Benedikt XVI vil besøge Kölns synagog
Fra : Cyril Malka

Dato : 15-05-05 18:22

Benedikt XVI har fortalt til den israelisk ambassadør i vatikanet, at
han agtede at besøge Kölns største synagog når han tager til Tyskland i
august.

Således bliver Benedikt XVI den anden pave i pavernes historie som vil
gå inde i en synagog.

Hans forgangsmand, Johannes Paulus II havde besøgt Roms synagog i 1986.

Benedikt XVI har flere gange erklæret at han agtede at fortsætte
Johannes Paulus II's arbejde for at forbedre forholdet mellem jøder af
katolikker.

- Vi er meget glade for det, og den gestus påviser at paven gør alvor af
sine erklæringer, sagde Oded Ben-Hur, Israels ambassadør i Vatikanet.
Dette besøg illustrerer Pavens ønske om at "uddybe dialogen med det
jødiske folk".

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-05-05 18:31

Cyril Malka skrev Søndag den 15. maj 2005 19:22 i beskeden
<20050515192204.43e50244@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> gå inde i en synagog.
> Hans forgangsmand, Johannes Paulus II havde besøgt Roms synagog i 1986.

Ja, det er nye toner fra en katolicisme, der normalt har ønsket en
altdominerende rolle i de lande, hvor det har haft sin indflydelse -- i
hvert fald på det religiøse område. Man forstår næsten de har taget
kritikken fra forskellige sider til sig om denne historiske rolle, og
forsøger at bedre sin fremtræden. Meget glædeligt.

> [...]
> sine erklæringer, sagde Oded Ben-Hur, Israels ambassadør i Vatikanet.
> Dette besøg illustrerer Pavens ønske om at "uddybe dialogen med det

Ja, han har måske haft - ifølge pressen - sine fejl, men man må lade ham, at
han i det mindste forsøger...

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-05-05 18:45

On Sun, 15 May 2005 19:31:09 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> Ja, det er nye toner fra en katolicisme, der normalt har ønsket en
> altdominerende rolle i de lande, hvor det har haft sin indflydelse --

Både og...

Der har været en del katolsk/jødiske sammenkomst og samarbejde om
forskellige emner.

Fx har man her i Frankrig haft en studiegruppe om Johannes evangeliums
antisemitisme. Yderst spændende.

Det fordi katolikkerne antager jo ikke biblens ord som "bogstaveligt",
men mere med "hvad er meningen bag". Derfor frygter man ikke så meget at
placere de græske skrifter i deres historiske kontekster og tage afstand
fra visse ting.

Det er sværere at gøre for de, der tager tingene bogstaveligt (udover at
naturligvis falder en del ting sammen).

Nej, katoliscismen har jo i lang tid nærmet sig jødedommen.

Også i 2. Vatikan koncilium.

Ligeledes i den katolske katekismus står det angivet at jøderne er Guds
folk. At Gud *har* en plan med jøderne og de derfor ikke behøver at
konverteres 8men hvis de gør, så er det vel godt nok ;->)

Så nej. Katolicismen har i lang tid nærmet sig jødedommen.

> Ja, han har måske haft - ifølge pressen - sine fejl, men man må lade
> ham, at han i det mindste forsøger...

Jeg bryder mig ikke om manden, ville jeg sige...

Nu kan det være at hvervet som pave vil ændre ham? Menneskets styrke er
jo den, at det kan indse sine fejl og forandres (dog er der et par
undtagelser til dette, men okay

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-05-05 19:34

God aften Cyril

Cyril Malka skrev Søndag den 15. maj 2005 19:44 i beskeden
<20050515194436.1a1c9a72@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> forskellige emner.
> Fx har man her i Frankrig haft en studiegruppe om Johannes evangeliums
<...>
> Så nej. Katolicismen har i lang tid nærmet sig jødedommen.

Ja, mine indtryk af katolicismen har nok været "farvet" af tidligere
religiøs "erfaring", mens katolicismen - når man læser den fra kilden - nok
har langt flere nuancer end mange kristne grupper giver dem credit for.

Spændende med den studiegruppe forresten. Det er glædeligt, de har været
parate til at dyrke selvransagelsen uden fordomme.

Jødedommens placering som Guds folk er i hvert fald noget katolicismen står
alene ved at anerkende. De fleste andre bevægelser/kirker skøjter meget
hurtigt over dette emne i hvert fald.

Men tak for uddybningen.