Lejer betaler ikke
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 10:09

En af mine venner er taget til USA i et halvt år. I den forbindelse har han
fremlejet sin ejerlejlighed. Lejeren har imidlertid ikke betalt husleje de
sidste to måneder. Vedkommende har kun betalt for den første måned.

Han har forgæves forsøgt at kontakte lejeren.

Hvad er hans muligheder? Hvor kan man læse mere?

LU

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-05 10:31

"LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> skrev

> [...]
> sidste to måneder. Vedkommende har kun betalt for den første måned.

> Han har forgæves forsøgt at kontakte lejeren.

Sørg for guds skyld for, at der bliver rykket behørigt for den forfaldne
leje. Hvis der ikke er blevet rykket efter reglerne, så kan det få
betydelige konsekvenser i en efterfølgende sag, og således svække din vens
sag.

Retsinfo.dk er et godt sted at finde oplysninger, men næppe særligt
tilgængeligt.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-05-05 13:00

In article <42871672$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> sag.
>
> Retsinfo.dk er et godt sted at finde oplysninger, men næppe særligt

Han kan sættes ud meget hurtigt (mener det er 1-2 uger), da det er grov
misligeholdelse. Men husk at rykke.

Fra : Grunt

Dato : 15-05-05 15:00

On 15 May 2005 11:59:51 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Han kan sættes ud meget hurtigt (mener det er 1-2 uger), da det er grov
>misligeholdelse. Men husk at rykke.

Der er jo lige nogle ting der skal foregå først.
1. han skal ikke betale (lejeren altså) inden den i rykkeren fastsatte frist.
2 Udlejer skal indlede retsforfølgelse af lejeren efter fristens udløb og evt.
meddele lejeren at det gøres.
3 Som er den usikre part 1, nemlig hvor mange sager fogderetten har for det
påvirker jo hvornår lejer kan indkaldes til retsmødet evt. i følge med en
advokat.
4 Som er den usikre part 2 da man jo ikke ved om fogden vil udsætte lejeren, og
i så fald hvornår.
5 Hvis udlejer skal over byretten for at få sat lejer ud, så kan der gå rigtig
lang tid.

I københavn 1-2 uger ?

Her er forresten formkravet til rykkerskrivelsen.
Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis
lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav
herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter
sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan
ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. § 33, stk. 3,
finder tilsvarende anvendelse. Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 100
kr. + 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. For 1998 og fremover
reguleres beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det
finansår, reguleringen vedrører. Det i 4. pkt. nævnte beløb er opgjort i
1994-niveau og reguleres en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret
er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Ophævelse kan ske ifølge:
§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk.
2.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 18:08

> Der er jo lige nogle ting der skal foregå først.
[snip]

Jeg fandt den her "pakke"
http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy_new.asp?action=buy&visdokument=275

Og en vejledning her http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/2753.html

Her ser det ud til, at det i princippet kan gå ret hurtigt.

Koster det noget for udlejeren at få hjælp fra fogedretten? Eller påfalder
evt. udgifter lejeren?

LU

Fra : Grunt

Dato : 15-05-05 20:42

On Sun, 15 May 2005 19:07:43 +0200, "LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Og en vejledning her http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/2753.html
>
>Her ser det ud til, at det i princippet kan gå ret hurtigt.

Ja, principper er jo godt at have.

Den pågældende vejledning giver blot råd om hvad udlejer kan og skal gøre men
ikke hvor lang sagsbehandlingstiden bliver hvis lejer ikke flytter den dag han
skal.

Jeg har en sag kørende om udsættese af en lejer som startede i juni 2004 og som
blev afvist i fodgeretten (og den kom først på der i september). Den skal for
byretten en gang dette år måske. Lejeren ville ikke flytte på udlejers
"opfordring".
Alle sager om udsættelse ligner nok ikke hinanden så meget at man kan sige noget
om hvornår en sag er 100% afgjort med at lejeren står med sit kluns på gaden og
låsen udskiftet.

>Koster det noget for udlejeren at få hjælp fra fogedretten? Eller påfalder
>evt. udgifter lejeren?

Jo, lejer hænger på hele udgiften hvis han bliver udsat.

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale
leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren
skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved
lejerens udsættelse af det lejede.

>LU

Naturligvis har udlejer en god sag og ved normale omstændigheder flytter lejere
ud når de indser de skal. Altså inden for en uge efter udsættelsebrevet.

Jeg reagerede blot på denne noget unuancerede udtalelese:
"Han kan sættes ud meget hurtigt (mener det er 1-2 uger), da det er grov
misligeholdelse. Men husk at rykke."

Man skal nok tilføje "hvis lejeren flytter frivilligt".

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 21:27

> Ja, principper er jo godt at have.
he he - ja

> [...]
> noget
> om hvornår en sag er 100% afgjort med at lejeren står med sit kluns på

hmm ok. Så er det altså ikke helt så let

> [...]
> misligeholdelse. Men husk at rykke."
>
> Man skal nok tilføje "hvis lejeren flytter frivilligt".

Ok - men det kunne da ellers være dejligt, hvis der lige var et tag-team,
som rykkede ud

Jeg har været ovre og banke på hendes dør og aflevere en rykker fra min ven.
Så må vi se, hvad der sker. Det ville være ret træls at skulle have alt
besværet ved at sætte hende ud.

Tak for hjælpen til alle.

LU

Fra : Grunt

Dato : 15-05-05 23:06

On Sun, 15 May 2005 22:27:06 +0200, "LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Ok - men det kunne da ellers være dejligt, hvis der lige var et tag-team,
>som rykkede ud

Hmm, ikke her i juragruppen, nogen kunne have læst straffeloven.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 09:29

> Hmm, ikke her i juragruppen, nogen kunne have læst straffeloven.

Jeg tænkte nu mere på et hold fra pantefogeden, som stod parat

LU

Fra : Heimo

Dato : 16-05-05 08:57

> Jeg har været ovre og banke på hendes dør og aflevere en rykker fra min
> ven. Så må vi se, hvad der sker. Det ville være ret træls at skulle have
> alt besværet ved at sætte hende ud.

Skulle den ikke have været sendt anbefalet ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 09:43

> Skulle den ikke have været sendt anbefalet ?

Tjoh - det kan godt være, at det ville være den rigtige procedure.
Lejligheden ligger 100 m fra hvor jeg bor, så i første omgang afleverede,
jeg det i hånden på lejeren. I princippet kunne hun vel også nægte at skrive
under, hvis jeg sendte det anbefalet.

Men ifølge http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/2753.html , så er det
ligemeget om det er anbefalet eller blot afleveret gennem brevsprækken:

"At din lejer ikke er hjemme - (fx fordi han er på ferie) - når påkravet
dumper gennem brevsprækken, gælder på ingen måde som en gyldig undskyldning.
Fristen på tre hverdage løber fra den dag, det almindelige brev bliver
leveret af postbudet (og det anbefalede brev er forsøgt afleveret)."

Men i første omgang håber jeg, at det hele kan løses i al fordragelighed.
Måske kunne der være en god forklaring. (Kald mig bare naiv )

LU