til vandret eller lodret.
---

Er denne funktion i psp8 ??

Hvis jeg henter prøveversion psp9 som kan prøves gratis i 60 dage (tror jeg
der stod) er det så et fuldt program ??

Erik Isager

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-05-05 18:20

Is skrev:

>Hvis jeg henter prøveversion psp9 som kan prøves gratis i 60 dage (tror jeg
>der stod) er det så et fuldt program ?

Ja.
--
Knud

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-05-05 22:29

Du kan også gøre det med GIMP (www.gimp.org) som ikke udløber efter 60 dage.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Is

Dato : 29-05-05 15:14

"Is" <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> ---

Jeg har kigget lidt i psp8, men kan ikke finde denne funktion !

Vil en hjælpe mig ??

Erik Isager

Fra : emj

Dato : 29-05-05 17:18

Is skrev:

>Jeg har kigget lidt i psp8, men kan ikke finde denne funktion !

Du skulle prøve at bruge hjælpefunktionen.
Søg på rotation - Image

Funktionen ligger i toolbaren og hedder straighten Tool

Hilsen emj

Fra : Is

Dato : 29-05-05 18:25

> "Is" <detteerminnewsmailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har kigget lidt i psp8, men kan ikke finde denne funktion !
>
> Vil en hjælpe mig ??

Erik IsagerJeg har fundet funktionen !