Wilhelm Gustloff
Fra : Kalle

Dato : 14-05-05 21:10

Er der nogen der ved om man må dykke på hende eller om der er gravfred.

Er der nogen der har været på vraget og kan komme med en god historie??

/Casper

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-05-05 21:44

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om man må dykke på hende eller om der er gravfred.
> Er der nogen der har været på vraget og kan komme med en god historie??

Jeg har flere gange hørt om svenske udflugter til Wilhelm Gustloff og har
også set at Leigh Bishop har været der foruden tyske dykkerarrangører, så
jeg tror ikke der er noget dykkerforbud.
http://www.deepimage.co.uk/wrecks/wilhelm-gustoff/gustloff_main.htm
Historien er jo interessant og forfærdende med de mange omkomne foruden
historierne om ravkammeret. Selve Wilhelm Gustloff er også historisk
interessant da han stod for det nazistiske Kraft Durch Freude projekt. Hvis
man skal på dette vrag burde man nok læse Günter Grass bog " i Krebsegang"
som handler dels om Kraft durch Freude projekter og om skibet Wilhelm
Gustloff og dets historie.

Allan Hansen

Fra : Tz

Dato : 14-05-05 22:31

hej,

vi har haft vraget i kikkerten siden 2000, men har ikke dykket den endnu da
der har være meget omtale og problematik forbundet med at dykke vraget pga
gravfred og meget andet. Bottomline, vi har ikke ville risikere at booke en
tur med 10 betalende deltagere og sejle 180 sm (fra kbh) til Polen for blot
at blive opbragt eller på anden måde få problemer med de polske myndigheder
og eventuelt konfiskeret udstyr m.m.

Uagtet dette har en del haft held med at foretage nogle få dyk på vraget
uden at blive opdaget men vi har ikke ville tage chancen, for hvad nu
hvis.... (i kan selv tænke jer til possible outcome....)

Nu har vi imidlertid søgt om at få en officiel polsk tilladelse til dykke på
vraget i to uger (hvilket også omfatter Goya og Steuben) og det ser meget
positivt ud. Alle der er interesserede i at deltage på en 100 % non-profit
tur, skal være velkommen til at henvende sig til mig. Gustloff er godt nok
ikke det mest interessante vrag i Østersøen, men vragets historie er
interessant nok til at det er et "must see" vrag for mange (incl. os).

Mange hilsner
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 08:29

"Tz" <richelieu@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden at blive opdaget men vi har ikke ville tage chancen, for hvad nu
> hvis.... (i kan selv tænke jer til possible outcome....)

Det er yderst tvivlsomt at der skulle være et retsgyldigt dykkerforbud på
WG, men det kan man nok ikke forklare polske myndigheder, men sikkert betale
sig fra. Vraget ligger 80-100 kilometer fra den polske kyst ligesom Goya og
Steuben. Der har i over 30 år været bjærget fra WG og vraget ligger i dag i
flere dele, dog flere intakte dele. WG har altid være omtalt at ligge på
mindst 60 m.Dykkere der selv har været der angiver at der max er 47 m på
bunden og dækket findes fra 25 m. Lad os høre mere om jeres projekt.
http://www.greatoceanliners.net/wilhelmgustloff.html

Allan Hansen

Fra : Tz

Dato : 15-05-05 09:09

Pr. 1. januar 2005 har polakkerne indført en 500 meter-zone omkring vraget
hvor man ikke må ankre eller dykke. Men for mig personligt er det ikke så
meget spørgsmålet om dykkerforbudet er retsgyldigt eller ej, det er primært
et spørgsmål om at det vil være brandærgeligt at tage den lange tur derover
og så blive afvist af polakkerne og evt få problemer oven i hatten. Gustloff
ligger iøvrigt kun 23 sømil fra Leba som er nærmeste kyst/havn, præcis som
Goya og Steuben. Korrekt det du skriver mht bjærgninger og dybde. Steuben
skal man ikke have tilladelse til at dykke på iøvrigt, så der er frit slag.
Det er iøvrigt ikke et projekt, det her er blot en ganske almindelig
dykkertur.

/Thomas

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-05-05 10:33

....ligesom "Pioneer", "Skytteren", "Norge", "Hans Hedtoft" med flere, hvad
er det for en kikkert du har Thomas? ( for sådan én vil jeg ikke risikere
at købe :) )

med munter hilsen
Allan J.

Fra : Tz

Dato : 15-05-05 10:42

Hej du

.... har smidt den kikkert langt væk...

Iøvrigt godt med lidt humor.

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-05-05 11:05

....kan du sende mig dokumentationen vedrørende den 500 meters zone omkring
vraget? så vil jeg blive glad.

m.v.h. Allan J.

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 11:22

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> ...kan du sende mig dokumentationen vedrørende den 500 meters zone omkring
> vraget? så vil jeg blive glad.

Jeg troede du havde været på jomfrueligt vrag i Kattegat i går og var glad

> [...]
> Goya og Steuben. Korrekt det du skriver mht bjærgninger og dybde. Steuben
> skal man ikke have tilladelse til at dykke på iøvrigt, så der er frit

Jeg har kun en grov position på GW ( 55,08 -17,42 ) , men der må være
betydelig længere til den polske kyst ?

Allan Hansen, ja man må have sit udstyr i orden hvis man vil dykke på sådan
dejlig dag ;-(

Fra : Kalle

Dato : 15-05-05 12:48

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betydelig længere til den polske kyst ?
>
> Allan Hansen, ja man må have sit udstyr i orden hvis man vil dykke på

Tror den position passer ret godt, med det jeg har kunne finde frem til.

Casper

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-05-05 12:57

.....jamen det er jeg skam også

Hvis du synes jeg giver udtryk for ikke at være glad, så er det nok fordi
jeg er nødt til at være på arbejde, sådan en dag som i dag. I morgen skulle
jeg så have været på havet igen, men det ser ud til at vejret æder den dag
også

m.v.h. Allan J.

Fra : Allan Overgaard

Dato : 15-05-05 18:19

Bare lige til information inden Diverse salvagecrews går igang...
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,3-1394773,00.html

Hilsen allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 19:08

"Allan Overgaard" <overgaard@ballumgade.net> skrev i en meddelelse
> Bare lige til information inden Diverse salvagecrews går igang...
> http://www.timesonline.co.uk/article/0,,3-1394773,00.html

En polsk diplomat udtaler .......
Det er jo til at brække sig over. De har i 30 år gravet halvdelen af vraget
op med en grab efter at have sprængt det i stykker og nu skal man efter en
dykker, der har fundet et askebæger med skibets navn i.
Hvad ret har polske myndigheder i øvrigt over for et tysk skib der er sunket
i international farvand. Eksempelvis måtte myndighederne for at beskytte
Estonia ( eller for at hindre andre i yderligere undersøgelser ) lave en
international aftale der der hindrer dykkere fra lande der har underskrevet
aftalen i at dykke der.

Allan Hansen

Fra : Kalle

Dato : 15-05-05 19:22

> [...]
> Estonia ( eller for at hindre andre i yderligere undersøgelser ) lave en
> international aftale der der hindrer dykkere fra lande der har

Har du selv oversat det til dansk??

Fra : Allan Overgaard

Dato : 15-05-05 20:19

Hej Allan Hansen.
Lige et spørgsmål inden du kommer så dybt at du skal dekomprimere..
Har du nogen ide om hvor langt den polske EEZ går ud fra land????
EEZ = exclusive economical zone..
se evtentuelt linket :
http://www.ciria.org/emsagg/pdf/suscinowicz_polish_sand_gravel.pdf
Så til dit spørgsmål om hvad ret de polske myndigheder har er svaret hermed
givet...

Citat :
orlogskaptajn P. Starklint

I en EEZ har staten - udover adgangen til at udnytte og iværksætte
foranstaltninger for at bevare levende ressourcer - eneret til at fastsætte
regler for anlæg og benyttelse af installationer mv., havforskning og
beskyttelse og bevarelse af havmiljøet. Omfanget af kyststatens jurisdiktion
i en EEZ er dog mindre, end det der gælder for kyststatens søterritorium.
Dette skyldes ønsket om i videst muligt omfang at opretholde det
grundlæggende princip om havenes frihed. Alle stater har således i en EEZ
ret til fri sejlads, overflyvning og anden international retmæssig
anvendelse svarende til, hvad der folkeretligt er gældende for det åbne hav.

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 20:54

> [...]
> ret til fri sejlads, overflyvning og anden international retmæssig
> anvendelse svarende til, hvad der folkeretligt er gældende for det åbne

Så vidt jeg kan læse så handler EEZ zonerne om geologiske resurser, svarende
til at Polen har ret til alle mineralske og olie resurser der er på deres
EEZ område. Selve deres søterritoriale rettigheder begrænses af en
sømilegrænse typisk 5, 10 eller 20 SM.

Allan Hansen

Fra : Allan Overgaard

Dato : 15-05-05 21:41

Hej igen allan.
Normalt er teritorialgrænsen 3sm, dog har de fleste lande for en del år
siden indført en territorialgrænse på 12sm...
Det link jeg skrev på i ovenstående tråd var mere for at du kunne se EEZ på
et kort, ikke så meget det læste, men dette link
http://www.dtic.mil/whs/directives/corres/20051m_040201/polandfinal.doc der
kan du se at den polske eez faktisk går helt ud til 200sm....
hvilket faktisk også gælder for den danske eez.
det der er hele humlen er at man skelner mellem TTW og EEZ.
EEZ er et område som den enkelte stat kan anråbe, borde og anholde eks.
forurenende skibe.
Dvs. at staten har lov til at praktisere landets love og regler samt
fastsætte regler (herunder dykkerforbud) men ikke i samme udstrækning som
inden for TTW.
Feks. må danske orlogsskibe gerne sejle i polsk EEZ men ikke i polsk TTW
hvis der ikke er hentet tilladelse på forhånd (også kaldet DIPLO CLEARANCE)
Mvh Allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 21:59

> [...]

> Dvs. at staten har lov til at praktisere landets love og regler samt
> fastsætte regler (herunder dykkerforbud) men ikke i samme udstrækning som

Hvilket betyder at Polsk lovgivning skal følges indenfor en afstand af 200
SM fra Polen. De kan vel så i princippet indføre dykkerforbud i hele Øresund
op til Kullen. Hvi det virkeligt er rigtig at EEZ har denne betydning
hvorfor har Finland eller Sverige så ikke bare lavet dykkerforbud på
Estonia ( hvis deres zoner dækker ) ?

Allan Hansen, og Bornholm har vi også mistet

Fra : Allan Overgaard

Dato : 15-05-05 22:43

okay så tager vi den i pap....
det er i sagens natur svært at have en EEZ nord for polen på 200sm da der jo
er meget kortere til sverige... men i de tilfælde hvor der ikke er 200sm ja
så deler man i porten... Feks. går den danske og svenske EEZ i øresund op
gennem broen og øst om saltholm.... tag eventuelt et søkort og kig... og nej
vi har ikke mistet bornholm da der rundt om bornholm jo netop er en dansk
TTW på 12sm....
jeg kunne godt skrive side op og ned om hvordan man måler disse zoner ud,
men det er sagen uvedkomne, hvorfor vil du ikke bare indse at du skrev noget
som du egentlig ikke havde helt gennemtænk før du postede det???
Det kan vel ikke være så svært at forstå at hvis det enkelte vrag ligge i
det enkelte lands EEZ ja så er de i deres gode ret til at lave et evt
dykkerforbud.
Så vidt jeg er orienteret så er der også indført dykkerforbud på estonia,
dog er jeg ikke sikker på dette.
mvh allan

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-05-05 17:15

> [...]
> Det kan vel ikke være så svært at forstå at hvis det enkelte vrag ligge i
> det enkelte lands EEZ ja så er de i deres gode ret til at lave et evt

Det er lige det der er svært at forstå. Hvordan kan en EEZ zone som handler
om økonomiske interesser: Undergrundsresurser, fiskerirettigheder og
beskyttelse af disse danne baggrund for at man kan indføre f. eks
dykkerforbud inden for en 200 SM grænse når det ellers har været territorial
grænsen der betydende for et lands rettigheder på det juridiske område. Jeg
er ikke jurist i international ret men som lægmand er stadig yderst tvivlsom
om der skulle være et sådant retsgyldigt dykkerforbud. Det hjælper mig jo
desværre ikke i praksis hvis jeg dykker på WG og der kommer en polsk
embedsmand med et krigsskib, så resonnementet fra Thomas er da forståeligt.
Man må så håbe at det polske dykkermiljø får ændre dette påståede
dykkerforbud. Desværre bliver det jo nok at man kommer til at kunne betale
sig til at få tilladelse til dykning.

> Så vidt jeg er orienteret så er der også indført dykkerforbud på estonia,
dog er jeg ikke sikker på dette.

Det dykkerforbud der er på Estonia gælder for svenske, finske og estiske
statsborgere i følge en aftale der er lavet mellem de pågældende lande.
Senere har Danmark også tiltrådt denne aftale. Der er SVJV ikke flere lande
der har tiltrådt aftalen. Det vil sige at hvis du er statsborger i Tyskland
eller Polen kan du dykke på Estonia og det er der også flere der har gjort
for at finde dokumentation for en bombesprængning. Disse dykninger har efter
sigende været besværliggjort af myndighedernes forsøg på at skjule dele af
færgen med sten samt chikane af overfladefartøjer. En tysk gruppe med en
amerikansk dykker har tidligere lagt information på nettet.

"OVERENSKOMST MELLEM REPUBLIKKEN ESTLAND, REPUBLIKKEN FINLAND OG KONGERIGET
SVERIGE OM M/S ESTONIA. REPUBLIKKEN ESTLAND, REPUBLIKKEN FINLAND OG
KONGERIGET SVERIGE, i det følgende betegnet de kontraherende parter, SOM
MINDER OM ulykken natten til den 28. september 1994, da M/S ESTONIA forliste
i Østersøen på vej fra Tallinn til Stockholm,SOM ØNSKER at beskytteM/S
Estonia som et sidste hvilested for ofrene for ulykken mod enhver
forstyrrende aktivitet, SOM OPFORDRER offentligheden og alle andre stater
til i al fremtid at vise passende respekt for stedet for M/S ESTONIA s
forlis ......."

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-05-05 18:30

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om man må dykke på hende eller om der er gravfred.
>
> Er der nogen der har været på vraget og kan komme med en god historie??

"The sinking of the Wilhelm Gustloff in 1945, crammed with 9,000 mainly
civilian Germans fleeing the Soviet Army, ranks as one of the worst maritime
disasters of all time, with more than 7,000 fatalities - well ahead of the
better-known tragedies of the Titanic (1,503 deaths) and the Lusitania
(1,201). "

Kunne godt være man skulle lade denne her ligge i fred?.. det er sjovt så
mange der råber op om at man ikke bør diskuttere dykkere der er kommet til
skade og slet ikke diskuttere de få dødsfald vi har herhjemme som følge af
dykning. Men når folk står i kø for at dykke på 7000 menneskers grav er der
ingen der har nogle indvendinger.. sjovt..

Fra : Kalle

Dato : 15-05-05 19:20

http://www.auschwitz.dk/

Hvordan kan man lave et museum ud af auschwits??
Jeg har selv været der og er "glad" for at have bare lidt indsigt i hvor
skrækeligt det må have været.
Det blev kun bygget til at dræbe mennesker, men idag fortæller det en
historie om noget skrækeligt der forgik i Tyskland under 2. verdenskrig. (Og
turisterne strømmer til)

Wilhelm Gustloff har også en meget skrækelig historie at fortælle, men
stadig er det et museum og en gravplads der idag fortæller _sin_ historie
bare på havets bund.
Man skal selvfølgelig respektere dykkerforbudet og det er selvfølgelig lavet
for at vraget ikke skal blive bestjålet helt. Dog har jeg idag lige fået
fortalt at der i slutningen af sommeren er en gruppe dykker der har fået
tilladelse til at dykke på vraget, så det er åbenbart ikke helt umuligt.

Dyk med respekt

Casper

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-05-05 20:58

> http://www.auschwitz.dk/

Jaja, jeg kommenterer bare ironien..

Men jeg tror at hvis du tog til Auschwitz og nuppede en lysestage med hjem
for at lave den om til en holder til dine sprutflasker eller rodede gennem
ligrester for at finde et askebære du kunne sælge på det sorte marked så
ville man nok også lukke for turismen dertil.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-05-05 21:34

> [...]
> ligrester for at finde et askebære du kunne sælge på det sorte marked så
> ville man nok også lukke for turismen dertil.

Nu er der ikke ligrester på WG. Fisk, orme, mikroorganismer etc. har
nedbrudt alt organisk for ca. 59,5 år siden. Respekten for tragedien kan man
da sagtens have selvom man tager et askebæger med op. Fundet kunne tilmed
tilskynde til at viden og historien kunne viderebringes.

Allan Hansen

Fra : Kalle

Dato : 15-05-05 22:10

> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nu er der ikke ligrester på WG. Fisk, orme, mikroorganismer etc. har
> nedbrudt alt organisk for ca. 59,5 år siden.

Øhh, der er stadig knogler på Dannebrog i Køge Bugt..
Og den lå der også under 2. verdenskrig. Men måske man ikke smagte så godt
den gang, eller også der var føde nok, efter Slaget i Køge Bugt, så fiskene
ligesom var mætte.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-05-05 22:27

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er der ikke ligrester på WG. Fisk, orme, mikroorganismer etc. har
> nedbrudt alt organisk for ca. 59,5 år siden.

Den dag den sank?..

Du mener vel at der efter 59,5 ikke er mere tilbage?.. men hvis man stadig
kan finde rester efter mennesker på Dannebroge (1710) hvor der døde 600 kan
man nok også her hvor der døde 7000..

>Respekten for tragedien kan man
> da sagtens have selvom man tager et askebæger med op. Fundet kunne tilmed
> tilskynde til at viden og historien kunne viderebringes.

Ja det ville så være argumentet..

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-05-05 17:27

> [...]
> kan finde rester efter mennesker på Dannebroge (1710) hvor der døde 600

Al organisk materiale efter et menneske er sikkert nedbrudt efter ½ år i
vand. Prøv bare at nedsænke en død hval i en havn i 3 måneder som museerne
gør for at få skelettet renset. Tilbage er så skelettet som er langsommere
nedbrydeligt men som også opløses og nedbrydes, medmindre det beskyttes i
mudderet evt i surt miljø ( Tollundmanden ). Du finder ikke 7-10000
skeletter på WG og du finder ikke 600 på Dannebroge. Du finder enkelte
knogler der har været beskyttet og af den ene eller anden grund er vasket
fri og vil fortsætte deres nedbrydning.

Allan Hansen

Fra : __vaDer

Dato : 16-05-05 09:54

> [...]
> da sagtens have selvom man tager et askebæger med op. Fundet kunne tilmed
> tilskynde til at viden og historien kunne viderebringes.

Der er noget jeg ikke forstår, og måske tager jeg fejl!.
Men hvor ligger respekten i tragedien, når man tager et askebæger med op?
Jeg ville ligesom mene at den forsvandt i det øjeblik du rører/tager ting
med op fra graven.
Hvad skal et askebæger bidrage med i form af viden og historie som vi
ikke allerede kender til i dag?
Ud over at være endnu et ganske usmagligt personligt trofæ.

Ilhan

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-05-05 20:10

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke allerede kender til i dag?
> Ud over at være endnu et ganske usmagligt personligt trofæ.

Respekten over for de døde afhænger da ikke om der tages et askebæger med
op. For min skyld kan man da tage hele vraget op. Vraget er ret beset fra
det øjeblik det synker en skrotbunke under nedbrydning. For nogle er et
sådant vrag nærmest noget helligt som man ikke må røre. Man kan sammenligne
det med sovebusulykken i Tyskland i vinters; Hvorfor står bussen ikke stadig
smadret i viadukten som et mindesmærke og hvorfor ligger der ikke smadrede
biler overalt hvor der har været ulykker med døde ? Manglende respekt over
for de døde ? Respekten over for de døde har intet at gøre med om der
bjærges fra vraget eller der tages souvenir med op. Hvis du mener at
respekten forsvinder det øjeblik der røres/ tages ting med op så kan jeg
slet ikke forstå du overhovedet vil dykke på et vrag hvor der er omkomne.
Men det er måske; nok se ikke røre/ leave nothing but bubbles ( alt det vi
ikke ser har vragplyndrerne taget ). Helt ærligt der har været bjærget i
vrag i Danmark de sidste mange hundreder år og være samlet
strandingsmateriale. De meste af de gamle huse i Humlebæk er bygget med træ
fra linieskibet Sjælland. Manglende respekt ? Og der bjærges til stadighed
fra vrag i danske farvande. Hele vraget med last og "knogler" grabbes op i
en pram. "Guldes" sorteres fra og resten dumpes.
Askebægeret som dykkeren tager op ( fundet i mudderet ), sætter i stand,
inspirerer til at fortælle historien til kammarater,familie og andre. Ofte
vil man jo selv efter at have set fund selv gå hjem og læse på historien. Se
bare de udstillede ting fra vragudstillingen. Det er kulturformidling til
flere tusind mennesker der de sidste år har set udstillingen. Var tingene
forblevet i mudderet havde ingen set det og det var gået tabt. Ting skal ses
i deres rette miljø er der nogen der siger. Der er intet på et skib der er
lavet til at ligge på bunden og blive begravet i mudderet. Og mener man det,
må det svaret til at bede Tøjhusmuseet om at lægge alle deres ting tilbage
på havbunden og bede Nationalmuseet om at lægge alle fund tilbage i
jættestuerne og i pyramiderne.
Om et trofæ er usmageligt er nok en personlig opfattelse. Et kranie udhulet
til lysestage ( vistnok en tysk specialitet ) er efter min mening
usmageligt, men ellers kan jeg ikke se at almindelige souvenir: porcelæn,
klokke, byggeplade, instrumenter o.lign overhovedet krænker nogens respekt,
hvis de er optaget lovligt.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-05-05 21:38

> [...]
> smadret i viadukten som et mindesmærke og hvorfor ligger der ikke smadrede
> biler overalt hvor der har været ulykker med døde ?

Nej, fordi familierne har fået et lig de kan begrave og hvis jeg havde
familie der var omkommet på det vrag ville jeg nok også være blevet stødt
over at du hæver ting og forstyrre deres grav. ISÆR da der er dykkerforbud
fordi det er en grav. Du kan derimod sammenligne det med at du runder ud og
graver 50 år gamle grave op på kirkegården fordi du har fået en fiks idé om
at genbruge hofteproteserne.

> slet ikke forstå du overhovedet vil dykke på et vrag hvor der er omkomne.

Fordi du mener det er dobbeltmoralsk? Der var vist noget med at feje og
kaste med glashuse.

> [...]

> må det svaret til at bede Tøjhusmuseet om at lægge alle deres ting tilbage
> på havbunden og bede Nationalmuseet om at lægge alle fund tilbage i

Nu er det jo ikke sådan at tingene der bjærges fra vraget bliver sat på
museeum, det havner som spritreol hos en eller anden polak.

Fra : __vaDer

Dato : 16-05-05 10:52

Hej Casper,

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> fået fortalt at der i slutningen af sommeren er en gruppe dykker der har
> fået tilladelse til at dykke på vraget, så det er åbenbart ikke helt

Der _er_ et dykker forbud på Wilhlem Gustloff, og på Estonia som blev
nævnt tidligere i denne tråd. Der er ovnikøbet en arrest ordre på flere
dykkere som har været på Estonia, en fælles arrest ordre lavet blandt de
lande som mistede mange af deres borgere i tragedien.
Du kan iøvrigt hellere ikke dykke på Estonia mere, den er blevet dækket
til med grus/sten, men det er helt andet politisk spil med en masse
konspirations
teorier om hvad der virkelig skete og foregik på Estonia.

Men ja, der er flere der har fået tilladelse til at dykke på Wilhelm
Gustloff tidligere,
og får det sikkert også i fremtiden. Men med hvilken begrundelse må rette
myndigheder vide.
Der er et par DIR drenge i Polen som også har været på det, måske skulle man
prøve at spørge dem?

> Dyk med respekt

Yes, men hvor mange gør det!? Det gad jeg godt sætte spørgsmåltegn ved.
Man skal bare kigge i folks private samlinger, klubber også videre,
eller for den sags skyld blot kigge på "vrag billeder" på nettet, så får du
en ide
om hvor meget respekt folk har. Men ok, vi definier vel respekt på hver
vores måde.

Over and out :)

Ilhan

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 16-05-05 09:01

Hej.
Der er dykkerskibe der rutinemæssigt får dykkertilladelse til at dykke på
W.G.
Her er et eks. http://www.ms-fritz-reuter.de
mvh Per.