Hundelov?
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 13-05-05 20:28

Hej gruppe.

Jeg har lidt problemer med at tolke nogle paragraffer i hundeloven, og jeg
håbede lidt, at der var nogle der kunne hjælpe.

Kort fortalt, så har jeg en nabo, der bruger en rottweiler som vagthund ved
hans hus. Hunden render løs, med det resultat at den af og til strejfer. Vi
føler os utrygge ved den, for den er forholdsvis glubsk, og har flere gange
rettet henvendelse til ham om problemet. Han nægter dog pure at det er hans
hund der efterlader 'visitkort' i vores have, på trods af at han er den
enste i miles omkreds der har løse hunde. Derudover, finder han det ikke
problematisk, at den render løs det meste af dagen (og natten), hver dag. Vi
bor på landet, og er absolut ikke hundeforskrækket, men den her er altså
lige rigeligt sur.

Nu er spørgsmålet så:
Kan jeg bruge hundeloven §3 stk 3, 4 og 5 til at få styr på sagerne? - og
skal jeg bevise, f.eks. med billeder, at det er hans hund der strejfer i
vores have?

Hvis jeg så kan bruge hundeloven, hvad gør jeg så? Landbetjenten? - og hvad
kan han, i givet fald, stille op?

På forhånd tak for hjælpen.

- Lars

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 13-05-05 20:33

Jeg skulle måske lige linke til hundeloven på nettet.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050025929-REGL

- Lars

Fra : Søren G

Dato : 13-05-05 22:03

"Lars Rasmussen" <Evil_twin@telstra.com> wrote in message
> [...]
> skal jeg bevise, f.eks. med billeder, at det er hans hund der strejfer i

Ja. Ejeren af en hund skal sørge for at hunden holdes på egen grund, og ikke
strejfer.

> Hvis jeg så kan bruge hundeloven, hvad gør jeg så? Landbetjenten?

I sidste instans. Men prøv at snakke med din nabo om hvad der står i
hundeloven.

- og hvad
> kan han, i givet fald, stille op?

Bøder, og i gentagne tilfælde kan hunden fjernes.

--
Søren