Spærre naboindkig
Fra : Mogens

Dato : 15-05-05 08:50

Vi har nogle søde og flinke naboer, men de har desværre placeret en
udestue så de har frit udkig ned i vores have. Vi bor i et kuperet
område, så deres udestue ligger ca. 2-3 meter højere i terræn end vores
have. Hækken på 2,0 meter i skel gavner derfor ikke ret meget.

For at sikre lidt privatliv i en del af haven, ville jeg gerne plante et
træ som får en stor og bred krone og helst på under 3 mdr Jeg er
godt klar over at det nok vil tage nogle år, men hvad kan anbefales som
virkelig kan lukke af? At der er åbent i vinterhalvåret gør knap så
meget, så det er sommeren jeg har i tankerne.

Et træ med en højde på 5 meter og en kronebredde på ligeledes omkring 5
meter ville kunne lukke stort set af.

Man kan jo idag købe relativt store træer, men vi kan ikke få træet ind
med en kran der hvor den skal placeres. Så det skal helst kunne klares
med håndkraft.

---
Mogens

Fra : Holst

Dato : 15-05-05 09:30

Mogens wrote:

> [...]
>
> Man kan jo idag købe relativt store træer, men vi kan ikke få træet ind
> med en kran der hvor den skal placeres. Så det skal helst kunne klares

Selv store træer, du kan købe, og som du selv vil kunne få ind, vil være
endog meget lang tid om at nå det ønskede mål.

Men man kan altså sagtens finde enormt store mobilkraner, der helt
sikkert snildt vil kunne løfte et kæmpetræ ind i din have ude fra vejen.
Men det vil selvfølgelig koste en del - blot i leje af kran.

Fra : Armand

Dato : 15-05-05 14:21

Holst wrote:

> Men man kan altså sagtens finde enormt store mobilkraner, der helt
> sikkert snildt vil kunne løfte et kæmpetræ ind i din have ude fra vejen.
> Men det vil selvfølgelig koste en del - blot i leje af kran.

Eller gør som Fredericia Bryggeri gjorde i desparation over manglende
beplantning kombineret med ufremkommeligt pløre op til indvielsen i
slutningen af 70'erne: flyv dem ind med helikopter

--
Armand.

Fra : Aksel.pe

Dato : 15-05-05 09:38

Mogens wrote:

> [...]
>
> Man kan jo idag købe relativt store træer, men vi kan ikke få træet ind
> med en kran der hvor den skal placeres. Så det skal helst kunne klares

Hej Mogens!
Som Kongfutse plejede at sige: Plant en pind og få et træ - plant et træ
og få en pind!

Der er noget om det. Der skal plantes et lille træ, der gror hurtigt:
De forsk. former for røn kan sikkert bruges eller rødeg - og hvis der er
fugtigt - rødel.
Venligst
Aksel

Fra : Holst

Dato : 15-05-05 09:49

Aksel.pe wrote:

> Der er noget om det. Der skal plantes et lille træ, der gror hurtigt:
> De forsk. former for røn kan sikkert bruges eller rødeg - og hvis der er
> fugtigt - rødel.

Men hvor lang tid vil der gå, førend træet er oppe i den størrelse,
Mogens ønsker? Der vil vel være endnu nogle år, hvor naboerne kan kigge
ned i deres have ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-05-05 10:06

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor lang tid vil der gå, førend træet er oppe i den størrelse,
> Mogens ønsker? Der vil vel være endnu nogle år, hvor naboerne kan kigge
> ned i deres have ...

Jeg ville overveje at sætte nogle meget kraftige pæle og et ekstra tykt
rionet. Heropad ville jeg lade en af de hurtigst voksende klatreplanter gøre
jobbet. Ved ikke lige hvad der gror hurtigst?, men du kan flette pil ind
foroven indtil da, så er der lukket med det samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-05-05 10:48

> Jeg ville overveje at sætte nogle meget kraftige pæle og et ekstra tykt
> rionet.

5 meter højt?

Mogens, du spørger efter ét træ - men er der noget i vejen for at plante
nogle stykker, så kronerne når sammen?
Hvad vokser der i forvejen?
Hvor i forhold til jeres egen have (nord, syd, etc.)?
Hvordan er jorden (ler, sand, etc.)

Hilsen Inger

Fra : Mogens

Dato : 15-05-05 12:03

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> nogle stykker, så kronerne når sammen?
> Hvad vokser der i forvejen?
> Hvor i forhold til jeres egen have (nord, syd, etc.)?

Hej Inger,

Naboens terrasse ligger nordøst for det område i haven vi ønsker
afskærmet. Jorden er absolut i særklasse Danmarks dårligste, idet det
var nåleskov indtil for 8 år siden. Så en blanding af forskellige slags
sand og al med absolut minimalt ler/muld (vi har ikke fyldt på, hvilket
vel også er uden betydning ved plantning af større træer).

Beplantningen i området er gamle graner, almindelig birk, og nede ved
vandet rød-el og bøg.

Ud over vores 2 m høje thujahæk, der giver god afskærmning mod en
offentlig sti umiddelbart øst for grunden, er der er par rigtigt gamle
rødgraner længere nede i skel mod syd.

Problemet er også at grunden skråner ret kraftigt mod syd, og vi har en
Seljerøn ved hækken på det øverste plateu. Rønnen placerede vi i sin tid
således at naboen ikke kunne få direkte indkig på terrassen fra deres
daværende terasse (hvor der nu er lavet havestue). Og det virker efter
hensigten, idet der d.d. er lukket af for indkig direkte på vores terrasse.

Så ja vi kunne godt plante eks. 2-3-4 hurtigtvoksende graner mellem
Seljerøn'en og de gamle graner. Men det vil stadig tage en del år så
vidt jeg kan se, idet der er en skrænt med et fald på ca. 2 meter efter
Seljerønnen. Det gør det også lidt vanskeligt at plante, idet en af
træerne i så fald nok skal plantes direkte i skråningen.

Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-05-05 21:18

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 5 meter højt?

Med god dimensionering som jeg skrev, så ja. Der er da også mulighed for at
bruge stræbepiller, hvis det skulle være nødvendigt. Når det kommer til
stykket vil han nok kunne klare sig med lidt mindre højde. Men det er også
muligt at sådan noget slet ikke må opføres.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-05-05 21:27

> Med god dimensionering som jeg skrev, så ja. Der er da også mulighed for
> at
> bruge stræbepiller, hvis det skulle være nødvendigt.

Det var nu mere udseendet, jeg tænkte på

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-05-05 23:34

> Det var nu mere udseendet, jeg tænkte på

Er det værre end at skulle se på (beses af) nogle grimme naboer i 5-10 år?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-05-05 12:35

Hej

Mogens wrote:
> Et træ med en højde på 5 meter og en kronebredde på ligeledes omkring 5
> meter ville kunne lukke stort set af.

Hvad med en kastanje? De vokser sig rimeligt hurtigt store. Alternativt
er der hyld, syren, røn.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 13:34

"Mogens" <mail@mogenslunde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan jo idag købe relativt store træer, men vi kan ikke få træet ind
> med en kran der hvor den skal placeres. Så det skal helst kunne klares

Ahorn er også rimelig hurtig oppe

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-05-05 17:46

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse
> [...]

Det kan nok ikke betale sig at satse på noget, som skal blive SÅ stort
med det samme. Men det er da rigtigt at et kastanietræ ret hurtigt får
en mægtig stor krone.

To eller tre rønnebærtræer foruden den seljerøn I har - øh, jeg ved ikke
hvad en seljerøn er, men almindelige rønnebærtræer får da en pæn rundet
og fyldig krone, som er køn både når den blomstrer og når den har bær.

Og lad mig så lige sige: Een af naboerne har en røn, som på nogle få år
har fået en dejlig fyldig krone. Hvorimod boligselskabet købte 4 - 5
store rønnebærtræer, som blev plantet et bestemt sted for enden af en
P-plads. Efter har disse store træer stadig en meget smal facon. Det er
som om de på plante-skolen er blevet presset ind i denne facon, da de
har vokset tæt. Og de kan åbenbart ikke finde ud af - hurtigt - at vokse
ud til siderne. Det er jo ikke smart, hvis de skal lukke af for indkig.

Mine venner i Roskilde havde en gang en ganske almindelig bøgehæk. Den
voksede så hurtigt, at de en gang var to mand om at save halvanden meter
af højden. Bøgetræers kroner har jo et dejligt fyldigt og tæt bladhang.

Men det er svært at råde dig.

Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-05 22:00

On Sun, 15 May 2005 18:45:35 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>har vokset tæt. Og de kan åbenbart ikke finde ud af - hurtigt - at vokse
>ud til siderne. Det er jo ikke smart, hvis de skal lukke af for indkig.

Det lyder nu mere som om boligselskabet har købt en bestemt sort af røn,
som har den smalle krone. Et træs krone bliver ikke "bare" ved med at
være smalt selv om de måske har stået lidt klemt i planteskolen.
(Hvilket jeg i øvrigt er sikker på de ikke har, hvis det er store træer
det drejer sig om - dem som laver træer i disse størrelser ved godt
hvordan sådan noget skal gøres .....)

Jeg kunne forestille mig at boligselskabets røn er den som hedder Sorbus
commixta (kender desværreikke noget dansk navn på den). Den ligner en
almindelig røn men er mere slank i kronen.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-05-05 08:17

"Mads Lie Jensen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

> [...]
> commixta (kender desværreikke noget dansk navn på den). Den ligner en
> almindelig røn men er mere slank i kronen.

Jamen tak for din forklaring. Det er da også pænt, at de står og
blomstrer nu.
Jeg skal prøve at gå forbi og se nøjere på dem senere på dagen. Visse af
de ting, bliver vist også købt høje, fordi de simpelthen ikke kan få lov
at stå med en nuttet lille krone en meter over jorden, fordi der så vil
være børn, som kan finde på at snitte hver en gren af.

Det ser ud til at der er faldet en lille del ud af min tekst fra i går,
der skulle have stået " ...P-plads. Efter 6 år har disse ... o.s.v."
men du havde forstået meningen.

Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-05 21:51

On Mon, 16 May 2005 09:16:31 +0200, "Ruth Nielsen"

>Sorbus
>

>Jamen tak for din forklaring. Det er da også pænt, at de står og
>blomstrer nu.

Ja, røn er et flot træ - og det bliver ikke voldsomt stort, så der kan
blive plads til en røn i de fleste haver. Jeg har indtil videre 4
forskellige slags her, ud over den bornholmske røn som hækken er af.

> [...]
>at stå med en nuttet lille krone en meter over jorden, fordi der så vil
>være børn, som kan finde på at snitte hver en gren af.

Kommunerne her køber tit deres træer tykke - af samme årsag, næsten. (Jo
tykkere stammen er, jo højere er træet så også....). De er normalt oppe
i den størrelse der hedder 20-25 eller 25-30. Det er cm i stammeomkreds,
en meter over jorden. Det er nogle pænt store basser
Sidste efterår fik hjørring kommune plantet nogle træer som formentlig
ikke var større end 16-18 eller 18-20. 15-18 stykker blev der sat.
Samtlige af disse træer er blevet knækket ....... havde de nu i første
omgang ofret en 25-30'er i stedet for, så var det næppe sket. Så tykt et
træ knækker man ikke bare lige efter en våd aften i byen.

Fra : GKS

Dato : 19-05-05 21:11

Hva med et solseil i påvente av fremveksten av et tre.