TDI Spørgsmål
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 15-05-05 07:50

Hej,

Jeg har fået min 06/2002 Octavia 1,9 TDi i fredags, og har fået kørt lidt.
Jeg har brugt kørecomputeren som påstår at jeg skulle have så lidt som 3,5
L. diesel pr. 100 km i gns. (ø l/100km) i alm. landskab med lidt stigning
og
lidt små bakker, og altså ikke det aktuelle forbrug. Hvad er fejlvisningen
på denne computer?
Jeg har kørt inde i byen med 50 km/t i femte gear (Lige vej), tager den
skade af det? Jeg kommer fra en Benzinbil, og har aldrig kørt diesel før.
Ellers en meget positiv oplevelse at køre diesel, den bliver vi glade for.

mvh

Carsten Pedersen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 08:43

Carsten Pedersen skriver:

> lidt små bakker, og altså ikke det aktuelle forbrug. Hvad er fejlvisningen
> på denne computer?

Erfaringen fra min Golf med samme compuiter er ca 10 %

> Den har indtil videre sparet mig for at få 569 spam-mails.
> Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Nej, spampal spammer, de kan/vil ikke finde ud af, hvad der er mails og
hvad der er news. Spamfighter folkene mener at news er det samme som
mails, selvom de er klar over at det er 2 forskellige måder at sende på
(jeps det har svaret mig). Kig på min private hjemmeside og find et
gratis alternativ der ikke spammer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 08:54

> Carsten Pedersen skriver:

> Erfaringen fra min Golf med samme compuiter er ca 10 %

Min siger 4-7 % i forhold til det jeg regner ud når jeg tanker op.
Når man har fundet ud af hvor meget den er ved siden af kan man bede sit
værksted justere det.
Det kan justeres i trin af 5% i området 85 -115%.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 09:51

Claus Petersen skriver:

> [...]
> værksted justere det.
> Det kan justeres i trin af 5% i området 85 -115%.

Det kan de passende gøre, samtidigt med at de skifter sproget til
engelsk, ændrer til km/l og laver låsen om til at åben alle låse på 1
gang.....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-05 18:17

> Det kan de passende gøre, samtidigt med at de skifter laver låsen om til
> at åben
> alle låse på 1 gang.....

Du skal blot trykke to gange i træk på fjernbetjeningen, hvis du ønsker mere
end blot førerdøren låst op - det er en sikkerhedsanordning, der gør, at
ingen hopper ind af passagerdøren og hijacker dig, når du sætter ind i bilen
på det mørke parkeringsdæk.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 15-05-05 18:20

Hejsa!

Jan W Nielsen skrev:

> [...]
> sikkerhedsanordning, der gør, at ingen hopper ind af passagerdøren og
> hijacker dig, når du sætter ind i bilen på det mørke parkeringsdæk.

Det er sgu da en nyskabelse fra VAG der kan bruges til noget her i landet!

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-05 18:31

> Det er sgu da en nyskabelse fra VAG der kan bruges til noget her i landet!

Ja, for dæwlan..

(Bortset fra at amerikanske biler også har det)

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-05-05 02:50

Også skrev Vollert

> Ja, for dæwlan..
>
> (Bortset fra at amerikanske biler også har det)

ØØhh Ford har det også ihvertifald på min Mondeo, men nåå ja Ford er jo
også Amerikansk

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 10:42

> Det er sgu da en nyskabelse fra VAG der kan bruges til noget her i landet!

Der bliver jo også solgt nye biler i Vollsmose :)

Anyway! det er ganske korrekt en amerikansk feature, som normalt ikke er
tilkoblet på biler i Dannevang.
Så det lyder som om forhandleren har fumlet da de klargjorde bilen.
Eller måske de slet ikke har taget den ud af "transport" tilstand - står det
TRA i displayet ?
Som her http://vwfanatic.dk/Billeder/Golf5/Golf5_SportLine_13.jpg når en ny
VW er i "transport" tilstand er det kun føredøren der låser op.

Under aller omstændigheder kan det hurtigt rettes ved et besøg ved VW.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI som låser alle døre op på en gang :)
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-05 19:08

Jan W Nielsen skriver:

> Du skal blot trykke to gange i træk på fjernbetjeningen, hvis du ønsker mere
> end blot førerdøren låst op

Jo, det er jeg klar over....
Gider det bare ikke.

Fra : alexbo

Dato : 15-05-05 10:21

"Carsten Pedersen" skrev

>Hvad er fejlvisningen på denne computer?

Hvis din bil er chippet eller bokset, kan computeren ikke finde ud af det,
mange eller måske alle chips snyder motorstyringen i stedet for at ændre
den.
Så motoren tror den gør det ene mens den i virkeligheden gør noget andet, og
da computeren tror på styringen regner den forkert.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 15-05-05 11:02

lexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
> da computeren tror på styringen regner den forkert.

Jeg kender ikke til at den skulle være chippet eller bokset, dermed ikke
sagt at det ikke er tilfældet. Jeg må tanke og og selv måle, men det lyder
bare vildt at den skulle køre 25 km/l.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Janner

Dato : 15-05-05 11:32

> [...]
> sagt at det ikke er tilfældet. Jeg må tanke og og selv måle, men det lyder

Godt valg af bil ... Har selv en 1,9 TDI originalt en 90 hk'er men med en
boks fra www.bokstuning.dk 125 HK ......... Det er en skøøøn vogn og jeg
kører 18-21 km/literen

/Jan
Octavia TDI
Se den her http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18283

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-05-05 12:14

"Carsten Pedersen" <carstennp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må tanke og og selv måle, men det lyder
> bare vildt at den skulle køre 25 km/l.

Ja måske, - andre her i gruppen har tidligere sagt at eksempelvis Peugeot
206 HDI kunne de ikke få til at køre mere end 14-17 km/l.

For en måned siden lånte jeg en Peugeot 206 1,4 HDI (chippet) til en tur til
Tyskland 441 km. forbrug på turen 17,50 l altså 25,2 km/l, motorvej ca. 250
km. 110 km/t..

Men selvfølgelig ikke noget med vild acceleration, men dog kvik kørsel,
80-85 km/t på almindelig veje.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-05-05 09:48

> Ja måske, - andre her i gruppen har tidligere sagt at eksempelvis Peugeot
> 206 HDI kunne de ikke få til at køre mere end 14-17 km/l.

Mig inklusive...

> [...]
til
> Tyskland 441 km. forbrug på turen 17,50 l altså 25,2 km/l, motorvej ca.

Var det en 70 eller 90 hk udgave? Jeg har en 70 hk 1,4 HDi i min C3, og den
vil altså under ingen omstændigheder køre mere end 20 km/l. Det gælder
ligegyldigt om vi snakker 100% motorvej, eller blandet kørsel. På motorvej
kører den sjældent over 16 km/l. Min forbrugsmåler derimod vil gerne bilde
mig ind at jeg kører 25 km/l... Og den er ikke chippet.

/Kasper Hansen

Fra : Kim

Dato : 15-05-05 12:41

> [...]
> og
> da computeren tror på styringen regner den forkert.

Jeg vil da tro at hvis bilen er chippet et sted med styr på tingene f.eks RH
vil der ingen problemer være med forbrugsmåleren , min bil er chippet og jeg
har højst 5% fejlvisning. Mvh. Kim

Fra : alexbo

Dato : 15-05-05 13:02

"Kim" skrev

> min bil er chippet og jeg har højst 5% fejlvisning.

Der er uden tvivl forskel på chips og deres virkemåde, og derved deres
indflydelse på forbrugsmåleren.

Man kan snyde motorstyringen på flere måder.
F.eks. hvis styringen i en bestemt situation ønsker at dysen åbner i 1,3
millisekund, og chippen ønsker 1,6 millisekund.
Så kan chippen lave 1,3 signalet om til 1,6, så tror forbrugsmåleren at
forbruget er 1,3.
Men chippen kan også i stedet fortælle styringen, at motoren og luften er
kold, så giver styringen selv 1,6
og her ved forbrugsmåleren at forbruget er 1,6.

Men det er nu ikke noget jeg rigtigt har sat mig ind i,
jeg har samme holdning til chipning af motorer som til overclockning af
PCèr, og for dens sags skyld til cykelrytternes EPO.
Brugt med måde er det svært at påvise nogen skade, men i det lange løb tror
jeg ikke det er sundt.

Det er jo også kun på turbomotorer det rigtig har nogen effekt, man skruer
op for turboen, voila din bil er tunet.
På en sugemotor er det svært at forbedre effekten bare ved at ændre på en
indstilling.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 18-05-05 14:15

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil da tro at hvis bilen er chippet et sted med styr på tingene f.eks
> RH vil der ingen problemer være med forbrugsmåleren , min bil er chippet
> og jeg har højst 5% fejlvisning. Mvh. Kim

Siden hvornår er de begyndt at rode med computerens fejlmåling når de (har
travlt med at) chippe(r) motorer?

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim

Dato : 18-05-05 16:37

> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår er de begyndt at rode med computerens fejlmåling når de (har
> [...]

Jeg konstaterer bare at min bil efter chiptuning hos RH , ikke viser mere
fejl ,end før den blev chippet.
Det har vel noget at gøre med , hvilke parametre de bruger til chipningen
Mvh. Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 18-05-05 17:02

> [...]

> fejl ,end før den blev chippet.
> Det har vel noget at gøre med , hvilke parametre de bruger til chipningen

Det hænger sammen med at forbrugsmåleren får information fra ECU'en om, hvor
meget brændsel der ryger gennem dyserne.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-05 19:08

Hej,

On Sun, 15 May 2005 08:49:59 +0200, "Carsten Pedersen"
<carstennp@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har fået min 06/2002 Octavia 1,9 TDi i fredags, og har fået kørt lidt.

Tillykke med den!

> [...]
>og lidt små bakker, og altså ikke det aktuelle forbrug. Hvad er fejlvisningen

Jeg ved ikke hvad fejlvisningen er, men det lyder altså af meget
lidt... Men ved ikke hvad den "normalt" kører - stemmer det med hvad
den er opgivet til at køre?

>Jeg har kørt inde i byen med 50 km/t i femte gear (Lige vej), tager den
>skade af det?

Hvis den ikke sejtrækker så er der ingen problemer. Jeg triller også
50 km/t i 5.gear uden probs i min diesel på lige vej.

>Jeg kommer fra en Benzinbil, og har aldrig kørt diesel før.
>Ellers en meget positiv oplevelse at køre diesel, den bliver vi glade for.

Jeps, jeg syntes også det er rigtig nice Eneste jeg syntes mangler
lidt er tomgangslyden... Men hva' pokker - har jo ikke købt min for at
holde stille anyway...

** Lars