Ophavsret til fotografier
Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-05 18:58

Ophavsretsloven omtaler to former for beskyttelse af fotografier:

1) Hvis fotografiet opfylder § 1 (værkshøjde), er der ophavsret i 70 år
efter opretshavers død.
2) Fotografen har retten til et fotografi i 50 år efter
fremstillingstidspunktet; dette gælder dog ikke fotografier fremstillet
før 1970.

I dk.fritid.jernbaner har vi diskuteret rettigheder til fotografier fra
før 1970 som i hovedsagen er ukomplicerede optagelse af
jernbanemateriel, -anlæg og -bygninger, og hvor evt. personer i reglen
ikke kan identificeres.

Findes der erfaringer vedr. retspraksis på området, dvs. kan man med
rimelighed afgøre hvilke fotografier der kan være ophavsret på, og
hvilke ikke?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-05-05 13:22

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> writes:

> [...]

> Findes der erfaringer vedr. retspraksis på området, dvs. kan man med
> rimelighed afgøre hvilke fotografier der kan være ophavsret på, og

(Som jeg allerede skrev i jernbanegruppen: der er vist ingen
dansk eller nordisk retspraksis på området.)