Vejledning til køb af BCD
Fra : Silvermann

Dato : 15-05-05 16:51

Hejsa!!!

Jeg har efterhånden fået købt mig en masse udstyr, og det næste i
rækken er en BCD. Jeg har fået anbefalet denne side www.scubastore.dk.

Er der en erfaren dykker der vil bruge 10 minutter på siden og hjælpe
med at finde en god BCD til mig ?

http://tinyurl.com/csbps

Den må koste omkring 2500-3000 kroner.

Det skal være med integreret bly.

Vil gerne købe rigtigt første gang så håber der er en der vil hjælpe
mig.

Venlig hilsen
Allan

--
Silvermann

Fra : JJ

Dato : 15-05-05 18:08

> [...]
>
> Den må koste omkring 2500-3000 kroner.
>
> Det skal være med integreret bly.
>
> Vil gerne købe rigtigt første gang så håber der er en der vil hjælpe

Hej Allan

Jeg vil foreslå en Cressi s-111R, det er en super BCD og koster kun 2500,-
hos Dive-In. Lommerne er bedre end på de fleste med integreret bly, ved at
blyet ikke så let kan falde ud ufrivilligt, det kan være et problem på andre
BCD'er.
Jeg har selv Cressien, og har haft den siden den kom for 3-4 år siden. Det
eneste minus på den er inflatorslangen der godt kan virke lidt spinkel, min
har dog holdt ca 200 dyk, og den fejler intet endnu. Gode lange
skulæderstropper, så edn er let at få på, og så med tørdragt. Mange
dumpventiler, solid, sidder godt både under og over vandet.

/P

Fra : Silvermann

Dato : 15-05-05 23:04

Nogen BCD har C-trim system, hvad er det ?

--
Silvermann

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-05-05 22:50

"Silvermann" <Allan@deep.dk> wrote in message

> [...]
>
> Den må koste omkring 2500-3000 kroner.
>
> Det skal være med integreret bly.
>
> Vil gerne købe rigtigt første gang så håber der er en der vil hjælpe

Der findes garaneteret en dykkergrejbiks i nærheden af hvor du bor.
De lever af at rådgive om og sælge udstyr, så hvorfor ikke henvende
sig der ?

Som uerfaren dykker, bør du ikke basere dit køb på "rådgivning" i
dette forum.
Ikke at der bliver givet dårlige råd her, men du har ikke en chance
for at
vurdere hvilken erfaring der ligger til grund for rådgivningen.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-05-05 23:36

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes garaneteret en dykkergrejbiks i nærheden af hvor du bor.
> De lever af at rådgive om og sælge udstyr, så hvorfor ikke henvende
> sig der ?

Vær opmærksom på at han gerne vil købe _rigtigt_ første gang :)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-05-05 09:36

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vær opmærksom på at han gerne vil købe _rigtigt_ første gang :)

Ja, og ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-05-05 10:33

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og ?

Så hvis han går ned til sin lokale dykkerpusher får han jo nok prakket et
eller andet BCD helvede på, som han alligevel smider ud når han finder ud af
at han vil dykke noget mere advanceret :)

Fra : Silvermann

Dato : 16-05-05 12:16

Må desværre give Jonas ret.

Har ikke den store tiltro til den forhandler jeg tidligere har brugt,
og jeg kan se priserne på nettet er noget billigere.

Så derfor spurgte jeg om der var nogen der kunne anbefale noget.

Er dog sikker på at der findes butikker hvor vejledningen er god, men
tror stadig men får den bedste hjælp når man spørger dykkere der ikke
lever af at sælge.

--
Silvermann

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-05-05 15:36

> Må desværre give Jonas ret.
>
> Har ikke den store tiltro til den forhandler jeg tidligere har
> brugt,
> og jeg kan se priserne på nettet er noget billigere.

Ærgerligt at du har været uheldig.
Vi har to lokale grejpushere i byen og jeg vil ikke tøve med
at anbefale nogen af dem.

www.scansub.dk og www.esadyk.dk ( i tilfældig rækkefølge)

Jeg troede også engang at tingene var billigere på nettet,
men jeg har fundet ud af at jeg ofte kan få en god pris
lokalt, netop fordi jeg handler der ofte.
Desuden skal jeg ikke betale porto.
Iøvrigt synes jeg at mine reklamationsmuligheder bedre,
fordi jeg kan gå ned og snakke med dem om grejet.

> [...]
> men
> tror stadig men får den bedste hjælp når man spørger dykkere der

Det er din overbevisning, men som sagt tidligere, Du har ikke en
chance for at vurdere lødigheden af de råd du får her i gruppen.
Det sker ofte at folk anbefaler det de selv har dykket med i 10 år
uden at have noget sammenligningsgrundlag. Eller at der ligger
nogen quasi-religiøse overbevisninger til grund for rådgivningen.

Held og lykke med shoppingen

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-05-05 16:30

> nogen quasi-religiøse overbevisninger til grund for rådgivningen.

Nogle bruger også logiske argumenter men det er meget få.. de fleste
anbefaler bare at du finder noget udstyr du har det rart med.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 19:21

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]
> uden at have noget sammenligningsgrundlag. Eller at der ligger
> nogen quasi-religiøse overbevisninger til grund for rådgivningen.

det er altid et stort problem at få ordenlig vejledning, og det hjælper ikke
altid at spørge i dykker butikken, for som en hver anden dykker så råder den
lokale dykker butik også kun ud fra hvad de selv har gode erfaringer med og
ud fra hvilken typpe dyk de selvlaver (de kan jo på ingen måde have en stor
erfaring med alt det udstyr de har i butikken), udover det er forhandlerens
råd i man tilfælde farvet af hvad produkcenten skriver, hvad der er af
fortjenste på de forskælige mærker, hvad der lige ligger formeget af på
lageret osv. udover det vil en butik jo råde dig til at købe et af de
mærker som de selv er forhandler af, selv om du måske kunne få en bedre vest
i et andet mærke.

eksembel på ovenstående. Gå ind i en butik hvor de ikke forhandler winger,
bagplader og seletøj, og sig at du er helt "ny" og skal til at tage
certifikat, og nu vil du godt have råd om du skal købe en alm. BCD eller
winger, bagplader og seletøj.
Hvad tror du de vil svære ?
de vil med garanti begynde at fortælle om hvordan alt med winge kun er til
tech dykning og slet ikke er noget for begyndere, og at det er meget svære
at dykke med, og man skal være meget erfaren for at kunne håntere sådanne
udstyr, og derefter begynde at snakke værmt for de BCd veste de salger.

men hvordan kan de udtale sig om det, de har jo aldrig prøvet det og de har
aldrig set en elev i det, så de står jo direkte og vild leder kunden, og det
er jo ikke ondt ment, for i deres hovede forholder tingne sig sikkert
sådanne, men det viser bare at det er svært at få råd om udstyr og det
faktum at der er en mand der er forhandler gør ham jo ikke til gud over alt
udstyr.

så er der mange der siger snak med instruktøren, men jeg kender også mange
instruktøre der ikke ved en skid om udstyr og stort set dykker i det samme
udstyr som de startede i, så hvor stor erfaring har de at råde ud fra ?

tja ligev er ikke let, jeg plejer at sige til mine elever, at de helst skal
købe noget brugt (billigt), låne noget eller leje noget på den måde har de
ikke spildt de store penge. en godt brugt BCD kan købes ret billig og den
er som regel fin nok til at starte i og efter 1 eller 2 år kan man som regel
få det samme for den som man selv gav, og så har man noget erfaring til at
gå und og købe den vest man vil have.

mvh Morten

Fra : Silvermann

Dato : 18-05-05 21:48

Tak for den lange seriøse besvarelse

Har kig på følgende lige nu

http://www.diveshopone.com/dso-dk/produktBlad.asp?pid=BCD03

http://www.diveshopone.com/dso-dk/produktBlad.asp?pid=BCD06

Men er lidt i tvivl hvilken er er den bedste.

Endnu engang tak for dit svar

--
Silvermann

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 15:56

> Har kig på følgende lige nu
> http://www.diveshopone.com/dso-dk/produktBlad.asp?pid=BCD03
> http://www.diveshopone.com/dso-dk/produktBlad.asp?pid=BCD06
> Men er lidt i tvivl hvilken er er den bedste.

nu presser du mig til at komme med et mere konkret råd, og så flere her har
sagt, så er det ret svart, og lige meget hvad jeg råder dig til er der nogle
der vil rde dig til det modsatte og kalde mig alt verdens ting.

nå men jeg våger pelsen alige vel.

først og fremest er der nogle spørgsmål der skal afklares og nogle myter der
skal aflives.

se der er jo ingen der har spurt dig hvad for for dykning du er til eller
hvilke ambisjoner du har, det er nok også svært fordi, nogle starter med at
sige at de vil bare ligge og hygge dykke lidt og efter et år er de vilde med
halv teknisk vrag dyk med penetration osv.
men på den anden side, hvis du alle rede nu ved at du er til vrag, så er
rådet et andet end hvis du er til hygge dykning på 5m vand.

noget andet er om du havde tænkt dig at dukke med 1x15 eller dobbelt sæt
feks 2x7 ? det er også ret vigtig.

uden at have fået svar på de spørgsmål, vil jeg sige at jeg ved første
øjekast best kan lide "Dacor The Rig Pro"
men der er lige et stort problem med den. den har alt for stor løfte
kraft,,,,, og det pjat som alle fabrikater skriver med at vesten kan bruges
både til dobelt sæt og enkelt flasker er meget FORKERT, det findes ikke
konstruksjonen i en vinge der passer til en enkelt flaske og til et dobbelt
sæt er helt forskælig, det kan ikke lade sig gøre at lave en der passer til
begge dele.

så der er to muligheder,
1. hvis man starter med at dykke 2x7 og køber en vest / vinge til det, så
kan man altid købe 2x10 eller 2x12 efter hånden som ens behov stiger (hvis
det stiger)
2. man kan også køben en bagplade, et seletøj og en læs vinge, (det kan både
købes samlet eller hver for sig), på den måde kan man starte med en vinge
til enkelt flaske og senere er det kun selve vingen der skal skiftes ud til
en dobelt vinge, ikke hele BCD'en
f.eks. http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Wings.html (agir SINGELTANKWING
36LBS INCL 3MM BACKPLATE & HARNESS )

hvis du så senere vil skifte til dobblt sæt skal du bare købe en ny vinge
til ca 2.300,-

at købe en stålbagplade, et seletøj og en vinge, er efter min mening langt
den bedste løsning, det kan bruges til alt lige fra at lave hygge strand dyk
på 2m vand med en 4 litter flaske til at lave de vildeste tech dyk med
dobelt 18 på ryggen og en 4-5 flasker på siden, om det så er Agir, Halcyon
eller DIR Zone der har lavet det er ikke så vigtig, de laver alle gode
produkter.

er forviringen og fortvivelsen total ??????

mvh Morten

Fra : Silvermann

Dato : 19-05-05 18:14

Hej Morten

Fortvivelsen er ikke blevet større, tværtimod. Jeg er ikke nogen
erfaren dykker, men er helt bidt af det allerede. Så det er planen at
der skal bruges en masse tid og har da også vrag dykning i tankerne.

Hvad skulle fordelen være ved at dykke med 2 * 7 i stedet for 1* 15 ?

Hvad betyder det for mig som dykker at dacer the rig pro har alt for
stor løftekraft ?

Har kun dykket med alm. bcd vest før, så ved ikke om det kræver noget
specielt at dykke med vinge ?

Håber du vil bruge 5 minutter på at skrive tilbage.

Tak for hjælpen

--
Silvermann

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 23:41

Hej igen.

> [...]
> der skal bruges en masse tid og har da også vrag dykning i tankerne.
>
> Hvad skulle fordelen være ved at dykke med 2 * 7 i stedet for 1* 15 ?

der er mange fordele og nogle få ulemper.

+ 2x7 ligger bedre (mere stabilt) på ryggen
+ 2x7 fylder mindre i vande, mere strømlinet og smidig
+ 2x7 er mere negative i vandet end 1x15 = mindre bly i bly bældet
+ 2x7 giver støre sikkerhed, da man har 2 særskildte flaske og kan lukke for
den ene ved fejl
+ 2x7 kan fåes i 300bar, 1x15 kan højest fåes i 232bar, så der kan være mere
luft i 2x7

- 2x7 er dyre at snakaffe, hvis man køber nyt (køber man brugt er det cirka
samme pris)
- 2x7 er dobeltså dyr at trykprøve hver 5 år (da der jo er 2 flasker, det
koster ca 300,- pr flaske)

så kort sagt mange fordele, 1 ulempe, nemlig KR

> Hvad betyder det for mig som dykker at dacer the rig pro har alt for
> stor løftekraft ?

det betyder mange ting.
1. den kan IKKE bruge til 1x15
2. den har også riglig løfte kraft til selv stor flaske sæt (2x12)
3. den flapper rundt og giver for meget mand modstand.
4. den vil med alt sansynlighed vende dig med hovet ned af i over flade hvis
du fylder den helt med luft (som man typisk vil gøre hvis man er trat
udmattet, i nødsiduaktioner osv)

så det er altså noget rigtig skidt,

ud over det kan man sig at der er for meget tingeltangel på vesten som du
slet ikke har brug for, det fylde giver øget vand modstand osv. f.eks.
tag noget simpelt som D ringe. På de villeste setup som der feks blev sat
verdens rakort i længde penetration i hule dyk (ca 5.5 km ind i en hule med
maks dybder på ca 90m, og en dykker tid på over 12 timer) var / er der 5
Dringe, hvor af den ene kun er til at blive trukket af en skuder, det vil
sige realt 4 D-ringe. hvorfor skal Dacor så have ikke mindre end 10 D-ringe
på deres vest ????

> Har kun dykket med alm. bcd vest før, så ved ikke om det kræver noget
> specielt at dykke med vinge ?

hvis der er nogle der vil påstå det så er det endten fordi de ikke har
prøvet at dykke med en eller fordi de har dykket med en med alt for stor
løfte kraft.
det er lettere at dykke med en vinge, da luften ikke flytter sig så meget
som i en alm. bcd vest, og at vingen giver et bedre trim i vandet.
ud over det er den mere simpel og giver en støre bevagelses frihed.

> Håber du vil bruge 5 minutter på at skrive tilbage.

jeg vil da bruge meget mere end 5min hvis det kan hjælpe andre fra at begå
de samme fejl jeg gjore da jeg startede.

hvis du bor på sjælland og har bil, så kun du jo tage og køre ned til min
lokalle dykker butik, Aquasyd, så kan jeg kikke der ud så vi kan få en
dykker snak.

hvis du gerne vil prøve en vinge før du bestemmer dig, så sig til så finder
vi også ud af det, jeg har både enkelt og dobelt vinge og 1x15, 2x7 og 2x12,
så der er mulighed for at prøve det hele.

mvh Morten

Fra : Thomas VJ

Dato : 20-05-05 19:31

"Silvermann" <Allan@deep.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<klip>

> Hvad skulle fordelen være ved at dykke med 2 * 7 i stedet for 1* 15 ?

Du ligger mere stabilt i vandet med 2 x 7 l end med 1 x15 l.

> Hvad betyder det for mig som dykker at dacer the rig pro har alt for
> stor løftekraft ?

At den sandsynligvis vil have en unødig bi-effekt som en undervandsfaldskærm
og dermed give unødigt meget modstand i vandet.

> Har kun dykket med alm. bcd vest før, så ved ikke om det kræver noget
> specielt at dykke med vinge ?

Du skal vænne dig til at vingen, i forhold til en almindelig BCD, vil få
dig til at ligge mere stabilt i vandet mens du dykker.
På overfladen kan visse vinger have en tendens til ville lægge dig vandret.
Dette kan dog let undgåes.

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Silvermann

Dato : 20-05-05 22:31

Hej Morten

Jeg bor i Århus, så der er desværre lidt langt.

Jeg vil gerne takke jer alle for de gode input. Jeg har faktisk lært en
masse nyt og det er dejligt at folk er villige til at hjælpe andre.

Jeg har besluttet mig for at købe en Mares, New vector 1000, mrs 2005
til kr. 2810.

http://tinyurl.com/apdcc

Tror det er det bedste for mig at starte med denne efter at have læst
de forskellige indslag.

God weekend til jer alle og endnu engang tak for hjælpen.

--
Silvermann

Fra : Thomas Larsen

Dato : 16-05-05 12:40

At købe rigtigt første gang kræver generelt, at du evner at afdække et
realistisk personligt ambitionsniveau på forhånd. I relation til BC er det
dog en smule nemmere, idet jeg mener at en vinge/bagplade/harness er den
eneste løsning der dækker det fulde spektrum af dykkermæssige udfordringer.
Hvis du kombinerer dette med fx et 2x7 liters flaskesæt, har du ikke ofret 2
kroner på udstyr som du ikke vil kunne anvende til det er slidt op, uanset
hvorledes dine dykkermæssige ambitioner udvikler sig.
/Th.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-05-05 14:54

"Thomas Larsen" <not@submittet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kroner på udstyr som du ikke vil kunne anvende til det er slidt op, uanset
> hvorledes dine dykkermæssige ambitioner udvikler sig.

Jeg er enig, det er faktisk utroligt at der ikke er flere der vælger et 2x7
i stedet for en 1x15.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 19:24

> "Thomas Larsen" <not@submittet.com> skrev i en meddelelse
> 2
>
> Jeg er enig,

jeg er også fuldstændig enig

> det er faktisk utroligt at der ikke er flere der vælger et 2x7
> i stedet for en 1x15.

kroner og øre, en 15L kan man skaffe helt ned til 1.500,-
2x7 skal du nok op i omkring 4.000,-
men okay, man kan jo købe et gammelt sæt til ca 1.000,- i den blå avis.

mvh Morten

Fra : HKN

Dato : 16-05-05 16:38

> [...]
> kroner på udstyr som du ikke vil kunne anvende til det er slidt op, uanset
> hvorledes dine dykkermæssige ambitioner udvikler sig.

Ja, jeg venter spændt på at høre om den første, der har slidt en bagplade
(stål) op......

-Henrik