Hvordan indplacerer et ATI Radeon X300 sig~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-05-05 18:50

Indrømmet, Jeg har ikke fulgt ret meget med på grafikkortfronten.

Da jeg nu står over for at skal vælge 2 næsten ens Toshiba bærbare med kun
grafikkortet til forskel, vil jeg da gerne vide, hvilket egentligt er bedst.

Den ene er denne udstyret med et 64 Mb ATI Mobility Radeon 9700
http://www.laptop.dk/?s=382

Den anden er den her: med et 64 Mb ATI Mobility Radeon X300 med PCI express
interface:

Jeg skal ikke spille på maskinen, så det er egentligt teoretisk, men
alligevel.
Jeg går ud fra at begge grafikkort kan håndtere 2 skærme simultant.
Det er nemlig planen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-05-05 23:41

Frodo Nifinger wrote:
> Indrømmet, Jeg har ikke fulgt ret meget med på grafikkortfronten.

Det er også en jungle

> [...]
> grafikkortet til forskel, vil jeg da gerne vide, hvilket egentligt er bedst.
>
> Den ene er denne udstyret med et 64 Mb ATI Mobility Radeon 9700

Radeon 9700 er et ganske godt kort, det var deres high-end model for ca
2 år siden men kan stadig køre de nye spil osv. nogenlunde

> Den anden er den her: med et 64 Mb ATI Mobility Radeon X300 med PCI express
> interface:

X300 er så ikke det vilde kort, hvis du vil spille nye ting som Doom 3
eller HL2.

læs denne test:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2004-27gpu2.html

> Jeg skal ikke spille på maskinen, så det er egentligt teoretisk, men
> alligevel.

Hvorfor så overhovedet bekymre dig om grafikkortet? Tag det billigste du
kan finde, f.eks. Intels egen grafikløsning, jeg tror den bruger mindre
strøm end et mobile Radeon /Geforce kort.

> Jeg går ud fra at begge grafikkort kan håndtere 2 skærme simultant.
> Det er nemlig planen.

Det kan stort set alle nye grafikkort, så det' ingen problem!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-05 00:24

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> strøm end et mobile Radeon /Geforce kort.

> Det kan stort set alle nye grafikkort, så det' ingen problem!

Takker for svaret.

Jeg har dog valgt maskinerne ud fra at de har et dedikeret grafikkort med
egen ram, da jeg skal lave en del photoshop og DTP på maskinen.

At jeg i det hele taget har valget mellem de to forskellige maskiner,
skyldes, at jeg har et Matrox Parhelia grafikkort indleveret hos
multimedia-eksperten på 4. uge. De leder efter et erstatningskort, da det
gamle gik op i røg indenfor reklamationsretten.
Jeg regner med, at de er lidt lettere at få til at hæve handlen, hvis jeg
tilbyder at købe den bærbare hos dem. De har så Toshiba M40X-133 med X300
kortet til 9000 kr.

Ellers købte jeg vist bare Toshiba M30X-174 hos www.laptop.dk uden at blinke
først og sparede de 1000 kr. der er til forskel.

Jeg er iøvrigt ret ligeglad med batteritiden, bare den ikke er helt skod.
Jeg har valgt Centrino pga støjen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Esben

Dato : 16-05-05 01:08

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har dog valgt maskinerne ud fra at de har et dedikeret grafikkort med
> egen ram, da jeg skal lave en del photoshop og DTP på maskinen.

Det betyder næppe noget. Jeg kan ikke mærke forskel på om Indesign,
CorelDraw, Photopaint, PS etc kører med et Geforce 6600GT eller Intel
Extreme2 på ens maskiner.

--
Esben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-05 01:15

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Det betyder næppe noget. Jeg kan ikke mærke forskel på om Indesign,
> CorelDraw, Photopaint, PS etc kører med et Geforce 6600GT eller Intel
> Extreme2 på ens maskiner.

Oki, det lyder godt.
Men jeg har dog også glemte en lille anden ting. Jeg har en lille skummel
plan om at bruge maskinen som en flytbar HTPC - Altså til at afspille film
via en projektor.
Om det bliver over VGA eller SVHS-kabel ved jeg ikke endnu, men ATI skulle
være meget god til den slags.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-05-05 15:49

> [...]
> via en projektor.
> Om det bliver over VGA eller SVHS-kabel ved jeg ikke endnu, men ATI skulle

Bare der er en VGA udgang, er et hvilket som helst nyere gfx kort
rigeligt til at spille film på en projektor...

Faktum er, at der er en minimal forskel (hvis overhovedet nogen) på
2D-ydelsen af grafikkort. Der er intet sket de sidste 5 år, så vælg det
billigste hvis du alligevel aldrig vil spille

Fra : Brian Lund

Dato : 16-05-05 08:26

> Det er også en jungle

> Radeon 9700 er et ganske godt kort, det var deres high-end model for ca
> 2 år siden men kan stadig køre de nye spil osv. nogenlunde

Et 9700 MOBILITY svarer rent performancemæssigt til et 9600 Pro/XT, det er
dog stadigt hurtigere end et X300!

Brian